Ţa, ţa, ţa, căpriţă ţa
Nu te da nu te lăsa
Ţa, ţa, ţa, căpriţă ţa
Capra noastră-i cu mărgei
Cu cercei cu catifeli
Joacă vesel căpriţa
Toţi îs bucuroşi de ea.
Regionalizarea între spaimă, compromis şi necesitate
În 1990 discuţiile despre necesitatea
regionalizării României îi puneau pe reprezentanţii societăţii civile,
care propuneau această temă spre dezbatere, în postura de a fi aproape
lapidaţi. Conservatorii îşi etalau conştiinţa de paradă şi creau meseria
de a fi român, datornic de a veghea cu crucea sub pernă şi toporul sub
pat. Acum, regionalizarea a devenit o temă de salon, mai ales că
numeroasele ONG-uri apărute în decursul anilor sunt puternic finanţate
pentru a iniţia şi găzdui asemenea dezbateri. Cele opt regiuni
administrative înfiinţate în urmă cu şase ani se dovedesc total
ineficiente, rolul lor fiind mai degrabă de burete al fondurilor
europene.
Potrivit oficialilor europeni, această formulă, de opt regiuni,
va trebui să rămână, chiar şi ineficientă, deoarece România a încheiat
Capitolul 21 de politici regionale şi “nu se pot schimba regulile în
timpul jocului”.
Reprezentanţii societăţii civile
consideră că, dacă tema regionalizării nu ar fi pornit din Transilvania,
acum harta ţării ar fi arătat altfel, dar teama obsedantă de a pierde
Ardealul a adus o opoziţie fermă faţă de acest subiect.
Începând de la
preşedintele Emil Constantinescu (considerat totuşi primul şef de stat
democrat) până la Ion Iliescu şi Adrian Năstase, toţi şefii partidelor
politice au condamnat aceste iniţiative, iar promotorii ideilor
regionaliste au fost catalogaţi drept nişte trădători şi rătăciţi, în
ciuda faptului că nimeni nu dorea ruperea ţării. Este necesară
înfiinţarea unor structuri mai elastice, nicidecum introducerea vizelor
pentru Bucureşti, Iaşi sau Constanţa.
Subiectul regionalizării României a
cunoscut câteva momente importante, unul continuând o idee născută la
Budapesta între 1988-1989 de un grup de intelectuali români şi maghiari.
În acea perioadă grupul format din dizidenţi ca Dinu Zamfirescu,
Ariadna Combes (fiica Doinei Cornea) Mihnea Berindei s-a întâlnit cu
intelectuali unguri şi au redactat Declaraţia de la Budapesta, ducument
care conţinea şi tema reconcilierii româno-maghiare, fapt care l-a
înfuriat la culme pe Nicolae Ceauşescu.
Peste zece ani, autorii, cărora li
s-au adăugat şi alţi intelectuali, aveau să revină cu un alt document,
Declaraţia de la Cluj, ceea ce l-a înfuriat pe preşedintele de atunci,
Emil Constantinescu.
Trebuie menţionat însă că teza
despre regionalizare se regăseşte în opinia tuturor formaţiunilor
politice, cu excepţia PRM, prin vocea unor lideri ai acestora.
Chiar în 1990 Dan Amedeo Lăzărescu
publica în ziarul “Liberalul” un articol în care spunea că federalismul
este unicul drum pe care România trebuie să meargă. De asemenea, PUNR a
fost constituit iniţial ca un partid regional numindu-se PUNRT (Partidul
Unităţii Naţionale al Românilor din Transilvania), iar profesorul
universitar de la Cluj Adrian Moţiu a fost numit de Ion Iliescu
guvernator al Transilvaniei pentru o scurtă perioadă de timp.
După evenimentele din martie 1990 de
la Târgu Mureş, care au dus la înfiinţarea SRI, spiritele s-au mai
calmat pentru o perioadă deoarece cei care îndrăzneau să vorbească
despre regionalizare puteau fi uşor catalogaţi drept “pericol adus
siguranţei naţionale”. Principala temă a lucrătorilor SRI din zonele cu
populaţie majoritar maghiară era monitorizarea UDMR, lucru care acum s-a
dovedit pierdere de timp şi bani, deoarece liderilor uniunii le convine
orice formă de regionalizare. Chiar dacă la nivel declarativ, în faţa
electoratului şi doar în campania electorală promovează cu vehemenţă
tema autonomiei.
În 1995 la Târgu Mureş, Liga Pro
Europa editează revista “Altera”, iar din primul număr se lansează ideea
necesităţii introducerii în dezbatere publică a temei despre
regionalizare.
Aproape concomitent cu Declaraţia de
la Cluj apar manifestul “M-am săturat de România”, al lui Sabin Gherman
şi Partidul Moldovenilor înfiinţat la Iaşi de Constantin Simirad,
ultimele două iniţiative căzând repede în ridicol, iar prima fiind
compromisă de alertarea precoce şi nejustificată a preşedintelui Emil
Constantinescu de către Gabriel Andreescu, prin Gabriela Adameşteanu.
Acum acesta îşi aminteşte de episodul Declaraţiei de la Cluj în felul
următor: “Pe mine m-a rugat Mihnea Berindei să-l ajut la redactarea
textului, care până la urmă a ajuns în mapa preşedinţială.
Constantinescu a avut atunci o intervenţie suficient de rezonabilă, a
încercat să accentueze normalitatea acestei discuţii. Nu a fost însă
suficient de ferm şi isteţ pentru a impune serviciilor de informaţii să
nu lucreze contra lui, cu naţionaliştii care au exploatat documentul
împotriva preşedinţiei şi a ungurilor. Episodul acela arată că forţa
naţionalistă a fost întotdeauna legată de partea obscură, de zona celor
care au făcut strategiile controlului politic”. De fapt chiar la Palatul
Culturii din Târgu Mureş preşedintele Constantinescu a condamnat ferm
gestul autorilor documentului.
În 1998 Sabin Gherman lansează
manifestul “M-am săturat de România”, fapt care îi atrage urgent
eticheta de trădător de neam, iar din partea celor de la grupul
Provincia eticheta de “aventurier politic”. Gherman a continuat demersul
său prin înfiinţarea Ligii Transilvania-Banat, formaţiune politică ce
nu a fost înregistrată, ceea ce a atras multe critici României din
partea Parlamentului European.
În aprilie 2000 se înfiinţează
grupul Provincia, care şi editează un ziar bilingv şi o revistă, iar un
an mai târziu un alt document care a stârnit controverse: Memorandum
pentru construcţia regională a României, semnat de un grup de 13
intelectuali români şi maghiari: Alexandru Antik (artist plastic),
Agoston Hugo (publicist), Bakk Miklos (politolog), Mircea Boari
(politolog), Alexandru Cistelecan (critic literar), Marius Cosmeanu
(sociolog), Caius Dobrescu (scriitor), Hadhazy Zsuzsa (publicist),
Molnar Gustav (politolog), Ovidiu Pecican (istoric), Szocolz Elek
(pu
blicist), Traian Stef (scriitor) şi Daniel Vighi (scriitor).
În textul documentului se invocă
necesitatea constituirii unor structuri regionale din cauză că sistemul
administrativ ultracentralizat favorizează corupţia şi birocraţia.
Documentul a fost receptat isteric de politicieni, dar iniţiatorii au
continuat seria dezbaterilor şi numărul celor care au semnat în favoarea
documentului a ajuns la câteva sute.
“Din când în când un grup de
intelectuali ardeleni scoate la iveală o bombă care provoacă un cutremur
în lumea politică românească: ideea unei structuri de tip federal, pe
care o consideră mai potrivită pentru administrarea unei provincii. E
limpede că la noi clasa politică nu e pregătită pentru asemenea soluţie,
iar populaţia e manipulabilă şi oportunistă, gata să accepte unele
lucruri (integrare în NATO şi UE) fără să cunoască costurile şi
implicaţiile, încăpăţânându-se să refuze altele, în aceeaşi graţioasă
necunoaştere”- a spus Alexandru Vlad.
Într-o ţară în care a mânca bine
înseamnă a avea multă mâncare, ideea că Transilvania ar putea deveni o
locomotivă pentru integrarea europeană a speriat politicieni şi
intelectuali în egală măsură. Memorandiştii au fost criticaţi şi
înfieraţi nu doar de politicieni, dar şi de ÎPSS Bartolomeu Anania,
Alina Mungiu Pippidi, Ilie Şerbănescu, Emil Hurezeanu. Autorii
Memorandumuluis-au ales cu cele mai diverse epitete: “iobagi ai lui
Soros” (Gheorghe Funar), “Iago de provincie” ( Eugen Uricariu).
Aşa cum spuneam mai devreme, aproape toate formaţiunile politice au prezentat în faţa electoratului un program de regionalizare.
În campaniile electorale, UDMR
vorbea despre un proiect de autonomie pe cinci trepte, care o cuprindea
şi pe cea pe criterii etnice, pentru ca, după accederea la guvernare, să
pretindă doar autonomia culturală.
În PSD cel care a dat tonul a fost
Ioan Rus, care la conferinţa judeţeană de la Cluj din 27 octombrie 2001 a
prezentat Programul social-democrat pentru Transilvania. “Un lucru
trebuie să ne fie foarte clar, nu este normal ca românii sau maghiarii
din Transilvania să devină obiect de tranzacţie pentru Budapesta sau
Bucureşti. Programul social-democrat pe care-l propunem respectă
identitatea maghiarilor şi dreptul lor la diferenţă” – spunea Ioan Rus.
Şi liberalii au avut un proiect de
descentralizare întocmit de Viorel Coifan şi Paul Ion Otiman în mai
2002. Documentul propunea amendarea unor articole din Constituţie şi
crearea unor unităţi administrative între nivelul statului şi cel al
judeţului.
Anul trecut, Acţiunea Populară a venit cu un proiect de regionalizare pe fundamentul vechilor provincii istorice.
Politologul Bakk Miklos a întocmit
de asemenea un proiect de regionalizare, dar ideile lui nu au fost
preluate de nici o formaţiune politică.
Fără îndoială că cel mai
controversat document de regionalizare a fost proiectul de autonomie al
Ţinutului Secuiesc depus şi respins anul trecut în Parlament. Proiectul a
fost iniţiat de şase deputaţi UDMR, în frunte cu ultraradicalul Toro
Tibor. Secuimea, populaţia autohtonă cu identitate naţională maghiară,
majoritară în Ţinutul Secuiesc, revendică autonomia teritorială a
acestei regiuni în conformitate cu prevederile documentelor
internaţionale şi cu practica în acest domeniu din statele UE.
Iniţiatorii documentului spun că regiunea istorică Ţinutul Secuiesc sau
Terra Sicolorum datează din secolul XIII, iar autonomia scaunelor a
funcţionat mereu sub formă de autonomie teritorială, având o
administrare proprie. De asemenea s-a făcut trimitere la Recomandarea
1201 pe 1993 a Consiliului Europei privind dreptul persoanelor
aparţinând unei minorităţi naţionale de a avea autorităţi autonome şi un
statut special în zonele unde sunt majoritare.
În viziunea separatiştilor, Ţinutul
Secuiesc urmează a fi format din opt scaune, maghiarii reprezentând
75,68% din populaţie. Ei au dat asigurări că românii minoritari în zonă
vor beneficia de un tratament special.
Deşi a fost creat un cadru european
corespunzător descentralizării, PSD nu a avut forţa politică de a face o
reformă administrativă fără anestezie, aşa cum s-a întâmplat în
Polonia, unde partidul care a făcut această reformă peste noapte a fost
tot unul social-democrat şi unde guvernul nu s-a pierdut în amănunte.
Dacă îi întrebi pe politicieni dacă sunt de acord cu 40 de judeţe, ei ar
vrea 80 pentru că astfel vor avea 80 de unităţi administrative aflate
sub conducerea partidului aflat la putere.
Oricum, după 2013 se aşteaptă o
schimbare de proporţii pe plan administrativ, atunci când va dispărea
teama că regionalizarea ar fi un preambul al secesiunii.
6 comentarii :
Damage control (Formula As, 1999):
"O afacere tenebroasa"
Ultimele sondaje de opinie i-au nelinistit la culme pe actualii detinatori ai Puterii.
http://www.formula-as.ro/1999/366/editorial-15/o-afacere-tenebroasa-627
"Amestecul" in afacerile Executivului nu este, totusi, suficient pentru recuperarea pierderilor procentuale. Efectul lui nu este imediat si, pana la urma, poate fi pervers. Ambitiosul Radu Vasile poate, la randu-i, sa acuze presedintia de esecul actiunii reformiste a cabinetului sau. Reactia, facuta publica in "seminarul" tinut la Mangalia luna trecuta, la propunerea prezidentiala de includere in Guvern a unui tehnocrat, dl T. Stolojan, a fost extrem de semnificativa. In consecinta, dl Constantinescu a fost obligat sa caute si alte "teme" ideologice pentru redresarea pierderilor sale de imagine. Asa se explica explozia mediatica a unei "afaceri tenebroase" relevata chiar de presedinte, afacerea asa-numitei "Declaratii de la Cluj". Vineri, 4 iunie a.c., la Targu-Mures, intr-o intalnire cu oamenii de cultura locali, dl Constantinescu a lansat un avertisment foarte dur in legatura cu pregatirea acestei declaratii-manifest care propune, pur si simplu, federalizarea Romaniei. Documentul, despre care nu se stie cum i-a parvenit, cere - dupa cum a afirmat presedintele - pe baza principiilor devolutiei si subsidiaritatii, autonomia administrativa a Transilvaniei si a Banatului, provincii diferite ca nivel de civilizatie si cultura de restul statului roman. Or, cereri de acest fel au fost sursa tragediei din Kosovo. "Sigur, orice se poate dezbate in cadrul unui dialog", a declarat dl Constantinescu, "dar asa cum am mai spus-o, nu voi accepta niciodata, sub nici o forma, idei separatiste care neaga principii fundamentale din Constitutie si care contravin intereselor esentiale ale poporului roman. (...) Personal, niciodata - nici ca presedinte, nici ca intelectual - nu voi putea accepta ideea unui stat roman decat ca stat unitar si suveran, asa cum este definit de Constitutie."
Actiunea Populara sustine ca regionalizarea va duce la stoparea clientelismului din administratie
(Curierul Naţional, 28 aprilie 2004)
http://www.curierulnational.ro/Eveniment/2004-04-28/Actiunea+Populara+sustine+ca+regionalizarea+va+duce+la+stoparea+clientelismului+din+administratie
Actiunea Populara sustine ca impartirea Romaniei in structuri administrativ-teritoriale de tip regional ar pune punct relatiilor preferentiale intre adminstratia centrala si cea locala, a caror rezultate sunt birocratia, clientelismul si crearea de blocaje in viata comunitatilor.
Liderii AP au apreciat, la sfarsitul saptamanii trecute, in cadrul seminarului „Adminstratia publica locala in viziunea crestin-democrata“, ca aplicarea principiului subsidiaritatii in administratie va face ca luarea deciziilor sa aiba loc nu la un nivel superior, ci acolo unde ele pot fi puse in aplicare. Conform acestui principiu de guvernamant, unitatile sociale mai largi nu pot asuma responsabilitatile decizionale ce revin unitatilor mai mici, subordonate, decat in situatia exceptionala in care unitatile sociale mici sunt incapabile sa raspunda propriilor necesitati. Potrivit reprezentantilor partidului condus de Emil Constantinescu, regionalizarea trebuie sa fie un demers tehnic, fara a fi confiscat intr-o dezbatere de tip nationalist si extremist.
Pentru eficientizarea actului administrativ, Actiunea Populara propune infiintarea Consiliilor Regionale alese care sa negocieze de pe pozitii de egalitate cu ministerele transferurile de la bugetul de stat catre cele regionale si locale, astfel incat structura acestora sa nu fie stabilita in mod aleatoriu si discriminatoriu.
Printre efectele structurarii administrativ-teritoriale de tip regional se numara, de asemenea, faptul ca politicile privind dezvoltarea economica vor putea fi realizate la nivelul regiunii, iar cele in domeniul transporturilor, al infrastructurii, al parcurilor industriale, al investitiilor vor cadea tot in competenta structurilor regionale. Totodata, vor putea fi conduse coerent si eficient toate proiectele inter-judetene realizate cu fonduri europene, fara a mai exista o competitie intre judete, de natura sa blocheze derularea proiectelor.
PNL Propune Regionalizarea
http://regionalizarea-romaniei.weblog.ro/2006/06/04/pnl-propune-regionalizarea/#axzz1hsUjvrJa
Dupa PD… PNL se pliaza la standardele UE:
Trimis de Rákóczi Ferenc Duminica, 04/06/2006 – 00:39
INIŢIATIVĂ LEGISLATIVĂ
Liberalii propun o nouă organizare administrativă /
Ideea regionalizării României revine în actualitate. Mai mulţi deputaţi liberali pregătesc un proiect de lege privind împărţirea ţării în regiuni şi desfiinţarea judeţelor. Deputaţii PNL susţin că între avantajele regionalizării s-ar număra reducerea birocraţiei şi atragerea de fonduri europene. /
MATERIAL:
[ CORESP TELEFONICĂ Dorin Horea Uioreanu, deputat PNL -din calculator TC 1.12...1.48 ,,Se merge pe ideea acestor regiuni care să fie conturate pe actualele zone dedezvoltarea regională. Noi spunem că se reduce mult birocraţia prin formarea unor Consilii Judeţene. ,, Parlamentarii liberali spun că adoptarea unui astfel de proiect ar fi benefică în contextul integrării României în Uniunea Europeană. Şi aceasta pentru că regiunile nou-formate ar atrage mai multe fonduri europene. Iniţiativa liberală se loveşte momentan de Constituţie. Formarea regiunilor ar fi posibilă doar după modificarea legii fundamentale, care să prevadă o reorganizare administrativă a ţării. Acesta este şi motivul pentru care proiecte similare au fost respinse încă înainte de a ajunge în Parlament. ]
Sursa: Realitatea Tv.
(detalii la http://groups.yahoo.com/group/Regionalizare/)
Isten Áldd Meg a Magyart! God Bless The Hungarian!
De cand muncesc astia sa dezmembreze Romania ! Te crucesti cand analizezi si descoperi ca , de fapt povestea regionalizarii este parte a proiectului UE !
Toate miscarile astea sunt subvetionate de cineva.Sunt mai ales banii lui Soros
"numeroasele ONG-uri apărute în decursul anilor sunt puternic finanţate pentru a iniţia şi găzdui asemenea dezbateri."
Ar trebui sa facem si noi ca Israelul : transparenta finantirilor ONG si desfiintarea scutirii de taxe pe profit
: http://riddick2.blogspot.com/2011/12/george-soros-plot-to-destroy-israel.html#more
Are Endtimewatchman o vorbă: "This was not made today. It was planned for years and years and years. And more years".
Youtube (două din canalele lui): MRENDTIMEWATCHMAN, endtimewatchmanrises.
Da...
Trimiteți un comentariu