05 iulie 2011

"Maşina timpului" - cum era văzută regionalizarea prin 2001-2003



19 decembrie 2001:

Tema săptămânii a fost, indiscutabil, "Memorandumul pentru construcţia regională a României", lansat de un grup de intelectuali clujeni români şi maghiari.

LOCUL I. "Dezbaterile privind regionalizarea României pot fi lăsate la nivelul discuţiilor la un pahar de bere sau la un pahar de vin, pentru cei care vor să-şi antreneze mintea". Ion Iliescu, preşedintele României

LOCUL II. "Totul este o joacă de discursuri naţionaliste menite să îndepărteze atenţia de la problemele reale. În buna tradiţie românească de după 1989, în lipsa pâinii, poporului i se dă circ". Norica Nicolai, senator PNL de Cluj

LOCUL III. "Nu trebuie să alergăm după baloanele pe care le aruncă unii, ci trebuie să ne vedem de treabă. Restul pot discuta dânşii acasă, cât doresc, cu ocazia sărbătorilor, după sărbători, când fac excursii prin Ungaria". Adrian Năstase, premierul Guvernului României

decembrie 2001:

Manifestul regionalizării al Ligii Pro Europa - "Uniunea Europeană ca sistem federativ"

ianuarie 2003:

Ion Cristoiu: Întrebare. Nu cumva sunt prea mari? Nu ar putea fi mai multe decât opt aceste regiuni de dezvoltare?

Adrian Năstase: Dacă aş putea să închei acest comentariu iniţial, discutăm imediat dacă sunt mari sau mici. Deci, noi în acest moment avem o problemă. Sistemul, ca atare, este nefuncţional. Avem, pe de o parte, sistemul nostru propriu, tradiţional, care vine de la Decebal, de la Burebista, cu judeţe, cu aceste structuri, nu vrem să renunţăm la ele, dar, pe de altă parte, structurile Uniunii Europene ne impun o altă viziune, regională, cu dezvoltări regionale şi aşa mai departe. Unele sunt unităţi administrativ-teritoriale ce au acest specific legat de dezvoltare şi de finanţare a unor proiecte. Deci în acest moment noi oricum avem cele 8 regiuni care cuprind 5, 6, 7 judeţe fiecare şi structura ca atare care este aceea de judeţ. Practic, ele sunt conduse de structuri neguvernamentale, cum este firesc. A apărut o anumită competiţie foarte puternică între judeţe, ele sunt destul de greu de gestionat, vor apare tot mai mult probleme şi de aceea, sigur, a existat această idee cu guvernatorii care nu mi se pare foarte fericită... acesta nu este un termen...

Ion Cristoiu: Dar pot să spun clar că...adio termenul de guvernatori.

Adrian Năstase: Categoric.

Ion Cristoiu: Şi cum îi spuneţi atunci?

Adrian Năstase: Putem să le spunem coordonatori...

Ion Cristoiu: Dar nu guvernatori.

Adrian Năstase: Dar problema nu este aceasta, iar este o temă falsă. Pentru că aici este vorba dacă peticul respectiv va fi din stofă sau dacă...

Ion Cristoiu: Pâi dacă îi numiţi dumneavoastră de la Guvern sau îl aleg ăia de acolo.

Adrian Năstase: Deja această chestiune este esenţială. Ei iau, deci există unii dintre cei care sunt acolo aleşi, există structura respectivă. Problema este de control pentru finanţare, dar asta se poate face printr-o unitate distinctă la ministrul Finanţelor. Repet, nu asta este problema...

Ion Cristoiu: Iertaţi-mă că trebuie...

Adrian Năstase: Avem însă două niveluri de funcţionare şi acest sistem, în opinia mea nu funcţionează foarte eficient. Deci va trebui, în urma unei dezbateri foarte largi, să vedem care este cea mai bună soluţie.

martie 2003:

Regionalizarea Romaniei pare a fi un proces inevitabil

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: