04 noiembrie 2011

Radu Golban: Statele Unite ale Europei, o invenţie a lui Hitler (XXII, XXIII)



Statele Unite ale Europei, o inventie a lui Hitler (XXII)

Autarhie sau nu?

Este de aceea eronat sa se puna intrebarea: trebuie ca noua Europa sa fie configurata conform principiilor autarhiei sau nu? Solutia suna mai degraba asa: in masura in care este necesara asigurarea libertatii Germaniei Mari, trebuie sa se vizeze si obtina independenta fata de pietele de peste mari. Asadar trebuie sa fim autarhici in razboi. In plus trebuie sa se faca comert exterior liber cu coloniile ca sa poata fi satisfacute necesitatile, ce nu tin neaparat de economia de razboi. De aceea afirmatia autarhie sau export nu are obiect, fiind inlocuita cu autarhie si export.

Chestiuni de comert exterior 

Comertul exterior german este construit pe sistemul bilateral. Acest sistem s-a pastrat pana acum, are, insa, defectul ca este legat de anumiti parteneri contractuali si nu poate face importuri pur si simplu din tari care pot temporar satisface in mod mai serios necesitatile. Din aceasta rezulta cerinta ca sistemul bilateral sa trebuiasca extins la un sistem multilateral. Daca se manipuleaza preturile fata de tarile de cliring, este posibil sa manipulam in acelasi timp moneda. Acest lucru este valabil pentru operatiile de cliring in Europa. In traficul international peste mare este totusi necesara o moneda libera…

Chestiuni organizationale 

Pentru ca restul tarilor ce tin de sfera noastra de interes sa poata sa ia masurile potrivite in acelasi mod, ce ar trebui in principiu convenite cu noi, trebuie ca organizarea economica a tarilor individuala sa fie refacuta. In domeniul agriculturii se pot crea de catre Organizatia Agricola a Reichului organizatii corespunzatoare in restul tarilor. Acestea trebuie sa supravegheze de la productie si prelucrare pana la distributie si consumator drumul produselor. In mod asemanator trebuie sa se planifice conlucrarea din domeniile industrial si comercial.

Doua grupe de tari

In cadrul tarilor europene ce tin de sfera de interes germana trebuie distinse doua grupe. Din prima grupa fac parte tarile cu un nivel de preturi, salarii, impozitare si venit asemanator Germaniei. Ca exemple avem Danemarca, Olanda si Elvetia. Din al doilea cerc fac parte tarile din Sud-est. In vreme ce primul cerc trebuie organizat precum in sistemul nostru si trebuie tratat mai liber in operatiunile de plata, al doilea cerc nu intra in discutie pentru o uniune monetara si de plati din cauza unor diferente considerabile. Este sigur ca trebuie vizata o interconectare economica mai stransa cu Franta dupa razboi. Pozitia Rusiei fata de zonele ingrijite de Germania este inca deschisa.

Rezumat 

Telul general ce trebuie atins de Germania in Europa postbelica este obtinerea unui nivel mare de libertate economica cu o sporire concomitenta a standardului de viata prin intarirea aprovizionarii. Spatiul economic va lucra in urma planificarii la nivel mare cu o economie lipsita de conjuncturi care va isi va releva efectele stimulatorii pentru toti cei implicati in traficul de marfuri si cel financiar. Economia trebuie sa satisfaca prin manipularea sub control de stat a pretului, salariului si cantitatii in spatiul european necesitatile economiei de razboi, insa sa conduca la o acoperire a necesarului suplimentar pe timp de pace printr-un export semnificativ…

Sefii de departamente ministeriale au fost de acord cu remarcile lui RM. Funk si au anuntat ca remarcile bine gandite, corecte la o privire generala si convingatoare trebuie sa dea baza pentru lucrarile de planificare si reprezentantii ministeriali…



Statele Unite ale Europei, o inventie a lui Hitler (XXIII)

25 iulie 1940, Walther Funk: noua ordine economica in Europa        
                         
Dezbaterile privitoare la construirea si organizarea economiei germane si europene dupa terminarea razboiului si privitoare la efectele pe care le va avea razboiul pentru economia mondiala, umplu in ultimul timp coloanele ziarelor germane si straine. Atat practicienii cat si oamenii de stiinta se ocupa in mod cat se poate de serios cu aceste probleme si astfel au iesit la iveala idei si planuri mai mult sau mai putin imaginative care au provocat o mare dezorientare. Chiar marele filosof Hegel a fost indicat ca martor cheie pentru anumite directii. Este o abundenta de cuvinte cheie de toate felurile si cel mai indragit a devenit „Marele Spatiu Economic European”.  Oricat de multa corectitudine ar fi continuta in aceasta notiune, trebuie sa spunem ca intai de toate acest spatiu mare european in realitate nu exista deloc, ca acesta trebuie mai intai creat si ca in acest „spatiu mare lucrurile se ciocnesc puternic”. Am considerat in aceste conditii ca fiind obligatia mea sa pun pe tapet clar si obiectiv lucrurile pentru a aduce discutia din sfera fanteziei si speculatiei in lumea reala a faptelor concrete. Nu este vorba in toate acestea nici de un plan deja stabilit, cu atat mai mult doar de pregatirea unui plan cuprinzator conform sarcinii maresalului Reichului Hermann Göring, care vizeaza decizia de concepere si punere in aplicare a planurilor. Trebuie de aceea sa ma limitez la a prezenta principiile si metodele problemelor. Trebuie asadar indicat doar drumul pe care scopul poate fi atins. De asemenea trebuie ca noua economie europeana sa creasca organic.

Politica economica national-socialista nu a fost condusa in metodele ei niciodata de dogme obtuze. Am aplicat constant acea metoda care ne-a parut mai adecvata scopului. Nu dorim sa ne cream nici in viitor imagini artificiale. Ordinea economica europeana va creste de asemenea din circumstantele naturale, in special daca pentru o conlucrare stransa economica intre Germania si tarile europene exista baze naturale. Desigur, razboiul va avea efecte profunde asupra economiei europene si de asemenea asupra economiei mondiale. Vom conlucra cat mai strans cu Italia aliata in toate domeniile si vom implica fortele economice germane si italiene in reconstructia Europei.

La intrebarea privitoare la ordinea economica viitoare generala se poate da raspunsul ca dupa victoria in razboi vom utiliza acele metode in politica economica, care ne-au garantat marile succese economice inainte de razboi si in special in razboi si ca nu ne gandim sa lasam sa se manifeste din nou jocul nereglementat al puterilor prin care economia germana a ajuns in dificultati extreme. Suntem convinsi ca de metodele noastre vor profita nu doar economia Germaniei Mari, ci si toate economiile din Europa care se afla in relatii stranse comerciale cu Germania pe baza conditiilor naturale.
In privinta chestiunii discutate in ultima vreme cu deosebita forta referitoare la baza monetara noua se pot spune urmatoarele:

Moneda este intotdeauna secundara si conducerea economiei este primara. Daca economia nu este sanatoasa, nu poate exista nici o moneda sanatoasa. In cadrul unei economii europene sanatoase si a unei diviziuni a muncii rationale economice intre economiile nationale europene chestiunea monetara se va rezolva de la sine deoarece atunci va fi doar o problema de tehnica financiara corecta. Este de la sine inteles ca moneda Reichului – marca – va avea o pozitie dominanta in aceasta. Intarirea puternica a puterii Germaniei Mari va atrage cu sine o intarire a monedei Reichului ca o urmare naturala.

Domeniul de valabilitate al marcii, care va fi eliberat de lanturile scolilor nereglementate din strainatate si de monedele numeroase straine evaluate diferit, va creste atunci in mod curent. Se va ajunge pe baza metodelor deja aplicate pana acum in comertul bilateral la o dezvoltare catre un comert multilateral si la o compensare a soldurilor de plata a tarilor individuale in asa fel incat si diversele tari sa poata intra in legaturi economice reglementate unele cu altele printr-un astfel de birou de cliring. Desigur este exclus sa se anuleze controlul circulatiei devizelor si obligatia de cliring cu o lovitura. Problema nu este plata de moneda straina sau uniunea monetara europeana, ci se ajunge la dezvoltarea in continuare a tehnicii de cliring in asa fel incat sa se garanteze operatii de plata fara probleme in cadrul tarilor legate de cliring.

Conditiile pentru aceasta exista cu atat mai mult cu cat deja azi aproape toate tarile care intra in discutie pentru o conectare la un cliring central european, au o un control al circulatiei devizelor intr-o forma oarecare. Conditiile pentru un sistem de cliring care sa functioneze bine sunt ca in contractele de cliring sa se convina rate de schimb stabile valabile in toate platile, ca cursurile sa ramana stabile pentru perioade lungi si ca sumele virate in cliring sa fie platite intotdeauna imediat.

VA URMA

http://www.corectnews.com/politics/statele-unite-ale-europei-o-inventie-lui-hitler-xxiii

>> Radu Golban: Statele Unite ale Europei, o invenţie a lui Hitler ( I, II, III-IV, V, VI-VII, VIII-IX, X-XI, XII-XIII, XIV-XV, XVI-XVII, XVIII-XIX, XX-XXI, XXII-XXIII, XXIV-XXV, XXVI-XXVII, XXVIII-XXIX, XXX-XXXI, XXXII-XXXIII )

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: