09 octombrie 2011

Radu Golban: Statele Unite ale Europei, o invenţie a lui Hitler (III, IV)



Statele Unite ale Europei, o invenţie a lui Hitler (III)

Similitudinile cu noul concept lansat de Germania, la capatul primei recesiuni, sunt izbitoare. In acest context, reputatul analist pune in discutie cateva teze, lansate in aceasta dezbatere legata de Statele Unite ale Europei de catre Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu. Publicam, intr-un scurt serial, acest demers extrem de interesant al domnului Radu Golban, dupa care vom posta, tot intr-un serial, si cele mai importante documente ale Reich-ului nazist, legate de aceasta tema a Statelor Unite ale Europei.

„Cum a fost continuat planul lui Ribbentrop? A avut el vreo continuitate in gandirea si strategia politico-economica germana, dupa incheierea razboiului? Sunteti de parere ca exista vreo legatura intre planurile mai mult sau mai putin publice ale Germaniei de azi si ceea ce preconiza Ribbentrop in 1943? Ce rol, credeti ca ar fi avut Romania in constructia politica imaginata de Ribbentrop si ce rol credeti ca i s-ar atribui ei intr-un viitor stat european uni?

Nu putem specula daca exista vreo continuitate specifica a acestui plan cat analiza lista avantajelor unei asemenea uniuni infiintate in timp de criza prin instrumente propagandistice, comparand argumentele de atunci cu cele din zilele noastre. Ramane asadar la aprecierea oricui sa judece in ce masura strategia UE testeaza pozitiv la planul  elaborat de biroul de propaganda al lui J. v. Ribbentrop, condus de Karl Megerle. In ceea ce priveste crearea imaginii Germaniei ca o tara promovatoare a solidaritatii europene si sociale, a unei Europe tolerante si unite pentru a depasi particularismul national, dispusa sa asigure fiecarui popor un loc cuvenit in familia europeana, chiar se si pierde notiunea timpului. Intrebarea este, de ce asemenea teluri nobile trebuie sa devina obiect propagandistic in timp de criza si de ce nu pot constitui un obiectiv politic real fara a servi instaurarii unei hegemonii nefaste. Ribbentrop mentiona in mod special, ca un asemenea plan unificator nu are voie sa furnizeze detalii concrete despre functionarea politica si administrativa, iar cadrele avizate pentru negocierile Germaniei sa se limiteze doar la formulari generale, deoarece prelucrarea propagandista a Europei asigura o cedare a suveranitatii fara garantii politice. Ribbentrop era convins de afirmarea credibila a suveranitatii Romaniei pe plan extern, considerand-o indispensabila pentru o aderare la Uniunea Statelor Europene. Martin Bormann, seful cancelariei partidului national socialist, a declarat intr-un material de lucru intitulat "Fixarea obiectivelor nationaliste in Europa de Est" din 16.07.1941 ca politica Germanie fata de Romania trebuie pe prim plan sa evite orice fel de dusmanii, sugerand tarilor din estul Europei ca Germania ar avea doar de indeplinit un mandat. Totodata avertiza ca politica germana sa nu fie dependenta de bunul plac  al Romaniei. In principiu explica Bormann, "trebuie sa se procedeze astfel pentru a se imparti prajitura uriasa usor, in asa fel incat mai intai sa stapanim, apoi sa administram si in al treilea rand sa putem exploata. Si chiar daca este nevoie sa se amputeze niste teritorii, Germania sugera Bormann trebuie sa apara "in ochii populatiei ca cei care apara legalitatea si populatia."

Cum ar trebui sa se comporte Romania astazi in Europa?
 
Am putea fi tentati sa credem ca rolul Romaniei in Europa a fost rezervat de-a lungul timpului mereu de catre marile puteri europene (Anglia, Franta, Germania, Austro-Ungaria, Turcia), fara a avea insa un aport propriu. Romania de azi in UE este autista si ineficienta mereu lipsita de idei si proiecte specifice. In mod special Romania ar trebui sa promoveze interesul national, sa elaboreze planuri specifice Europei Centrale, de sud-est, a zonei Dunarii, a zonei Marii Negre, R. Moldova si Ucraina. Romania nu trebuie sa se avante in avansarea de proiecte ambitioase de construct European in continuarea unei idei de Reich (Precum a prezentato D. Patriciu). De preferat ar fi ca Romania sa-si defineasca precis pozitia si politicele in raport cu SUA, Rusia, China, Germania, Marea Britanie, Franta, lumea araba si restul lumii. Datorita amplasarii geografice si culturale a tarii, Romania ar putea dobandi greutate politica regionala, inlocuind perspectiva uzuala de periferie a Europei cu cea de poarta intre orient si occident. Promovarea unei integrari regionale dupa model elvetian, care are la baza tocmai pastrarea suveranitatii cantoanelor in cadrul confederatie si intelegerea popoarelor bazata pe principiul democratiei directe ar fi un garant de stabilitate dar si de mentinere a statalitatii romanesti. 134 de ani de la independenta Romaniei, doctrina de politica externa a ramas inca tributara conceptiilor arhaice, bine ancorata in modelul suzeranitatii, favorizand mereu o conducere straina in locul unei suveranitati veritabile. Oare cat de inutile au fost milioanele de victime in lupta pentru idependenta si libertate din moment ce presedintia se arata atat de darnica cu cel mai pretios bun politic - suveranitatea!”



Statele Unite ale Europei, o invenţie a lui Hitler (IV)

Similitudinile cu noul concept lansat de Germania, la capatul primei recesiuni, sunt izbitoare. In acest context, reputatul analist pune in discutie cateva teze, lansate in aceasta dezbatere legata de Statele Unite ale Europei de catre Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu. Am publicat, intr-un scurt serial, in episoadele anterioare, demersul extrem de interesant al domnului Radu Golban. In  continuare, publicam, tot intr-un serial, cele mai importante documente ale Reich-ului nazist, legate de aceasta tema a Statelor Unite ale Europei.

16 iulie 1941, Martin Bormann: Fixarea obiectivelor nationaliste in Europa de Est

In deschidere, Führerul a accentuat faptul ca ar vrea mai intai sa ajunga la niste concluzii de baza. Diverse masuri ar fi acum necesare: aceasta ar demonstra printre altele un indiciu prezentat de un ziar nerusinat de la Vichy conform caruia razboiul contra Uniunii Sovietice ar fi un razboi al Europei; acesta ar trebui asadar purtat pentru intreaga Europa. In mod evident, acest ziar de la Vichy a vrut sa ajunga prin aceasta la ideea ca beneficiarii acestui razboi nu ar trebui sa fie doar nemtii, ci si toate stele europene ar trebui a traga foloase din acesta:

Acum ar fi esential sa nu aducem la cunostinta intregii lumi fixarea obiectivelor noastre; aceasta nu ar de asemenea necesar, ci lucrul principal ar fi ca noi insine stim ce am vrea. In nici un caz drumul nostru propriu nu ar trebui ingreunat prin declaratii superflue. Astfel de declaratii ar fi superflue pentru ca atat cat se intinde puterea noastra am putea sa facem totul si ce sta in afara puterii noastre nu putem face in nici un caz.

Motivarea masurilor noastre in fata lumii ar trebui sa se orienteze asadar in functie de punctele de vedere tactice. Ar trebui sa procedam aici exact ca in cazurile Norvegiei, Danemarcei, Olandei si Belgiei. Nici in aceste cazuri nu ar fi trebuit sa zicem nimic in privinta intentiilor noastre si nu am face asta in continuare daca am fi intelepti.

Vom accentua asadar din nou faptul ca am fost fortati sa ocupam un teritoriu, sa instauram ordinea pe acesta si sa il securizam. In interesul locuitorilor a trebuit sa ne ingrijim de pastrarea linistii, alimentatie, transport etc.; de aceea s-a instituit controlul  nostru. Nu trebuie asadar sa se poata detecta faptul ca prin aceasta se initiaza o ocupatie definitiva! Luam totusi si putem lua toate masurile necesare – impuscari, evacuari etc.

Nu vrem, insa, sa ne facem vreun dusman timpuriu si nenecesar. Facem asadar pur si simplu ca si cum am vrea sa exercitam un mandat. Trebuie, insa, sa ne fie clar ca din aceste regiuni nu vom pleca vreodata.
In consecinta este vorba de urmatoarele:

a nu se construi nimic pentru ocupatia definitiva, ci a se pregati aceasta in secret;

am accentuat ca am fi cei ce aduc libertatea.

Mai precis:

Crimeea trebuie sa fie curatata de toti strainii si colonizata cu nemti.

De asemenea, vechea Galitie austriaca devine teritoriul al Imperiului. Acum relatia noastra cu Romania este buna, insa nu se stie cum va fi relatia noastra pe viitor in vreun moment sau altul. La aceasta trebuie sa ne acomodam si apoi trebuie sa ne stabilim granitele. Nu trebuie sa ne facem dependenti de bunul plac al tertilor; apoi trebuie sa ne ajustam relatia cu Romania.

In principiu, trebuie sa se procedeze astfel pentru a se imparti prajitura uriasa usor, in asa fel incat

                        mai intai sa stapanim,
                        apoi sa administram si
                        in al treilea rand sa putem exploata.

Din nou obtinutele regiuni estice trebuie sa facem o Gradina a Raiului; acestea sunt pentru noi vitale; coloniile joaca din contra un rol pe de-a intregul mai mic.

Chiar daca deja acum divizam partile individuale de regiuni, trebuie sa aparem intotdeauna ca cei ce protejeaza legalitatea si populatia. In consecinta ar trebui sa se aleaga formularile necesare acum; nu vorbim despre o noua regiune a Reich-ului, ci despre o misiune necesara datorita razboiului.

Dupa pauza, Führerul accentueaza faptul ca ar trebui sa ne fie clar ca Europa de azi ar fi doar o notiune geografica, in realitate Asia s-ar intinde pana la granitele actuale”.

VA URMA

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Andrei Cornea, 2011: "Dacă statele rămân suverane, ele vor continua să facă ceea ce cred şi ceea ce consideră că le este de folos, în pofida intereselor comune. Rezultă că trebuie mers înainte – mai repede sau mai încet – spre un sistem federal sau măcar confederal, cu un guvern central dotat cu puteri mari în domeniul economiei, apărării şi externelor, cu un parlament bicameral după modelul american şi cu guverne ale statelor responsabile numai pentru afacerile interne, justiţie, educaţie, cultură, eventual sănătate şi muncă. Căci atunci când vorbim despre pierderea suveranităţii naţionale, despre cine anume vorbim în fapt ca fiind „perdanţii“? Despre plătitorii obişnuiţi de impozite, cu rate la bănci, cu salarii ameninţate ba de tăieri, ba de inflaţie? Despre pensionarii cu pensiile în pericol? Despre beneficiarii sistemelor de asigurări ce acumulează datorii peste datorii? Despre şomeri? Nu, ci vorbim despre elitele politice europene din cele 27 de state. Ele sunt acelea care şi-ar pierde suveranitatea – mai ales aceea de a cheltui nestăvilit şi de a face promisiuni imposibil de ţinut. Vor trebui să se consoleze mulţi parlamentari naţionali cu un rol mai modest (dar deloc neglijabil). Dintre miniştrii şi funcţionarii guvernamentali, unii, precum cei de la externe sau de la armată, vor trebui să dispară pur şi simplu."

 

Postări populare: