Este vorba despre cuvântul fecale. Sau excremente. Umane (umaniste ?). Ele apar (desigur, substituite cu alte substanțe) în piesa de teatru Sur le concept du visage du fils de Dieu, o "operă" care ofensează creștinismul, sub pretextul "libertății de expresie". În piesă, un portret de mari dimensiuni al lui Iisus ajunge să fie murdărit cu substanțe care seamănă cu excrementele. Dar RFI nu lămurește cititorii ("Spectacolul este, pare-se, extrem de profund şi de uman"), în schimb pune pe același plan protestele împotriva piesei de teatru ale integriștilor creștini, cu atentatul terorist împotriva ziarului Charles Hebdo, organizat de islamiști. Directorul teatrului susține piesa într-un comunicat în care vorbește despre "dușmanii Luminilor"... dar Luminile, nu sunt ele, oare, dușmanul creștinismului (Lucifer = purtătorul luminii) ?
RFI:
Piesa de teatru intitulată Despre conceptul de faţă a fiului lui Dumnezeu (Sur le concept du visage du fils de Dieu), în regia italianului Romeo Castellucci continuă, la două săptămâni după premiera de la Paris, să fie zilnic ţinta integriştilor creştini. În acest context, marţi seară, sediul jurnalului satiric francez Charlie Hebdo, care se pregătea să publice un număr care-l punea în scenă pe profetul Mahomed, a fost incendiat, iar site-ul publicaţiei - piratat de un grup de integrişti musulmani. Sentimentul anumitor credinciosi că ar fi denigraţi îi face aşadar să se mobilizeze tot mai violent împotriva islamofobiei sau a creştinofobiei, şi asta într-o ţară în care libertatea de expresie este sfântă.
Dacă sensibilitatea unor credincioşi se poate înţelege, acest gen de problemă se reglează în faţa tribunalelor. Acestea au dat însă deja de două ori dreptate regizorului piesei. Catolicii integrişti nu se lasă şi îşi continuă hărţuiala cotidiană împotriva spectatorilor şi a actorilor. Se aruncă ouă putrede pe scenă, gaze lacrimogene, se intonează cântece religioase şi rugăciuni.
"Fanatismul religios, duşmanul Luminilor şi al libertăţii de expresie ia o turnură de tip fascist", se poate citi în petiţia lansată de directorul teatrului parizian în care au loc reprezentaţiile (Théâtre de la Ville), petiţie semnată deja de peste 1000 de personalităţi. O mobilizare care nu-i demoralizează deloc, ba dimpotrivă, pe catolici.
Piesa despre care vorbim pune în fapt în scenă un bătrân tată inconştient ajutat de fiul său, care îl curăţă zilnic cu grijă, sub o reproducere uriaşă a unui tablou cu Isus. Spectacolul este, pare-se, extrem de profund şi de uman. El a avut, de altfel, critici elogioase în presa de specialitate, o presă pe care însă probabil integriştii n-o citesc, la fel cum nu vor să răsfoiască nici islamiştii un număr din Charlie Hebdo cu Mahomed pe post de redactor-şef. Simţindu-se marginalizaţi, "neiubiţi" de restul societăţii care, în mare parte, este indiferentă, catolicii şi musulmanii extremişti caută să se facă auziţi pe orice cale, numai să se ştie că ei denunţă aşa-zisa islamofobie sau creştinofobie.
>> Lista cu semnăturile de susținere a spectacolului, "COMITÉ DE SOUTIEN À LA LIBERTÉ DE REPRÉSENTATION DU SPECTACLE DE ROMEO CASTELLUCCI". Apare și George (Georges) Banu, și Matei (Maité) Vișniec, Kristin Scott Thomas, Juliette Binoche...
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu