28 iunie 2011

Premierul David Cameron - declaraţie în parlament privind concluziile reuniunii Consiliului European



Declaratie privind reuniunea Consiliului European

O declaraţie a prim-ministrului David Cameron în Camera Comunelor, în urma reuniunii Consiliului European de la Bruxelles din 23-24 iunie 2011 (27 iunie 2011).


Cu permisiunea dvs., domnule preşedinte, aş dori să fac o declaraţie privind Consiliul European de săptămâna trecută.

Principalul punct tratat în cadrul Consiliului a fost chiar economia Europei.

În susţinerea intereselor naţionale ale Marii Britanii, am avut două obiective.

În primul rând, a mă asigura că Marea Britanie nu trebuie să contribuie la oricare nou bail-out pentru Grecia prin intermediul Mecanismului European de Stabilitate Financiară.

În al doilea rând, pentru a sprijini eforturile de a aduce stabilitate în zona euro şi creştere economică în Europa ca întreg, protejând în acelaşi timp pe deplin poziţia Marii Britanii.

Daţi-mi voie să le iau pe rând.


Grecia

În primul rând, situaţia din Grecia.
Aşa cum am spus mereu, Marea Britanie nu se află în zona euro ...

... şi cât timp eu sunt primul-ministru nu va fi niciodată.

Deci nu ar trebui să fim implicaţi în acordurile interne din zona euro.

Numai ţările din zona euro s-au implicat, alături de FMI, în primul plan de salvare pentru Grecia.

Numai ţările din zona euro au fost implicate în discuţii despre potenţiale planuri de salvare pe mai departe.

Deci este absolut corect de a nu utiliza Mecanismul de Stabilitate Financiară la nivel european pentru un eventual sprijin viitor pentru Grecia.

Acesta este ceea ce am cerut ca asigurare la acest Consiliu.

Şi aceasta este ceea ce am primit.

Domnule preşedinte, nu a fost o chestiune simplă.

Articolul 122 din Tratatul European este utilizat pentru a oferi ajutor ţărilor din zona euro care şi-au gestionat prost economiile.

Aceasta nu a fost alegerea noastră. S-a căzut de acord înainte ca acest guvern să fi preluat mandatul.

Am aprobat aceasta pentru viitor, însă, deoarece atunci când noile reglementări permanente - care vor înlocul Mecanismul European de Stabilitate Financiară - se vor aplica începând cu anul 2013, nu vom fi parte a lor ...

... şi Articolul 122 nu va mai fi folosit pentru bail-out-uri în zona euro.

Aceasta a fost înţelegerea pe care am încheiat-o în decembrie anul trecut.

Dar încă mai avem să ne cofruntăm cu perspectiva unui bail-out în cadrul acordurilor existente.

În conformitate cu votul cu majoritate calificată, acesta necesită un efort real de negociere.

Acest guvern a susţinut în mod constant interesele contribuabililor britanici.

Şi, ca urmare, domnule preşedinte, contribuabilul britanic va evita o datorie potenţială de miliarde de lire sterline.


Stabilitate şi creştere

Al doilea obiectiv al meu a fost să sprijinin eforturile de a aduce stabilitate în zona euro şi de a promova creşterea economică în întreaga Europă.

Deşi noi nu suntem în zona euro, am fi afectaţi - grav afectaţi - de o dezordine rezultată în urma acestei crize.

De ce?

În primul rând, bănci din întreaga lume - inclusiv din Marea Britanie - deţin datoria publică a tuturor ţărilor din zona euro, inclusiv Grecia.

În al doilea rând, efectele asupra altor ţări mult mai expuse la aceste datorii ar avea efecte secundare negative asupra noastră.

După cum Sir Mervyn King a arătat in Raportul de săptămâna trecută privind stabilitatea sistemului financiar ...

... prezentele dificultăţi din zona euro sunt "riscul cel mai important şi imediat pentru sistemul financiar britanic".

A fost întotdeauna un principiu demult stabilit, ca guvernul britanic să nu comenteze public cu privire la aspectele sensibile de pe piaţă.

Şi eu nu am de gând să mă îndepărtez de la această abordare foarte înţeleaptă.

Ceea ce este important este ca o soluţie să fie găsită rapid, care să fie credibilă în pieţe, care va aborda problemele fundamentale ale Greciei în timp şi va contribui la asigurarea stabilităţii pe pieţele globale şi în economia mondială.

Un element al acestei soluţii trebuie, în opinia mea, să fie utilizarea timpului pe care îl mai avem pentru a ne asigura că băncile şi bilanţurile băncilor sunt suficient de puternice pentru a rezista la orice probleme şi dificultăţi. Şi că există o transparenţă deplină în sistemul financiar.

În Marea Britanie intensificăm eforturile pentru a ne asigura că sistemul nostru bancar este rezistent la riscurile provenite din zona euro.

Acest lucru trebuie făcut corect în întreaga Europă, trebuie să fie făcut acum, şi trebuie să fie făcut în mod corespunzător.

Am susţinut acest punct de vedere foarte puternic în cadrul Consiliului.

Şi acesta este reflectat în limbajul din Comunicat.

Ca un prim pas, ar însemna că testele actuale de stres care se desfăşoară în sectorul bancar, trebuie să se desfăşoare în mod corespunzător şi transparent, spre deosebire de ultima dată ...

... şi că Europa trebuie să pună în aplicare în totalitate, mai degrabă decât să dilueze, noile standarde Basel detaliate în domeniile capitalului şi lichidităţii.

Domnule preşedinte, o modalitate-cheie în care putem ajuta toate economiile din Europa - inclusiv din zona euro - este de a promova creşterea economică durabilă.

Cele mai bune stimulente disponibile pentru economiile europene este să ne asigurăm că promovăm concurenţa, dereglementarea, reforma ofertei, inovarea, schimbările structurale şi, deasemenea, fgolosirea UE pentru a promova cauza comerţului liber, atât prin intermediul acordurilor Doha cât şi, după caz, prin acorduri bilaterale.

În urma propunerilor pe care Marea Britanie le-a prezentat la ultimul Consiliu ...

... şi pe care numeroase state membre le sprijină acum ...

... am facut presiuni, în special, pentru măsuri concrete de reducere a sarcinilor asupra micilor afaceri şi microîntreprinderilor, vitale pentru promovarea inovării, locurilor de muncă şi creşterii economice.

Consiliul a convenit ca "povara reglementărilor asupra IMM-urilor trebuie să fie redusă şi mai mult".

Şi faptul că Comisia Europeană va evalua acum impactul noilor reglementări asupra microîntreprinderilor şi va identifica reglementări existente de la care microîntreprinderile ar trebui să fie excluse.

Aceasta reflectă ceea ce facem, deja, în Marea Britanie. Şi este absolut lucrul bun de făcut.

De prea mult timp, concluziile Consiliului s-au concentrat doar asupra a ceea ce statele membre ar trebui să facă, mai degrabă decât pe ceea ce Comisia Europeană trebuie să facă ea însăşi.


Alte probleme

Domnule preşedinte, permiteţi-mi să refer, pe scurt,  la alte aspecte ridicate în cadrul Consiliului.

Erau trei semnificative.

Migraţia, primăvară arabă şi aderarea Croaţiei.


Primul punct, migraţia.

Marea Britanie nu participă în zona de frontieră Schengen.

Şi noi nu avem de gând să slăbim controalele la frontierele noastre.

Ca insulă, Marea Britanie are un avantaj geografic important în prevenirea imigraţiei necontrolate.

În acelaşi timp, măsurile practice de consolidare a frontierelor externe ale Europei sunt şi în interesul Marii Britanii.

Dar a existat o propunere înainte de Consiliu, de a suspenda măsurile din Regulamentul de la Dublin, care ne permite să  întoarcem solicitanţii de azil în prima ţară sigură din care sosesc.

Împreună cu cancelarul Merkel, m-am asigurat că aceste propuneri au fost respinse şi nu sunt menţionate în nici un fel în concluziile Consiliului.

Noi nu vom avea controalele de la frontierele noastre compromis în acest fel.


Primăvara arabă

Acum, primăvara arabă.

În privinţa Libiei, Consiliul a convenit o declaraţie care confirmă sprijinul deplin pentru rezoluţiile Consiliului de Securitate al ONU, 1970 şi 1973, ...

... şi eforturile militarilor noştri curajoşi sunt angajate în punerea lor în aplicare.

Există acum o unitate reală de scop şi de voinţă politică în întreaga Uniune Europeană pe această temă.

Lumea întreagă se întoarce împotriva lui Gadhafi, deasemenea, recunoscând faptul că Consiliul Naţional de Tranziţie este singurul organism diplomatic credibil care poate reprezenta poporul libian chiar acum.

Ruşii şi chinezi au acceptat importanţa Consiliului Naţional de Tranziţie.

Si premierul Wen a menţionat acest lucru, la întâlnirea noastră din această dimineaţă.

Gadhafi este tot mai izolat.

Într-adevăr, astăzi, Curtea Penală Internaţională a emis un mandat de arestare împotriva lui.

Gadhafi este acum un fugar faţă de justiţia internaţională.

Presiunea şi timpul merg împotriva lui Gadhafi.

Şi nu vom renunţa până ce treaba nu s-a încheiat.

În privinţa Siriei, Consiliul a condamnat în termenii cei mai duri represiunea în curs de desfăşurare şi violenţa inacceptabilă şi şocantă a regimului sirian împotriva propriului popor.

Şi la instigarea mea ne-am exprimat îngrijorarea deosebit de gravă cu privire la ceea ce trupele siriene fac aproape de graniţa cu Turcia.

Privind Orientul Mijlociu, în general, Consiliul a invitat toate părţile să se angajeze urgent în negocieri ...

... şi, la a cincea aniversare a capturării sale, a cerut eliberarea imediată a lui Gilad Shalit.


Croaţia

În cele din urmă, domnule preşedinte, permiteţi-mi să mă refer la Croaţia.

La începutul acestei luni m-am întâlnit cu prim-ministrul Kosor şi am salutat progresul ţării sale spre finalizarea negocierilor de aderare europeană.

În cadrul Consiliului European am căzut de acord că aceste negocieri vor fi încheiate la sfârşitul acestei luni.

Succesul Croaţiei indică drumul pentru restul Balcanilor de Vest, ale căror aspiraţii de aderare la Uniunea Europeană le-am  sprijinit întotdeauna puternic.


Încheiere

Domnule preşedinte, la acest Consiliu Marea Britanie a realizat unele obiective importante.

Am protejat interesele contribuabilului britanic.

Am asigurat acorduri de promovare şi protejare a creşterii economice.

Şi am protejat frontierele Marii Britanii de migraţia necontrolată.

Şi salut această declaraţie în Camera Comunelor.


Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Andrei Cornea, 2011: "Dacă statele rămân suverane, ele vor continua să facă ceea ce cred şi ceea ce consideră că le este de folos, în pofida intereselor comune. Rezultă că trebuie mers înainte – mai repede sau mai încet – spre un sistem federal sau măcar confederal, cu un guvern central dotat cu puteri mari în domeniul economiei, apărării şi externelor, cu un parlament bicameral după modelul american şi cu guverne ale statelor responsabile numai pentru afacerile interne, justiţie, educaţie, cultură, eventual sănătate şi muncă. Căci atunci când vorbim despre pierderea suveranităţii naţionale, despre cine anume vorbim în fapt ca fiind „perdanţii“? Despre plătitorii obişnuiţi de impozite, cu rate la bănci, cu salarii ameninţate ba de tăieri, ba de inflaţie? Despre pensionarii cu pensiile în pericol? Despre beneficiarii sistemelor de asigurări ce acumulează datorii peste datorii? Despre şomeri? Nu, ci vorbim despre elitele politice europene din cele 27 de state. Ele sunt acelea care şi-ar pierde suveranitatea – mai ales aceea de a cheltui nestăvilit şi de a face promisiuni imposibil de ţinut. Vor trebui să se consoleze mulţi parlamentari naţionali cu un rol mai modest (dar deloc neglijabil). Dintre miniştrii şi funcţionarii guvernamentali, unii, precum cei de la externe sau de la armată, vor trebui să dispară pur şi simplu."

 

Postări populare: