02 martie 2012
Tratat pentru…subdezvoltare ! (Ziarul Financiar)
Uniunea Europeană continuă se pare pe un drum extrem de păgubos mai ales pentru noii săi membri, iar România este alături de Bulgaria, fiind cei mai noi membri al Comunităţii, în situaţia cea mai gravă de subdezvoltare evidentă, după orice indicator.
Toţi politicienii puternici din UE şi analiştii economici pro-UE duc o campanie extrem de activă să convingă de necesitatea Tratatului Fiscal, care să limiteze deficitele statelor la max 0,5-1% din PIB (structural) şi 3% din PIB (total).
Se tot vorbeşte de Grecia, Portugalia, Spania, Italia şi mai ştiu eu care state "inconştiente" care s-au înglodat în datorii pe care, după toate probabilităţile, nu le mai pot plăti, şi de acum înainte, NIMENI nu va mai avea dreptul să se dezvolte pe datorie.
Dar oare nu despre asta este vorba? Nu aşa s-au dezvoltat marile Puteri Mondiale? Cum să te dezvolţi altfel decât pe datorie, cheltuind mai mult decât produci? A încercat cineva la noi să facă acest lucru, şi cu toţii ştim cum a sfârşit.
Nu ne aducem oare aminte de episodul Polonia între 1991-1994, când prin consensul creditorilor, a fost scutită de plata unei importante părţi din datorie, aprox. 40 mld dolari? Unde este acum Polonia faţă de România care a decis cu 15 ani înainte să plătească toată datoria externă şi să se dezvolte numai prin forte proprii.
Oare care a fost secretul reconstrucţiei Europei Occidentale măcinată de primul şi apoi mai ales de al doilea Război Mondial? Nu cumva tot o politică agreată cu marea Finanţă Mondială de a te împrumuta azi cu o moneda valoroasă, prin pârghiile deficitului bugetar, şi de a returna (sau NU, cum arătam mai sus, ca şi cazul Greciei de azi) sumele respective peste muuulţi ani, la momentul la care s-au devalorizat masiv prin injecţii de lichidităţi ale diverselor bănci naţionale în perioada respectivă?
Cum stau oare acum ţările dezvoltate din UE la capitolul datorie publică? Păi majoritatea au peste 60% din PIB datorie, iar aproape o treime au peste 80% (Franţa, Germania, Belgia, Irlanda, Portugalia).
Printre ei se numără şi cei mai aprigi susţinători ai Tratatului Fiscal. Italia, are aproape 120%.
(Date de pe: http://edition.cnn.com/2011/BUSINESS/06/19/europe.debt.explainer/index.html)
Media celor 27 de state membre este undeva peste 80% din PIB. Iar România, aşa cum arătam mai sus, este aproape în cea mai vulnerabilă poziţie cu putinţă în acest caz, pentru că, deşi nu a apucat să se împrumute pentru a se dezvolta până acum, aşa cum au facut-o alţii, acum, în lipsa unor deficite pentru această dezvoltare, este condamnată la subdezvoltare.
Am să încerc să vă explic de ce deficitul bugetar împreună cu împrumuturile luate de Guvern sunt cele mai importante resurse pentru dezvoltare, folosing exemple din UE.
Cele mai avansate ţări din UE (Marea Britanie, Franţa, Germania, Italia) s-au dezvoltat extensiv pe aceste principii încă din anii 1940-1950, pe datorie. Datoriile publice ale acestor state au crescut vertiginos în perioada respectivă, de la 100% din PIB la peste 300% în unele cazuri, nivelul reducând-u-se apoi DOAR relativ: pentru că PIB-ul lor ca şi influenţa, creştea puternic, procentul datoriei scădea, nu şi valoarea absolută, începând cu 1950-1960, adică după ce se investise masiv în capacităţi de producţie, inovaţie, infrastructură, lucruri care au permis avântul PIB.
Datoria Publică a Marii Britanii de exemplu, a scăzut absolut doar în 2 perioade în ultimii 100 de ani, pentru 2-3 ani, cu valori extrem de mici, pentru a creşte apoi masiv de fiecare dată. Din anul 2000 a crescut continuu cu aproape 50% din PIB, iar în nivel absolut, aproape s-a triplat. (Date de pe: http://www.ukpublicspending.co.uk/debt_brief.php)
Alţii au făcut-o mai târziu, dar aproape identic, construind pe datorie şi pe deficite din PIB de 6-15% ani la rândul, cum ar fi: Italia, Grecia, Portugalia, Spania. România nu a putut să facă asta, ocupată cu îndeplinirea unor criterii stricte pentru Aderare, pe care alţii indicau mincinos că le respectă, ajutaţi şi de faimoase bănci de Investiţii şi Agenţii de Rating.
De când a început Criza, deficite de ordinul 10% sunt ceva normal la toate statele dezvoltate, unii mergând chiar şi la 31% (Irlanda), deşi văd că tot Grecia ţine capul de afiş, cu doar 10-14% deficit.
Am senzaţia tot mai mult că Grecia este acum folosită ca un fel de speritoare pentru a convinge de necesitatea acestor măsuri şi pentru a acoperi tot felul de alte situaţii similare, dar unde probabil ca excepţiile se vor perpetua din diferite motive. De asemenea, cred că ăsta este "rolul" pe care Grecia trebuie acum să îl joace, dar după cum ştim, a fost din plin răsplătită pentru asta.
Viitorul României, odată cu semnarea Tratatului Fiscal UE arată că această fereastră de oportunitate din care s-au înfruptat cu succes statele dezvoltate (şi unele care oricum au ajuns muuult în faţa României) numită deficit şi împrumut extern, s-a închis definitiv.
Unii ar spune că aceste Tratate, poate chiar şi politica de extindere a UE, au avut şi au decât scopul ca decalajul între marile puteri UE şi restul statelor să nu se reducă. Nu ştiu dacă este aşa, dar dacă ar fi?
Dacă începe puternic o nouă eră a Colonialismului, prin Globalizare şi Uniformizare, prin impunerea unor reguli de către Statele puternice celor mici prin care să fie sigure că nu se pot dezvolta?
Oricum, Liderii noştrii ne-au obişnuit în ultimii 22 de ani să semneze ca "Primarii" tot felul de Tratate şi Obligaţii, fără a face analize de impact asupra acestor reglementări, fără să obţină reduceri de datorie externă sau investiţii în ţară în schimbul semnăturii, ci doar îşi negociază cel mult rămânerea la Putere, deşi, se pare, nici măcar aici unii nu au reuşit.
România merge încă o dată în istoria ei la "sacrificare" benevolă pe "burta goală" în lipsa unor Lideri capabili să negocieze ceva bun măcar pentru urmaşii generaţiei actuale, perpetuu sacrificată.
Eugen Dragnea, Absolvent MBA
http://www.zf.ro/opinii/opinie-eugen-dragnea-tratat-pentru-subdezvoltare-9359050
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
Haşotti : Românii au fost manipulaţi şi neinformaţi la referendum PNL nu poate accepta rezultatul referendumului pentru Parlamentul u...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
-
Îmi vine greu să cred că nu exista o altă modalitate de finanţare (câteva mii de euro) a spitalizării Doinei Cornea în Franţa, în urma unu...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
-
Sofia: măsuri drastice de austeritate 17.03.2010- Radio Europa Liberă Petio Petkov Impozitarea pensiilor, reducerea salariilor funcț...
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu