25 aprilie 2010

Not a good point !



Fostul ministru de Externe al României, Adrian Cioroianu, a acordat un interviu pentru Radio Europa Liberă, "Moldova moștenește probleme identitare dinainte de 1989". Adică "Republica Moldova".
 

Interviul nu ar fi spectaculos - descrie fenomenul politic de acolo, teza moldovenismului şi consecinţele sale, problema popularităţii relativ ridicate a partidului comunist.
 

Problemele apar spre final, când se trag concluziile. Astfel, după Cioroianu, prioritară nu ar fi, pentru Moldova, unirea cu România, ci integrarea în Uniunea Europeană. Dar rămâne problema Transnistriei, pentru ambele variante.

"[...] Eu cred, ca istoric, acel entuziasm din anii 90 s-ar putea să fi fost artificial şi o unire nu se poate face pe baze de entuziasm. O unire, dincolo de entuziasm, are nevoie de baze foarte solide care să-i asigure trăinicia. Eu cred că situaţia de acum este mult mai încurajatoare decît de atunci. Românii din dreapta şi din stînga Prutului au început să se cunoască. Nu avem curajul să spunem numărul clişeelor care existau şi în R. Moldova şi în România referitor şi la unii şi la alţii pentru că e o întreagă istorie care ne-a despărţit, interese care ne-au despărţit.

Şi chiar dacă în acest moment sincer vorbind n-aş spune că este o prioritate acest program mie mi se pare mult mai important să ne unim în susţinerea unei cauze comune. Această cauză fiind aceea a apropierii R. Moldova de Uniunea Europeană. Asta presupune printre altele şi soluţionarea unor probleme reale cu care în acest moment Chişinăul se confruntă. Şi vrea să numesc doar una dintre ele.


Aceasta este problema Transnistriei, pentru că nu văd o soluţionare favorabilă a dosarului European al Chişinăului în condiţiile de acum ale acestei Transnistrii asupra căreia Chişinăul nu are niciun control. Şi apropierea de UE va însemna şi apropierea de România. Deci cele două lucruri merg mînă în mînă şi e bines să ne gîndim cu mare responsabilitate, cu sinceritate cu noi înşine şi dincolo de entuziasme şi dincolo de fraternitatea noastră evidentă noi trebuie să muncim împreună pentru ca R. Moldova să se îndrepte pe un drum proeuropean.


În opinia mea, am scris despre acest lucru şi spre bucuria mea am primit foarte multe mesaje în special de la tineri studenţi din R. Moldova, am scris acest lucru într-un număr din revista
Foreign Policy Romania. În acest moment Transnistria este ca o ghiulea de glezna R. Moldova. Ne place, nu ne place, indiferent de declaraţiile oamenilor politici de la Chişinău, Transnistria tot acolo rămîne, ea nu este controlată de Chişinău, ea are un efectiv al armatei rus care nu va pleca de acolo în viitorul apropiat, drept care eu o spun cu toată seriozitatea şi sigur o spun ca profesor de istorie, nu sînt eu cel care decide, îmi dau seama că decizia e grea din punct de vedere politic, dar poate unul din scenariile care ar trebui luate în calcul ar putea fi o decuplare voluntară a R. Moldova de Transnistria. Eu cred, din păcate, că acest lucru i-ar favoriza apropierea de UE"

Decuplare voluntară... păi, să vedem, rămân variantele următoare: 


1. Transnistria rămâne stat independent, de fapt un satelit al Rusiei, şi fiind stat independent, poate adera la orice alianţă, deci şi la una cu Rusia, iar trupele ruseşti din Transnistria ar obţine un statut legal; 
2. Transnistria ar trece la Ucraina. Nu ar fi o mutare greşită, dacă Ucraina ar da la schimb alte teritorii locuite de români, din Bucovina. Dar cum să dea, dacă Moldova se decuplează voluntar ? Bonus - cu conduceri tip Ianukovici, trupele ruseşti nu ar fi deranjate deloc; 
3. Regimul Smirnov proclamă unirea cu Rusia. Kaliningrad II. Varianta cea mai probabilă, să nu ne facem iluzii.

Dar, ar mai fi un aspect: ce garanţii ar avea Moldova că ar putea adera la Uniunea Europeană după ce s-ar decupla voluntar? De ce nu ar putea UE să accepte un
"Protocol Nr. 10", precum în cazul aderării Ciprului la UE ?  

Aderarea Ciprului a fost o decizie pripită a UE, care desconsideră minoritatea turcă din nordul insulei, ce a fost nevoită să ceară ajutorul Turciei pentru propria siguranţă şi pentru a dejuca planul grecesc de anexare a Ciprului (Enosis). De fapt, chiar aceasta cuprinde Protocolul Nr. 10 - legislaţia UE nu se aplică şi zonei necontrolate de guvernul (100% grecesc) de la Nicosia.

Iar este vorba despre dublele standarde - li se impun unora condiţii inacceptabile altora : de ce nu li s-a sugerat şi ciprioţilor greci o decuplare voluntară, ca să poată adera la UE ?!


Clipurile prezintă adevărul despre Cipru, de la independenţa de Marea Britanie (1960) şi până în prezent:


 




Etapele crizei din 1974 din Cipru, aici.

Istoricul divizării insulei,
aici.

22 de comentarii :

Despina spunea...

Nici nu ma asteptam la altceva de la
Adrian Ciroianu-fost ministru de externe care nu vorbeste limba engleza.(Este oare posbil asa ceva in diplomatie ??!!)

Riddick spunea...

Da, însă el este un tip doct. ;-)

Despina spunea...

Not "doct" enough :)


In locul lui ,lucrand in diplomatie as fi invatat limba engleza pe paine.
N-are standarde ridicate fata de propria lui persoana..

Riddick spunea...

Are omu' viloi de 400.000 € în Satul Francez (venituri anuale declarate: 20.000 €). Deh...

Despina spunea...

Astea sunt standardele lui.Cunostintele de limba engleza -nu .
Sunt curioase de unde or fi veniturile de 20000 eur.De la stat?Probabil ca preda la vreo facultate de istorie sau politica, etc etc.

Riddick spunea...

Nu contest veridicitatea celor 20.000€, foarte posibil ca şi logodnica sa (divorţase), fiind soprană, să fi contribuit la cei 400.000.

Despina spunea...

Cu averea- whatever

Problema mea este ca tipul nu inspira seriozitate.E ceva superficial, fabricat ,in cunostintele lui.
Calitate mediocra

Riddick spunea...

Aşa este. Revin mai pe seară, plec puţin.

Anonim spunea...

nu prea il inghit pe cioroianu dar are dreptate, moldova trebuie sa scape de transnistria, teritoru plin de rusnaci di rusofili ostili moldovei,ostili romaniei, ostili UE dar iubitori de pravoslavnica rusie...transnistria nici nu prea fort teritoriu romanesc de-a lungul istoriei, ci mai degraba o zona tampon intre noi si tatari, cazaci si mai apoi rusnaci betivi...

Riddick spunea...

Nu prea are dreptate, Moldova nu câştigă mare lucru cu o "desprindere", de-abia le dă apă la moară lui Smirnov & Co, să obţină legitimitate internaţională.

Mai degrabă aş solicita un amendament la aderarea la UE de tipul Protocolului Nr.10 privind aderarea Ciprului (deşi acolo a fost şantaj clar asupra populaţiei turceşti din nordul Ciprului - na, că au votat acum câteva zile un preşedinte naţionalist, care doreşte un Cipru turcesc ca stat separat):

http://eur-lex.europa.eu/pri/en/oj/dat/2003/l_236/l_23620030923en09310956.pdf#page=25

Despina spunea...

Buna idee treaba cu amendamentul.

Eu ce sa mai zic?Familia din partea mameni mele se trage din Varnita-Tighina ( Bender).Eu am fost acolo mai ales cand eram copil.Am rude in Basarabia, etc.
Cand ii aud pe toti cum isi dau cu parerea despre lucrurile astea si cat de "docti" sunt mi se face lehamite...
PS
Cred ca exista o problema cu Google imi vin comentariile dublate de in mesaj ciudat
Oare ce-o fi?

Riddick spunea...

...nu ştiu ce ar putea fi cu Google, mie îmi intră unii din sediul Google din Mountain View (California) pe blog, curioşi tare...

Despina spunea...

Ciudat.

Isi fac si eu educatia politica...
:)

Riddick spunea...

Şi ăia din Langley, Virginia, tot... educaţie politică ? ;-)

Despina spunea...

S-a dat sfoara-n tara !
M-am uitat si eu pe trafic
Vad ca citesc povestea cu cameramanul.
Or fi romani de-ai nostri,citesc in romana ,poate

Vin si pe "News Reload" ?

Riddick spunea...

Vin şi de pe Facebook, şi din adrese mail, şi din câteva bloguri cu trafic mai mare, vâjâie netul... :)))

De toate naţiile. Nu au ajuns "dincolo".

Despina spunea...

Imi place vajaiala asta !
E de bine, lumea se informeaza, judeca...
Tot inainate !

La mine tot deranjat e Googlelul
Fiecare comentariu e dublat de un mesaj ca nu s-a putut trimite mail la adresa

pisicimea@yahoo.com

Ai auzit de asa ceva ?

Riddick spunea...

Am impresia că Google e spart demult. Cică se poate intra peste tot dacă ai codurile-sursă, ori cam aşa ceva... poate fi oricine, chiar hackeri ţicniţi.

Satirikon spunea...

Riddick, tu m-ai scos de la prieteni? :(

Riddick spunea...

Da.

Satirikon spunea...

Pai te-am deranjat cu ceva?

Riddick spunea...

Vâslim în direcţii diferite, nu are rost să ne mai lungim...


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Alina Inayeh, 2021 ("Ce cred românii despre Est şi Vest" - sondaj): "[...] toți acei 30%, care mie îmi dau foarte multă bătaie de cap, cred că țările occidentale, deci nu numai UE, ci țările occidentale luate așa, ca pachet, au adus mai mult rău decât bine României. Și există un număr îngrijorător de mare, 67% dintre români, deci două treimi dintre ei, care cred că interesul național trebuie păstrat, trebuie salvat, trebuie luptat pentru el chiar dacă asta înseamnă pierderea calității de membru UE. [...] deci dacă interesul național o cere, să se ducă UE unde o vrea, pentru că interesul național este mult mai important. Ne apărăm cu dinții ceva ce nu înțelegem ce. Nu știm exact ce înțeleg românii prin interesul general.

 

Postări populare: