22 mai 2012

Germania dă indicății (prin Deutsche Welle) ca în România să se adopte un sistem de vot pro-sistem / pro-oligarhie



Autorul, Horațiu Pepine, a activat multă vreme în rețeaua Soros. Să vedem ce va face PDL cu votul uninominal într-un tur (au apărut declarații recente alarmante), și ce vor face Băsescu, UDMR și CCR.

Secretul bine păzit al politicii româneşti

Grecia oferă pentru situaţia românească un teren de studiu inestimabil. Să observăm, de exemplu, că, dacă alegerile greceşti s-ar fi desfăşurat după un sistem electoral majoritar, dispersia voturilor ar fi fost mai mică, iar partidul conservator Noua Democraţie ar fi obţinut, probabil, majoritatea necesară pentru a forma guvernul. Ar fi fost însă posibil, de asemenea, ca primele două clasate, Noua Democraţie şi Syriza (stânga radicală), să domine ele singure scena politică, fără să aibă majoritatea, dar făcând imposibilă, la fel ca şi astăzi, orice coaliţie.

Căci dacă Noua Democraţia ar fi găsit o cale de comunicare cu Pasok (socialiştii proeuropeni), o coaliţie cu adepţii lui Alexis Tsipras (Syriza) ar fi de neimaginat. De fapt nici dispersia extraordinar de mare care a rezultat în urma votului din 6 mai şi care a dus în Parlament şapte grupuri politice, dintre care cel mai mare a primit doar 18,8% din voturi, nu ar fi făcut de la sine imposibilă o majoritate guvernamentală. Problema Greciei este că partidele aflate cel mai la stânga şi partidele aflate cel mai la dreapta sunt toate suveraniste şi nu admit programul european de reforme.

De fapt, adevăratul clivaj politic nu a mai fost între stânga clasică şi dreapta clasică, ci între suveraniştii de toate nuanţele şi europeniştii rămaşi în minoritate. E adevărat că nici cei care resping categoric reformele impuse de UE (ca partidul condus de Alexis Tsipras) nu se pronunţă pentru ieşirea din zona euro, ceea ce face situaţia greu de înţeles.

Lecţia Greciei

Chiar dacă din cunoaşterea sistemului electoral nu se pot trage întotdeauna concluzii certe cu privire la configuraţia parlamentului şi mai ales la orientarea viitoarei guvernări, totuşi exemplul grecesc este grăitor pentru marile riscuri ale proporţionalităţii. Situaţia Greciei ar trebui să fie un subiect privilegiat de discuţie pentru cei care astăzi în România se exprimă în privinţa reformei propuse de USL.

Argumentul invocat cel mai frecvent este că sistemul majoritar este nedemocratic, căci ar lăsa fără reprezentare mulţi oameni cu idei politice diferite. Într-adevăr, alegerile din 6 mai din Grecia ne oferă o imagine clară a ceea ce se poate întâmpla dacă se optează pentru o fidelă reprezentativitate. Întrebarea este următoarea: sunt comuniştii (KKE) sau extrema dreaptă a lui Nicolaos Michaloliakos (Chrysi Avghi) grupări a căror reprezentare este indispensabilă pentru a asigura legitimitatea unui sistem politic?

Se vede cu uşurinţă că susţinătorii pătimaşi ai sistemului proporţional (sistemul majoritar este „o porcărie”, au susţinut ei) se află într-o contradicţie greu de depăşit. Ei ar trebui să recunoască faptul că sistemele de vot nu sunt absolut rele sau absolut bune şi că circumstanţele sunt decisive.

Orice mişcare socială de protest, chiar dacă nu afişează simpatii politice explicite, speră ca alte grupări mai apropiate de revendicările lor să poată prelua puterea. În Spania, „Indignaţii” au cerut aşadar, implicit şi explicit, ca nuanţele stângii să fie mai bine reprezentate, căci socialiştii lui Zapatero se raliaseră şi ei la planul general de austeritate. Pentru ca stânga care vede în capitalul bancar epicentrul imoral al crizei să dobândească forţă în Spania ar fi nevoie de o reformă a sistemului electoral.

Din nou, Grecia este o lecţie, căci multiplicarea forţelor parlamentare spaniole în plină criză, pe fondul unei ambianţe publice marcate de nervozitate, ar fi dus la o soluţie imposibil de susţinut. Imensa criză spaniolă asociată cu dispersia vocilor şi imposibilitatea formării unui guvern ar fi fost la ultimile alegeri catastrofale.

În fine, un alt secret bine păzit de preşedintele Traian Băsescu este că reducerea numărului de parlamentari la 300 este de fapt un element de majoritarism. Cu cât sunt mai puţini parlamentari, cu atât reprezentarea este mai puţin fidelă, iar majorităţile sunt mai uşor de constituit.

De aceea, pentru România se impun câteva concluzii destul de clare: fie „prima majoritară” este oficializată, adică se oferă câştigătorului un număr de locuri din oficiu ca să poată forma singur guvernul, fie se adoptă un sistem mai simplu şi mai onest, cum este sistemul majoritar uninominal.

Politica românească a funcţionat de bine de rău şi aşa. Dar costurile sunt foarte mari, dacă ne gândim cât timp pierd jurnaliştii şi opoziţia ca să combată traseismul politic sau dimpotrivă câtă energie se consumă pentru a convinge opinia publică că „soluţia imorală” este, în realitate, „o formă de responsabilitate”.

http://www.dw.de/dw/article/0,,15965106,00.html

*   *   *
Establișmentul încearcă să se perpetueze la putere prin alegeri într-un singur tur. Ba chiar și formulează explicit această idee. PDL a obținut alegeri locale într-un singur tur, acum USL încearcă metoda și la alegerile generale. Am arătat aici cum a încercat clica din Grecia (fără succes) să se pună la adăpost de furia populară trucând legea electorală. Să vedem ce se va întâmpla în continuare, teoretic legea ar putea fi blocată la Curtea Constituțională (5:4) dacă UDMR este împotriva ei (cum a declarat) iar omul UDMR de la CCR nu a defectat.

Victor Ponta: "Această formulă este utilă în fata ascensiunii mișcărilor populiste din Europa, care pot câștiga o reprezentare parlamentară care va influența în sens negativ continuarea democratică și deciziile politice pe care România le va adopta".
 
Zoe Petre: "Am preferat votul pe liste fiindcă am considerat întotdeauna că partidele de la noi nu au forţa şi identitatea necesară pentru un alt tip de sistem electoral. Dar, unul dintre argumente pro-uninominal, explicate de Victor Ponta de la tribuna Parlamentului, mi-a trezit interesul: anume că un astfel de vot nu permite intrarea formaţiunilor anti-sistem în Parlament".

2 comentarii :

Sebi spunea...

Germania are ceea ce se poate numi idei bune, insa Romania e in stare sa refuze ideile bune...

Riddick spunea...

Idei bune pentru Germania. C'mon... de când fac statele acte de binefacere pentru alte state ?


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: