Autorul, Horațiu Pepine, a activat multă vreme în rețeaua Soros. Să vedem ce va face PDL cu votul uninominal într-un tur (au apărut declarații recente alarmante), și ce vor face Băsescu, UDMR și CCR.
Secretul bine păzit al politicii româneşti
Grecia oferă pentru situaţia românească un teren de studiu
inestimabil. Să observăm, de exemplu, că, dacă alegerile greceşti s-ar
fi desfăşurat după un sistem electoral majoritar, dispersia voturilor ar
fi fost mai mică, iar partidul conservator Noua Democraţie ar fi
obţinut, probabil, majoritatea necesară pentru a forma guvernul. Ar fi
fost însă posibil, de asemenea, ca primele două clasate, Noua Democraţie
şi Syriza (stânga radicală), să domine ele singure scena politică, fără
să aibă majoritatea, dar făcând imposibilă, la fel ca şi astăzi, orice
coaliţie.
Căci dacă Noua Democraţia ar fi găsit o cale de
comunicare cu Pasok (socialiştii proeuropeni), o coaliţie cu adepţii lui
Alexis Tsipras (Syriza) ar fi de neimaginat. De fapt nici dispersia
extraordinar de mare care a rezultat în urma votului din 6 mai şi care a
dus în Parlament şapte grupuri politice, dintre care cel mai mare a
primit doar 18,8% din voturi, nu ar fi făcut de la sine imposibilă o
majoritate guvernamentală. Problema Greciei este că partidele aflate cel
mai la stânga şi partidele aflate cel mai la dreapta sunt toate
suveraniste şi nu admit programul european de reforme.
De fapt,
adevăratul clivaj politic nu a mai fost între stânga clasică şi dreapta
clasică, ci între suveraniştii de toate nuanţele şi europeniştii rămaşi
în minoritate. E adevărat că nici cei care resping categoric reformele
impuse de UE (ca partidul condus de Alexis Tsipras) nu se pronunţă
pentru ieşirea din zona euro, ceea ce face situaţia greu de înţeles.
Chiar
dacă din cunoaşterea sistemului electoral nu se pot trage întotdeauna
concluzii certe cu privire la configuraţia parlamentului şi mai ales la
orientarea viitoarei guvernări, totuşi exemplul grecesc este grăitor
pentru marile riscuri ale proporţionalităţii. Situaţia Greciei ar trebui
să fie un subiect privilegiat de discuţie pentru cei care astăzi în
România se exprimă în privinţa reformei propuse de USL.
Argumentul
invocat cel mai frecvent este că sistemul majoritar este nedemocratic,
căci ar lăsa fără reprezentare mulţi oameni cu idei politice diferite.
Într-adevăr, alegerile din 6 mai din Grecia ne oferă o imagine clară a
ceea ce se poate întâmpla dacă se optează pentru o fidelă
reprezentativitate. Întrebarea este următoarea: sunt comuniştii (KKE)
sau extrema dreaptă a lui Nicolaos Michaloliakos (Chrysi Avghi) grupări a
căror reprezentare este indispensabilă pentru a asigura legitimitatea
unui sistem politic?
Se vede cu uşurinţă că susţinătorii pătimaşi
ai sistemului proporţional (sistemul majoritar este „o porcărie”, au
susţinut ei) se află într-o contradicţie greu de depăşit. Ei ar trebui
să recunoască faptul că sistemele de vot nu sunt absolut rele sau
absolut bune şi că circumstanţele sunt decisive.
Orice mişcare socială de protest, chiar dacă nu afişează simpatii
politice explicite, speră ca alte grupări mai apropiate de revendicările
lor să poată prelua puterea. În Spania, „Indignaţii” au cerut aşadar,
implicit şi explicit, ca nuanţele stângii să fie mai bine reprezentate,
căci socialiştii lui Zapatero se raliaseră şi ei la planul general de
austeritate. Pentru ca stânga care vede în capitalul bancar epicentrul
imoral al crizei să dobândească forţă în Spania ar fi nevoie de o
reformă a sistemului electoral.
Din nou, Grecia este o lecţie,
căci multiplicarea forţelor parlamentare spaniole în plină criză, pe
fondul unei ambianţe publice marcate de nervozitate, ar fi dus la o
soluţie imposibil de susţinut. Imensa criză spaniolă asociată cu
dispersia vocilor şi imposibilitatea formării unui guvern ar fi fost la
ultimile alegeri catastrofale.
În fine, un alt secret bine păzit de preşedintele Traian Băsescu este
că reducerea numărului de parlamentari la 300 este de fapt un element
de majoritarism. Cu cât sunt mai puţini parlamentari, cu atât
reprezentarea este mai puţin fidelă, iar majorităţile sunt mai uşor de
constituit.
De aceea, pentru România se impun câteva concluzii
destul de clare: fie „prima majoritară” este oficializată, adică se
oferă câştigătorului un număr de locuri din oficiu ca să poată forma
singur guvernul, fie se adoptă un sistem mai simplu şi mai onest, cum
este sistemul majoritar uninominal.
Politica românească a
funcţionat de bine de rău şi aşa. Dar costurile sunt foarte mari, dacă
ne gândim cât timp pierd jurnaliştii şi opoziţia ca să combată
traseismul politic sau dimpotrivă câtă energie se consumă pentru a
convinge opinia publică că „soluţia imorală” este, în realitate, „o
formă de responsabilitate”.
http://www.dw.de/dw/article/0,,15965106,00.html
* * *
Establișmentul
încearcă să se perpetueze la putere prin alegeri într-un singur tur. Ba
chiar și formulează explicit această idee. PDL a obținut alegeri locale într-un singur tur, acum USL încearcă metoda și la alegerile generale. Am arătat aici cum a încercat clica din Grecia (fără succes) să se pună la adăpost de furia populară trucând legea electorală.
Să vedem ce se va întâmpla în continuare, teoretic legea ar putea fi
blocată la Curtea Constituțională (5:4) dacă UDMR este împotriva ei (cum
a declarat) iar omul UDMR de la CCR nu a defectat.
Victor Ponta: "Această formulă este utilă în fata ascensiunii mișcărilor populiste din Europa, care pot câștiga o reprezentare parlamentară care va influența în sens negativ continuarea democratică și deciziile politice pe care România le va adopta".
Zoe Petre:
"Am preferat votul pe liste fiindcă am considerat întotdeauna că
partidele de la noi nu au forţa şi identitatea necesară pentru un alt
tip de sistem electoral. Dar, unul dintre argumente pro-uninominal,
explicate de Victor Ponta de la tribuna Parlamentului, mi-a trezit
interesul: anume că un astfel de vot nu permite intrarea formaţiunilor anti-sistem în Parlament".
2 comentarii :
Germania are ceea ce se poate numi idei bune, insa Romania e in stare sa refuze ideile bune...
Idei bune pentru Germania. C'mon... de când fac statele acte de binefacere pentru alte state ?
Trimiteți un comentariu