06 februarie 2012

Radu Golban: Solidaritatea europeană și creanțele Germaniei. De ce să nu avem o acțiune comună cu Grecia pentru recuperarea datoriilor istorice de la Germania?



BNR a comunicat Senatului României că nu există datorii istorice ale Germaniei față de România, iar comisia care ar fi trebuit să ancheteze acest subiect nu s-a mai creat. La o altă interpelare pe această temă, BNR a susținut că nu deține documentele originale care ar fi putut clarifica chestiunea, ele trecând la noul proprietar al BCR (Erste Bank din Austria), după privatizare.


Solidaritatea europeana si creantele Germaniei. De ce sa nu avem o actiune comuna cu Grecia pentru recuperarea datoriilor istorice de la Germania?

Un grup de parlamentari eleni, aproximativ 10% din intregul Parlament de la Atena, au cerut zilele trecute discutarea datoriilor Germaniei fata de Grecia, de peste 54 de miliarde de euro, din timpul celui de al-Doilea Razboi Mondial. Pentru noi, in Romania, acest subiect nu este o noutate, deoarece datoria Germaniei fata de Romania din aceeasi perioada, de peste 18 miliarde de euro, a fost in ultimii aproape doi ani subiectul principal in nenumarate publicatii, emisiuni, adrese catre oficialitati etc.

Germania hitlerista a instaurat un sistem de plata a tributelor extrem de performat, atat pentru aliati, cat si pentru ocupati. Instrumentul finantarii maretiei Reichului hitlerist in razboi a constat in modelul de cliring, adoptat in Romania in perioada 1936-1944 si in modelul de finantare prin bilete de trezorerie ale Reichului, in Grecia ocupata. In ambele cazuri, tarile au fost supuse unor credite fortate, stoarse de  Germania prin livrari si servicii, fara a obtine o contravaloare in marfuri sau bani. Germania s-a obligat, prin Tratatul Datoriilor Externe din 1953, sa plateasca datoriile fata de tarile care au finantat ocupatia germana prin bilete de trezorerie (cazul Greciei) si sa stinga datoriile din cliring, platind banii blocati la Casa de Compensatie de la Berlin (cazul Romaniei si Elvetiei).

Initiativa acestui grup parlamentar elen, similara cu initiativa grupului de senatori din Romania, care au dorit infiintarea unei comisie de analiza a datoriei Germaniei in Senat, este un prilej pentru o dovada de o adevarata solidaritate din partea Romaniei, care se afla intr-o situatie similara, facand parte de grupul de tari care nu au renuntat niciodata la pretentiile de plata la creditele acordate Germaniei hitleriste. Doar o actiune comuna greco-romana, care sa analizeze impreuna aceste datorii, ar putea crea o contrapondere politica, manifestand curaj si demnitate in dialogul european. Daca Romania tot ar fi afectata de un posibil faliment al Greciei, oare de ce sa nu ne bucuram de sinergii politice, in privinta unei actiuni comune si concentrate pentru recuperarea datoriilor istorice de la Germania?

De 70 de ani, Germania face eforturi de a ne convinge ca misiunea ei de unificare a Europei are la baza solidaritatea. O completare a solidaritatii s-ar realiza printr-un demers greco-roman de recuperare a datoriilor istorice 

Marea hora din Balcani ar insemna un gest de maxima solidaritate, pe intelsul nostru al tovarasiei si compasiunii pentru o cauza comuna. Pana azi, Germania nu a achitat nici dupa 1990 nicio reparatiune, cu excepția compensării muncii forţate. Strategia de imagine, da a se arata obligata sa plateasca despagubiri fata de comunitatea mozaica, creaza o imagine deviata, lasand impresia ca Germania s-ar fi achitat de datorii in toto. Despagubirea selectiva insa a fost cea mai buna afacere a Germaniei de dupa razboi, despagubind doar o minoritate si manevrandu-se in pozitia de imagine unei tari „mulse de plati” de catre poporul evreu. Asadar, nu trebuie sa ne mire daca multi cititori plang Germaniei de mila, cand este solicitata sa-si plateasca datoriile. Politica europeana a Germaniei a facilitat, prin instaurarea unei holograme a corectitudinii si solidaritatii, o amplitudine larga intre o realitate a banilor neplatiti si imaginea unei tari mulse.

Putini termeni ai politicii germane europene au reusit sa atinga o astfel de raspandire precum este termenul solidaritatii. De aproape sapte decenii, Germania face eforturi majore de a ne convinge ca misiunea ei de unificare a Europei are la baza solidaritatea. Trebuie sa ne asiguram ca in spatele politicii Germaniei, argumentate cu solidaritate, nu se ascunde doar un epitet, fara continut si gol, formulat doar pentru a cuceri sufletele europenilor.

Pentru noi, la periferia Europei, ca popor latin, nu este impasul lingvistic cel care ne sta in drum, pentru a patrunde sensul epitetului politic german, care se trage din substantivul latin „solidus” cat denaturarea intelesului acestui termen elementar. Metamorfoza solidaritatii de la ceea ce la baza descrie un sprijin reciproc, concret, material si evident, la o teorie a ajutorului in calitate de catalizator al sacrificiilor popoarelor de la periferie angrenate intr-o politica de austeritate devastatoare, este un produs al Cancelariei Berlinului. Doar naluca  politica „solidaritate” dupa inteles german, explica sacrificiile proprii ale popoarele de pe continent drept preliminarii ale integrarii europene. Solidaritatea germana inseamna, ca urmare ,doar o monitorizare a Berlinului, pe banii periferiei, a unui intreg continent, insa fara transfer si sprijin material. O completare binevenita a ceea ce inseamna solidaritate si ancorarea termenului intr-un mediu concret si real s-ar realiza printr-un demers greco-roman de recuperare a datoriilor istorice.

Dar ce ne impiedica sa fim solidari si cu Ungaria, care a avut curajul sa introduca impozite pe cifra de afaceri a retalierilor straini si a concernenlor energetice straine? De ce nu semnalam efectul favorabil a fixarii cursului de schimb a forintului cu francul elvetian, pentru protectia oamenilor cu datorii in moneda straina? Pentru ca, a fi solidar in vecinatatea noastra, ar da dovada de europenism mai valoros decat goana dupa calificative europene, importate in contextul integrarii si lipsite de chemare pentru propriul neam.

5 comentarii :

Crystal Clear spunea...

In ambele cazuri, tarile au fost supuse unor credite fortate, stoarse de Germania prin livrari si servicii, fara a obtine o contravaloare in marfuri sau bani. Germania s-a obligat, prin Tratatul Datoriilor Externe din 1953, sa plateasca datoriile fata de tarile care au finantat ocupatia germana prin bilete de trezorerie (cazul Greciei) si sa stinga datoriile din cliring, platind banii blocati la Casa de Compensatie de la Berlin (cazul Romaniei si Elvetiei).

Crystal Clear spunea...

Buna intrebare :
"Dar ce ne impiedica sa fim solidari si cu Ungaria, care a avut curajul sa introduca impozite pe cifra de afaceri a retalierilor straini si a concernenlor energetice straine? De ce nu semnalam efectul favorabil a fixarii cursului de schimb a forintului cu francul elvetian, pentru protectia oamenilor cu datorii in moneda straina? Pentru ca, a fi solidar in vecinatatea noastra, ar da dovada de europenism mai valoros decat goana dupa calificative europene, importate in contextul integrarii si lipsite de chemare pentru propriul neam. "

Riddick spunea...

Golban forțează nota, ar fi suficient să fim solidari cu noi înșine și să demarăm investigațiile - statul român nu a avut niciun demers concret.

Crystal Clear spunea...

Exact , noi nu facem NIMIC

Crystal Clear spunea...

preiau si eu pe blog


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: