30 septembrie 2011

"Cea mai mare realizare a acestui pachet legislativ o reprezintă un pas înainte către o uniune politică"



Fiţi mai atenţi la ce spun sau scriu europarlamentarii din România.

Sebastian Bodu (PPE/PDL) - "Atuurile celor 6 legi ale guvernanţei economice":

Parlamentul European a votat miercuri un pachet de 6 legi privind guvernanta economica. In ciuda opozitiei sau abtinerii celor mai multi dintre deputatii socialisti, toate cele 6 rapoarte au fost aprobate, cu modificarile intervenite pe parcursul negocierilor ce au avut loc intre grupurile poltice din Parlament, pe de-o parte, si intre Parlament si Consiliu, pe de cealalta parte.

Dupa dezbateri aprinse in Comisia pentru Afaceri Economice si Monetare, prelungite pana in ultima zi dinaintea votului in plen (cand socialistii au incercat o reluare a votului in respectiva comisie, ceea ce ar fi amanat votul din plen pentru inca alte cateva luni), majoritatea a fost asigurata la votul din plen prin compromisul realizat de populari cu liberalii si cu conservatorii europeni. Odata adoptat pachetul legislativ, asa cum arata acum prevederile acestuia, ar trebui sa creasca increderea investitorilor si pietelor ca Uniunea Europeana va fi, pe viitor, in stare sa previna si sa evite o criza a deficitelor bugetare si a datoriilor suverane de genul celei pe care o traversam in prezent.
După ce ne abureşte cu "victoria asupra socialiştilor", ne explică "principalele atuuri":
Principalele atuuri ale “Pachetului celor 6″ constau in faptul ca, pe de-o parte, rolul Comisiei in prevenirea si sanctionarea derapajelor bugetare este considerabil intarit, in dauna Consiliului [care înseamnă reuniunea șefilor de stat și de guvern din UE ! or fi "onorifici", te pomeneşti...] si, pe de cealalta parte, ca procedura de supraveghere a unor potentiale viitoare derapaje incepe inca din faza alcatuirii bugetelor nationale. Aplicand cele de mai sus unor state membre ale caror guverne sunt tentate sa alunece spre cheltuieli nesustenabile in scopuri populiste, electorale si politice, ar trebui sa avem o interventie ferma a Comisiei pentru stoparea unor astfel de masuri si sper ca, avand aceste instrumente, Comisia sa isi exercite cu maxima fermitate atributiunile acum primite. Asadar cheltuielile bugetare ale statelor membre vor putea fi analizate de Comisie, care va califica aceste cheltuieli in “sanatoase” sau “nesanatoase”, in functie inclusiv de legatura acestora cu competitivitatea si cresterea economica. Numai prin faptul ca o terta parte, teoretic mult mai putin politizata decat executivele nationale, se va pronunta asupra sustenabilitatii unor alocari bugetare este un pas important catre o insanatosire a finantelor publice.
Adică, decide Comisia Europeană ce cheltuieli bugetare sunt necesare într-un stat, nu parlamentul şi guvernul  acelui stat. Buuun aşa...  Acum, fiţi atenţi la concluzie:
Probabil ca acest mecanism de adoptare semi-automata a unor decizii, prin cresterea fortei executivului comunitar si transferarea de atributiuni de la Consiliu (care s-a opus initial acestui mecanism), reprezinta cea mai mare realizare a acestui pachet legislativ reprezinta un pas inainte catre o uniune politica, cel putin in ceea ce priveste politica bugetara. Poate ca existenta acestor mecanisme, intarind in primul rand siguranta zonei euro, va crea conditiile pentru o largirea a acestei zone, conform calendarului agreat, intr-un proces decizional lipsit de patimi politice si politicianiste.
Adică, "va fi" o uniune politică (federaţie, confederaţie, stat transnaţional, etc), dar mai întâi începem uşor-uşor, doar cu uniunea monetară şi economică. "Aşa că să nu comentaţi prea mult, trecem la euro, şi basta !"


Ramona Mănescu (ALDE/PNL) - "Statele Unite ale Europei nu pot fi create fără o dezbatere reală, altfel vom face un pas înapoi":

Deci, riscăm "un pas înapoi", dacă nu ne intră bine la cap ce trebuie făcut.

A.N.: Deci discutia despre Statele Unite ale Europei nu este noua.
R.M.: Discutia nu este noua, ea este de un an de zile, adica din momentul in care Comisia a propus cele 6 reforme privind guvernanta economica.
 

Acest model de guvernanta economica propus de la Bruxelles, si sustinut de statele puternice din Vest, inclusiv de Germania si Franta, presupune un transfer de responsabilitate, atat din punct de vedere economic, cat si bugetar, de la nivel national catre nivelul comunitar, pentru a echilibra si a controla economiile nationale. Aceasta tocmai pentru ca de-acum incolo sa putem prevenii situatii precum cele cu care ne confruntam in momentul de fata.
In perspectiva acestui proiect, cele zece state din afara zonei euro, printre care si Romania, cred ca vor avea doar doua optiuni: fie adopta de la bun inceput criteriile stabilite de zona euro si incearca sa mearga in directia aceasta, insa pentru economiile nationale acest lucru ar putea crea un soc cu efecte adverse pe piata interna, pentru ca state precum Romania nu sunt pregatite sa faca fata unor astfel de masuri drastice, fie raman in afara acestui mecanism de guvernanta economica, se izoleaza oarecum politic, nu mai sunt "o voce" si implicit nu mai conteaza atat de mult.

A.N.: Vorbeati adineaori de criza datoriilor din Grecia. Credeti ca Statele Unite ale Europei ar fi solutia la prevenirea prabusirii uniunii monetare din cauza crizei de-acolo?
R.M.: N-as folosi chiar termenul de Statele Unite ale Europei, deoarece pentru o astfel de constructie, este nevoie de mai mult decat de un pachet de masuri privind guvernanta economica. Eu cred ca primul pas pe care ar trebui sa il facem este acela de a adopta acest pachet legislativ care, din start, va rezolva anumite dezechilibre atat din punct de vedere bugetar cat si fiscal, prevenind astfel situatii precum cele din Grecia.
"Riscul" este că nu s-ar face "Statele Unite ale Europei":
Ca sa discutam despre Statele Unite ale Europei, ne trebuie mult mai mult timp. Discutia este foarte complexa: vorbim de modificari de ordin politic, economic si social. Nu poti construi, nu poti crea Statele Unite ale Europei fara sa pregatesti acest proiect. Este un proiect mult prea amplu care vizeaza in primul rand cetatenii. Exista deja destui cetateni in statele membre care contesta forma actuala a UE, respectiv aderarea Romaniei si Bulgariei, despre care opinia generala este aceea ca, din pacate, nu erau pregatite . Deci daca vii si le spui acum ca, in plus, facem Statele Unite ale Europei, fara sa o dezbatere reala pe aceasta tema, cred ca vom face un pas inapoi. Si sincer cred ca exista acest risc. Din aceasta perspectiva, consider ca statele membre care sunt de acord cu acest concept de Statele Unite ale Europei, si ma refer aici in special la statele puternice, trebuie sa prezinte proiectul, in prima faza, ca un proiect de guvernanta economica, care sa le ofere cetatenilor echilibru si stabilitate. Mai apoi, in momentul in care se va fi conturat acest proiect vom putea vorbi despre o continure intr-o directie politica.
De aceea, trebuie renunţat la "fleacuri" precum suveranitatea naţională (în România nu "cârâie" nimeni, deocamdată):
A.N.: Cat de importanta este in acest context discutia despre pierderea suveranitatii nationale?
R.M.: Eu cred este foarte importanta. Haideti sa ne uitam la eurosceptici: cei din Marea Britanie, din Polonia. In Germania nu exista o categorie bine conturata de eurosceptici, insa acolo aveam perceptia acesta ca nu vor sa mai plateasca pentru statele din sud, spre exemplu. Nu vor sa mai plateasca ceea ce altii nu reusesc sa obtina. Daca vom forta si daca se forteaza aceasta idee, eu cred ca vor aparea aproape peste tot eurosceptici, acolo unde interesele economice primeaza.

Romania nu este caracterizata printr-o tendinta din aceasta de euroscepticism, insa pentru tara noastra problema se pune cu totul altfel, este o alta situatie.
... deocamdată...

3 comentarii :

Crystal Clear spunea...

Nici unul dintre parlamentari n-are mandat sa sustina SUE.Cum isi permit asa ceva ?

Riddick spunea...

N-au primit - încă - un cap în gură sau un scuipat.

Crystal Clear spunea...

Asta merita europarlamentarii astia !
Au un tupeu si o nesimtire inimaginabila...


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: