22 martie 2011

Pregătiţi-vă de o Uniune Europeană împărţită în două



 

Prepare for a European Union Divided in Two

MARCH 21, 2011  By IRWIN STELZER

Douăzeci şi şapte împărţit la doi este egal cu 17, cu 10 daţi deoparte. Asta e noua Euromatematică.

Mai devreme sau mai târziu, criza financiară a euro-zonei va fi depăşită. Creditorii greci, irlandezi, portughezi, probabil şi spanioli vor avea tunsori îngrijite, băncile vor trebui să sprijine cumva capitalurile lor necorespunzătoare, exportatorii germani vor continua să acumuleze profiturile din euro-ul pe care partenerii lor din sud l-au slăbit îndatoritor, iar eurocraţia va găsi alte motive pentru a organiza reuniuni. Dar Europa nu va mai fi la fel.

Aceasta se va schimba în două moduri foarte importante. În primul rând, Uniunea Europeană a celor 27 de naţiuni se va fractura în grupuri separate de 17 şi 10. În al doilea rând, economiile "Bandei celor 17" vor fi gestionate centralizat de către o coaliţie franco-germană, în timp ce naţiunile din rândul "rămăşiţei" celor 10 vor lupta fără şanse într-o bătălie pentru influenţarea politicilor UE, ai cărei membri sunt. Coexistenţa paşnică dintre cei 17 şi cei 10 nu este un lucru sigur.

17 ţări din zona euro au arătat foarte clar direcţia spre care se îndreaptă. Nevoia de a preveni falimentele din partea membrilor săi supraîndatoraţi duce la un sistem omniprezent, de management economic centralizat. Cei 17 vor avea acces la balanţa contabilă a Germaniei, în schimb Germania - destul de corect - va cere să aibe un cuvânt de spus privind modul în care acestea gestionează afacerile lor economice. Nu numai bugetele lor, ci toţi factorii care afectează competitivitatea lor internaţională: metodele de negociere a salariilor; generozitatea statului social, inclusiv calendarul şi condiţiile de pensionare; reglementări privind accesul la diferite ocupaţii, şi, mai presus de toate, ratele de impozitare .

Grecia nu va mai putea să împrumute bani de la ţările puternice din zona euro în timp ce operează cu pierderi şi naţionalizează sistemele de transport; sau ţările din euro-zonă, să indexeze pensiile după evoluţia salariilor ["punctul de pensie" !], mai degrabă decât după preţurile de vânzare cu amănuntul, cu Germania - plătitorul de ultimă instanţă; sau un stat membru să menţină rata impozitului pe profit la jumătate din nivelul mediu al grupului. A devenit clar că o rată a dobânzii unanim agreată trebuie să fie însoţită de mai multe politici fiscale şi cu specific economic, mai uniforme. Bucurie nemărginită la Paris, al cărui obiectiv de mult timp urmărit, "guvernul economic" a 17 naţiuni din euro-zonă se apropie de realizare, marginalizând instituţiile UE.

Naţiunile din afara zonei euro, cele 10 rămase, îşi menţin propriile monede naţionale, şi îşi păstrează controlul asupra ratelor dobânzilor. Valoarea monedelor lor poate fluctua, permiţând deprecierea dacă acestea sunt supra-evaluate, şi aprecierea dacă inflaţia ameninţă. Băncile lor centrale pot ridica sau coborî ratele dobânzilor, ca răspuns la schimbarea condiţiilor economice. Şi într-o oarecare măsură, sunt libere să urmeze politicile economice cele mai liberale pe care le preferă, mai degrabă decât să urmeze linia stabilită de euro-zona celor 17, mai puţin entuziastă în privinţa pieţei libere.

Aceste diferenţe între cei 17 şi cei 10 creează o ameninţare la adresa coeziunii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene. Ţările din zona euro elaborează normele pentru gestiunea economică coordonată, fără consultarea grupului exclus al celor 10. Următorul pas: aplicarea unora dintre aceste norme tuturor celor 27 de state din UE pentru a împiedica ţările non-euro să obţină un avantaj competitiv asupra membrilor zonei euro, precum Franţa şi alţii se plâng că Marea Britanie a făcut-o, permiţând lirei să fluctueze, având piaţa forţei de muncă mai puţin reglementată, şi menţinând la un minim esenţial reglementarea serviciilor financiare.

Cei 10 excluşi sunt conştienţi de excluderea lor de la reuniunile care hotărăsc politicile care îi vor afecta. "Este într-adevăr iritant că ei [Danemarca şi Suedia] nu pot participa la reuniuni politice importante", menţionează The Economist. Adăugaţi Marea Britanie celor din ce în ce mai enervaţi că Bruxellesul face din ce în ce mai costisitoare angajarea lucrătorilor cu fracţiune de normă [part-time] şi ţese o nouă pânză a reglementărilor în jurul sectorului serviciilor financiare din Marea Britanie, şi aveţi un grup de bază, care s-ar putea decide că excluderea de la summit-urile zonei euro face aderarea la UE mai puţin atractivă. La urma urmei, votul majoritar permite blocului de 17 să domine luarea deciziilor în cadrul UE.

 
Franţa are o soluţie pentru ţările non-euro sub-reprezentate: scăpaţi de monedele voastre naţionale, adoptaţi moneda euro, şi veţi ajunge să aveţi un cuvânt de spus - unul mic în comparaţie cu al Germaniei şi al nostru, dar cu toate acestea, un cuvânt de spus - privind normele elaborate pentru a pune în aplicare noul sistem de management economic la nivel european. Este de slab interes pentru mulţi membri dintre cei 10 excluşi. Motivele economice ale Marii Britanii pentru refuzul de a cumpăra un loc la masă prin renunţarea la moneda proprie îşi au originea în diferenţele de bază faţă de ţările din zona euro - o economie mai sensibilă la rata dobânzii, o dependenţă mai mare de serviciile financiare, nevoia unei monede care se adaptează la schimbarea condiţiilor economice. Acestea rămân un factor de descurajare la fel de puternic pentru aderarea la euro-zonă ca atunci când au au fost menţionate de către cancelarul de atunci al Trezoreriei, Gordon Brown, şi de către "shadow chancellor"-ul curent, Ed Balls.

Între timp, Suedia subliniază că economia sa are cea mai rapidă creştere din UE, electoratul danez crede că ei nu sunt Irlanda, deoarece coroana [krone] nu este euro, iar membrii din zona euro, Grecia şi Irlanda, se intreabă dacă prietenii în nevoie ar trebui să plătească rate cămătăreşti ale dobânzilor prietenilor lor cu posibilităţi.

Coloniile americane au intrat în război ca să se rupă de Marea Britanie, şi au luptat sub steagul: "Impozitarea fără reprezentare este tiranie". Cei 10 excluşi vor trebui să decidă cât de mult vor să tolereze marginalizarea înainte de a decide că reglementarea fără reprezentare este la fel de tiranică.


http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704433904576212331884145752.html



>> Ce a înţeles din articolul din WSJ Mircea Marin, de la Standard.ro:

[...] Aşa cum consideră Stelzer, zona euro nu va fi “ţara unde curge lapte şi miere” pentru ţările mici. Sunt de acord cu asta (altfel nici nu îl citam). Nu vom pierde doar libertatea pe care o avem acum de a ţine cursul în zona care să ne aducă cele mai multe beneficii pentru exportatori şi consumatorul intern, vom pierde şi mult din libertatea de alegere la nivelul opţiunilor de politici publice. Asta va însemna ceva.

Intrând în zona euro vom vedea redus aprope la stadiu decorativ poate singura instituţie de decizie care a funcţionat decent în ultimii douăzeci de ani – banca naţională. Nu cred că urmaşul Domnului Trichet (cel mai probabil Draghi) va fi dispus să ne fabrice un curs care să ne convină nouă, indiferent de evoluţia preţurilor. Şi s-ar putea ca în aceste condiţii moneda euro să devină o povară destul de incomodă pentru noi toţi – consumatori sau exportatori.

Dar, din fericire vom vedea redusă şi marja de manifestare a incopetenţei istorice a decidenţilor români. Vă şochez? (vă mai indic odată cartea scrisă de Bogdan Murgescu – “România şi Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010)) De o jumătate de mileniu elitele noastre nu ştiu să producă şi să pună în aplicare gândirea care să ne scoată din subdezvoltare şi înapoiere. Nici în dinamicul secol XIX când se duceau să studieze la Paris, nici în minunatul interbelic – deci nici când am trimis oameni să ne aducă ştiinţă din Occident – nu au reşit nimic. În schimb privim cu admiraţie spre ce au făcut austriecii în Bucovina, Transilvania şi Banat (Poate ar trebui să acceptăm odată şi o dată că guvernându-ne după capul nostru ne facem rău singuri).

Nu cred de aceea că trebuie să ne speriem de noul regim pe care Germania (mai ales ea) şi Franţa îl vor impune statelor mai mici care vor intra în zona euro. Avem nevoie de gândirea germană ( britanicii şi suedezii nu au – pentru ei întradevăr pierderea libertăţii băncilor naţionale i-ar face să se lege la cap fără să îi doară, dar noi nu suntem în situaţia lor, noi avem nevoie de gândire germană  – avem nevoie să fim făcuţi un pic nemţi).

Pentru asta noi trebuie să alegem varianta intrării în zona euro.


>> România nu-i nici aici (dar nici Ungaria): Nine EU countries set out post-crisis growth plan

>> Danemarca iese din "grupul celor 10" : Denmark embraces euro-pact

>> În sfârşit, un articol corect: România și pactul de competitivitate

10 comentarii :

Crystal Clear spunea...

Incepe sa se puna realitatea pe tapet.
Foarte bine ca ai tradus articolul si foarte bine ca adus si varianta lui jurnalisului retard M.Marian.
Felicitari !

Trebuie fugarita si combatuta imediat ofesiva asta pro-germana a "telectualilor" imporenti.
Niste puturosi cu educatie comunista,incapabili sa gandeasca si sa se sustina financiar singuri,profitori si tradatori de tara.
Nu-mi vine sa cred ca sunt in stare sa ne puna pe tava germanilor si francezilor.

Iar TB si EBoc trebuie sa gandeasca ceva mai adanc cand pe de o parte afirma ca economia sociala de piata ,statul asistential nu sunt fezabile in Romania,iar pe de alta parte duc o politica europeista orientata spre colonizarea noastra de catre Germania si Franta.
Sa nu uitam ca ambele state au relatii f stranse cu Rusia.
Vom cadea iremediabil in mainile mafiei transnationale daca o luam pe aceasta cale, ce sa mai vorbim.
Va urma o perioada foarte, foarte grea pentru noi ,pentru copii si nepotii nostri !

Riddick spunea...

Să vedem ce va fi la summit-ul UE din 25 martie. Se va căuta impunerea de constrângeri pe statele non-euro, care concurează "incorect" statele euro. Să-l vad pe Băsescu ce va face (că Boc nu se va duce, are de luptat cu Blaga, nu ?). Danemarca a ieşit din "grupul de zece", aderă la aberaţia euro-guvernanţei "economice".

Riddick spunea...

Mâine este şedinţa de bilanţ a SRI pe 2010. Sunt curios dacĂ vor fi referiri la ameninţări asimetrice la economie sau la suveranitate. deasemenea, dacă euroscepticismul este considerat atac la ordinea "de drept".

Crystal Clear spunea...

Ca sa vezi cat de impotenti intelectual pot fi jurnalistii de la Hotnews : considera intarirea leului ca fiind un comportament "zombi" si nu spun ca economia romaneasca este pe drumul cel bun.
Cat de nemernici si incompetenti pot fi !

Economia romanesca are toate conditiile in acest moment sa devina una performanta ,poate recupera decalajele si poate creste sanatos daca se incurajeaza afacerile mici si mijlocii, intreprinzatorii care muncesc din greu, de dimineata pana aseara si sunt oameni adevarati. Avem un potential urias, statul a fost micsorat ,dar nu suficient ,inca sunt prea multe cheltuieli aiurea.
Agricultura n-are conditii de dezvoltare, turismul este inca scump .Sunt multe de facut ,dar macar au fost stopate cheltuielile.

http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-8417369-doua-valute-zombie-leul-romanesc-yenul-japonez.htm

Crystal Clear spunea...

Am vazut duminica un interviu al lui Hurezeanu cu Maior ,pe IRTV.
Nu s-a abordat subiectul UE doar cel al Rusiei, unde Maior l-a pus la punct pe Hurezeanu de nu s-a vazut ....

Din pacate, nu cred ca SRI va pomeni ceva despre asta.
Am senzatia ca nu se acorda atentie suficienta acestui subiect sau chiar, din contra este incurajata orientarea pro-UE
Mai am senzatia ca nici nu au cadre suficient de bine pregatite ( sau nu vor )ca sa sesizeze acest tip de amenintare.
Sa urmarim maine

Riddick spunea...

Toţi lătrăii ăştia fac jocul marilor companii. Ce, nu-i clar ?

Riddick spunea...

Pe site-ul SRI se menţionează ameninţările la modul general (terorism, islamism, fascism, comunism, droguri). Nimic despre atacul la suveranitatea naţională.

Crystal Clear spunea...

Da, SRI ttrebuie sa se emancipeze si el, sa fie updatat la noile relatii, mult mai apropiate mai ales comerciale care apar dupa aderare.
Nu e vorba doar despre droguri, terorism, evaziune fiscala ci si de politica de monopol a corporatiilor ,piete de desfacere, materii prime, chestiuni care necesita o pregatire economica ,valutara, financiara teoretica si practica foarte complexa . Nu sunt multi specialisti in domeniul asta,iar Romania poate fi pacalita foarte usor.
SRI trebuie sa aiba cei mai bine pregatiti oameni ca sa ne apere.
De asta platim taxe......

Riddick spunea...

Atacurile se fac cu inşi implantaţi din timp în sistem - gen Severin.

Crystal Clear spunea...

Exact .
Severin este un foarte, foarte bun exemplu !


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Andrei Cornea, 2011: "Dacă statele rămân suverane, ele vor continua să facă ceea ce cred şi ceea ce consideră că le este de folos, în pofida intereselor comune. Rezultă că trebuie mers înainte – mai repede sau mai încet – spre un sistem federal sau măcar confederal, cu un guvern central dotat cu puteri mari în domeniul economiei, apărării şi externelor, cu un parlament bicameral după modelul american şi cu guverne ale statelor responsabile numai pentru afacerile interne, justiţie, educaţie, cultură, eventual sănătate şi muncă. Căci atunci când vorbim despre pierderea suveranităţii naţionale, despre cine anume vorbim în fapt ca fiind „perdanţii“? Despre plătitorii obişnuiţi de impozite, cu rate la bănci, cu salarii ameninţate ba de tăieri, ba de inflaţie? Despre pensionarii cu pensiile în pericol? Despre beneficiarii sistemelor de asigurări ce acumulează datorii peste datorii? Despre şomeri? Nu, ci vorbim despre elitele politice europene din cele 27 de state. Ele sunt acelea care şi-ar pierde suveranitatea – mai ales aceea de a cheltui nestăvilit şi de a face promisiuni imposibil de ţinut. Vor trebui să se consoleze mulţi parlamentari naţionali cu un rol mai modest (dar deloc neglijabil). Dintre miniştrii şi funcţionarii guvernamentali, unii, precum cei de la externe sau de la armată, vor trebui să dispară pur şi simplu."

 

Postări populare: