Comentariul meu:
Mi se pare corectă analiza, dar să nu uităm că și după suspendarea din 2007, PDL a cooperat cu PnL, PSD și PC (ratificarea Tratatului de la Lisabona - 2008, cu doar un vot contra și o abținere, că așa era scenariul). Iar Blaga declara recent că "în Parlament, pe probleme de interes naţional, de fiecare dată vom colabora".
Pâi, nu mai merge așa ! După cum scrie și autorul:
Mai precis, se infrunta doua minoritati: sustinatorii statului de
drept si sustinatorii statului cleptocratic-oligarhic-autoritar. Doua
tipuri umane, doua filozofii de viata, doua atitudini. Unii pot
functiona si prospera intr-un sistem, ceilalti intr-altul. Intre cele
doua tabere nu exista reconciliere, nu exista mediere. Poate exista o
incetare pasagera a focului, dar nu mai mult. Uman, social si politic,
sunt doua modele existential-ireconciliabile.
Nu are rost să ne prefacem că nu știm despre ce este vorba: între cele două tabere (ambele minoritare) s-a declanșat o "luptă de exterminare" în plan politic, social, ideologic, mediatic și imagologic. Taberele devin majoritare pe măsură ce propaganda lor prinde la mase, iar pentru avantajul actual al stângii trebuie să le "mulțumim" lui Stoica și Stolojan, "geniile" care au pregătit terenul pentru bascularea PnL în tabăra stângii (procesul a decurs gradual, între 1999 și 2005).
Puciul parlamentar: expus și delegitimizat. Urmează frauda referendumului
Contributors.ro:
Cateva observatii privind situatia creata de puciul parlamentar din
3-6 iunie, 2012. Plus o nota privind pasii strategici umatori.
Despre definirea situatiei
• In arena istoriei Romaniei contemporane se confrunta doua modele
sociale, economice si umane ce nu pot coexista in acelasi spatiu
politic: statul de drept si statul cleptocratic-oligarhic-autoritar.
Viitorul Romanei se decide in functie de care model va castiga
confruntarea.
Mai precis se infrunta doua minoritati: sustinatorii statului de
drept si sustinatorii statului cleptocratic-oligarhic-autoritar. Doua
tipuri umane, doua filozofii de viata, doua atitudini. Unii pot
functiona si prospera intr-un sistem, ceilalti intr-altul. Intre cele
doua tabere nu exista reconciliere, nu exista mediere. Poate exista o
incetare pasagera a focului, dar nu mai mult. Uman, social si politic,
sunt doua modele existential-ireconciliabile.
• Prins intre cele doua minoritati, este fenomenul
social-politic-demografic numit “poporul”. Are un rol important de jucat
dar este unul derivat, nu principal. Aceasta observatie -care cere o
discutie in sine- este de retinut pentru implicatiile sale strategice.
Ceea ce este important aici este sa retinem ca este o lupta intre doua
segmente sociale, doua grupuri minoritare, nu intre majoritati si
minoritati. Va castiga minoritatea mai tenace si mai bine organizata.
• De asemenea, de notat ca intre cele doua tabere nu exista a treia
cale: cea alcatuita din impartiali, neutri, detasati, independenti etc.
Esti cu statul de drept sau esti impotriva lui. Ori vrei sa traiesti sub
domnia legii, ori sub cea a lui Voiculescu, Nastase, Hrebencic, etc. Nu
te-ai hotarat? Nu existi politic si civic. Si foarte posibil nici
moral. Vorbim despre non-existenta tertului in cel mai concret mod cu
putinta.
• Indiferent de modul in care se instaureaza (lovitura de stat sau
majoritarianism) un sistem oligarchic-cleptocatic-autoritar ramane exact
ceea ce este: negarea statului de drept. Legitimitatea sa ultima –
atata cata este – decurge din pura putere politica nu din cea a
dreptului. Oricat ar mima retorica si gestica statului de drept,
statului cleptocratic-oligarhic-autoritar ii lipseste legitimitatea data
de domnia legii. Punct.
• Din clipa in care statul oligarhic-cleptocatic-autoritar a fost
instaurat in Romania, avem formate automat in interiorul sustinatorilor
acestei forme de guvernare, trei grupuri de maxim interes : lideri,
executanti si colaborationisti. Aceste trei grupuri au responsabilitatea
absoluta pentru cele ce urmeaza.
Despre ce este de facut
Cei ce cred ca total se va reduce la o simpla mare confruntare,
referendumul, se inseala. Pe sustinatorii statului de drept ii asteapta o
lunga lupta, cu mai multe etape. Sa ne concentram totusi azi doar pe
aceasta prima confruntare.
Aici trebuie imediat amintit ca nu despre T. Basescu este vorba. Este
vorba despre statul de drept. In cele ce urmeaza, T.B. si toate
evenimentele asociate lui sunt instrumentele unui singur scop: salvarea
si reinstaurarea statului de drept in Romania. Este observatia centrala
cu privire la situatie. Daca acest lucru este inteles, restul decurge
natural.
Este totodata de notat disperarea oligarhiei puciste care se vede
delegitimata de la bun inceput intern si international. Loviturile de
forta date statului de drept au fost receptate ca atare si amendate. In
aceste conditii primul obiectiv al fortelor reformiste trebuie sa fie
continuarea procesului de delegitimizare interna si internationala a
sistemului introdus in Romania prin puciul din 3-6 Iulie 2012.
Sistemul nu trebuie lasat sa se camufleze sub retorica democratica,
mimand gestica legitimitatii procedurale si a statului de drept. Nici nu
trebuie legitimat prin abdicarea de la statul de drept, asa cum s-a
intamplat in Romania intre 1946-1948. Deja ceea ce se intampla in
Romania este considerat un fenomen in Europa, care se simte fortata sa
isi reevalueze mecanismele si abordarile insele, in lumina sa.
Contra-ofensiva trebuie sa continue.
Ca sa fie mai bine inteleasa aceasta prioritate, sa notam ca USL a
reusit contraperfomanta de a plati un cost imens pentru a ajunge intr-o
pozitie politica pe care ar fi putut-o obtine inevitabil, cu putina
rabdare, cu costuri mici sau nule. Natura sistemului introdus in Romania
a fost devoalata publicului si cancelariilor occidentale de la bun
incput, prin insasi metoda introducerii sale. Vezi reactiile fara
precedent din Europa si SUA. Se putea altfel? Mai discret, mai elegant,
mai putin strident? Evident.
Acum insa este prea tarziu. Legimitatea sistemului este asadar in
discutie la modul cel mai serios, de la bun inceput. Dat fiind faptul ca
suspendarea era inevitabila conform logicii de actiune a USL, avariile
inregistrate de USL in executarea unei operatii care in mod normal nu ar
fi presupus avarii grave sau costuri, au o valoare strategica colosala.
Dupa ce metoda pucista a fost devoalata public ca fiind exact ceea ce
era si nimic altceva, discreditarea absoluta a sistemului in sine,
introdus de aceasta, este doar o chestiune de timp.
De aici decurge asadar marea prioritate pentru referendum. Este
evident pentru tot mai multi ca acesta va fi organizat sub suspiciunea
de frauda masiva. Tot ceea ce am vazut in ultimele zile, nu lasa loc de
indoiala. Pucistii artizani ai sistemului cleptocratic nu isi pot
permite sa riste. Lideri, executanti si colaborationisti stiu ca trebuie
sa raspunda pentru faptele savarsite. Nu mai e loc de dat inapoi. Avand
un control absolut asupra statului, este anticipabil ca vom avea o
tentativa de fraudare fara precedent in istoria Romaniei.
In aceste conditii, pare evident ca fortele reformiste trebuie sa isi organizeze campania pe doua directii:
Prima e cea cea clasica: votul in sine. Dar la fel de importanta este
o alta dimensiune: monitorizarea si documentarea sistematica a
metodelor, cazurilor si situatiilor de fraudare. Daca reformistii
reusesc sa produca la sfarsit un dosar solid cu evidenta sistematica
privind natura si dimensiunile fenomenului, o miza majora a bataliei
referendumului este atinsa de ei, indiferent de rezultat.
Pentru aceasta insa au nevoie sa-si organizeze un mecanism bine pus
la punct. Cu o unitate de coordonare la nivel national, unitati in
fiecare judet si agregare de date pe internet in mod spontan prin
retelele de socializare etc. In plus mecanisme de selectare si
verificare a cazurilor relevante –de la mass media la folosirea abuziva a
mecanismelor administrative-, pas cu pas, pe durata intregului proces,
nu doar in ziua votului. La care se adauga constituirea dosarului si
diseminarea sa catre si in relatie cu organismele si autoritatile
internationale si occidentale relevante. Pe scurt, o operatie in sine,
paralela cu cea legata de vot si mobilizarea la vot.
Nu trebuie uitat: De data asta, documentarea fraudei este centrala
strategiei: Nu ceva accidental, secundar. Nu o externalitate a
procesului electoral. Nu ceva de exernalizat “societatii civile” etc.
Este pivotul intregii strategii reformiste pe termen mediu si lung.
Acest dosar, acest sistem de cartografiere si contabilizare a fraudei,
bazat pe un mecanism national organizat in acest scop, va fi baza pe
care va avea loc delegitimarea finala a procesului de instaurare a
statului oligarchic, a metodelor si a liderilor sai.
Cand acest referendum va fi privit retrospectiv, se vor vedea
urmatoarele: un referendum pornit sub suspiciunea de frauda, organizat
sub evidenta de frauda, incheiat sub demonstratia documentata de frauda.
In aceste conditii, chiar si daca vor castiga referendumul, il vor
castiga fara validarea de care au atata nevoie si legitimitatea pe care
spera cumva sa o peticeasca prin referendum. Fara aceasta, etapa
urmatoare a confruntarii va arata cu totul altfel, mai ales ca, intre
timp, un alt factor delegitimant va intra in actiune: economia.
Dar deja asta este alta discutie.
Pe scurt, pentru referendum, ideea este simpla: Pana acum USL-istii,
mult prea grabiti sa ajunga la controlul absolut asupra statului, au
facut singuri acest efort de (auto)delegitimare. In faza urmatoare insa
au nevoie de un mic ajutor. Ei vor veni cu partea de frauda. Oponentii
lor trebuie sa vina cu partea de documentare a fraudei. Asta este tot ce
li se cere pentru aceasta etapa. Indiferent de rezultatul
referendumului, daca aceasta diviziune a muncii, aceasta colaborare in
interesul national intre USL si adversari va avea loc, atunci viitorul
statului de drept in Romania nu poate arata deloc atat de negru cum il
vad unii.
PS
Mai clar, pentru ca mi se semnaleaza ca argumentul de mai sus este prea nuantat si indirect:
Cand o grupare pucista care controleaza toate parghiile in stat, si
majoriatea mass media si administratiei locale, instaureaza un sistem ce
eludeaza statul de drept si organizeaza un referendum care sa-i
valideze popular lovitura de forta iar tu vii si te porti ca si cum
totul ar fi bine-mersi, ca si cand intri intr-o competitive electorala
ca toate altele, ai o problema.
Nu calific problema acum. Mirel Axinte explica foarte clar si si fara menajamente natura ei, aici.
2 comentarii :
Foarte bun comentariul tau la DPA
Punctez starea de fapt.
Dacă PDL e decis să joace subteran sau pe față cu USL, n-are rost să ne mai batem capul cu el. Eu, unul, am renunțat deja.
Trimiteți un comentariu