20 februarie 2012
Bruiaj informațional (Cronica Română)
Dorința actualei guvernări ca Tratatul de guvernare fiscală să fie semnat cât mai rapid provoacă anumite suspiciuni din partea opoziției și analiștilor economici. În contextul crizei economice europene, acest tratat este prezentat drept o panacee împotriva problemelor de disciplină bugetară. Disciplina fiscală trebuia instituită odată cu crearea monedei unice europene și nu acum, când statele-membre ale Uniunii Europene se confruntă cu imposibilitatea de a-și finanța cheltuielile și au nevoie de creștere economică urgentă pentru a nu intra în faliment. Este absolut neclar de ce există persoane care cred sincer în eficiența unui nou tratat în condițiile în care nu s-au respectat prevederile asumate prin Tratatul de la Maastrich, iar clauza care interzice în mod expres ”salvarea financiară” a statelor din UE de către alte state din UE este călcată în picioare în numele ”stabilității zonei euro”. Aplicarea unor restricții asupra deficitelor structurale bugetare are sens numai în condițiile în care există siguranța faptului că deficitul se va măsură în mod obiectiv. Nu există vreo garanție ca Goldman Sachs sau vreo altă bancă investițională nu va ajuta din nou guvernele europene să amăgească autoritățile europene cu ajutorul unor tranzacții complexe. Aspectul restrictiv al tratatului are un pronunțat iz de asimetrie. După ce liderii economiei europene s-au dezvoltat utilizând finanțare deficitară, restul Europei este acum lăsat fără acces la modalități de stimulare a economiei. Desigur, deficitele bugetare au fost folosite predominant pentru diferite tipuri de pomeni electorale și nu pentru creșterea productivității economiei, dar restricționarea deficitului maxim este în cazul dat echivalentul tratării durerii de cap cu ajutorul unei lovituri de topor. O soluție alternativă și rațională ar fi restricționarea modului în care pot fi folosite împrumuturile contractate de statele UE, dar implementarea acestei soluții ar fi implicat necesitatea recunoașterii modului defectuos în care au fost folosite împrumuturile în anii precedenți, însă această recunoaștere este inacceptabilă din punct de vedere politic. O altă problemă a formei curente a tratatului constă în faptul că acesta oferă politicienilor fără scrupule o scuză perfectă pentru a tăia la sânge cheltuielile sociale fără să întreprindă nimic pentru eficientizarea economiei, reducerile fiind justificate prin necesitatea ”respectării tratatului european”. Deși Ilie Șerbănescu consideră că aspectul pozitiv al semnării tratatului constă în reducerea banilor disponibili pentru furt, noi credem că politicianul român înarmat cu un contract specializat (de tip swap ”atenian”) de la Goldman Sachs va ocoli această restricție fără vreo dificultate notabilă.
Lăsând la o parte aspectele teoretice, din punct de vedere practic, inițiativa creării tratatului de guvernare fiscală este menită să creeze impresia existenței unui viitor pentru Uniunea Europeană. Logica cotidiană sugerează că un om care face planuri pe următorii 20 de ani nu poate fi bolnav în fază terminală. Pentru a câștiga încrederea piețelor, eurocrații de la Bruxelles lansează tot felul de inițiative pe termen lung, sperând ca această activitate va da o impresie de stabilitate. În fond, tratatul este doar un bruiaj informațional și nimic mai mult. Problema fundamentală a Uniunii Europene nu este deficitul structural, ci faptul că evitarea unui faliment pan-european necesită o injecție de capital în valoare de peste 1,4 trilioane de euro și acești bani nu există. Discuțiile despre disciplina bugetară multianuală nu au sens în condițiile în care nu există bani pentru menținerea solvenței statelor și a sectorului bancar european. Oficialii chinezi susțin Uniunea Europeană prin declarații, dar refuză să investească bani în Facilitatea Europeană pentru Stabilitate Financiară ceea ce arată Beijingul nu dorește să accelereze falimentarea UE prin declarații sceptice, dar nici nu intenționează să dea europenilor bani. Acum, Beijingul împreună cu noii parteneri strategici de la Tokyo susțin că UE ar putea obține bani de la ei numai prin intermediul FMI, adică doar prin credite care au atașate niște condiții foarte dure, dar nici în acest caz nu există un angajament ferm și o sumă exactă. Tratatul de guvernare fiscală nu contează deloc în ecuația salvării economiei europene.
Este trist faptul că România este preocupată de jocuri minore și inutile. Actorii care contează la nivel regional și global sunt preocupați de împărțirea resurselor energetice din Cipru și se repoziționează în contextul noii conjuncturi economice și politice, iar la București se discută despre asumarea unor angajamente restrictive față de o organizație care oricum se apropie de sfârșitul existenței sale în forma curentă.
http://cronicaromana.com/2012/02/19/bruiaj-informational/
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
Haşotti : Românii au fost manipulaţi şi neinformaţi la referendum PNL nu poate accepta rezultatul referendumului pentru Parlamentul u...
-
Sub un singur nume sunt de fapt prezentate trei revoluţii: cea "anarhist-proletară" din 1905 (cu ramificaţii în armată - cuirasatu...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
Îmi vine greu să cred că nu exista o altă modalitate de finanţare (câteva mii de euro) a spitalizării Doinei Cornea în Franţa, în urma unu...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
Un comentariu :
Preiau si eu pe blog..
Trimiteți un comentariu