Coordonatoare a Rubricii Politică Externă şi membră a Consiliului din Umbră Spinelli
23 martie 2011
Grupul Spinelli iese din umbră şi trasează directive României
Şarpe, şerpeşte,
cu solzi ca de peşte,
râul şerpuieste.
Şi-n apa pârăului,
umbra spinărăului,
a şarpelui, răului.
Phoenix - Vasiliscul şi aspida (Cantafabule)
Ştiam că sunt şi câţiva români în Grup, şi mă întrebam cât va mai dura până vor începe propaganda eurofederalistă şi în limba română.
Şi, iată, s-a întâmplat, au ieşit din umbră - asistenta europarlamentarului Cristian Preda (PDL/PPE), Alina Gîrbea, publică un articol:
“From Pact to Act” sau “Care ar trebui să fie concluziile Consiliului European”. Opinia unui grup federalist şi implicaţiile pentru România
Consiliul European, şi România în
cadrul acestuia, trebuie să tragă următoarele concluzii de pe urma
evenimentelor recente: 1. Uniunea Europeană are nevoie de un plan de
acţiune economică bazat pe resurse şi proiecte majore de investiţii
comune pe viitor; 2. Politica Europeană de Vecinătate a dat faliment şi
trebuie revizuită în paralel cu construirea unei reacţii europene comune
la revoltele din lumea arabă; 3. Este necesară o revizuire a
standardelor de securitate privitoare la energia nucleară la nivel UE şi
instaurarea unei Comunităţi Energetice bazată pe Energiile Regenerabile şi pe Eficienţa Energetică.
Ieri a avut loc prima întâlnire a Consiliului din Umbră Spinelli. Aceasta este principala iniţiativă a unui grup
compus de diverşi oameni politici europeni (printre care liderul
liberalilor din Parlamentul european,Guy Verhofstadt, cel al grupului
Verzilor, Daniel Cohn-Bendit, dar şi respectatul membru PPE, Elmar
Brok), foşti decidenţi politici de înalt nivel (Jacques Delors, Mario
Monti, Joschka Fischer, Pat Cox), dar şi de reprezentanţi ai lumii
academice şi asociative (precum Kalypso Nicolaïdis, profesor la Oxford
sau Gaetane Ricard-Nihoul, Secretar General al think tankului Notre
Europe). Scopul declarat al grupului este de a opune tendinţei
interguvementale din politica europeană, o metodă care să nu se rezume
la cel mai mic numitor comun dintre poziţia statelor membre UE, ci să
traducă interesele comune ale Uniunii şi cetăţenilor săi.
Pe baza agendei Consilului european de pe 24-25 martie,
Consiliul din Umbră Spinelli a formulat propria viziune asupra
decizilor ce ar trebui luate în cursul următoarelor două zile,
stucturându-le în jurul a aceloraşi trei axe care vor fi abordate şi de
Consiliu: un plan de acţiune european pentru viitor (From Pact to Act),
revoltele arabe şi, în fine, provocarea lansată de Fukushima politicii
energetice la nivel european. De fapt, urmărind tradiţia englezească,
acest grup de pro-europeni convinşi a decis să se reunească înaintea
fiecărui Consiliu european pentru a formula propria viziune asupra
concluziilor pe care acesta ar trebui să le adopte.
From Pact to Act: Un plan de acţiune european pentru viitor
Dincolo de un mecanism european care să
consolideze şi purifice sitemul bancar la nivel european, trebuie luate
măsuri de instaurare a unei veritabile guvernanţe economice la nivel
european. Este mai mult decât clar că, într-o situaţie de accentuare a
divergenţelor economice, uniunea monetară construită în jurul euro este
sortită eşecului, problema principală fiind faptul că aceasta nu este
acompaniată de o politică de convergenţă economică la nivelul zonei
euro.
Aşa cum o arată şi raportul realizat de Mario Monti,
programul pieţei unice trebuie dus până la capăt. Pe de altă parte,
pentru ca implementarea Pactului de Stabilitate şi Creştere sa fie una
in acord cu prevederile europene, este necesar ca Comisia Europeană să
aibă o largă putere de supervizare. Mai mult decât atât, Consiliul din
Umbră subliniază necesitatea unei viziuni pe termen lung prin conturarea
unui Plan de acţiune european pentru viitor. Acesta ar trebui finanţat
prin obligaţiuni europene şi ar include proiecte de infrastructură
energetică, reţele de transport europene, precum şi proiecte ştiinţifice
şi de cercetare, precum Galileo. Reforma „Perspectivelor financiare
plurianuale ale UE” ar trebui să suplimenteze această sursă prin
înlocuirea rolului preponderent al contribuţilor naţionale la bugetul UE
cu veritabile „resurse proprii” (fie în forma unei TVA europene, a unei
taxe pe dioxidul de carbon sau a unei taxe pe tranzacţiile financiare).
Revoltele arabe şi violarea Tratatului de la Lisabona
Consiliul din umbră acuză UE de violarea
propriilor tratate. De ce? Deoarece paragraful 1 al articolul 34 al
Tratatului de la Lisabona, stipulează fără echivoc că: „Statele membre
își coordonează acțiunea în cadrul organizațiilor internaționale și cu
ocazia conferințelor internaționale. În cadrul acestor instituții,
statele membre apără pozițiile Uniunii. Înaltul Reprezentant al Uniunii
pentru afaceri externe și politica de securitate asigură organizarea
acestei coordonări”. Or, acest lucru nu s-a întâmplat înaintea şedinţei
Consiliului de Securitate al ONU care a adoptat rezoluţia 1973,
iniţiată de două state membre, Franţa şi Marea Britanie, împreună cu SUA
şi Liban. În mod curios, îns㸠cel mai mare stat membru UE, Germania,
s-a abţinut de la vot, alăturându-se prin acest act Chinei, Rusiei,
Braziliei şi Indiei.
Concluziile Consiliului din Umbră cer,
de asemenea, îngheţul negocierilor pentru un Acord de Parteneriat cu
Siria până la îmbunătăţirea situaţiei drepturilor omului din această
ţară. Acelaşi text condamnă reacţia violentă a guvernului din Yemen
împotriva propriei populaţii şi cere Consiliului European să condamne
intervenţia Arabiei Saudite împotriva demonstranţilor din Bahrain. În
fine, Grupul Spinelli consideră necesară o evaluare a rezultatelor
Politicii de Vecinătate UE şi, pe baza rezultatelor acesteia, o
revizuire completă a acestui instrument, prin care să se asigure o mai
mare atenţie respectării drepturilor omului în statele partenere ale UE.
Provocarea energetică după Fukushima
În domeniul politicii energetice
Consiliul din Umbră Spinelli cere trei acţiuni principale: o dezbatere
publică largă despre energia nucleară şi riscurile acesteia, o reflecţie
asupra alternativelor realiste pe termen scurt şi mediu, acompaniată de
o strategie ambiţioasă asupra eficienţei energetice şi, în fine,
crearea unei Comunităţi Energetice bazate pe Energiile Regenerabile şi
Eficienţa Energetic㸠care să fie deschisă atât statelor membre, cât şi
statelor candidate şi din vecinătatea UE. Printre priorităţile acestei
comunităţi ar trebui să se numere promovarea surselor de energie cu
„risc scăzut”, întărirea legislaţiei europene în domeniu energiei,
introducerea obligativităţii respectării obiectivelor fixate la nivel european în ceea ce priveşte eficienţa energetică.
Implicăţiile pentru România
Ce ar putea să reţină reprezentanţii
României la UE din aceste recomandări? În primul rând, propunerea unui
plan de acţiune european pentru viitor nu poate să fie decât benefică
pentru România. Nu numai că introducerea unor veritabile resurse
financiare pentru bugetul Uniunii ne-ar scuti de la a fi puşi la colţ
printre cei care contribuie mai puţin decât primesc de la bugetul comun,
ci şi finanţarea şi implementarea comună a unor proiecte de
infrstructură şi a unor reţele de transport ar putea să ne scoată din
condiţia de ţară în care s-au construit 200 de km de autostradă în 20 de
ani.
În ceea ce priveşte dosarul revoluţiilor
arabe, acesta expune în mod cât se poate de clar carenţele unei
politici externe care se concentrează în exclusivitate pe unele zone
geografice, ignorând cu desăvârşire altele. La fel ca majoritatea
statelor din Europa Centrală şi Oriental㸠România s-a lăsat absorbită
de către vecinătatea estică a UE, şi mai ales de cea cu „fraţii noştri
de peste Prut”. Cea ce explică întârzierea cu care ne-am pronunţat
asupra evenimentelor din vecinătatea sudică, unul dintre primele reflexe
find tocmai acela de a accentua faptul că reorientarea fondurilor
dinspre partenerii estici spre cei din sud este inacceptabilă. Deşi
argumentul este valid, politica UE tratează atât vecinii din Est, cât şi
pe cei din Sud, în cadrul aceleiaşi politici, ce beneficiază de
aceleaşi instrumente şi se bazează pe aceleaşi principii. Din păcate,
condiţionarea implicării armate a ţării de intervenţia NATO, arată clar
că România nu se poziţionează faţă de această regiune ca membru al UE. Decizia de a participa la operaţiunile din Libia
va fi probabil salutată pe plan european, dar acest fapt nu însemnă că
nu trebuie să încurajăm pe viitor o politică europeană coordonată faţă
de statele vecine. Nu în ultimul rând, şi pentru că reformele care sunt
vizate ca urmare a evenimentelor din Africa de Nord vor afecta întreaga
Politică de Vecinătate a Uniunii, având deci consecinţe directe asupra
relaţiilor cu vecinii noştri din Est.
Pentru a conchide, România se poate lăuda cu unul dintre cele mai bune mixuri energetice la nivel european.
Mai mult decât atât, doar 7% din consumul de energie intern este bazat
pe energia nucleară (comparat cu 13% la nivel european). Pe de altă
parte, la capitolul energie regenerabilă stăm mai bine decât media UE
(13% faţă de 8%). Cu toate acestea, ţara noastră are în vedere
realizarea a încă două unităţi la Cernavodă până în 2020 şi a unei noi
centrale nucleare în perioada 2020-2030. În consecinţă clasa politică
şi cetăţenii români au toate motivele să se implice activ în dezbaterea
europeană pe această temă, cu atât mai mult cu cât România are o
poziţie favorabilă în ceea ce priveşte energia nucleară. Trebuie să
examinăm cu atenţie riscurile legate de energia nucleară, iar începutul
unei dezbateri publice pe acest subiect este, în acest context,
încurajator şi trebuie sprijinit în continuare de către responsabilii
politici şi societatea civilă.
Coordonatoare a Rubricii Politică Externă şi membră a Consiliului din Umbră Spinelli
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
Haşotti : Românii au fost manipulaţi şi neinformaţi la referendum PNL nu poate accepta rezultatul referendumului pentru Parlamentul u...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
-
Îmi vine greu să cred că nu exista o altă modalitate de finanţare (câteva mii de euro) a spitalizării Doinei Cornea în Franţa, în urma unu...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
-
Sofia: măsuri drastice de austeritate 17.03.2010- Radio Europa Liberă Petio Petkov Impozitarea pensiilor, reducerea salariilor funcț...
3 comentarii :
Dupa cum se vede ,in directiile de actiune ale SRI pentru 2011 nu se regaseste o preocupare speciala pentru suveranitatea nationala.
Doar, evaziunea fiscala, ca sa avem din ce plati la UE.....
http://www.youtube.com/watch?v=v5EyRcORwMA&feature=youtube_gdata
În loc de cîine ciobănesc, avem un cuţulache cu dinţii de lână.
Chihuahua
Trimiteți un comentariu