31 octombrie 2012
"Soluţia" pentru agricultură: lumpenizarea ! ("scoaterea din agricultură a agricultorilor de subzistenţă")
Din punct de vedere economic, mărirea suprafeţei medii a proprietăţii agricole nu este ceva greşit (avem cele mai multe "ferme" la nivel de stat-membru UE, undeva spre un milion). Dar asta doar dacă se face în paralel cu trecerea foştilor proprietari spre alte activităţi. Pe moment, nu se întrevede decât varianta de a deveni mână de lucru pe terenurile pe care ar vrea să le cumpere străinii, iar guvernele PDUSL le dau acestora apă la moară: "nu se poate renegocia tratatul de aderare la UE" (care impune liberalizarea pieţei terenurilor agricole). Orban din Ungaria a anunţat că se va interzice achiziţionarea de terenuri agricole de către străini, ba chiar şi cele deja achiziţionate (fraudulos) vor trece la proprietari cu cetăţenie ungară.
Şi iată şi planul de "expropriere legală", comentat de unul de la BNR (sunt curios dacă apare vreo replică de la partide sau de la ministerul agriculturii):
Recolta.eu:
Lazea: Pentru consolidare, avem interesul să-i scoatem din agricultură pe agricultorii de subzistență
Mult râvnitul interviu cu Valentin Lazea, președintele CD CEROPE și economistul-șef al BNR, s-a concretizat. Recolta.eu vă prezintă viziunea acestuia vizavi de consolidarea exploatațiilor agricole din România, discuții „țesute” pe baza studiului care a avut o temă similară, dat publicității ieri.
Încă de la debutul interviului, Lazea a declarat franc faptul că nu este de acord cu propunerea care s-a făcut în studiul „Consolidarea exploatațiilor agricole”, și anume aceea „de a taxa mai serios proprietatea”, terenul agricol deținut de către fermele mijlocii și de cele mari. În opinia economistului-șef de la BNR, pentru a face consolidare, în ciuda opoziției micului agricultor, trebuie avută în vedere tocmai taxarea mai serioasă a terenurilor agricole deținute de acesta, adică aplicarea unei măsuri punitive, a „bățului”, în concordanță cu metafora „acțiuni stimulative” vs. „acțiuni punitive” („carrot” vs. „stick”).
„Orice politică de consolidare a terenurilor trebuie abordată atât cu instrumente de natură stimulativă, cât și cu cele de natură punitivă. Și asta deoarece numai cu partea bună, cu binele, nu se ajunge prea departe. (...) Partea stimulativă în această poveste a consolidării o constituie programele de genul rentei viagere sau pensionării anticipate care, însă, nu mai sunt disponibile, potrivit discuțiilor existente la nivelul Comisiei Europene (CE). (...) Însă, întrebarea logică pe care ar trebui să ne-o punem este cu privire la partea penalizatoare, cea care l-ar putea obliga pe micul fermier, vrând-nevrând, să meargă spre consolidare. (...) N-am făcut nimic dacă aplicăm o taxă mărită celor fermierilor mijlocii sau mari. Noi avem interesul să-i scoatem din agricultură pe agricultorii subzistență, pe cei care sunt mici. Sigur, lor nu le va conveni această măsură. Aici vorbim de o măsură pe termen lung și de una cu efecte benefice”, a declarat pentru Recolta.eu, Valentin Lazea.
În contrapartită, domnia sa vede mediul rural ca pe zonă în care forța de muncă provenită din agricultura de subzistență și aflată în plină reconversie, se orientează către mica industrie și către servicii. Lazea vede oportună schimbarea de „carieră” a micilor fermieri de la agricultura de subzistență, la proprietatea asupra unor mici businessuri în vânzarea ziarelor sau producția de materiale de construcții, „unde nu ai nevoie de prea multă școală”.
„(...) în prezent, în agricultura românească sunt strânse resurse și de forțe de muncă, și de capital, care trebuie eliberate și duse înspre alte sectoare, cum sunt mica industrie sau serviciile. (...) Partea care nu se discută în România, aproape deloc, este partea de diversificare. Și asta pentru că, normal, oamenilor aceia care vor vinde terenurile, trebuie să le dai altceva de făcut. (...) Sunt atâtea industrii care nu necesită cine știe ce studii de specialitate sau, mă rog, forță de muncă școlită. Putem vorbi în acest context de industria materialelor de construcții, cea a lemnului, serviciile de genul frizeriilor sau spălătorilor auto ori chioșcurilor de vânzări de ziare. De ce ar trebui ca un țăran să meargă și să cumpere ziare de la București sau din orașul cel mai apropiat?”, a mai spus economistul-șef al BNR.
În viziunea lui Lazea, liberalizarea pieței funciare după 2014 va duce la o consolidare a exploatațiilor agricole... oarecum forțată de împrejurări, însă întrebarea la care reflectă economistul-șef al BNR este „dacă se va face de către străini și pentru străini sau de către statul român și pentru români”.
Suntem siguri că v-am atras atenția, drept pentru care vă invităm să parcurgeți acest interviu marca Recolta.eu.
Recolta.eu: Domnule Valentin Lazea, cu ocazia alocuțiunii rostite de dumneavoastră în cadrul conferinței de prezentare a rezultatelor studiului „Consolidarea exploatațiilor agricole”, ați făcut o paralelă între metafora „carrot” vs. „stick”, adică „acțiuni stimulative” vs. „acțiuni punitive” și dorința, respectiv respingerea ideii de consolidare, din partea micilor fermieri. Puteți detalia?
Valentin Lazea: Orice politică de consolidare a terenurilor trebuie abordată atât cu instrumente de natură stimulativă, cât și cu cele de natură punitivă. Și asta deoarece numai cu partea bună, cu binele, nu se ajunge prea departe. Vorbim aici exact de aplicabilitatea metaforei „carrot” vs. „stick”, „morcov” vs. „băț”, adică „acțiuni stimulative” vs. „acțiuni punitive”.
Partea stimulativă în această poveste a consolidării o constituie programele de genul rentei viagere sau pensionării anticipate care, însă, nu mai sunt disponibile, potrivit discuțiilor existente la nivelul Comisiei Europene (CE). În această privință, negociatorii români vor avea de luptat și de explicat. Însă, întrebarea logică pe care ar trebui să ne-o punem este cu privire la partea penalizatoare, punitivă, cea care l-ar putea obliga pe micul fermier, vrând-nevrând, să meargă spre consolidare. Micului agricultor nu-i va conveni această situație, însă decidenții vor fi obligați să se întrebe dacă acesta trebuie să rămână în agricultura de subzistență ori de semisubzistență și dacă acest lucru va fi un câștig pentru el și pentru țara asta...
Și, atunci, propunerea care s-a făcut în studiu și cu care eu nu sunt de acord, era de a taxa mai serios proprietatea (una dintre cele mai puțin taxate, adică aproximativ 0,5% din valoarea terenului). Autorii studiului mai aminteau și de faptul că acest impozit nu ar trebui să se aplice agricultorilor mici, adică exact celor pe care trebuie să-i „stimulezi” sau să-i îndemni, să-i împingi de la spate să se consolideze.
N-am făcut nimic dacă aplicăm o taxă mărită fermierilor mijlocii sau mari. Noi avem interesul să-i scoatem din agricultură pe agricultorii subzistență, pe cei care sunt mici. Sigur, lor nu le va conveni această măsură. Aici vorbim de o decizie pe termen lung și despre una cu efecte benefice. De fapt, aici vorbim despre faptul că, în prezent, în agricultura românească sunt strânse resurse și de forțe de muncă, și de capital, care trebuie eliberate și duse înspre alte sectoare, cum sunt mica industrie sau serviciile. Toate schimbările sunt neplăcute la început. Omul, prin natura lui, se opune schimbării. Dar nici nu putem sta încremeniți într-un proiect pentru ca, apoi, peste 20 de ani să discutăm cum, iată... de 20 de ani discutăm despre agricultura de subzistență.
Recolta.eu: Vă rugăm să detaliați puțin afirmația făcută în cadrul conferinței, conform căreia „Agricultura României are două mari probleme: consolidarea și diversificarea activităților”.
V.L.: Cu privire la beneficiile consolidării nu mai insist. Este clar că randamentele mai mari și gradul de tehnologizare și de dotare cu instrumente depind toate de consolidare. Partea care nu se discută în România, aproape deloc, este însă cea de diversificare. Și asta pentru că, normal, oamenilor acelora care vor vinde terenurile, trebuie să le dai altceva de făcut. Și, aici, autoritățile române nu au fost deloc proactive până acum în a oferi alte oportunități.
Cum spuneam, nu este numai cazul micii industrii alimentare, la care făce referire studiul. Sunt atâtea industrii care nu necesită cine știe ce studii de specialitate sau, mă rog, forță de muncă școlită. Putem vorbi în acest context de industria materialelor de construcții, cea a lemnului, serviciile de genul frizeriilor sau spălătorilor auto ori chioșcurilor de vânzări de ziare. De ce ar trebui ca un țăran să meargă și să cumpere ziare de la București sau din orașul cel mai apropiat? Sau, de ce nu ar avea o microbancă, fie și ea cooperatistă? Aceste aspecte însă, pentru a putea fi viabile, au nevoie de o precondiție, și anume aceea de existență a utilităților – gaze, apă etc., pentru că nu poți face servicii și mică industrie fără să ai apă, canalizare, gaze naturale și drumuri.
Recolta.eu: După accesul la atâtea fonduri europene, de ce totuși nu deținem accesul la aceste utilități, în majoritatea mediului rural?
V.L.: Problema este că aproximativ 95% din comunitățile din România nu sunt dispuse să plătească pentru aceste utilități. Trebuie început cu acele 5 la sută care au dovedit că sunt dispuse să plătească pentru aceste utilități și, prin puterea exemplului, văzând că acestea pot să-și dezvolte industria mică și pe cea de servicii, încetul cu încetul, să transfere exemplul pozitiv și asupra celorlalți care sunt reticenți.
Recolta.eu: Ar putea fi cei șapte ani de nouă Politica Agricolă Comună un imbold în schimbarea acestei stări de fapt? Adică să diminuăm acest procent de 95 la sută?
V.L.: PAC-ul nu ne împinge spre o schemă de acest gen. Eu aș miza, mai degrabă, pe forța de muncă care a lucrat în străinătate și care, acolo, a văzut ce înseamnă un anumit grad de civilizație. Odată întoarsă în România, la țară, această forță de muncă ar trebui să-și reunească vocea și să spună că nu mai este dispusă să stea nici fără apă, nici fără canalizare, nici fără gaze etc.
Eu aș miza pe acele sate compuse din mulți imigranți temporari, care, punând presiune de jos în sus, către edili, să-i poată determina la schimbări. A aștepta inițiativa din partea primarilor, cum speră domnul secretar de stat Gheroghe Albu, mi se pare iluzoriu.
Recolta.eu: Liberalizarea pieței funciare din 2014 ar putea aduce cu sine o acutizare a fenomenului de fărâmițare?
V.L.: Nu. Este exact invers. Străinii, persoane fizice, când vor veni să cumpere, nu vor achiziționa 1/2 ha sau 2,5 ha, cât este media parcelelor, ci vor veni să cumpere en-gros. Deci, că ne place, că nu ne place, consolidarea se va face inclusiv prin această liberalizare a pieței funciare după 2014. Întrebarea este dacă se va face de către străini și pentru străini sau de către statul român și pentru români. Consolidarea se va face, însă întrebarea este în folosul cui?
Recolta.eu: Aveți cunoștință de studii care să releve exodul de producție agroalimentară către exterior, provenită exact de pe aceste parcele vândute străinilor? Se teme sau nu statul român de așa ceva?
V.L.: Nu am cunoștință de existența niciunui studiu în acest sens, însă este intuitiv faptul că profiturile vor rămâne cu noii proprietari. Și, atunci, sigur, pe de-o parte este plusul care vine din faptul că această consolidare a terenurilor duce la mai multă producție, la tehnologii noi, pe de altă parte este minusul reprezentat de cele menționate de dumneavoastră. Nu se poate spune că este o teamă sau... ceva de acest gen. Sunt niște argumente „pro” și „contra” care trebuie bine cântărite. Este mai bine ca statul român să se pună în fruntea acestui proces, decât să asiste pasiv de pe margine, cum se pare că se întâmplă acum.
Recolta.eu: Cine evazionează mai mult? Fermele mari sau micii agricultori? Există studii în acest sens?
V.L.: Nu știu cine evazionează în agricultură sau dacă o fac în mai mare măsură fermele mari. Nu știu și nici nu am cunoștință că s-ar fi făcut vreun studiu care să releve acest fenomen.
Recolta.eu: Credeți că studiul „Consolidarea exploatațiilor agricole” va duce la acțiuni întreprinse de către decidenți?
V.L.: Depinde de apetența decidenților politici și guvernamentali în a aplica concluziile și propunerile studiului. Autorii înaintează patru propuneri finale, toate bune după părerea mea. Cu toate acestea, aproape sigur nu se va întâmpla mare lucru, pentru că s-au produs tone de studii care n-au fost luate în seamă. De aceea, nu pot da un pronostic. Poate de data aceasta, studiul de față va avea mai mult noroc.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
Atunci au fost lichidaţi o parte din tartorii regimului Carol II. Nu "politicieni", cum spune propaganda (au fost doar cinci dint...
-
..pentru care este bine că nu avem la guvernare coaliţia roşie PSDNL : Ion Iliescu : Eu aş fi împotrivă Iliescu a fost întrebat cum c...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
13 comentarii :
Daniel Constantin: Subiectul liberalizarea pieței funciare după 2014, o discuție pentru presă
Pe lângă această afirmație, șeful ministerului Agriculturii a mai spus că vânzarea de terenuri arabile către persoane fizice străine începând cu 1 ianuare 2014 nu este un pericol atât de mare, „mai ales dacă România își face datoria în primul rând față de fermierii săi”.
Declarația a fost făcută în cadrul seminarului „Agricultura de calitate: un parcurs comun al experienței italiene și al perspectivelor de dezvoltare din România” care a avut loc ieri la București.
„Este o amplă discuție ce se va întâmpla în România după anul 2014, atunci când tratatul de aderare spune că se va ridica interdicția care există astăzi, ca persoanele străine să cumpere terenuri în România. În primul rând eu cred că este o discuție mai mult pentru zona de presă, pentru zona de media. Nu cred că este un pericol atât de mare, mai ales dacă România își face datoria în primul rând față de fermierii săi. Trebuie să recunoaștem acest lucru, nivelul de competitivitate al fermierilor din România, potențialul lor de a investi nu se ridică la nivelul unui fermier din Italia, chiar dacă s-au făcut pași importanți în această direcție”, a mai arătat Constantin.
Din datele raportului Confindustria cu privire la sectorul agricol din România, în prezent, aproape 8,5% din terenurile arabile ale României, adică 700.00 ha sunt deja în proprietatea străinilor. Din acest procent, Italia deține 23,4 la sută, Germania 15,5 procente, țările arabe circa 10%, Ungaria 8,2 la sută, Spania 6,2 procente, Austria 6,1%, Danemarca 4,5 procente, Olanda și Grecia fiecare 2,4 la sută, respectiv Turcia 0,8 la sută.
Același raport relevă faptul că investitorii italieni au fost mereu interesați de terenurile agricole din vestul țării.
„Dacă înainte de 2009, interesele erau împărțite între producție și specula imobiliară, odată cu criza au rămas pe piață în primul rând cei interesați de agricultură”, conchide raportul celor de la Confindustria România.
http://www.recolta.eu/daniel-constantin-subiectul-liberalizarea-pie-ei-funciare-dupa-2014-o-discu-ie-pentru-presa/
Au şi popii o viziune - neo-cooperativizarea (puteau lipsi de acolo "distributiştii" ?):
PATRIARHIA ROMÂNĂ
Conferinţă cu tema Renaşterea spiritului de întrajutorare şi solidaritate - către o dezvoltare rurală durabilă la Patriarhia Română
În zilele de 31 octombrie şi 1 noiembrie 2012, la iniţiativa şi cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, la Palatul Patriarhiei se desfăşoară conferinţa cu tema Renaşterea spiritului de întrajutorare şi solidaritate - către o dezvoltare rurală durabilă.
La conferinţă, organizată de Patriarhia Română şi Reţeaua Naţională de Dezvoltare Rurală (RNDR), participă câte doi reprezentanţi ai fiecărei eparhii din ţară, respectiv consilierul eparhial de resort şi un preot din mediul rural, specialişti şi experţi în domeniu.
Participanţii discută despre viaţa cooperatistă din România şi din alte state ale Uniunii Europene şi oportunităţile de finanţare prin programe europeane destinate mediului rural.
În timpul conferinţei vor fi prezentate mai multe referate, dintre care menţionăm:
- Renaşterea spiritului de colaborare şi solidaritate - premisă a dezvoltării sustenabile a satului românesc, susţinut de domnul Ovidiu Hurduzeu, scriitor şi analist social;
- File din istoria cooperaţiei româneşti, prezentat de doamna Emilia Corbu, reprezentant al Muzeului Judeţean de Istorie - Ialomiţa;
- Cooperaţia în Europa, susţinut de domnul Alexandru Ciolan, reprezentantul Ligii distributiste române ,,Ion Mihalache';
- Un parteneriat de viitor - colaborarea Bisericii Ortodoxe Române cu Grupurile de Acţiune Locală din România, prezentat de Mădălina Vijiac, expert RNDR.
BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMÂNE
http://www.agerpres.ro/media/index.php/comunicate/item/155606-Comunicat-de-pres-Patriarhia-Roman.html
Problema e cum faci să păstrezi proprietatea românească asupra terenurilor agricole.
Eu vreau să investesc în așa ceva, dar nu mă pricep la agricultură. În plus, dacă nu vreau doar să fac speculă cu teren, atunci trebuie să mă asociez cu mulți alții pentru a deține suprafețe mari și/sau pentru a încerca ceva foarte tehnologizat pe suprafețe ceva mai mici. Ar trebui să am forța necesară pentru a mă bate cu statul și UEa, ostile oricăror inițiative băștinașe. Ar trebui să am răbdare, deci resurse de rezervă peste cele investite.
Proprietatea comună a celor dintr-un sat asupra unor terenuri cu destinație clară e bună, reprezintă o formă testată de exploatare specializată (vezi pășunile). La fel și pentru structuri (ferme de animale, de ex.) care ar fi eficiente dacă ar îngriji animalele mai multor proprietari. Proprietari, repet cuvîntul. Nu ar trebui să fie imposibil să găsești forme legale de asociere prin care proprietatea individuală să nu fie topită pînă la dispariție în exploatarea comună.
Oricum, dacă pierdem, ca nație, cotrolul asupra pămîntului, de data asta ne-am ars definitiv, va fi cu bye, bye.
Guvernele de până acum sprijină accesul străinilor la terenul agricol.
Cred ca se pot forma asociatii intre mai multi proprietari.
O asociatie are un Contract de Asociere si un Statut in care se scrie exact ce vor cei care se asociaza. Este la fel ca o firma privata in care vine fiecare cu capitalul lui. Problema e daca n-ai apa si utilaje. Am vazut recent in nordul tarii gospodarii individuale in care exista cate un tractoras...Oamenii gasesc solutii.Important e sa aiba desfacerea produselor .
Daca esti proprietar si vrei sa cultivi ori inveti agricultura ori il dai in arenda ..
"Ochiul stapanului ingrasa vita" :)
În Statutul C.A.P. se prevedea că aceia care intră în cooperativă sunt în continuare proprietarii terenului cu care au intrat (desi "terenul mare" era în indiviziune). Nu sunt sigur de formulare, dar asta era ideea. Mai apoi s-or fi adăugat îngrădiri contra ieşirii din cooperativă. Legea Fondului Funciar din 1991 a ignorat faptul că acei cooperatori, si urmaşii lor, erau de fapt proprietari. La IAS-uri e altă treabă, e vorba de naţionalizari de terenuri.
Au început asocieri, cu mai mult sau mai puţin succes. Depinde mult depozitarea şi desfacerea, cum le faci.
Acum vreo 10 ani am pus rasaduri in gradina rosii ,ardei, conopida, vinete.Am muncit de mi-au iesit ochii -udat in fiecare zi,buruieni, etc.
Toamna nu mai stiam pe unde sa le pun.Multe s-au stricat.N-aveam timp de zacusca..
In anul urmator m-au inundat caisele .Se lasasera crengile pana la pamant, atat de multe erau.Am scapat de ele facand cadouri la prieteni, caisata, etc.N-aveam timp de compoturi si dulceturi. Trebuie sa fii foarte bine organizat si in amanunt ca sa ai randament
Așa spun și eu, organizarea e cheia, întîi pentru a avea o asociere solidă legal și financiar, la pornire, apoi în organizarea activității.
Randamentul e o variabilă inevitabilă, sub un anumit prag nu mai poți obține profit și cade toată afacerea.
Dar, un mare dar, dacă privim agricultura la fel ca orice altă afacere, ne păcălim. Aerul e gratis, apă mai găsim, fie și forînd în adîncime, energia poate fi, la limită, cea umană + animală. Nu ai randament doar așa, poți să-i spui agricultură de subzistență, dar ai independența pe care nu ți-o dă nicio altă activitate/profesie.
Acapararea terenurilor împreună cu distrugerea surselor de semințe care nu se află sub controlul Monsanto & co = sclavie fără ieșire. Iar din punct de vedere național înseamnă completa eviscerare, devenim nomazi, 100% muncitori musafiri în (fosta) casă. Sigur, am putea deveni toți bancheri. Cu realul risc de a ajunge să cerșim o bucată de pîine cînd lumea va reveni/(face buf) la normal.
Să vedem ce face Orban în Ungaria cu interdicţia la achiziţionare de teren agricol pentru străini.
Cu semintele e mare problema.
Nu stiu daca mai exista seminte de soiuri romanesti( nici macar de rosii) .Pe piata nu mai gasesti decat seminte olandeze .
Rasadurile sunt si ele din seminte olandeze .
Ce nu gasesti, de exemplu sunt semintele de regina noptii-olandezii n-au asa ceva( eu n-am vazut).Noroc ca s-au pastrat in mod natural, in gradina, de la an la an..
Cît mai există:
Banca de gene Suceava - http://www.svgenebank.ro/
Dau semințe pe gratis, în măsura posibilităților, cu condiția să le cultivi și să încerci să păstrezi calitate.
(http://www.svgenebank.ro/distribution_ro.asp)
Super ! Excelent link.
Multumesc :)
Trimiteți un comentariu