02 noiembrie 2010

România îşi torpilează elita aeriană. Cum se transformă MiG-urile în sicrie (Evenimentul zilei)



Pentru a-şi onora obligaţiile de stat membru NATO şi pentru a-şi asigura propria securitate aeriană, România este obligată să prelungească resursa de zbor a aparatelor MiG 21 LanceR, care îşi epuizează parametrii tehnici actuali în 2012. Operaţiunea de reşapare a unor avioane trecute prin cel puţin două reparaţii capitale ascunde însă genele unui dezastru. Preavizul a venit astăzi, când un avion al Forţelor Aeriene s-a prăbuşit lângă Câmpia Turzii, obligând armata română să se îmbrace, din nou, în doliu.

În iulie 2007, propoziţia aceasta s-a aşezat cuminte pe lista obiectivelor prioritare ale armatei române. Pe hârtie, cuvintele mari nu costă, niciodată, nimic.

„Creşterea nivelului de interoperabilitate al structurilor militare naţionale cu cele ale NATO” este, de peste trei ani de zile, ţinta unui sistem de apărare afectat de subfinanţare cronică şi nepăsare.

Locotenent comandor Cosmin Cosma, de la baza aeriană din Câmpia 
TurziiUneori, precum în cazul incidentului aviatic de lângă Câmpia Turzii, soldat cu moartea a doi piloţi de elită – capitan-comandorii Laurenţiu Chiriţă şi Sorin Avram –, pentru subţirimea bugetară şi indiferenţa politică plătesc cei obligaţi să-şi facă meseria, zi de zi, la bordul aparaturii precare aflate în dotarea armatei.

Tema e veche şi are nelipsitele accente dâmboviţene. Înlocuirea MiG-urilor aflate în inventarul Forţelor Aeriene e un punct pe agenda decidenţilor politici de la Bucureşti încă din 2007. Cu alte cuvinte, cam de atunci de când se ştia cu precizie că în 2012 aparatele de zbor ruseşti îşi epuizează resursa tehnică.

Suedia şi SUA s-au bătut în ultimii doi ani în oferte speciale pentru a convinge România să cumpere avioane multirol de la principalii concurenţi pe care fiecare stat îi reprezintă: SAAB (producătorul JAS 39 Gripen), respectiv Lockheed Martin (furnizor de F-16). De altfel, încă din mai 2008, Palatul Victoria îşi exprimase oficial interesul pentru cumpărarea de avioane F-16.

Planuri de miliarde

Din nou, pe hârtie propunerea rezolva toate problemele: achiziţionarea a 48 de avioane americane şi un buget de peste patru miliarde de dolari alocat proiectului. Apoi, morişca politică a intrat în funcţiune.

Deşi nenumărate şedinţe ale CSAT au avansat nevoia creşterii procentului din PIB alocat armatei, pentru satisfacerea nevoilor de înzestrare militară ale acesteia, în fiecare an bugetul a scăzut. Asta într-o perioadă în care creşterea economică a României era de peste cinci procente. Avioanele n-au mai fost cumpărate niciodată, iar o decizie mereu amânată.

Până la mijlocul lui martie 2010, când concluziile n-au mai putut fi evitate. Singura soluţie rămasă la îndemână? "Având în vedere că România nu dispune de resursele financiare necesare pentru achiziţionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achiziţionare a 24 de avioane F16 în uz, propunere care va fi trimisă Parlamentului pentru dezbatere şi decizie”.

Aşa sună un pasaj dintr-un comunicat al Administraţiei Prezidenţiale remis în luna martie, în urma şedinţei CSAT care propunea “cârpirea” înzestrării militare a României cu avioane F-16 recondiţionate.

Oferte generoase

Lunile au trecut, Parlamentul a refuzat să ratifice decizia CSAT, iar la începutul lui august oferta americană, una de tipul «binding offer», a expirat. Astăzi, o nouă ofertă de acest gen ar avea nevoie de încă o aprobare din partea Congresului SUA. Pe masa guvernului de la Bucureşti se mai află încă două oferte pentru achiziţia de avioane multi-rol, de la producătorii Gripen şi Eurofighter.

Sumele vehiculate în toate cele trei cazuri sunt similare, de aproximativ 1,3 miliarde de dolari, cu diferenţa că în cazul variantelor europene sunt propuse avioane noi, dar şi diferite variante de compensare economică (aşa-numitul offset). Pe de altă parte, argumentele politice favorizează oferta americană, în condiţiile în care trei din cele şase programe de înzestrare militară sunt “cu dedicaţie” pentru firme americane sau israeliene – “preţul” informal al primirii în NATO.

Astfel, deşi argumentul economic a fost vehiculat după decizia CSAT din martie, nicio contraofertă, indiferent cât de bună din punct de vedere financiar, nu ar fi putut deturna România de la achiziţia avioanelor F-16. Nevoia stringentă de a reduce deficitul bugetar a împins însă Bucureştiul să ignore ceea ce părea o afacere sigură acum câteva luni şi să se gândească la o modalitate de a prelungi viaţa MiG-urilor din dotare.
  • Încă din 2007, în cadrul CSAT s-au convenit şase programe de înzestrare strategică, ale căror costuri erau estimate la vremea respectivă la aproximativ 15 miliarde de euro.
  • Între timp, Bulgaria a anunţat că va lansa la începutul lui 2011 o licitaţie publică pentru achiziţia de aparate de zbor, afacere pentru care va pune la bătaie 500 de milioane de euro.
Prezent auster

Cuvântul de încheiere îi aparţine ambasadorului american la Bucureşti, Mark Gitenstein, invitat recent la emisiunea „După 20 de ani” de la PRO TV: “Forţele dumneavoastră aeriene au cerut F16, iar noi le-am oferit. Noi voiam să vindem F16, nu vroiam să finanţăm vânzarea lor. Nu ne-am permis s-o facem şi ţinând cont de «credit rating»-ul dumneavoastră nu am dorit să facem acest lucru. Aşa stând lucrurile, România a luat singura decizie pe care putea s-o ia – nu a cumpărat F16. Cred că este un subiect la care să ne uităm din nou peste şase luni pe baza «credit rate»-ului dumneavoastră”.
  • "Din câte ştiu, România nu este ameninţată astăzi de nimeni, nu este în stare de conflict cu nicio ţară dimprejur, am reuşit să avem relaţii care să ne aducă în situaţie de normalitate. În plus, suntem membri ai UE şi ai NATO şi beneficiem de aceste elemente de securitate colectivă. Nu investim în echipamente care ruginesc şi se demodează”, Călin Popescu Tăriceanu, octombrie 2008
  • „Am respins aprobarea programelor strategice dintr-un motiv simplu. Este evident că nu avem resurse pentru a acoperi costul acestor programe. Şi atunci am spus să le rediscutăm în CSAT în momentul în care guvernul poate face o proiecţie a finanţării. Nu mai cădeţi în plasa poveştilor cu armament că e o copilărie”, Traian Băsescu, septembrie 2009
  • “Credeţi că băieţii ăştia de la aviaţia militară n-ar fi vrut un Gripen nou, un Eurofighter sau un F-35 nou? L-ar fi dorit cu tot sufletul lor, dar au spus: «domnilor politicieni, cât ne putem întinde?». Şi aşa luăm de la gura unora ca să punem un miliard să instruim piloţii, să facem pistele, să facem upgradarea. Cine are pretenţii dincolo de ce putem nu face decât să vorbească nerealist”, Traian Băsescu, aprilie 2010
  • “Nu există cheltuieli cu F16, e o discuţie, în niciun caz astfel de cheltuieli nu sunt posibile în momentul ăsta. Nu există nicăieri în buget o majorare de cheltuieli în zona achiziţiilor militare. Nu există în acest moment o aprobare a Parlamentului pentru această achiziţie. Este un subiect care astăzi este de neacceptat”, Sebastian Vlădescu, iunie 2010
  • “Meseria de pilot militar este cu riscuri şi niciodată nu vom putea spune că este exclusă întâmplarea unui accident. Această meserie de risc devine şi mai periculoasă atunci când tehnica este veche sau când condiţiile de pregătire şi antrenament ale personalului sunt afectate de reduceri bugetare. Indiferent care va fi rezultatul anchetei, este clar că nu pot fi decât două cauze - deoarece am înţeles că nu sunt cauze de natură meteorologică: de natură tehnică sau eroare umană. În ambele cazuri, adevăratul motiv este insuficienţa de fonduri”, Teodor Meleşcanu, noiembrie 2010
http://www.evz.ro/detalii/stiri/romania-isi-torpileaza-elita-aeriana-cum-se-transforma-mig-urile-in-sicrie-911016.html

9 comentarii :

Riddick spunea...

Articolul este părtinitor, face lobby pe faţă pentru SAAB Gripen (intenţionat nu am postat şi linkurile din finalul său), în rest este valabil.

Mi se pare aiurea "aprobarea" achiziţiei de către parlament, e ceva necurat aici, ce să caute parlamentul în aşa ceva ?!

Crystal Clear spunea...

Vad ca mai toata lumea vorbeste despre cresterea salariilor bugetarilor din 2011 si nimeni despre APARAREA TARII.
Toti vor sa castige alegeri intr-o tara care incetul cu incetul nu va mai exista .Va deveni euroregiune unde nu vor mai fi alegeri.
Liderii vor fi numiti si nu alesi.
Si armata nationala va dispare.
Vom avea armata europeana condusa de Germania si Franta intr-un "stans parteneriat" cu Rusia.

Spre asa ceva ne indreptam vertiginos

Riddick spunea...

Franţa, în anii '30, pe când Germania se înarma, o tot ţinea în greve în industria de armament.

"Marele" diplomat Titulescu, când era ministru de Externe, a intervenit la uzinele Renault ca să se amâne comanda pentru lotul de tancuri R-35 comandat de România, ca să aibă prioritate livrările catre guvernul comunist spaniol (legitim, chipurile)fiindca începuse războiul civil din Spania (1936-1939).

Ăsta a fost unul din motivele pentru care Carol II a cerut scoaterea lui din guvern.

Acum se vorbeşte de "punerea în comun a mijloacelor de apărare din UE" ca să se faca "economie":

http://riddick2.blogspot.com/2010/11/311010-defense-surmonter-limpasse.html#links

http://www.rfi.ro/corespondentii_rfi/Marea-Britanie-i-Fran-a-vor-coopera-la-un-nivel-fara-precedent-in-domeniul-militar.html

Crystal Clear spunea...

N-am stiut asta despre Carol al IIlea.
Cate nu stim noi despre istorie !

Este evident ca asta vor sa faca :armata europeana.
Nu vezi ca nimeni nu comenteaza pana la aceasta ora declaratiile lui Severin de ieri ?
N-are curaj nici macar unul din bloggerii ce se dau mari cunoscatori in ale politicii.
De ce ?
Pentru ca sunt si ei verigi ale aceluiasi lant.
Vor sa dea Romania pe tava marilor puteri.Sa devenim sclavii lor.
Cand de fapt ei nu ar supravietui fara forta noastra de munca si piata de desfacere pe care le-o oferim

Mai bine sa-si aduca sclavi din Orient si Africa- sa se islamizeze complet decat sa ajungem noi slugile lor.
Lor le scade populatia autohtona

Riddick spunea...

Tot mă gândesc la aiureala asta: ce treabă are parlamentul cu comanda de avioane ?!

Riddick spunea...

Pâi să voteze si la comenzile de mături şi cretă, etc, pentru şcoli...

Crystal Clear spunea...

Foarte grav!

Fiecare minister hotaraste ce face cu propriul buget-nu Parlamentul
S-ar putea sa fie o gaselnita ca sa amane cumpararea de avioane, in mod constient

Sper sa nu fie mai grav decat ne putem noi inchipui.
Basescu spunea ieri de o alta majoritate, responsabila care sa apere interesele tarii.Este convins ca votul ultimelor doua legi n-a fost "gresit" din intamplare.

Riddick spunea...

Se pare ca la senat coaliţia nu mai are majoritate (în plen), îi mai trebuie un vot. În Birourile Permanente nu a avut niciodată.

Tot spre anticipate se merge.

Crystal Clear spunea...

Probabil.

Basescu s-a lamurit ,ca nu merge coalitia .
Ieri a repetat de 2-3 ori ca nu este in regula ceea ce s-a intamplat

Pe plan etern abia asteapta sacalii sa ne sfasie .


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: