... ca să ne reprezinte. Dar, oare, ne reprezintă pe noi, sau este mesagerul altor interese ?
Václav Klaus: Tratatul de la Lisabona şi ceea ce a rezultat din el, ambiţioasa Politică Externă şi de Securitate Comună, sunt o realitate, dar politica externă cehă - o politică care reprezintă ţara şi naţiunea noastră - nu va dispărea. În lumea transnaţională - în acest vis al utopiştilor (şi al marxiştilor) - noi nu ne regăsim. Diplomaţia înseamnă
serviciu. Aceasta înseamnă un serviciu pentru cetăţenii ţării noastre şi
pentru nimeni altcineva. Nu serveşte o instituţie supranaţională.
Diplomaţia românească colcăie de cadre reciclate ale ceauşismului târziu, rapid adaptate la mercantilismul tranziţiei, apoi la obedienţa europeistă faţă de Bruxelles. Ori de neamuri de-ale lor. Ultimul ambasador al României în China, acum numit "din partea României" director în SEAE (Serviciul European de Acţiune Externă) pe relaţia Asia, este ginerele unui ambasador comunist (tot în China), cu studiile superioare facute tot în China, la fel ca tata-socru. "Reprezentantul României" la ONU (şeful delegaţiei) este Simona Miculescu, cumnata lui Adrian Năstase şi fiica ministrului agriculturii din RSR, Angelo Miculescu.
Cel de care se ocupă postarea este "ambasadorul României la UE" (citiţi "al UE în România"), Mihnea Motoc (soţul judecătoarei de la CCR numită din partea PDL, şi care a fost funcţionar ONU ani de zile; n-aş avea încredere în funcţionari ONU nici de-aici până la uşă).
Iată interviul său din Ziarul Financiar, unde latră pentru "guvernul european":
Ambasadorul României la UE: Întoarcerea în timp nu e posibilă. Până la o guvernare comună a UE mai sunt doar câţiva paşi
Criza persistentă doboară rapid tabuurile. Ceea ce părea "etern"
devine "perisabil". "Conservatorismul" care a întors din drum
Constituţia Europei în referendumurile din 2005 în Franţa şi Olanda este
înfrânt de criză.
De la Bruxelles, din
poziţia de reprezentant permanent al României la UE, ambasadorul Mihnea
Motoc (45 de ani) şi-a format o opinie: de la atât de discutata
"guvernanţă" până la o "guvernare" comună a UE, nu doar în materie
economică, ci şi în alte domenii considerate a fi apanajul strict al
statelor, nu par a mai fi decât câţiva paşi.
Nu ştim cât a
cântărit expertiza ambasadorului sau a fostului comisar european Leonadr
Orban în punctul de vedere formulat de preşedintele Traian Băsescu,
anume că UE se va îndrepta sau trebuie să se îndrepte spre "Statele
Unite ale Europei".
Cert este că Mihnea Motoc împărtăşeşte acest
punct de vedere respingând, în aceeaşi vreme, teza potrivit căreia o
rezolvare a crizei sau o consecinţă a ei ar putea fi destrămarea zonei
euro.
Bocitoarele de la căpătâiul euro - la limita responsabilului
"Din
criză nu se iese aproape niciodată prin revenirea la modele politice
anterioare, de aceea cred ca vom asista la o propensiune logică, tot mai
marcată, înspre modele mai ambiţioase, mai aprofundate de construcţie
europeană. Alternative de genul celor ce propăvăduiesc, spre exemplu,
dezintegrarea zonei euro ca «soluţie» la criza îmi par a se situa la
limita responsabilului. Cine se încumetă să evalueze şi mai ales să
asume costurile dezinventării euro sau a Uniunii Europene?", întreabă
retoric Mihnea Motoc într-un interviu pentru ZF.
Funcţia pe care o
îndeplineşte Motoc, diplomat de carieră, este esenţială: Reprezentanţa
permanentă la Bruxelles este interfaţa între autorităţile naţionale şi
cele de la Bruxelles (Consiliul European, Comisie, Parlament), ea
comunică şi promovează poziţia Bucureştiului [HA! HA! HA !] şi receptează şi
retransmite acasă poziţia celorlalte părţi. Inevitabil, deţinătorul unei
astfel de poziţii este unul dintre cei mai bine informaţi diplomaţi
europeni.
Care sunt discuţiile de la Bruxelles într-o vreme în
care unele state ale UE văd în rezolvarea crizei o revenire la
dimensiunea naţională (de pildă Viktor Orban, premierul Ungariei,
susţine că modelul occidental este mort, iar estul Europei trebuie să-şi
găsească propriul model), iar altele susţin o mai strânsă cooperare
mergând chiar până la o guvernare comună pe anumite zone?
Motoc
crede că privilegiată este cea de-a doua dintre opţiuni. Şi explică:
sigur, replierea spre sine, spre intern, este o reacţie imediată
previzibilă. Avem destule exemple manifestate în Europa în ultimul timp,
dar: "Dacă le punem cap la cap, conchidem că, în final, nimeni nu este
mulţumit de aceste reflexe ale termenului scurt, toata lumea pierde în
cele din urmă.
Modelele politice viitoare nu cred că vor fi
examinate în primul rând prin prisma consacratei tensiuni
naţional-federal, nu cred, cu alte cuvinte, că dezbaterea va fi foarte
ideologizată, ci ele vor fi împinse ferm în prim-plan de realităţile
dure ale globalizării".
Dezbaterea este încă la început, dar nu va putea fi evitată, arată Motoc.
"Insula Paradisului" nu mai există
În
prezent, opinează ambasadorul, nici în Europa, nici în plan global, nu
se poate ieşi din criză şi nici nu se poate prospera în logica de joc de
sumă nulă: "La începutul spiralei dificile în care intraseră o serie de
instituţii bancar-financiare, fenomenul părea a nu avea deloc de-a face
cu realităţile Estului. Interdependenţa a atins însă un grad mult prea
înalt, nu prea mai există insule, iar crizele, chiar dacă apar relativ
punctual, se extind cel puţin prin dimensiunea psihologică pe care o
generează mult mai uşor astăzi, în condiţiile de comunicare integrală
instantanee, decât până de curând".
Percepţia generală la
Bruxelles este, aşadar, după cum arată ambasadorul, că schimbările de
profunzime nu mai pot fi evitate. Dar, în modul particular al Uniunii
Europene, trebuie arătat că Europa unită s-a construit pas cu pas,
cărămidă cu cărămidă. Au trecut zeci de ani de la ideea euro până la
adoptarea monedei unice - aşa-numita doctrină Schumann a paşilor mărunţi
a funcţionat până nu demult. În faţa urgenţei mai este posibilă
"rutina" discuţiilor interminabile, a compromisului smuls cu forcepsul?
Sau pur şi simplu va veni cineva şi va spune: ăsta-i drumul, dacă
mergeţi pe el bine, dacă nu, nu?
"Este nevoie întotdeauna de injecţii de voinţă politică şi viziune, altfel imensa construcţie europeană s-ar
adapta mai greu la schimbările de mediu, dar doctrina şi metoda cea mai
sigură după care avansează lucrurile în Europa este aceea a
construcţiei instituţionale şi normative care produce la capătul
procesului rezultatul politic enunţat ca obiectiv la începutul său.
Politica externă, spre exemplu, este în continuare un atribut
esenţialmente naţional, dar Serviciul European de Acţiune Externă va
evolua, într-o proiecţie realist-optimistă, înspre un veritabil Minister
de Externe european, care se va însărcina şi va produce, atunci, o
veritabilă şi completă politică externă europeană."
La Berlin
ministrul de finanţe Wolfgang Schauble a schiţat săptămâna trecută un
plan de guvernare comună în zona euro, iar acelaşi demnitar a admis în
faţa reprezentanţilor partidului său că propunerea ar putea să
transforme UE într-o Uniune cu două viteze - una a celor 17 membri din
zona euro şi alta a celor din afara acestei zone, majoritatea lor din
Est.
Cum a evoluat "Liga Estului" de la integrarea în UE?
Potrivit
ambasadorului, distincţia Est-Vest se estompează continuu. Cele aproape
5 decenii de evoluţie istorică paralelă în Europa îşi pun în continuare
amprenta, dar: "Să nu uităm că avem deja 2 decenii de evoluţii
convergente. Diversitatea situaţiilor politico-economice în interiorul
«contingentului estic» se reflectă din ce în ce mai net în poziţiile
diferite pe care de multe ori acestea se situează, dinamică revelată cu
atât mai puternic în timp de criză. Marea extindere recentă a adus însă
cu sine o formidabilă schimbare de geografie politică prin intrarea în
scenă a Europei celor 27, ale cărei consecinţe sub aspectul, de pildă,
al pertinenţei absolute a metodei comunitare ori al agendei de
relaţionare a UE cu vecinătatea sa şi lumea globală sunt departe de a fi
înţelese şi asumate. Da, «vocea Estului» sau, mai precis, «vocile din
Est» se fac distinct auzite în Consiliu (şefii de state şi de guverne
sau miniştrii statelor membre reuniţi pe domenii - n.n.), suntem deja la
cea de-a patra Preşedinţie (rotativă a UE - n.n.) din rândul
aderanţilor recenţi, inhibiţiile, dacă au existat, au fost depăşite,
subtilităţile mecanismului decizional european înţelese, rămânând să
reuşim cu toţii să marcăm mai mult pe tabela de joc".
Da, dar depinde şi în ce poartă.
4 comentarii :
Ce sa ne mai miram cand EuroBase a concluzionat ca : capitalismul si-a atins limitele?
Este de fapt declaratia lui ca s-a terminat cu politica de DREAPTA.
Acum o luam la stanga ! Asa ar vrea acesti banditi si mafioti comunisti !!!
Păi e momentul să ne mişcăm. Gata cu nostalgiile, naivităţile şi tabuurile.
Ce mama dracului, suntem nebuni la cap ?! După mai bine de 20 de ani, MAE încă mai colcăie de trădători comunişti cu loialităţi multiple ori îndoielnice !
Da ,gata, ne-am trezit cred ca destui.
Nu mai tine .
Vom fi deja vinovati daca acceptam asemenea nemernici comunisti !
Trimiteți un comentariu