Concluzia
acestui articol pe care l-am preluat de pe
SOCIOPOLITOLOGICA:
Oamenii vor fi
întrebaţi dacă îşi doresc asta sau vor fi obligatoriu integraţi pentru a
fi salvaţi?
de Răzvan Papasima
Se discută tot mai des despre soluţiile instituţionale la actuala
criză, se proiectează scenarii, se exprimă convingeri şi se descriu
ipoteze. Problemelor noi li se aplică soluţii noi, inovative, menite să
dea impulsul necesar reorganizării sociale a Europei. Cel puţin aceasta
este lozinca după care se ghidează liderii de azi. În realitate,
bulversat de dezechilibrele pieţei şi de ineficienţa politicilor
neoliberale, bătrânul continent scormoneşte în istorie după viitorul
glorios al celei de-a doua modernităţi, visând cu ochii deschişi la o
nouă structură socială, economică şi politică: Statele Unite ale
Europei. Inutil a mai discuta istoricul acestei idei care încă din
antichitate a preocupat minţile gânditorilor, mă voi opri însă asupra
influenţei pe care acest concept l-a avut asupra doctrinelor care au
marcat ultimele două sute de ani.
Suferind mici metamorfoze
teoretice de-a lungul secolelor, ideea Statului European Unit a percutat
ideologic între stânga şi dreapta, îmbinându-se tangenţial la extreme.
Astfel, părintele anarhismului,
Pierre Joseph Proudhon
(1809-1865) a pledat pentru o construcţie federalistă a Europei,
viziunea sa fiind cunoscută mai târziu sub denumirea de “federalism
integral”, o formă de federalism atât teritorială cât şi socială, menită
a răspunde provocărilor legate de problema naţionalităţilor şi cea a
inegalităţilor sociale. Pentru Proudhon toate constituţiile politice,
toate sistemele de guvernare, incluzând federaţiile au un singur scop:
“Libertatea ridicată la puterea a treia, iar autoritatea redusă la
rădăcina cubului”, cu alte cuvinte maximizarea libertăţii şi minimizarea
autorităţii. Potrivit filosofiei istoriei lui Proudhon, federalismul
este forma de guvernământ a viitorului, sigura care ar putea actualiza
crezul Revoluţiei Franceze.
De aici şi până la comunismul internaţionalist ce visa la o Europă Unită Proletară nu a mai fost decât un pas.
Marx
şi Proudhon s-au influenţat reciproc o vreme şi în ciuda divergenţelor
ideea Statelor Unite Europene a rămas în continuare punctul de legătură
dintre cei doi. De cealaltă parte a spectrului politic, nazismul şi-a
clădit visul hegemonic pe aceeaşi idee a organizării “unei familii a
naţiunilor europene” sub necesitatea “unei pieţe comune”, dar spre
deosebire de comunism nu lupta dintre clase va sta la baza construcţiei
noii Europe, ci ideea de rasă.
Carl Schmitt va încerca să teoretizeze şi să legitimeze noua organizare a
Reich-ului european: “Nicio formă de ordine, nicio legitimitate şi legalitate rezonabilă nu poate exista fără protecţie şi obedienţă
. Protego ergo obligo este
cugito ergo sum al statului nou”.
De
atunci nimic nu s-a schimbat. În esenţă, libertate sau status, status
sau rasă, rasă sau piaţă sunt doar nuanţe diferite ale aceleiaşi
ideologii care are ca scop crearea unei suprastructuri artificiale ce
deţine a priori soluţiile pentru toate problemele cu care se confruntă lumea de azi sau de ieri.
De
fapt, este dovedit istoric, visul frumos al Statelor Unite ale Europei
reapare ori de câte ori continentul nostru trăieşte un coşmar. În
realitate, după cum susţinea antropologul olandez
Geert Hofstede
motivaţia este aceea că “într-o societate cu resurse limitate, oamenii
tind să se agaţe de coeziunea grupului”. Este exact ceea ce încearcă
Germania
să facă unind Europa vlăguită de căderea burselor şi isterizată de
puseurile crizei datoriilor suverane. O entitate menită “să unifice
chestiunile importante în materie de politică financiară, fiscală şi
economică profitând de avantajele mărimii sale” pentru a face faţă
“concurenţei globale”, de fapt pentru a menţine artificial în viaţă un
întreg sistem aflat în moarte cerebrală.
Idealului utopic al statului supranaţional european, preşedintele
Traian Băsescu
i-a achiesat fără prea multă chibzuială, uitând că pentru a se rezolva
criza datoriilor suverane toate statele vor trebui să renunţe exact la
propria lor suveranitate indiferent de volumul datoriilor. Şi de aici se
nasc întrebările. Această uniune politică şi economică se va conduce
după principiile germane? Şi sub a cui supremaţie? Oamenii vor fi
întrebaţi dacă îşi doresc asta sau vor fi obligatoriu integraţi pentru a
fi salvaţi?
>> Statele Unite ale Europei între utopia extremelor şi echilibrul pieţelor (II)
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu