Unii dondăneau ca nebunii, până-i apuca ameţeală; alţii o duceau numai
într-un muget, cetind până le pierea vederea; la unii le umblau buzele
parcă erau cuprinşi de pedepsie; cei mai mulţi umblau bezmetici şi
stăteau pe gânduri, văzând cum îşi pierd vremea, şi numai oftau din
greu, ştiind câte nevoi îi aşteaptă acasă. Şi turbare de cap şi frântură
de limbă ca la aceşti nefericiţi dascăli nu mi s-a mai dat a vedé;
cumplit meşteşug de tâmpenie, Doamne fereşte!
Ion Creangă - Amintiri din copilărie
EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
1. CONTEXT
1.1. GLOBALIZAREA, EDUCAŢIA ŞI EDUCAŢIA GLOBALĂ
Ca
rezultat al legăturilor de cooperare şi interdependenţă dintre şări,
lumea în care trăim a evoluat într-un singur sistem social. Relaţiile
economice mondiale – datorate în mare parte companiilor multinaţionale,
relaţiile sociale, mijloacele moderne de comunicare şi transport ce
permit un flux rapid al informaţiilor, bunurilor şi chiar al
persoanelor, reprezintă atât cauzele, cât şi caracteristicile
globalizării ca proces care susţine lumea interdependentă.
Schimbările
geo - politice majore din ultimii ani, provocările mediului şi procesul
accelerat al conştientizării nevoii de dezvoltare durabilă şi justă au
conferit greutate problemei globalizării şi efectelor ei. Astfel,
peste tot în lume, conştiinţa schimbării globale şi necesitatea
cooperării internaţionale au determinat semnarea de convenţii şi
declaraţii, iniţierea de campanii promovate de organizaţii
internaţionale ca ONU, UNESCO, OECD, OSCE şi Consiliul Europei.
Printre cele mai cunoscute documente internaţionale pot fi menţionate:
· Recomandarea
privind educaţia pentru întelegere internaţională, cooperare, pace şi
educaţie în conxiune cu Drepturile omului şi Libertăţile fundamentale – Conferinţa generală UNESCO, Paris – 19 noiembrie 1974;
· Agenda 21, Cap. 36: Promovarea educaţiei, a conştientizării publice şi formării – Conferinţa ONU pe probleme de mediu şi dezvoltare, Rio de Janeiro – 3 – 14 iunie 1992;
· Declaraţia Educaţiei Globale de la Maastricht – Congresul Educaţiei Globale, Maastricht – 15 – 17 noiembrie 2002;
· Decada ONU a Educaţiei pentru dezvoltare durabilă 2005 – 2014, Planul internaţional de implementare, ianuarie 2005.
Toate
documentele emise menţionează şi accentuează importanţa educaţiei ca
modalitate de abordare, întelegere şi exploatare pozitivă a
globalizării, în baza definirii acesteia ca practică socială, ca proces
de dezvoltare individuală şi colectivă ce facilitează transformarea şi
auto-transformarea.
De aici şi ideea particularizării unui tip de educaţie specific acestui proces al lumii contemporane, denumit generic educaţia globală
şi menit să ajute la conştientizarea faptului că acest fenomen exprimă
cursul viitoarei dezvoltări sociale, depinzând numai de noi dacă de
beneficiile acestuia vor profita numai cei privilegiaţi.
Astfel, educaţia globală apare ca un răspuns la procesele, şansele şi riscurile globalizării.
1.2. CONSILIUL EUROPEI ŞI EDUCAŢIA GLOBALĂ. PERSPECTIVĂ ŞI ACŢIUNE
Printr-un
Acord al Consiliului Europei, s-a instituit Centrul Nord – Sud, denumit
oficial Centrul European pentru Interdependenţă şi Solidaritate.
Deschis la Lisabona în anul 1990 (cf. Rezoluţiei (89)14 adoptată de
Comitetul de Miniştri ai Consiliului Europei din 16 nov. 1989), acesta
reuneşte 36 state. În prezent, Centru Nord – Sud s-a aliat
Directoratului Consiliului Europei pentru Educaţie, Cultură, Tineret şi
Sport.
Mandatul Centrului Nord – Sud este :
· asigurarea
cadrului pentru cooperare europeană pentru creşterea conştientizării
publice asupra problemelor interdependenţei globale;
· promovarea
politicilor de solidaritate în conformitate cu obiectivele şi
principiile Consiliului Europei: respectarea drepturilor omului,
democraţie şi coeziune socială.
Activitatea
Centrului Nord – Sud se bazează pe trei principii: dialog, parteneriat
şi solidaritate. Guvernele, parlamentele, autorităţile regionale şi
locale şi organizaţiile
societăţii civile reprezintă partenerii în acest dialog şi parteneriat
cvadriloc, fiind implicaţi în activităţile Centrului.
Centrul Nord – Sud acţionează în două direcţii majore:
· creşterea conştientizării problemelor interdependenţei şi solidarităţii globale prin educaţie şi potenţialul tineretului,
· promovarea
solidarităţii Nord – Sud în conformitate cu principiile şi obiectivele
Consiliului Europei prin dialogul dintre Europa, ţările sud
mediteraneene şi Africa.
Astfel, ca modalitate de materializare a primei direcţii de acţiune, Centrul Nord – Sud a iniţiat Programul european Educaţia Globală
pentru a dezvolta, întări şi susţine strategiile de implementare a
educaţiei globale şi de formare a capacităţii de dezvoltare a acesteia,
prin intermediul instituţiilor şi practicienilor din domeniul educaţiei
atât din zona formală, cât şi non- formală. În concepţia centrului,
educaţia globală cuprinde:
educaţia pentru dezvoltare, educaţia pentru drepturile omului, educaţia
pentru durabilitate, educaţia pentru pace şi prevenirea conflictelor şi
educaţia interculturală.
Momentul de referinţă al programului îl reprezintă Săptămâna Educaţiei Globale, organizată anual în a treia săptămână din luna noiembrie. Acesta este proiectat ca un
punct de start al activităţilor de educaţie globală care se recomandă a
se derula de-a lungul unui an, nu ca acţiuni izolate, în vederea
asigurării eficienţei.
- SCOP ŞI OBIECTIVE
Educaţia globală defineşte o abordare educaţională pozitivă şi integrată al cărei scop este acţionarea în vederea asigurării
condiţiilor instaurării lumii durabile şi sigure pe baza analizării
problemelor sociale şi economice, a diversitatăţii culturale şi a
strategiilor de instituire a păcii.
Obiectivele majore ale educaţiei globale urmăresc:
· Înţelegerea
de către studenţi a proceselor complexe care determină violenţa,
conflictele la nivel individual, de grup, naţional şi global;
cunoaşterea modalităţilor de rezolvare a acestora şi implicarea în
eliminarea şi prevenirea lor;
· Dezvoltarea abilităţilor personale şi sociale necesare convieţuirii în armonie cu ceilalţi,
· Formarea comportamentului proactiv bazat respectarea drepturilor omului,
· Crearea
şi dezvoltarea comunităţii de învăţare în care elevii şi profesorii se
motivează reciproc pentru a lucra împreună în vederea înţelegerii
problemelor sociale cu care se confruntă şi identificării soluţiilor potrivite capabile de aplicabilitate.
http://www.ismb.edu.ro/Subpagini/Proiecte/Consfatuire%202007/Educatie%20Globala%20-%20repere%20metodologice%202007.doc
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:9-afZyuLq7MJ:www.isjbn.ro/upimg/sapt%2520educatiei%2520globale.doc+saptamana+educatiei+globale+2007&hl=ro&gl=ro&pid=bl&srcid=ADGEESh9ee-mHRwr4_74LJ4bAjNejPdC7BDrbufCdOCUC2oJ2jaLJZI4iuENVOaYtvV2DLcWrgsbZm-6Hmohlm9aNirz6tMRlNFS6wYy0AOWbuYzMEMHHFD5l8VR5zux8h2oJkQE0ch9&sig=AHIEtbRSEojON2-r937zDI0qzylzh3baNA&pli=1
8 comentarii :
Noua forma de educatie politica de tip comunist !
Nu democratic, nu capitalist .
Funeriu e de-al lor, ca şi Adomniţei, cel de dinaintea lui.
Trebuie sa eliminam urgent toate semintele astea globaliste si europeiste care s-au inflitrat si ne distrug viitorul..
Ehe, ce boală am eu pe scârbele astea...
Ne distrug copii..
Voi chiar credeti ceea ce scrieti? E TRIST!
Da' ce predică ăştia, e vesel ?
Ce inseamna IGNORANTA !
Trimiteți un comentariu