Baba Buzek (PPE, Polonia), preşedintele parlamentului european, complice la cenzură:
17 aprilie 2011
12 Aprilie - Ziua Lașității Europene (TRU)
Baba Buzek (PPE, Polonia), preşedintele parlamentului european, complice la cenzură:
Marți
12 aprilie 2011, după-amiaza, pe holurile Parlamentului European, o
scenă de represiune directă dar discretă, de igienă impecabilă și
legalism blindat. O scenă de o scabrozitate aproape elegantă, o aberație
circulară, un coșmar parafat și impus fără recurs. La un loc: o
demonstrație de cinism care transformă metodele sîngeroase ale
comunismului clasic într-o amintire duioasă. Atunci, în epoca dubelor și
a agenților analfabeți buni mînuitori ai vînei de bou, lucrurile erau,
totuși, clare: cineva nu voia împotrivire și obținea tăcerea prin
violență. Acum, după atîta progres democratic, stat de drept, literatură
legalistă și discursuri solare despre Europa, ne-am schimbat: ne ocupăm
singuri de propria tăcere. Vîna de bou e casată, la muzeu, înlocuită de
un armamanet superior: autocenzura.
Totul
a pornit de la o mică și bine întocmită expoziție comemorativă.
Parlamentari și europarlamentari polonezi de dreapta au organizat o
expoziție de fotografii, sub titlul ”Memorie și Adevăr”, pentru a
comemora trecerea unui an de la tragedia de la Smolensk. Atît și nimic
mai mult. Cele cîteva zeci de fotografii ale expoziției urmăresc
emoția publică provocată, acum un an, în Polonia, de prăbușirea
avionului prezidențial polonez, la Smolensk, în Rusia.
Istoria
tragică a evenimentelor de la Smolensk e bine cunoscută. Președintele
Lech Kacyznski și soția, alături de 94 de demnitari polonezi, au fost
uciși în explozia provocată de
prăbușirea avionului, la aterizare, pe aerodromul Smolensk. Delegația
poloneză era în drum spre Katyn, unde urma să participe la ceremonia de
comemeorare a 70 de ani de la asasinatul în masă comis de statul
sovietic. 14000 de prizonieri polonezi, în majoritate ofițeri, au fost
executați și îngropați în pădurea Katyn și în împrejurimi, de forțe
speciale ale NKVD-ului, la ordinul direct al Kremlinului.
Aniversarea
a fost aruncată în aer de a doua tragedie de la Katyn. Crima de la
Katyn a fost răscolită și reaprinsă de nefericirea unui nou deces în
masă. Cascada tragică a continuat, punînd la încercare spiritul și
sufletul polonez cu o cruzime incomparabilă. După gropile comune de la
Katyn 1940, după mormanul de cadavre dezmembrate și fumegînde de la
Smolensk 2010, a urmat un an de
negocieri, hărțuieli și rea credință. Autoritățile ruse, care intonau
încă aria cooperării și a reconcilierii ruso-polone, au condus partea de
anchetă ce le revenea într-o manieră bizară, dacă nu umilitoare.
Între altele, ancehtatorii ruși au distrus corpul aeronavei prăbușite,
încălcînd astfel standardele internaționale de investigație a
catastrofelor aviatice, au refuzat să pună la dispoziție cutia neagră a
avionului, au blocat accesul anchetatorilor polonezi la martori și
documente și au publicat un Raport convenabil care pune accidentul în
culpa piloților polonezi, omițînd documentele care probează
comportamentul iresponsabil al contolorilor de trafic ruși de pe
aeroportul Smolensk. În mai puțin de un an, pe măsură ce ancheta comună
ruso-poloneză era, în mod vizibil obstrucționată de partea rusă,
încrederea autorităților poloneze a dispărut. Odată cu ea, s-a evaporat
și atitudinea inițial pozitivă care promitea să facă din nenorocirea de
la Smolensk punctul de relansare al cooperării ruso-polone. Guvernul
Premierului polonez Tusk a pornit convins de șansa unei recalibrări care
urma să șterargă ostilitatea istorică reciprocă și să deschidă, în limbajul
obosit al comunicatelor oficiale, o ”nouă eră” în relațiile
ruso-polone. După doar cîteva luni, în fața probelor masive de rea
credință a autorităților ruse și sub presiunea opiniei publice polone,
guvernul Tusk a fost nevoit să reacționeze
și să solicite energic explicații părții ruse. Autoritățile ruse au
continuat să ignore demersurile polneze și au perseverat - surpinzător
pentru idealiști, deloc surpinzător pentru realiști - insultînd memoria
victimelor. Apogeul a fost atins chiar în preajma aniversării unui an de
la catastrofă. O inscripție memorială așezată pe aeroport de rudele
vicimelor a fost înlocuită,
fără explicații, de autoritățile ruse. În locul ei a fost amplasată o
altă inscripție care evocă tragedia dar, spre deosebire de inscripția
poloneză, omite referința la destinația delegațeiei poloneze:
comemorarea masacrului de la Katyn.
Toate
acțiunile concrete și deciziile simbolice ale autorităților ruse sînt
fapte documentate, nu reproșuri imaginare alimentate de paranoia polonă.
Ele sînt atestate de probe directe, fie că e vorba de corespondența
oficială între cele două guverne, fie că e vorba de fotografii care
rețin evenimente și gesturi reale.
De
aici a pornit expoziția organizată în Parlamentul European.
Fotografiile expuse și comentate în texte scurte rezumă anul trecut de
la catastofa de pe aerodromul Smolensk. Fotografiile ilustrează fapte,
nu resentimente: scenele de emoție populară de la funeraliile
Președintelui Poloniei, contactele ruso-polone, mersul anchetei pe
teren, procedura de anchetă, gesturile omagiale ale ambelor părți. Nici
una din fotografiile incluse în expoziție nu face excepție de la această
regulă. Cu toate astea, imaginea fotografică a adevărului s-a dovedit
insuprotabilă și a fost curmată în modul cel mai înjositor cu putință.
În
după-amiaza zilei de 12 aprilie, m-am aflat alături de alte 50 de
persoane în spațiul alocat evenimentului. Expoziția a fost deschisă de
Jerzy Buzek, Președintele Parlamentului European, fost Prim Ministru al
Poloniei și membru al Partidului Popular European, cel mai mare grup
politic al Parlamentului, principala forță politică a dreptei în Europa.
După referințele și reverențele cuvenite în direcția dispăruților de la
Smolensk, discursul Președintelui Parlamentului European s-a încheiat.
Pur și simplu. Între cei de față și în jur, pe panourile foto ale
expoziției se întîmpla cu totul altceva. Ceva care cerea măcar o
remarcă. Audiența a răbdat pios, în așteptarea celei mai mici aluzii la
aberația vie care stăpînea expoziția. Degeaba. Președintele a rostit un
discurs ”normal”, fără să lase impresia că deschide și patronează o
farsă groasă, nu un prilej de reculegere.
Toate,
absolut toate fotografiile expoziției zăceau cenzurate și desfigurate
pe pereți. Toate explicațiile din josul fotografilor erau acoperite și
amuțite de plasturi roșii, aplicați meticulos deasupra textului. Autorul
și executantul acestei decizii: Parlamentul European. Mai precis,
chestorii Parlamentului. Întruniți pentru a discuta ”problema”,
chestorii au luat în discuție organizarea expoziției și au hotărît că
textele care însoțesc fotografiile nu trebuie văzute de vizitatori. De
ce au dezbătut chestorii tocami această expoziție? Numai ei știu și tot
ei trebuie să cunoască identitatea celor ce le-au sugerat să se ocupe cu
așa ceva. Nu e săptămînă fără cîteva expoziții simultane în Parlamentul
European dar asta nu înseamnă că onor chestorii purecă analitic fiecare expoziție în parte.
Dar misterul se adîncește. Explicațiile oficiale remise de chestori sugerează că onorabilii sînt experți versați în critica de artă. Astfel, în înțelepciunea lor, chestorii au ajuns la concluzia că explicațiile ar putea distrage privitorul și l-ar împiedica să aprecieze pe deplin imaginile foto:
” In
this particular case, the Quaestors therefore unanimously agreed that
the most appropriate way to proceed is to emphasize the photographic
material and not to attach any captions to them as they could distract
from the force of these iamges, suficiently powerful in themselves”
În
ciuda caracterului ei epocal, această descoperire nu e totuși de
căderea chestorilor decît în cazul puțin probabil în care respectivul
grup ar fi fără excepție alcătuit din critici chemați să judece un
vernisaj de artă plastică. Sute de expoziții foto au fost admise, pînă
acum, în Parlamentul European, cu tot cu explicațiile din josul
fotografiilor. De aici concluzia că onor chestorii nu și-au făcut
datoria și au împiedicat, în acest fel, publicul să se bucure integral
de expozițiile anterioare. În acest caz, dată fiind obstrucția aplicată
publicului, chestorii ar trebui să demisioneze.
Însă
opera chestorilor nu s-a încheiase cu episodul din după-amiaza zilei de
12 aprilie. Spre seară, plasturii aplicați pentru o mai bună percepție a
fotografiilor au fost smulși. Nu se știe de cine. Putem doar bănui că
de oameni de bun simț, înfuriați de cenzura impusă de Parlamentul
European Parlamentului European. În aceași seară, un europarlamentar
polonez îmi spunea că Președintele Buzek s-a justificat, susținînd
într-o conversație particulară că nu putea face nimic în apărarea
expoziției, dată fiind decizia chestorilor. Inexact. Putea face exact ce
au făcut necunoscuții care au smuls plasturii de pe texte dar o putea
face cu greutatea și autoritatea unui Președinte de Parlament care ia
partea adevărului și așteaptă să vadă cine e împotrivă. Ar fi putrut
chestorii să îl sancționeze sau să îl denunțe public pe Președintele
Buzek, sub acuzația de agitație anti-cenzură? Dacă da, cu atît mai bine.
Am fi știut mai deveme cine își asumă pînă la capăt suprimarea
libertății de expresie în Parlamentul European. Însă Președinele Buzek
n-a făcut asta. Seara plasturii roșii au fost smulși de cineva cu
funcție mai mică și curaj mai mare.
A
doua zi, un șoc dezgustător: o mînă grijulie, așternuse, peste noapte,
un strat nou de plasturi, fără îndoială la comanmda chestorilor aflați
în subordinea nu se știe cui. Noua suprimare și al doilea căluș erau un
pas înainte. Vechea generație de plasturi deficitari a fost înlocuită de
plasturi negri, mult mai groși și mai trainici. Am încercat să îi smulg
dar cenzorul găsise, evidnet, ce era mai nou și mai bun în materie de
plasturi. Așadar, cenzura nu trebuie numai aplicată ci și reluată și
apărată în Parlamentul European, prin acțiuni prompte și energice.
Această înverșunare tristă spune tot despre rătăcirea morală și politică
a Europei în fața Rusiei.
Nu
există, din păcate, altă ipoteză plauzibilă pe tema incidentului în
afara unui sugestii rusești din care aparatul Parlamentului European a
făcut un ordin și o datorie de onoare. Atenție, însă, sugestia rusească
nu trebuie să fi fost neapărat explicită. Și nici măcare nu trebuie să
fi existat cu adevărat. Cenzorii puteau foarte bine să presupună, în
avans, ce anume i-ar putea deranja pe ruși. Între sute de expoziții
organizate în Parlamentul European, una singură a mai fost cenzurată și
suprimată: o expoziție foto despre atrocitățile din Cecenia. Coincidența
e ultimul indiciu dintr-o serie de poziționări care spun că, în
realitate, cel mai mare grup politic din Parlamentul European nu e nici
grupul popular, nici grupul socialist ci partida pro-rusă. Acest grup
transpartinic nu e formal constituit dar a arată o coerență remarcabilă,
punînd în aplicare, de fiecare dată, dorințele Rusiei sau
anticipîndu-le slugarnic. Dorește sau și-ar putea dori Rusia, amînarea
Rezoluției critice asupra climatului electoral ucrainian, pînă după
alegerile din Ucraina? Se face. Ar fi Rusia mulțumită de insinuări
parlamentare pe tema dictaturii lui Saakashvilli, în Gerogia? Se face
imediat coadă la luările de cuvînt și oratorii denunță abuzurile
Georgiei, mulțumind în subtext pentru invazia rusă din 2008. Da, uneori,
inițiative parlamentare trec și critică Rusia sau folosesc idei pe care
Rusia le-ar scoase în afara legii. Dar asta numai pentru că grupul
transpartinic pro-rus nu poate urmări tot ce mișcă în Parlament. Și
oricum, orice îndrăzneală de acest gen e urmată de o scrisoare severă
din partea Ambasadei Rusiei. Și de un denunț adresat de aceași Ambasada
Președintelui de Comisie Parlamentară în care s-a produs erezia. De
fapt, lucrurile pot fi înțelese un pic altfel. Noul caz de automutilare
înregistrat la epoziția poloneză nu dovedește cît de puternică e Rusia
ci cît de slabă e Europa, cu toate instituțiile ei reunite, civilizate
și progresiste cu tot.
În
cele din urmă, Parlamentul European a dovedit că poate sancționa
adevărul dar nu-l poate sancționa pe Adrian Severin. Adevărul poate fi
evacuat din clădirea
parlamentului, în vreme ce Adrian Severin rămîne pe locul lui, după ce a
comis cea mai gravă infracțiune posibilă (mită pentru texte de lege).
Desfigrarea
adevărului cu plasturi roșii și negri aplicați unei expoziții care nu
făcea altceva decît să prezinte fapte aflate, deja, în domeniul public e
un gest meschin și, în același timp, major. Miza era infimă. O
expoziție organizată în Palramentul European nu e genul de lovitură
mediatică din care se nasc marile emoții și răsturnări populare. Repet,
toate faptele surpinse în fotografii sînt, demult, cunoscute iar
explicațiile foto atașate la fotografii descriu imaginile, fără să
adaoge comentarii polemice, provocatore sau incendiare. Adevărat, Rusia a
rămas la mentalitatea poli-mili-țienească după care nimic nu trebuie să
miște în front. Dar asta era, parcă, mentalitatea Rusiei, nu a Uniunii
Europene. Sau nu mai e așa? Toată literatura discursivă europeană despre
drepturile omului și libertatea de expresie e egală cu zero, din clipa
în care instituțiile europene își iau seama și practica de la părinții
și gardienii abuzului. În această situație, Rusia a fost transformată,
de facto, în contolorul valorilor democratice europene și în ordonatorul
de lașități pe care politicieni europeni, se angajază, apoi, să le
ambaleze în explicații raționale. Rezultatul e amplificarea ipocriziei. O
lecție amplă de dublu limbaj și slăbiciune disimulată în abilitate
coboară asupra lumii publice europene, cu efecte devastatoare.
Discutăm
mult și tehnic despre acumularea datoriilor statelor europene și riscul
de colaps financiar. Discutăm prea puțin despre acumularea datoriilor
morale ale statelor europene și riscul de dezagregare etică a
societăților. Datoriile financiare pot fi recuperate în timp relativ
scurt. Și datoriile morale pot fi remontate. Deobicei, după ce cîteva
generații suferă consecințele.
Pe
12 aprilie 2011, ar fi trebuit să comemorăm un an de la tragedia de la
Smolensk. Servilsimul oficial european a zdruncinat autenticitatea
momentului. Poate că de acum înainte, în fiecare 12 aprilie, ar trebui
să marcăm două momente. Vom continua să oamgiem, ca și pînă acum,
memoria victimelor de la Smolensk. Și vom începe să marcăm Ziua
Europeană a Lașității. O sărbătoare nouă și foarte actuală în calendarul
căderii.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
Haşotti : Românii au fost manipulaţi şi neinformaţi la referendum PNL nu poate accepta rezultatul referendumului pentru Parlamentul u...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
-
Îmi vine greu să cred că nu exista o altă modalitate de finanţare (câteva mii de euro) a spitalizării Doinei Cornea în Franţa, în urma unu...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
-
Sofia: măsuri drastice de austeritate 17.03.2010- Radio Europa Liberă Petio Petkov Impozitarea pensiilor, reducerea salariilor funcț...
9 comentarii :
Slava Domnului , se trezeste si TRU !
Se trezise, dar nu se arăta.
Cred că dacă eram printre organizatorii expoziţiei, făceam plasturii cocoloş si îi băgam pe gură lui Buzek. Chestorii fac parte din biroul parlamentului european, condus de Buzek (preşedintele PE).
A, să precizez: Buzek este din partidul lui Tusk si Komorowski, şi a facut parte din "delegaţia restrânsă" a Solidarnosc, care încheia înţelegeri secrete cu regimul.
Eu as fi inceput sa dezlipesc plasturii in timp ce vorbea Buzek.
Pe bune !
Sa vedem ce-ar fi facut ?
M-ar fi oprit ?
Feceam un eveniment de presa.
Calm, linistit cu zambetul pe buze dezlipeam plasturele....
Ca sa filmeze toti, ca sa stie toti.
N-ar fi indraznit sa le puna a doua oara !
Au mai încercat o cenzură la preşedinţia de 6 luni a Cehiei, din 2009, când au adus activişti care au protestat faţă de o lucrare artistică cehă (expoziţia permanentă de 6 luni, cum au ungurii acum "covorul-hartă" istoric) care ironiza UE (un fel de schelă cu hărţile statelor UE, pe care scria o caracteristică a fiecarui stat).
Este revoltator ceea ce se intampla !
He was seeing the enormity of the smallness of the enemy who was destroying the world. He felt as if, after a journey of years through a landscape of devastation, past the ruins of great factories, the wrecks of powerful engines, the bodies of invincible men, he had come upon the despoiler, expecting to find a giant—and had found a rat eager to scurry for cover at the first sound of a human step. If this is what has beaten us, he thought, the guilt is ours.
Hank Rearden
"Atlas Shrugged". (sharaded ? :))) ).
Oameni mici, care tin insa la simboluri .Tocmai de asta nu trebuie lasati sa se desfasoare
Trimiteți un comentariu