30 august 2019

Lupte de facţiuni


Kerenski: "De aceea sovieticii cei din Soviete ne boicotează iniţiativele. E sabotaj."
Troţki: "Mă iertaţi că vă întrerup, Aleksandr (Fiodorovici). Ce doriţi (de la mine)?"
Kerenski: "V-am citit unele opere. Vă consider mai înţelegător. Între timp, muncitorii vă respectă în aceeaşi măsură... Ne-am dori ajutorul dv. Să restrângem grevele."
Troţki: "Ideea e că nu sunt aici să le restrâng, ci să le conduc."
Kerenski: "Ascultă, Lev (Davidovici). Cu toţii am vrut această revoluţie. După decesul (răsturnarea) ţarului, Rusia are o şansă nouă. O şansă să aleagă calea europeană şi democratică. Democraţie şi republică."
Troţki: "Am trăit în Europa mult mai mult decât tine. Le-am văzut democraţiile şi republicile. O mizerie. Nu e mai multă libertate decât cu regi."
Kerenski: "Îţi place mai mult haosul necontrolat?"
Troţki: "Ştii ce îmi place? Aş vrea să-ţi fac toată lumea bucăţele. Voi prelua Petrogradul. Şi voi termina revoluţia pe tot globul. Chiar dacă ajung să fiu sfâşiat. Şi nu voi face înţelegeri cu tine sau cu oricine altcineva."
(4:35)

Troţki: "Lenin a fost mereu invidios pe mine. Voia să mă scoată din arena politică. Şi într-un fel în care să nu fie discreditat în faţa partidului." (8:00)

Troţki: "Al naibii Lenin. Mă laudă... În timp ce acoliţii lui mă discreditează." (10:42)

Markin: "De ce nu eşti bolşevic?" 
Troţki: "E prea devreme. Nu e loc de doi."
Markin: "Ce?"
Troţki: "Haide. Mai întâi îl discreditez pe Lenin. Apoi îi iau locul la şefia partidului."
Markin: "Curioasă politica. Precum câinii. Mai întâi îşi miros fundul, apoi se sfâşie. Cine stă între voi? Lenin pare simpatic."
Troţki: "Lumea. Toată lumea."
(21:01)

Kornilov: "Putem evita haosul doar făcând asta. Sunt gata să vă accept oferta. Cu o condiţie. În Petrograd, vei avea de-a face cu bolşevicii, care-mi macină armata din interior."
Kerenski: "Ai dreptate. Nu pot fi lăsaţi să conducă. Voi aştepta un motiv legal..." 
Kornilov: "De ce să aştepţi? Dacă mai văd aşa ceva... Jur, voi da ordin să mergem spre Petrograd. Îi voi spânzura personal pe cei care le-au tipărit şi pe cei care le-au permis. Adio!"
(23:40)

Koba/Stalin: "Tovarăşul Troţki..."
Troţki: "Da."
Koba/Stalin: "Nu te înţeleg."
Troţki: "Ce nu înţelegeţi (,mai exact)?"
Koba/Stalin: "Nu înţelegem... De ce eşti aici, în revoluţie? Noi construim o lume dreaptă pentru muncitori şi ţărani. Şi tu? Eşti un intelectual."
Troţki: "La fel şi Vladimir Lenin. Şi ce dacă?"
Koba/Stalin: "Nu, eşti confuz, Troţki. Lenin... e ca o icoană într-o lume fără Dumnezeu. Ce fel de icoană eşti tu? Eşti evreu."
Troţki: "Vom construi o lume nouă. Pentru toţi."
Koba/Stalin: "Nu. Noi nu construim o lume pentru toţi."
(27:28)  

Kornilov: "Campania ta împotriva bolşevicilor a fost minunată, domnule Kerenski... Ai arestat unul, ceilalţi au fugit. Singurul tău prizonier e foarte activ."
Kerenski: "Nu ştii ce s-ar putea întâmpla după execuţia lui. În plus..."
Kornilov: "Nu-mi pasă! Dacă nu-l împuşti până diseară, vin la Petrograd. Vă voi executa pe amândoi."
(36:02)

Markin: "Desigur. Cine i se va împotrivi lui Kornilov? Armata? Niciodată. E simplu, tovarăşe Kerenski. Doar bolşevicii pot strânge oameni împotriva lui Kornilov. Şi aici mai e doar Troţki." 
Kerenski: "Bine. Îmi poţi garanta că muncitorii înarmaţi nu se vor ridica impotriva guvernului?"
Markin: "Nu pot."
(39:47)

Troţki: "Kornilov n-a ajuns la Petrograd. Din cauza fricii lui Kerenski şi cu ajutorul lui Markin, am condus o armată de 5.000 de muncitori." (42:16)

Telegrafist: "Tovarăşe preşedinte... Linia e veche, fără coduri noi. Dacă (mesajul) e interceptat, Markin e ca şi mort."
Troţki: "Trimite."
-----
Troţki: "Ce vrei? De ce eşti aici?"
Markin, "fantomă": "De ce mi-ai făcut asta, prietene? Natalia ţi-a fost fidelă. Nu se putea întâmpla nimic."
Troţki: "N-are nicio legătură cu asta. N-am fost niciodată gelos."
Markin, "fantomă": "Atunci, de ce?"
Troţki: "De ce? Ne-am cunoscut când eram umilit. Cel mai rău moment din viaţa mea! M-ai văzut... jalnic! Ţi-ai amintit de mine ca de un nemernic de intelectual speriat. Cu genunchii tremurând! Ca om ce trebuie protejat! Care poate fi bătut prieteneşte pe umar. Eram preşedintele consiliului militar revoluţionar! Un idol sacru! Un demon! Doar tu nu te temeai de mine!"
Markin, "fantomă": "Contează? Eram prietenul tău." 
Troţki: "Nu. M-ai transformat în om. Şi asta e imposibil. Umanitatea nu câştigă războaie. Ea mereu pierde."
Markin, "fantomă": "Adio... prietene."  
(48:32)

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Adrian Papahagi, 2011: "Înainte de a fi români, am fost europeni. Și creștini. Ce altceva suntem decât un amestec rasial daco-romano-slavo-cuman? De ce ne temem, așadar, de Statele Unite ale Europei, de parcă am pierde mai mult decât am câștiga? De parcă acquis-ul comunitar nu prevalează deja asupra legislațiilor naționale. Acest proiect nu e nou; el a fost doar diluat pe parcurs. Este proiectul federalist al creștin-democraților care în anii 1940-50 au pus bazele Uniunii Europene. Un proiect abandonat la jumătate de drum: Parlament European, dar nu și guvern federal european. Monedă unică, fără guvernanță financiară unică. Spațiu comun de securitate, fără armată comună. A venit momentul să desăvârşim proiectul gândit de Robert Schuman, Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer, Grigore Gafencu și alți politicieni creștin-democrați după cel de-al doilea război mondial."

 

Postări populare: