12 decembrie 2013

După Isărescu, este "legal" să aplicăm (pe noi) ceea ce au semnat alţii în numele nostru: sinuciderea prin euro

Isărescu, declarație rară: România este obligată să intre în zona euro

România vrea să intre în zona euro, însă nu este încă pe deplin pregătită. Însă, chiar și dacă nu am vrea să dăm leul pentru moneda unică europeană, suntem obligați să o facem.

„Din punct de vedere juridic, adoptarea euro este o obligație asumată”, a susținut guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Mugur Isărescu, ieri, la conferința internațională ESPERA 2013. Potrivit șefului Băncii Centrale, nicio altă țară în afară de Marea Britanie și Danemarca nu poate opta să nu participe la uniunea monetară. Britanicii și danezii și-au negociat de la bun început, înainte de aderarea la UE, anumite clauze și nu s-au obligat să treacă la euro.

Singurul aspect unde mai avem putere de decizie este momentul aderării la uniunea monetară. „Momentul efectiv al materializării obligației juridice rămâne la latitudinea statelor”, a adăugat Isărescu, în discursul său. Astfel, explică oficialul BNR, de facto, există suficient spațiu de manevră în gestionarea procesului de trecere la euro, în pofida angajamentului juridic de a adopta moneda unică.

Potrivit guvernatorului BNR, în prezent, România îndeplinește trei din cele cinci criterii de convergență, prevăzute în Tratatul de la Maastricht. Primul criteriu îndeplinit este cursul de schimb față de euro care trebuie să varieze cu nu mai mult de 15% și leul a variat între 1,5/-6,3%. Totodată, deficitul bugetului consolidat trebuie să se situeze sub 3% din PIB, noi fiind exact la limită. Al treilea criteriu pe care îl îndeplinim ține de datoria publică. Aceasta trebuie să fie sub 60% din PIB, în România cifrându-se la 37,9% din PIB.

În schimb, nu îndeplinim criteriul privind rata inflației. Aceasta trebuie să nu depășească cu mai mult de 1,5 puncte procentuale media celor mai performanți trei membri ai UE. Conform datelor din luna octombrie, rata inflației de referință este de 0,5%, calculată pe baza inflației din Suedia, Letonia și Irlanda, iar în România era de 3,7%, deci cu 1,7 puncte procentuale peste limita admisă în Tratat.

Cel de-al doilea criteriu pe care nu îl îndeplinim ține de ratele dobânzilor pe termen lung, care nu trebuie să depășească cu mai mult de 2 puncte procentuale media celor mai performanți trei membri ai Uniunii Europene din perspectiva stabilității prețurilor, care este de 3,1%, conform datelor din luna octombrie. România depășește acest nivel cu 0,6 puncte procentuale, având o rată a dobânzilor de 5,7%.

Oricum, față de anii de dinainte de criza economică, aderarea la zona euro nu mai este privită exclusiv din perspectiva beneficiilor. Potrivit lui Mugur Isărescu, în anul 2004, preocuparea statelor care nu făceau parte din uniunea monetară se referea în principal la îndeplinirea criteriilor de convergență prevăzute în Tratatul de la Maastricht. Ulterior, în 2006, s-a pus un accent mai puternic pe îndeplinirea sustenabilă a criteriilor, pentru ca, în 2013, să se modifice raportul cost/beneficii aferent aderării la zona euro, în sensul că nu implică doar beneficii.

Practic, spune guvernatorul BNR, avantajele adoptării euro au devenit mai puțin evidente, iar costurile mai vizibile. Reducerea costurilor de finanțare nu mai este considerată un beneficiu de la sine înțeles. În plus, trenarea creșterii economice în zona euro reduce beneficiile procesului de integrare comercială. Un alt argument care mai taie din avantajele adoptării euro este faptul că reculul economic din țările Europei Centrale și de Est cu curs flotant a fost mai moderat comparativ cu cel înregistrat în statele cu regim fix. Peste toate acestea, au apărut costuri directe din cauza crizei datoriilor suverane.


De văzut şi

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: