27 octombrie 2012

Ca să ajungi la secesiune sau federalizare fără război, ai nevoie mai întâi de regionalizare !


2012

Un nou stat pe harta Europei: Se nasc deja tensiuni militare

Patru parlamentari catalani au cerut Comisiei Europene să-i pună în vedere Spaniei că nu poate utiliza forţa militară pentru a opri Catalonia să se separe. Deputaţii - Maria Badia (centru-stânga), Ana Miranda şi Raul Romeva i Rueda (verzi) şi Ramon Tremosa (liberal) - au trimis pe 22 octombrie o scrisoare comisarului european pentru justiţie, Viviane Reding, scrie EUOBSERVER.
În scrisoare se spune: "Vă scriem pentru a vă transmite îngrijorarea noastră profundă cu privire la o serie de ameninţări cu utilizarea forţei militare împotriva populaţiei catalane ... În aceste circumstanţe, Uniunea Europeană ar trebui să intervină preventiv pentru a garanta că deznodământul conflictului catalan va fi rezolvat într-o manieră paşnică şi democratică."
Se mai scrie că politicienii din partidul de centru-dreapta, Partidul Popular, al premierului Mariano Rajoy, au vorbit despre articolul 8 din constituţia Spaniei, care stipulează că armata poate fi folosită pentru apărarea suveranităţii ţării.
. . . . . . . . . . . . . . .

BBC (2006): Catalonia sprijină planul de autonomie 

Liderul opoziţiei din Spania, Mariano Rajoy, declara în martie, cu prilejul aprobării noii carte catalane, în camera inferioară a Parlamentului Spaniei: "Este începutul sfârşitului statului pe care spaniolii l-au gândit în 1978" - referindu-se la anul în care Spania a adoptat Constituţia.

Documentul care va fi votat duminică conţine şi pasaje formulate cu mare grijă, după negocieri intense.

Un astfel de pasaj, în preambul, consemnează că parlamentul regional catalan a declarat Catalonia naţiune, spunându-se totodată că constituţia spaniolă "recunoaşte realitatea naţională a Cataloniei ca naţionalitate".

Se crede că disponibilitatea de care a dat dovadă guvernul premierului Zapatero în privinţa Cataloniei poate explica şi anunţul încetării permanente a focului de către gruparea separatistă bască ETA.

Cristian Pîrvulescu (2010):

Eu nu cred în existenţa separatismului etnic într-o Uniune Europeană reală şi funcţională. Pe de altă parte, însă, tendinţe autonomiste mai pot apărea. Exemplele pe care vi le-am dat – cel spaniol, căruia l-aş putea adăuga pe cel italian, pe cel nord-irlandez, pe cel belgian –, ne demonstrează că unele tensiuni legate de armonizarea în interiorul statelor U.E. pot apărea din cauza regionalizării etnice.
În ceea ce priveşte Ţinutul Secuiesc, acesta nu este presupus în niciun fel de către proiectul de regionalizare asumat tacit în Senat. Acest proiect nu pune în discuţie apariţia Ţinutului Secuiesc. Există, însă, o presiune asupra U.D.M.R.-ului – iar aici discuţia se mută din plan general în plan politic – din partea altor organizaţii politice maghiare, iar U.D.M.R. este obligat să meargă pe această linie a autonomiei teritoriale, pentru că celelalte organizaţii – şi mă refer în primul rând la Partidul Civic Maghiar, dar şi la viitorul partid al domnului Tokes, care se manifestă deja politic –, acestea folosesc autonomia maghiară ca un mijloc de presiune şi marginalizare a U.D.M.R.-ului aflat la guvernare şi, deci, incapabil să realizeze proiectul naţional maghiar. Vă daţi seama că, în aceste condiţii, pentru U.D.M.R. este foarte greu să navigheze între avantajele guvernării şi presiunile la care este supus. Neexistând nicio contrabalansare pe partea cealaltă, pe partea românească, U.D.M.R. este obligat de presiunile din interiorul comunităţii maghiare să folosească un program radical. Dar este U.D.M.R. o organizaţie politică radicală? Cred că modul în care acest partid s-a comportat la guvernare şi, în general, în Parlament, în ultimii 20 de ani, nu justifică o asemenea abordare. U.D.M.R. se dovedeşte un partener vital în asigurarea majorităţilor, pe de o parte, pe de altă parte, este interesat în menţinerea cadrului actual de dezbatere politică, pentru că altfel va fi dezavantajat.
Dacă va exista inteligenţă din partea forţelor politice româneşti, situaţia nu va degenera. Altfel, poate degenera. Exemplele pe care vi le-am dat – Italia, cu Liga Nordului, Spania, cu Catalunia sau Ţara Bascilor, Belgia, cu imposibila relaţie dintre flamanzi şi valoni – ne avertizează asupra riscului unei politici preponderent identitare, asupra unei viziuni care să fie calată doar pe interesul etnic.

3 comentarii :

Riddick spunea...

Pasul decisiv a fost revizuirea Constituţiei prin regionalizare (tov. Zapatero, 2006). Ce a urmat după, era previzibil...

Anonim spunea...

deci politica pasilor marunti pana la urma da rezultate,mic rotund si apasat.

Riddick spunea...

Aşa este când ai la guvernare trădătorii "tăi" care înlesnesc mişcarea trădătorilor "lor".


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: