... şi de la ce izvoare se adapă...
Excepţii au fost Titu Maiorescu, cu a sa critică a formelor fără fond şi A.D. Xenopol, care denunţa practicarea unui şarlatanism politic. Ambii educaţi în spaţiul anglo-saxon, conservatori de frunte, au atacat astfel fervoarea unor liberali dispuşi să pună preţ pe poleială, pe speranţa că, odată desenată forma, ea se va umple în virtutea inerţiei de conţinut.
După dispariţia "cârcotaşilor" conservatori din viaţa politică românească, curentele politice rămase au făcut un "modus vivendi" din forma fără fond. Pe această temelie şubredă şi discutabilă s-a structurat intelectualitatea interbelică. Din ea s-au ridicat cei cu coloană vertebrală, decimaţi ulterior în închisori, cum tot din ea provin şi legionarii, şi cozile de topor de care s-au servit comuniştii, şi supravieţuitorii din turnurile de fildeş.
Mulţi dintre intelectuali nu s-au legat de catarg, nu şi-au acoperit urechile cu ceară, au căzut pradă ispitelor. Când s-au izolat în profesii au făcut-o pentru a-şi conserva un confort spiritual iluzoriu, pentru a păstra sau a dobândi ceva avantaje materiale, dar şi pentru a se separa de vulg, pe care l-au dispreţuit.
Pentru intelectualul român n-a fost niciodată o onoare să se apropie de oameni, să se pună în slujba lor. Căutarea unor soluţii colective de salvare n-a preocupat aproape pe nimeni.
Grupul de la Păltiniş a produs vreo soluţie de ieşire din impas pentru poporul român? A avut altceva decât indiferenţă sau chiar dispreţ pentru cine nu pricepea cu ce se mănâncă Heidegger? Polonezii au avut şansa de a se aduna în jurul Bisericii Catolice. Fără ea şi fără Papa Ioan Paul al doilea sindicatul Solidaritatea ar fi murit în faşă.
Intelectualii grupaţi în jurul lui Havel au fost în stare să ofere o alternativă la comunism şi aşa s-a născut în 1968 Primăvara de la Praga. Ungurii au văzut în Imre Nagy o luminiţă, au înţeles că s-ar putea şi altfel. Deşi năpădită de ciuma comunistă încă din 1918, fără tradiţie democratică, Rusia a dat disidenţi de marcă. În ţară sau în exil, ei au desenat o posibilă alternativă la comunism. Ironia sorţii, intelectualii ruşi au lucrat, deşi n-aveau pentru cine. Ai noştri aveau pentru cine şi au preferat să se salveze individual.
Nu toţi intelectualii fostelor ţări comuniste s-au ascuns în gaură de şarpe sau în turnul de fildeş. N-au vorbit de arderea pe rug a lui Giordano Bruno când se murea în lagărele Siberiei, nu au pactizat cu comuniştii, au încercat o formă sau alta de presiune, organizare şi revoltă. Nu contează că au reuşit sau nu, esenţial este că au ţinut speranţa vie, au arătat care e drumul pe care poporul lor, după unul, două sau nouă eşecuri, trebuie să meargă.
România a avut rezistenţa din munţi, revolta minerilor din valea Jiului, a muncitorilor din Braşov, dar intelectualii de marcă au stat pe margine. Ei n-au dublat revoltele populare cu nimic. Intelectualii noştri nu au fost în stare să coaguleze o mişcare, darămite să dea poporului o Chartă, un document programatic care să se opună comunismului.
Mulţi dintre intelectuali - le place sau nu, recunosc sau nu - au trădat poporul român.
Colaboraţionism, minciuni, omisiuni, jumătăţi de adevăr, indiferenţă, orgolii, salvări individuale, iată soluţiile alese de elitele care şi-au trădat raţiunea de a fi. Unde e literatura de sertar din perioada turnurilor de fildeş? Cu excepţia lui I.D. Sârbu, nimeni n-a produs mai nimic… Nu că ne-ar fi fost neapărat utilă această literatură, dar măcar să vedem pentru ce opere "nemuritoare" a fost lăsat de izbelişte poporul român.
Sigur că intelectualii contemporani vor găsi o mie şi una de scuze şi motive pentru comportamentul lor. Dar scuzele şi motivele nu-i vor mântui...
12 comentarii :
"Mulţi dintre intelectuali nu s-au legat de catarg, nu şi-au acoperit urechile cu ceară, au căzut pradă ispitelor. Când s-au izolat în profesii au făcut-o pentru a-şi conserva un confort spiritual iluzoriu, pentru a păstra sau a dobândi ceva avantaje materiale, dar şi pentru a se separa de vulg, pe care l-au dispreţuit.
Pentru intelectualul român n-a fost niciodată o onoare să se apropie de oameni, să se pună în slujba lor. Căutarea unor soluţii colective de salvare n-a preocupat aproape pe nimeni.
Grupul de la Păltiniş a produs vreo soluţie de ieşire din impas pentru poporul român? A avut altceva decât indiferenţă sau chiar dispreţ pentru cine nu pricepea cu ce se mănâncă Heidegger? "
Sa le fie rusine asa zisilor filozofi. Au tradat poporul roman si il tradeaza in continuare
Plesu e prea comod pentru o astfel de discutie. Idei de genul acesta "il obosesc"..
Între anii 1900-1930 era chic să vorbeşti franţuzeşte prin saloane şi să te plimbi pe strada principală din Sinaia sau Mangalia, să fii văzut. Intelectualitatea (de fapt, mici slujbaşi...) era dispreţuitoare.
Aceeaşi atitudine, dublată de oportunism, şi după 1947.
Niste soareci.
Eeee... "Oameni şi şoareci", de John Steinbeck (scrisă prin anii '30).
John Steinbeck: "Power does not corrupt. Fear corrupts, perhaps the fear of a loss of power."
Pâi, da...
Nici eu nu inteleg de ce sunt atat de lasi intelectualii de acum.
Pun banul pe primul loc.Sunt foarte, foarte mercantili
Cand, de fapt "banii se fac" , vin dupa ce ai muncit cu pasiune si daruire.
Poate a fost si adaptarea la mediul comunist, pentru supravietuire..
Majoritatea sunt bugetari. Au o catedră, sau un birou, sau altă funcţie călduţă. Nu sunt pe picioarele lor. Şi mai sunt "prestatorii", cei finanţaţi de fundaţii. Care au timp ore întregi pe zi să bată la calculator ori să vină în platou la Mogulistan Media. Sunt zile în care Cristian Pârvulescu apare dimineaţa - prânz - seara la câte 2-3 televiziuni. Cu drum cu tot, dus-întors, îi ia minim 4 ore.
Limbrici !
Trebuie facut ceva
Cred ca asta a fost perspectiva de abordare a intelectualilor nostri: s-au gandit ca aveau mai mult de pierdut decat de castigat. Altruismul nu era decat o toana trecatoare paguboasa.
@Dumitru lui Nae: Tristă concluzie, dar adevărată.
Trimiteți un comentariu