22 martie 2013

Ilie Şerbănescu : Abordările politice în problema Schengen sunt golite de conţinut




Impotrivirea germana deschisa fata de aderarea Romaniei si Bulgariei la spatiul Schengen a cazut ca o bomba in capul politicienilor romani aflati in batalie pe un noian de teme, mai toate insa de falsa importanta si mai niciuna de fond, adica dintre acelea de interes real pentru tara, cum ar fi in primul rand cele vizand dezvoltarea economica. Printre temele de falsa importanta se afla la loc de frunte si aderarea la spatiul Schengen!

Presedintele Basescu si tabara politica a domniei sale, incluzand servicii secrete si o parte insemnata din sistemul judiciar, incearca sa prezinte aderarea la spatiul Schengen ca un obiectiv de ordin national si sa utilizeze acest lucru pentru a determina tabara adversa, tocmai in numele unui asemenea obiectiv, sa accepte a face ceea ce acesteia nu-i convine: ramanerea puterii judiciare in actualele maini, influentarea politicii guvernamentale prin manevrarea mecanismului de indepartare la semnal politico-judiciar a asa-zisilor "ministri penali", controlarea parlamentului prin manevrarea politico-judiciara similara a mecanismului incompatibilitatilor parlamentare.

Dl Basescu a spus fara ocolisuri ca toate acestea - care, intr-o forma sau alta, si-au gasit loc in raportul MCV ca un fel de cerinte din partea Comisiei de la Bruxelles - ar trebui indeplinite urgent pentru realizarea obiectivului primirii in Schengen. Cu alte cuvinte, sa facem frumos in aceste privinte pentru ca numai asa am putea spera ca vom fi acceptati in Schengen!

Amintita opozitie fatisa germana n-a facut insa decat sa goleasca de continut aceasta abordare strict politica, pentru ca nu doar derapajele de la statul de drept si neindeplinirea cerintelor MCV au fost invocate, ci au fost adaugate in clar explicatii economice referitoare tintit la capacitatea Romaniei de a proteja economic, respectiv impotriva evaziunii fiscale in vami si impotriva imigratiei ilegale, granitele estice ale UE.

Absolut acelasi efect are interventia oficiala germana asupra abordarilor in chestiune din partea USL, pur si simplu pentru ca si acestea din urma sunt tot doar strict politice. Cei de la USL cauta in esenta sa ne convinga (pe noi prostii de romani, caci cine altcineva sa-i asculte?!) ca Berlinul si Bruxelles-ul au tinut, in vara lui 2012, partea taberei Basescu nu dintr-un interes politic si economic anume (chiar daca neprecizat oficial), ci pentru ca dl Basescu si dna Macovei ar fi dezinformat anumite cancelarii occidentale cu greutate. Ceea ce este complet nerealist, chiar rizibil? Nu ca nu s-ar fi purtat vorbe pe la Bruxelles, dar Bruxelles-ul nu ar fi dat curs acestora daca nu ar fi avut un interes!

Desi probabil fara sa vrea, interventia recenta a Berlinului in problema aderarii Romaniei la spatiul Schengen, macar si numai prin adaugarea motivatiilor economice la cele politico-juridice vehiculate pana acum - si anume, exprimand indoieli asupra capacitatii Romaniei de a asigura protectia antievazionista si antiimigrationista a granitelor de Est ale UE - a plasat in derizoriu orice abordare exclusivist politica, ancorand problema aderarii la Schengen acolo unde este firesc sa fie ancorata: in realitatile economice de la periferia estica a UE, unde se afla Bulgaria si Romania! Sunt sau nu in stare Bulgaria si Romania sa apere economic miile de kilometri de granite exterioare din Est ale UE? Asta este problema reala in legatura cu aderarea respectivelor tari la Schengen, si nu daca ministrii devin incompatibili potrivit unor decizii ale ANI si nici daca dl Basescu reuseste sa impuna la DNA ori la Parchetul general un alde Morar sau nu!

Pentru Germania, tari precum Romania sau Bulgaria sunt state de rangul doi. De altfel, in mod obiectiv, in orice organizare de tip centru-periferie, precum UE, tarile subdezvoltate de la periferie devin inevitabil colonii, si in practica si ca tratament! Asa cum este cazul Romaniei si Bulgariei! Neprimirea lor in spatiul Schengen le subliniaza acest statut. Dar sa fie clar, eventuala si improbabila lor acceptare in spatiul Schengen nu le va modifica statutul! Pentru ca acesta are determinari economice profunde, ireversibile in actuala etapa istorica. De aceea, aderarea la spatiul Schengen nu poate fi un obiectiv in sine. Si nu trebuie sa devina nici macar o chestiune de prestigiu national. Mai folositoare in domeniu este probabil o abordare pragmatica. Prin aderarea la spatiul Schengen, Romania nu castiga de fapt nimic! Hai sa nu rezumam totul la grabirea trecerii in vama a unor TIR-uri si la costurile mai reduse ce rezulta din aceasta! Sa fim realisti: prin intrarea in spatiul Schengen, Romania s-ar incarca cu obligatii pe care cel mai probabil nu le-ar putea duce! Berlinul vrea de fapt cerberi germani in Romania si Bulgaria - si nu e vorba doar de vreo metafora, ci, in mod concret, de politisti si vamesi in carne si oase - care sa controleze granitele estice ale imperiului UE pe care il conduce!

Bucurestiul poate cere negocieri in clar in legatura cu aceasta dorinta germana, daca tot s-a decis, dupa cum se vede, ca si sub PDL si sub USL, sa accepte statutul de rangul doi pe care i l-a harazit centrul vest-european al UE! Poate tot ar obtine ceva - vreun tratament bazat pe parteneriat si nu pe vasalitate in alte domenii! - caci varianta actuala, promovata atat de PDL cat si de USL, este doar pierzatoare, neoferind niciun castig.

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

P.S.D. Belgia, 2011: MANIFEST POLITIC PENTRU O EUROPĂ FEDERALĂ - O iniţiativă a Forumului Permanent al Societăţii Civile Europene
Forumul face apel la o idee de Uniune care este diferită de cea practicată de guvernele Statelor Membre. În special cu privire la Europa Mediteraneana şi de Est, Uniunea trebuie să mai vadă încă o dată (să revizuie) politicile de vecinătate. Trebuie sa creem noi legături cu “societatea civilă” care se „trezeşte” din ce în ce mai mult în ţările menţionate şi care speră în democratizarea instituţiilor. Deja prin 2006 Forumul sugera ca UE să co-fondeze, împreună cu ţările din jurul Mării Mediterane, Mării Negre şi Mării Caspice, o Alianţă a Celor Trei Mări, inspirată dealtfel şi din precedenta ECSC (Comunitatea Cărbunelui şi a Oţelului) şi de Procesul Helsinky. Luându-se în considerare insuficienţele Tratatului de la Lisabona, ar fi indicat să se revizuie fundamentele Uniunii, angajându-ne în dezbateri vaste în cadrul societăţii europene, în toate Statele Membre, pentru un Proces Constitutional European, care să răspundă aşteptărilor cetăţenilor europeni cu privire la democraţie, nevoilor epocii în care trăim, pentru a putea face faţă crizei multiforme actuale şi rolului Uniunii Europene în lume. În acest cadru, Forumul a decis să lanseze o dezbatere asupra metodei şi o agendă, care vor sta la baza acestui proces constituţional.Forumul Permanent al Societatii Civile Europene este convins de necesitatea de a inventa, prin dezbatere democratică şi respectând persoanele şi culturile, O Nouă Formă de Federalism la nivel de continent, adaptată la diversitatea europeană şi consolidându-i unitatea.

Postări populare (nu P.P.E. !):