21 ianuarie 2013

Ilie Şerbănescu : Mecanismul sordid al înfeudării financiare externe




Multe lacrimi puse in carca instabilitatii politice, care a caracterizat o buna parte a anului 2012, au fost lasate sa cada pe altarul economiei. Printre acestea, la loc de frunte, cele provocate de caderea ponderii a ceea ce se considera a fi detinerile straine de titluri de stat romanesti.

De unde aceasta pondere urcase spre o cincime in primavara, a coborat in toamna la numai 5%. Vai, investitorii! Au fugit investitorii straini, speriati de instabilitatea politica din Romania!

Daca n-ar fi de plans, ar fi de ras! Si nu dintr-un alt motiv decat din acela ca ceea ce au abandonat "investitorii straini", luandu-si bagajele si plecand, au preluat bancile din Romania! De parca acestea, cu unele derizorii exceptii, n-ar fi tot straine. Doar in conceptia Bancii Nationale aceste banci sunt romanesti, in ideea ca sunt inscrise juridic in Romania!

Actionariatul lor este insa strain si, ca atare, stategia si tactica lor urmeaza strict ce spune acesta si nu ceea ce crede BNR ca le transmite. Si doar prin raportare la aceasta incadrare elucubranta a respectivelor banci, detinerile lor de titluri de stat trec a fi separate de cele ale "investitorilor straini".

In esenta, atat unele cat si celelalte sunt tot in maini straine si nu autohtone. Asa ca mutarea lor din anumite maini straine in altele tot straine nu prezinta de fapt nicio semnificatie. Titlurile de stat romanesti au fost si au ramas tot in maini straine!

De altminteri, sa precizam ca, in urma unor presiuni externe cu ecou in plan local, in Romania, in virtutea statutului de anexa bananiera al tarii, este interzisa emiterea de titluri guvernamentale catre detinatorii autohtoni de bani pentru ca nu cumva, prin concurenta facuta astfel bancilor straine, acestea din urma sa piarda posibilitatea de a capta si folosi in interes de profit propriu bruma de economisire de pe piata periferica numita Romania.

Aici este buba! Indatorarea statului - care, intr-o masura sau alta, are cauze si temeiuri obiective si care ar putea fi folosita, printr-o gestiune inteligenta, si in scopuri investitionale pe termen lung sau de dinamizare a economiei - nu poate sa ramana, intr-o proportie importanta, in spatiul doar intern si, ca atare, sa fie mai sustenabila si mai lesne de administrat.

Statul roman, fortat sa devina dependent de resurse financiare externe

Dimpotriva, statul roman este fortat sa devina integral dependent de resurse financiare externe si este vulnerabilizat fara iesire in fata acestora si a problemelor pe care le poate traversa. Si toate acestea, dincolo de faptul ca, intr-un asemenea mod, detinatorii autohtoni de lei (companii si populatie) n-au cum sa aiba incredere in propriul stat si in propria moneda.

Iar daca statul n-are incredere in populatie si in mediul de afaceri ale caror interese pretinde ca le reprezinta, de ce populatia si companiile ar avea incredere in acesta?! De aici un cerc vicios, dincolo de gatuiala pe care o implica gestiunea in sine a datoriei publice cu bani externi!

Cat despre deplasarea debitelor fata de diverse categorii de creditori - practic tot straini - ai datoriei publice a statului roman si indeosebi cea dinspre asa-zisii investitori externi spre bancile cu reprezentare pe plan local, aceasta n-are nicio legatura cu instabilitatea politica interna, ci cu conditionalitati externe precise.

Ca n-are nicio legatura cu instabilitatea politica interna o dovedeste faptul ca guvernul roman s-a imprumutat masiv pe pietele externe, in mai multe randuri, tocmai pe parcursul acestei instabilitati politice si nu numai ca n-a intampinat dificultati, dar a facut-o la dobanzi dintre cele mai favorabile pentru o tara cu ratingul Romaniei !

Bancile straine traiasc exclusiv din imprumutarea statului roman

Ei bine, retragerea "investitorilor straini" din detinerile de titluri romanesti a fost cauzata de faptul ca, in conditiile actualei accentuari a contrangerilor financiare generate de criza, pentru toate capitalurile din Occident a sunat goarna replierii in jurul redutelor principale din tarile de origine. Aceasta goarna a sunat si pentru bancile straine cu reprezentare locala in Romania.

Acestea si-au redus expunerile pe Romania. Numai ca, nemaicreditand tocmai din aceleasi motive economia din Romania, au ajuns sa traiasca exclusiv din imprumutarea statului roman, care este de-acum singura lor sursa de profit, alaturi desigur de scumpirea jecmanitoare a comisioanelor practicate pe seama clientilor romani.

Pe seama prostilor de clienti romani care, la jecmaneala de tip camataresc pe care sunt nevoiti s-o suporte, ar trebui sa refuze orice relatie cu aceste banci, inafara tranzitarilor si transferurilor financiare la care sunt obligati de catre lege. Adica, nu depozite, nu credite, nu carduri!

3 comentarii :

Anonim spunea...

http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-14064790-zice-fmi-finantarea-gaurii-negre-biserica-buget.htm
Nu ar fi rau ca oamenii sa citeasca textul de mai sus pentru a intelege in ce hal am ajuns.

Riddick spunea...

Am citit. Aia care susţine aşa ceva e o activistă din "societatea civilă".

A fost o înţelegere stat-BOR, după secularizarea (confiscare) averilor mănăstireşti de pe vremea lui Cuza, că statul se va implica în finanţarea Bisericii.

Anonim spunea...

BOR trebuie sa reactionaze la atacurile din ultima vreme !
Pina atunci mai citeste, te rog, inca ceva care te va ''pasiona'' !
http://www.cotidianul.ro/cum-li-s-a-bagat-grecilor-austeritatea-pe-gat-205046/


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

P.S.D. Belgia, 2011: MANIFEST POLITIC PENTRU O EUROPĂ FEDERALĂ - O iniţiativă a Forumului Permanent al Societăţii Civile Europene
Forumul face apel la o idee de Uniune care este diferită de cea practicată de guvernele Statelor Membre. În special cu privire la Europa Mediteraneana şi de Est, Uniunea trebuie să mai vadă încă o dată (să revizuie) politicile de vecinătate. Trebuie sa creem noi legături cu “societatea civilă” care se „trezeşte” din ce în ce mai mult în ţările menţionate şi care speră în democratizarea instituţiilor. Deja prin 2006 Forumul sugera ca UE să co-fondeze, împreună cu ţările din jurul Mării Mediterane, Mării Negre şi Mării Caspice, o Alianţă a Celor Trei Mări, inspirată dealtfel şi din precedenta ECSC (Comunitatea Cărbunelui şi a Oţelului) şi de Procesul Helsinky. Luându-se în considerare insuficienţele Tratatului de la Lisabona, ar fi indicat să se revizuie fundamentele Uniunii, angajându-ne în dezbateri vaste în cadrul societăţii europene, în toate Statele Membre, pentru un Proces Constitutional European, care să răspundă aşteptărilor cetăţenilor europeni cu privire la democraţie, nevoilor epocii în care trăim, pentru a putea face faţă crizei multiforme actuale şi rolului Uniunii Europene în lume. În acest cadru, Forumul a decis să lanseze o dezbatere asupra metodei şi o agendă, care vor sta la baza acestui proces constituţional.Forumul Permanent al Societatii Civile Europene este convins de necesitatea de a inventa, prin dezbatere democratică şi respectând persoanele şi culturile, O Nouă Formă de Federalism la nivel de continent, adaptată la diversitatea europeană şi consolidându-i unitatea.

Postări populare (nu P.P.E. !):