07 noiembrie 2012

Cât dă şi cât primeşte România de la Uniunea Europeană ?

O alta diferenta este ca in Polonia a fost organizat un sistem de finantare punte care asigura fluenta proiectelor. "Si la noi s-a facut o finantare fortuita. La 7,2% cat am atras noi, 1 miliard din 19,2 miliarde, am facut o refinantare de peste 17% raportat la cele 19,2 miliarde din bugetul statului, pentru ca banii au fost suspendati la nivelul UE, iar bugetul a trebuit sa plateasca ce nu a venit de la UE. Nu e un stil de finantare punte, ci e una prosteasca", spune Blanculescu.
Astfel, Romania joaca rol de contributor net. Din 2007 si pana acum, Romania a varsat in conturile Uniunii europene aproape 7 miliarde de euro, si a incasat doar putin peste 1 miliard de euro. Astfel, avem un sold deficitar de aproape 6 miliarde de euro.
Business24:

Relatia dintre Romania si Uniunea Europeana nu este nici pe departe echitabila, tara noastra fiind dezavantajata in ceea ce priveste raportul dintre ceea ce dam si ceea ce primim. Cu toate acestea, de incapacitatea de absorbtie a fondurilor europene doar Romania e de vina.
 
Cu un nivel infim al absorbtiei fondurilor europene, dar contributii la bugetul Comunitar de peste 1% din PIB-ul anual, Romania este una dintre cele mai dezavantajate tari din intreaga Uniune Europeana.

In ceea ce priveste absorbtia de fonduri europene, Polonia se afla la polul opus. Inainte de aderarea la Uniunea Europeana, polonezii au creat o echipa de specialisti care pentru patru ani au studiat la Bruxelles, dupa care au petrecut cinci ani in alte tari care au aderat la Uniune. Dupa aderare acestia au fost chemati inapoi.

Cu ajutorul lor, Polonia a creat un centru de comanda, denumit Project Managment Office, care reprezinta eficienta unui astfel de program de atragere de fonduri europene. Acesta asigura coerenta absorbtiei de fonduri europene.

Prin comparatie, spune analistul economic Ionel Blanculescu, in Romania insasi constructia mecanismului este eronata. "In primul rand trebuie reconfigurata constructia care e gresita, e creata clientelar, in sensul ca autoritatile de management sunt raspandite pe la toate ministerele si fiecare minister in parte isi face politicile proprii".

El aminteste astfel ca pentru fondurile europene de convergenta, unde Romania are la dispozitie 12 miliarde de euro, sunt aproximativ 7 programe operationale, fiecare cu cate o autoritate de management.

O alta diferenta este ca in Polonia a fost organizat un sistem de finantare punte care asigura fluenta proiectelor. "Si la noi s-a facut o finantare fortuita. La 7,2% cat am atras noi, 1 miliard din 19,2 miliarde, am facut o refinantare de peste 17% raportat la cele 19,2 miliarde din bugetul statului, pentru ca banii au fost suspendati la nivelul UE, iar bugetul a trebuit sa plateasca ce nu a venit de la UE. Nu e un stil de finantare punte, ci e una prosteasca", spune Blanculescu.

Astfel, Romania joaca rol de contributor net. Din 2007 si pana acum, Romania a varsat in conturile Uniunii europene aproape 7 miliarde de euro, si a incasat doar putin peste 1 miliard de euro. Astfel, avem un sold deficitar de aproape 6 miliarde de euro.

La acestia, se mai adauga refinantarea la 17% din 19 miliarde, aproximativ 3,2 miliarde de euro.

Acesti bani pe care Romania i-a furnizat Uniunii Europene nu sunt returnabili si, in plus, Romania risca sa piarda si accesul la o parte din fondurile europene pentru ca nu le-a consumat pana acum.

Lucian Anghel, presedintele Bursei de Valori Bucuresti, estimeaza ca un grad de absorbtie de 100% a fondurilor europene in perioada 2014-2020 in Romania ar determina o crestere economica medie de 4,4%, in timp ce un grad de absorbtie de 0% va mentine cresterea economica in jurul valorii de 2 procente.

Mai mult dam, decat luam

Blanculescu considera ca problema sta in felul in care a fost calculata suma atunci cand guvernantii au cazut de acord asupra pactului de aderare, aceasta fiind raportata la Produsul Intern Brut.

"Cand vorbesti de PIB, nu vorbesti de venituri, care sunt aproximativ 30% din PIB. Ei ar fi trebuit sa se gandeasca la nivelul veniturilor pe care le incaseaza Romania, pentru ca PIB-ul acesta de 130 miliarde e o bula, in care doar aproximativ 30% sunt venituri, adica 42 miliarde. Daca vedem cat inseamna 1,5 miliarde din cele 42 miliarde de euro, discutam deja de 3,5%", indica economistul.

Conform economistului sef al BNR, Valentin Lazea, un nivel echitabil al contributiei Romaniei la Bugetul Comunitar ar trebui sa fie de circa 150-200 milioane de euro pe an, avand in vedere ca raportul dintre Produsul Intern Brut al Romaniei fata de PIB-ul comunitar e de unu la 100.

"Deci noi avem PIB 130 miliarde euro, iar PIB-ul comunitar este 12.000 miliarde euro - 13.000 miliarde euro, deci cam de o suta de ori mai mare. Noile resurse pe care noi le cautam pentru Romania ar trebui sa inlocuiasca doar resursa TVA veche", a spus Lazea.

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: