Cu 200 de milioane de euro nu cumperi tăcerea serviciilor secrete. Ce nu a spus MRU despre Roşia Poieni
Premierul Mihai Răzvan Ungureanu (MRU) a explicat ţâfnos, într-un interviu acordat lui Emil Hurezeanu, că el e un soi de garant al interesului naţional, că aceia care-l bănuiesc că ar servi interese străine sunt iresponsabili, că privatizarea Cuprumin (societatea care deţine exploatarea carierei de cupru de la Roşia Poieni) e bună şi gata. În rândurile de mai jos, vă prezentăm ce n-a spus MRU.
- În fiecare instituţie de stat care se ocupa cu privatizarea, exista, pe structura fostului Birou de Documnte Secrete (BDS), un aşa-numit "Serviciu verificare bonitate clienţi”. Alcătuită, de regulă, din foşti ofiţeri de informaţii, respectiva structură ţinea legătura, instituţional, cu ofiţerii activi ai serviciilor secrete româneşti, fiind abilitată să primească şi să informeze mai departe decidenţii în legătură cu acţionariatele, interesele, palmaresul, conexiunile şi bonitatea firmelor care cumpără caiete de sarcini în vederea privatizării. Dacă Ministerul Economiei şi Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), care au gestionat vânzarea acţiunilor Cuprumin, nu mai au o astfel de structură, atunci e caz de atentat la siguranţa naţională.
- Toate ministerele (şi, implicit, structurile subordonate care gestionează privatizări) ar trebui să primească, zilnic, informări de la serviciile secrete privind grupurile de interese care ar avea de profitat de pe urma încheierii unui astfel de contract şi despre modul lor de acţiune. Dat fiind că prezumtivul cumpărător era canadian, dincolo de informările SRI, care se ocupă de acţiunile reprezentanţilor investitorului pe teritoriul României, era şi-n responsabilitatea SIE să informeze autorităţile decidente privind indentitatea proprietarilor reali, modul în care se finanţează vehiculul economic prin care aceştia vor să facă achiziţia, legăturile pe care le au aici etc. Dacă serviciile n-au făcut-o, iar şeful OPSPI are dreptate când afirmă că habar n-are cine e-n spatele firmei, atunci e caz de trădare a intereselor naţionale.
___________________________________________________________________
"Cine e, totuşi, în spate?
Realizator: Doi investitori de la Cupru Min.
întreprinderea. Acum, dacă vă referiţi la cine se află în spate, ce
alimentează, cine, vă pot răspunde, la un moment dat...
Realizator: Dar jocul ăsta de burse...
Mihai Răzvan Ungureanu: Dacă se poate se va putea prezenta singur, până la urmă.
Realizator: Jocul de bursă a funcţionat şi în cazul Roşiei Montane,
unde, din fericire, din nefericire, depinde de perspectivă, nu s-a
întâmplat încă nimic şi, totuşi, firma a câştigat pe jocul de bursă". (fragment din interviul acordat RealitateaTV de MRU)
___________________________________________________________________
- Privatizarea societăţilor deţinătoare de licenţe de exploatare în domeniul resurselor naturale şi concesionarea de zăcăminte are caracter strategic şi se face, de regulă, cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT). Preşedintele României a cerut asta public în momentul în care Guvernul Tăriceanu adusese în dezbatere publică posibilitatea listării Romgaz. Regula e valabilă şi pentru Transelectrica, Hidroelectrica, Transgaz ş.a.m.d.
- În zona înstrăinării resurselor, indiferent de mărimea pachetului de acţiuni, vânzătorul (în cazul nostru, statul român) păstrează, prin contract, vreme de cinci ani, aşa-zisul "vot de aur”. Adică dreptul de veto pe deciziile manageriale şi patrimoniale strategice, definite ca atare în contractul de vânzare-cumnpărare.
Jurnalul Naţional aminteşte Guvernului României că este obligat să răspundă transparent contribuabililor cum gestionează banii publici şi resursele naturale de pe teritoriul pe care-l administrează, nu-l stăpâneşte. Pe cale de consecinţă, aşteptăm lămuriri punctuale la fiecare dintre "liniuţele” de mai sus.
4 comentarii :
Articolul nu ia in calcul ipoteza ca, poate, serviciile de informatii romanesti NU MAI SINT CAPABILE sa intreprinda, eficient, acele masuri de verificare, indispensabile pentru apararea intereselor Romaniei in contextul privatizarii unor obiective, firme etc.
Odata, cindva, dar in viitorul apropiat, subiectul intrebarii de mai sus va TREBUI dezbatut in detaliu si desprinse concluziile necesare REVENIRII LA O SITUATIE DE NORMALITATE.
Din 1940 serviciile de informații românești nu mai sunt conduse din România, deci...
As fi recunoscator daca mi-ai recomanda citeva surse care sa sustina afirmatia ta ! Eu cred ca faci o creseala generalizind. De asemenea, mai cred ca gresesti si in legatura cu serviciile de informatii romanesti de pina in anul 1940. Adevarul e mai ''complex''.
Singura scuza pe care mi-ar placea sa o invoci ar fi ca esti victima unei propagande interesate si mistificatoare, ceea ce nu intotdeauna este usor de sesizat(te rog sa ma crezi ca o spun cu simpatie si nu cu adversitate).
Nu ma intereseaza sa postezi aceste fraze dar ti-as multumi pentru sursele acelea !
Stima !
E o impresie, nu am informații clare. Dar dacă puneam 1945 sau 1946 în loc de 1940 poate era mai credibilă afirmația mea. Oricum, niciun spion prins după 1989 ar trebui să arate ceva. Ăla de la Focșani (parcă), care a divulgat niște secrete de la unitatea lui militară e un pește mult prea mic.
Trimiteți un comentariu