14 aprilie 2012
Ăștia seacă bugetul, să reziste potemkiniada "ajutorului UE pentru România"
Scoaterea de la Trezorie a 3,6 mld. lei pe primele şase luni ale acestui an pentru programele europene, aşa după cum au anunţat reprezentanţii Finanţelor, arată că fondurile europene devin o Fata Morgana pentru economie, deşi trebuiau să fie unul din pilonii pentru relansare.
Faţă de o ţintă anuală de 3,5 miliarde de euro fonduri atrase pentru 2012 în sensul de decontări aprobate şi plătite de la Bruxelles, deci o ţină trimestrială de 875 milioane de euro, decontările pe trimestrul I au fost de 195 milioane de euro, la mai puţin de un sfert faţă de program.
Sigur, este posibil să fie salturi pe parcursul anului, dacă sunt aprobate şi plătite de la Bruxelles facturile trimise spre decontare din proiectele de infrastructură, unde lucrările au valori mari, de sute de milioane de euro. Dar este puţin probabil că după « performanţele » din T1, ţinta anuală să mai fie atinsă.
Pe de altă parte, mai există o problemă de care nu se vorbeşte sau se vorbeşte încă pe la colţuri, iar menţiunea repetată « decotări aprobate şi plătite de la Bruxelles » nu este întîmplătoare : sunt înalţi oficiali români care spun că avem probleme cu decontarea chiar dacă facturile trimise sunt aprobate.
Nu este exclus, pentru că jocurile la Comisia Europeană sunt complicate şi poziţiile destul de dure ale României în dosarul Schengen este posibil să fi creat destulă nervozitate la cel mai înalt nivel, care se poate transmite prin avertismente de genul « frâne » la decontare.
Un element în plus în acest scenariu poate fi şi faptul că din ceea ce s-a decontat pe trimestrul I din 2012 cea mai mare parte, adică 130 milioane de euro, sunt bani pentru infrastructura rutieră mare -autostrăzi, unde de obicei firmele contractante sunt din Europa de Vest.
Pe de altă parte POR şi AMPOSDRU - adică Programul Operaţional Regional unde sunt bani pentru şosele judeţene, străzi orăşeneşti, microîntreprinderi, renovări de şcoli şi de spitale şi, respectiv Programul pentru resurse umane, unde sunt bani pentru training şi formarea resurselor umane, ambele cu furnizori în majoritate români, firme mici şi mijlocii - nu au primit nici un euro decont de la UE pe primele trei luni din 2012.
Dar până să ajungem să vedem dacă sunt într-adevăr ceva piedici discrete la Bruxelles, este din ce în ce mai limpede că de la numirea d-lui Leonard Orban ca ministru al afacerilor europene, în octombrie 2011, nimic fundamental nu s-a schimbat în procesul de atragere a fondurilor europene.
Nici o măsură practică, cu impact concret, nu a apărut. Aceleaşi dezbateri sterile, şedinţe între miniştrii responsabili anunţate de biroul de presă al guvernului, şi cam atât. Dl. Orban spune de câte ori are ocazia că nu are putere directă asupra şefilor de Autorităţi de Management, organismele însărcinate cu aprobarea fondurilor, ci aceştia sunt în subordinea miniştrilor.
Bun. Dar pînă în prezent rata scăzută de absorbţie arată, în primul rînd, că oamenii, companiile şi chiar administraţiile locale încă nu au destule informaţii despre fondurile europene şi cum le pot acestea îmbunătăţi viaţa şi respectiv activitatea.
Apoi, că în ceea ce priveşte fondurile mari, de mediu, unde sunt bani pentru gropile de gunoi, reţele de apă şi canalizare, nu există comunicare între administraţia centrală şi administraţiile de judeţ.
Iar la infrastructură, unde cât de cât situaţia s-a mai dezgheţat, neputinţa de a face şi aproba proiecte în mod accelerat este cel mai greu de înţeles, pentru că este vorba de funcţionarii aceluiaşi minister care trebuie să propune proiecte şi de colegi de-ai lor, de la alt departament, este adevărat, ca să le aprobe.
Ca urmare, ce acţiuni au avut loc până în acest moment pentru a îmbunătăţi rata de absorbţie pe fonduri europene structurale ?
La capitolul informare, de ce pînă la această oră nu se putea da un semnal puternic, măcar de imagine, prin amenajarea unor centre despre fonduri europene cu informaţii pentru toată lumea în locuri de maximă vizibilitată ţn Bucureşti şi alte 10 mari oraşe din ţară ? Sau măcar câte unul la parterul fiecărui mare mall din România, că tot mai intra cineva dornic de plimbare, măcar de Paşte, acum că tot sunt deschise.
De ce nu putea fi iniţiată o caravană a fondurilor europene care să atingă cele mai mari 100 de comune din Romînia unde oamenii să fie lămuriţi ce trebuie să facă pentru a accesa fondurile ?
De ce nu ar putea fi obligate primăriile din cele mai mari 1.000 de comune din România să amenajeze fiecare un birou de fonduri europene ?
Plus că site-urile de prezentare a programelor europene sunt un ghiveci. Nici o linie comună, nici măcar la capitolul raportări, la oportunităţ nu mai vorbim.
Există bani speciali pentru asistenţă tehnică, sute de milioane de euro, care stau şi aceştia neaccesaţi, dar o idee simplă ca organizarea şi prezentarea tuturor programelor europene în funcţie de meseria/categoria socială/sectorul de activitate al solicitantului ţncă nu se vede nicăieri aplicată.
La capitolul raportări este un chin. La nici unul din programe nu se pot vedea ce proiecte au fost aprobate în luna X, pentru că este pur şi simplu actualizată toată lista de proiecte aprobată, deci trebui să o compari cu cea veche (dacă ai salvat-o) să vezi ce programe noi au fost aprobate şi în ce sectoare. Poate părea derizoriu, dar pentru cine urmăreşte aceste programe, este important să ştie ce este nou rapid.
La mediu şi infrastructură, programe de miliarde, sigur că un birou de informare la parterul unui mall nu va aduce schimbări -poate doar dacă ar conţine traseul viitoarei autoastrăzi de pe coridorul IV.
Dar măcar ridicaţi un balon cu aer cald în mijlocul Bucureştiului, aruncaţi cu bani europeni de pe magazinul Unirea sau cumpăraţi toată publicitatea la concertul divei Lady Gaga. Macăr un meci cu Lucian Bute, ceva, d-le Orban. Faceţi ceva să se vadă că existaţi, că poate apoi vin şi rezultatele.
Ziarul Financiar
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
Haşotti : Românii au fost manipulaţi şi neinformaţi la referendum PNL nu poate accepta rezultatul referendumului pentru Parlamentul u...
-
Sub un singur nume sunt de fapt prezentate trei revoluţii: cea "anarhist-proletară" din 1905 (cu ramificaţii în armată - cuirasatu...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
Îmi vine greu să cred că nu exista o altă modalitate de finanţare (câteva mii de euro) a spitalizării Doinei Cornea în Franţa, în urma unu...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
Un comentariu :
http://ro.wikipedia.org/wiki/Potemkiniad%C4%83
Potemkiniadă este un termen prin care se face referire la o metodă de falsificare a realității, prin înfrumusețare.
La originea termenului stă Grigori Potemkin general-feldmareșal rus, demnitar al statului și favorit al țarinei Ecaterina a II-a a Rusiei. Despre Potemkin se relatează faptul că, cu ocazia unei vizite în Rusia a împăratului Iosif al II-lea și a regelui Poloniei, la sfârșitul secolului XVIII, dorind să creeze o imagine excepțională investițiilor din teritoriile abia cucerite de la Ucraina, prințul Potemkin ar fi pus să fie construite niște uriașe decoruri de teatru, închipuind case, sate și orașe înfloritoare. Oaspeții, care au făcut o călătorie prin acele teritorii împreună cu țarina, s-au lăsat înșelați, iar Potemkin, prin acest gest, și-a consolidat poziția în fața țarinei. [1][2]
În realitate, „satele lui Potemkin” nu au existat niciodată, sau mai bine zis era vorba de sate adevărate, care fuseseră zugrăvite proaspăt pentru acea ocazie. Prințul de Ligne, martor ocular care a însoțit-o pe împărăteasă, denunță această legendă, a cărei sursă este un ziarist monden german, numit Gustav Adolf Wilhelm von Helbig [3][4], un amator de cancanuri, care se afla pe la curtea din Sankt Petersburg. Simțindu-se ofensat că nu fusese invitat și el în voiajul din Crimeea, s-a hotărât să-l ridiculizeze prin toate mijloacele și a publicat povestea satelor din carton într-o revistă din Hamburg, numită "Minerva", sub titlul Potemkin în Taurida (1797-1800). [5]
Trimiteți un comentariu