01 februarie 2012

Václav Klaus: "Mă opun ferm tranziției către o uniune fiscală, și, prin urmare, nu am nicio motivație să formulez principii raționale ale unei asemenea uniuni"



Interviul preşedintelui pentru ziarul Právo privind poziţia Republicii Cehe față de tratatul fiscal european

Potrivit ministrului Schwarzenberg, abordarea prim-ministrului Petr Nečas în chestiunea uniunii fiscale aduce daune Republicii Cehe. Ce părere aveți despre această contradicţie a politicii externe cehe?

Dacă aș fi în locul domnului Schwarzenberg, cuvinte atât de puternice nu aș folosi. Şi în timp ce prim-ministrul Nečas a condus negocieri complexe la Bruxelles, ministrul nostru de Externe a apărut la Prima TV la emisiunea-show B. Tachecí Fakta şi a rostit fraze, care - spre deosebire de atitudinea prim-ministrului Nečas de la Bruxelles - sunt cu adevărat dăunătoare Republicii Cehe. Poate că ministrul crede că aceasta poate fi ceva provizoriu şi în minunata sa limba cehă de fapt nu a spus nimic. Când a fost întrebat dacă i-au plăcut cuvintele lui Tomio Okamura (cu ceva timp în urmă, în aceeași emisiune), care spunea că ar trebui să fie găsită o soluţie definitivă la problema ţiganilor şi că ar trebui creat un stat separat pentru aceste persoane, dl Schwarzenberg a spus:

"Dacă va fi găsită (adică de către T. Okamura - notă V.K.) o soluţie, ar fi frumos. Poate domnul Okamura ştie vreun teritoriu prin lume, care ar fi cedat în mod voluntar spre a deveni un stat viabil, aşa că este o idee interesantă".

Nu îmi pot imagina că oricărui alt politician din această ţară sau din străinătate i s-ar putea ierta o astfel de declaraţie. Eu, în orice caz, nu i-o pot ierta domnului Schwarzenberg.

Prin urmare, cred că face rău republicii noastre domnul Schwarzenberg, nu prim-ministrul Nečas .

Prim-ministrul Nečas a luat această poziţie ca și dumneavoastră, de a nu adera la pactul de disciplină bugetară, pentru că aţi semnalat că nu veți semna. Mai este aceeași atitudinea dumneavoastră astăzi?

Poziţia premierului de la Bruxelles o apreciez foarte mult şi ştiu că pentru el nu a fost şi nu putea fi - în condițiile negocierilor de la Bruxelles - ușor. A avut din partea mea deplină încredere. Cu toate acestea, sunt oarecum surprins de faptul că în apărarea poziţiei sale - nu doar înaintea jurnaliştilor cehi, nu numai la summit - a folosit ca prim argument opinia mea. Sunt convins că el ştie foarte bine fără să o audă de la mine, că nu este decât un alt pas radical al integrării europene - o trecere de la uniunea monetară la cea fiscală - o greşeală tragică. Greşeala tragică a început, de fapt, de la crearea uniunii monetare, ceea ce astăzi o cunoaşte, probabil, aproape toată lumea.

A discuta despre acest tratat ca despre un "pact de disciplină bugetară", cum îl numiți, este greşit. Disciplina bugetară - datoria fiecărui fermier gospodar, şi, prin urmare, și a politicienilor - nu se rezolvă cu apariţia unei uniuni fiscale, nu ajută la nimic. Acest pact se bazează pe presupunerea că oamenii sunt nechibzuiți şi că cineva de la Bruxelles este mai înţelept decât ei. Aceasta nu este adevărat.

Sunteţi de acord cu cele trei motive menționate de către Petr Nečas - participarea limitată a outsiderilor zonei euro, prea puţină atenţie la criteriul datoriei, şi menţionarea problemei cu ratificarea?


Motivele le-am formulat diferit. Absenţa sau participarea limitată a celor din exteriorul zonei euro este un lucru complet irelevant. Dacă nu suntem membri ai clubului, atunci pentru ce să le spunem ce au de făcut, ce să vorbim ? În ultimele zile, ideea care s-a promovat, mai ales de către [partidele] TOP 09 şi ČSSD, că ar trebui să ținem cu orice preț la ea [la participare], nu are niciun temei.

Nu ştiu ce înțelegeți prin puțina atenție la criteriul datoriei. Cu o săptămână în urmă am discutat mai în detaliu  în ziarul Lidové problemele şi incertitudinile criteriului foarte permisiv al nivelului de 0,5% din PIB, limita maximă admisibilă a deficitului structural al bugetului de stat. Dacă primul-ministru a avut în vedere acest lucru, atunci sunt de acord cu el.

Ratificarea este o problemă a oricărei societăți democratice, numai în dictaturi nu există problema ratificării.

Cum ar trebui să arate pactul pentru a fi acceptabil pentru dumneavoastră ?

Mă opun ferm tranziţiei către o uniune fiscală, şi, prin urmare, nu am nicio motivaţie să formulez principii raționale ale unei asemenea uniuni. Uniunea fiscală la nivel continental, și încălcarea absolută a suveranității fiecărei ţări, cum - printre altele - o sugerează ciudate "scurgeri" ale declaraţiilor unor politicieni germani din week-end-ul trecut, atunci când, de fapt, au sugerat că Grecia a intrat sub protectoratul UE.

Lukáš Bek, Miroslav Benč, Právo, 1 februarie 2012

http://www.klaus.cz/clanky/3029

>> Răspunsurile preşedintelui la întrebările ziarului Lidové noviny despre tratatul de uniune fiscală 
>> Václav Klaus: De la EU spre EFU prin EMU: Note la summit-ul de la Bruxelles 
>> Tomio Okamura este un afacerist ceh cu tată japonez și mamă cehoaică (născut la Tokio), un fel de Becali ceh, care apare pe la emisiuni TV

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Adrian Papahagi, 2011: "Înainte de a fi români, am fost europeni. Și creștini. Ce altceva suntem decât un amestec rasial daco-romano-slavo-cuman? De ce ne temem, așadar, de Statele Unite ale Europei, de parcă am pierde mai mult decât am câștiga? De parcă acquis-ul comunitar nu prevalează deja asupra legislațiilor naționale. Acest proiect nu e nou; el a fost doar diluat pe parcurs. Este proiectul federalist al creștin-democraților care în anii 1940-50 au pus bazele Uniunii Europene. Un proiect abandonat la jumătate de drum: Parlament European, dar nu și guvern federal european. Monedă unică, fără guvernanță financiară unică. Spațiu comun de securitate, fără armată comună. A venit momentul să desăvârşim proiectul gândit de Robert Schuman, Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer, Grigore Gafencu și alți politicieni creștin-democrați după cel de-al doilea război mondial."

 

Postări populare: