Asta ar fi părerea lui Ovidiu Pecican, exprimată în articolul Naţiune şi naţiune, apărut azi în România liberă:
La peste jumătate de secol de la moartea lui Stalin, lumea gândeşte
naţiunea, în linii mari, tot în cam aceiaşi termeni lansaţi odinioară de
„tătucul de la Kremlin": ca pe o deplasare calitativă a poporului -
comunitate întemeiată pe comuniunea de origine, limbă, cultură, tradiţii
şi interese -, printr-o mutaţie de conştiinţă. Să fie vorba despre aşa
ceva, naţiunea şi-ar înceta în aceeaşi clipă existenţa, în cazul
oricărui popor, probabil, în oricare moment al prezentului imediat. De
ce? Fiindcă ea ar trebui să existe numai dacă voinţa de a fi împreună ar
exista în cadrul tuturor fiilor ei şi dacă educaţia acestora ar fi
suficient de dezvoltată pentru a se ridica, în cazul oricăruia dintre
ei, la înţelegerea cadrului (cam abstract) al totalităţii cetăţenilor
vii ai propriei macrocomunităţi, dar şi al cuprinderii celor din trecut
şi al celor ce încă nu s-au născut.
Chiar şi insuficient de clar definită, naţiunea există, însă. Că este
aşa o dovedeşte mulţimea de fapte aduse la îndeplinire în numele ei:
reglementări juridice, tratate politice, împărţiri
administrativ-teritoriale, legislaţie şi oratorie.
Ea poate fi
înţeleasă şi din alte perspective, mai tehnice, care depind de calitatea
juridică de cetăţean a beneficiarului unui statut care recomandă pe
cineva drept fiu sau fiică al ori a naţiunii. Se poate, de aceea, vorbi
despre naţiunea retrospectivă - cea care priveşte într-un mod
privilegiat trecutul, reflectându-se mai mult în gloria de odinioară a
celor de la care se revendică -, despre naţiunea pragmatică a
cetăţenilor a căror legitimitate identitar-administrativă emană de la un
anume stat şi care îşi pot exercita funcţiile şi drepturile politice în
cadrul aceluia, sau despre naţiunea de tip matrioşkă, în cadrele căreia
eşti în mod legitim posesorul mai multor identităţi naţionale
noncontradictorii (cetăţean român, cetăţean european, deci membru al
naţiunilor română şi, într-un cadru mai amplu, legiferat, şi europeană).
Există
totuşi semnale care pun în criză, în cazul românilor, nu o dată,
realitatea apartenenţei la naţiunea proprie. Câteva exemple în acest
sens pot înlesni reflecţia, îmbogăţind meditaţia oricărui cititor al
prezentului text cu privire la existenţa sau punerea în criză a
conceptului de naţiune la români.
Dacă clasa politică în ansamblul
ei, ori numai un grup anume de politicieni urmăresc numai propriile
interese partizane, dezinteresându-se constant de interesul public,
acţionează ei ca nişte aleşi legitimi ai naţiunii sau indică faptul că
aceasta a rămas pentru ei o noţiune abstractă, neinteriorizată?
Dacă
un ins anume, indiferent de poziţia lui în marele corp al naţiunii,
pleacă în lumea largă, purtat de interese proprii - legitime, de
altfel, în virtutea aspiraţiilor omului la realizarea de sine -, şi îşi
propune, discret sau sonor, să uite de naţiunea din care provine, de
limba de origine, de legăturile inefabile cu toţi cei de acasă sau de
interesul, fie şi generic, faţă de viaţa acestora, este acesta semn de
asumare a apartenenţei la naţiune?
Când un organ legiuitor şi/
sau unul executiv, din rea-voinţă, dezinteres, nepricepere ori lipsă de
preocupare, ajunge la reaua cârmuire a unei naţiuni, este vorba numai
despre o lipsă de profesionalism în exercitarea rolului propriu sau mai
degrabă despre o neînţelegere a misiunii pe care a asumat-o în raport cu
propria naţiune?
Când o constituţie face din naţiune, şi nu din
propriii cetăţeni, principalul subiect al reglementărilor sale,
reducându-i pe aceştia la un rol secundar în raport cu statul înţeles ca
unic reprezentant al naţiunii, este vorba despre o normalitate sau
despre o anomalie la nivelul legii fundamentale?
Când un
cetăţean se comportă în raport cu propria avere (parte a avuţiei
naţiunii: terenuri arabile, păduri etc.) ca un prădător, socotindu-se
deplin îndreptăţit - în virtutea faptului însuşi că o posedă - să o
risipească fără chibzuinţă, negândindu-se la generaţiile următoare ale
familiei sale, dar şi la cele din afara acesteia, se comportă sau nu ca
un membru responsabil al naţiunii sale?
Cu aceste întrebări în
minte, nu-mi mai rămâne decât să mă întreb dacă naţiunea română a
existat, există sau va exista, chiar înainte de a mă înălţa la
interogaţia despre existenţa naţiunii europene.
* * *
Şi acum, nişte concluzii:
Câteva titluri ale unor cărţi pe care le-a scris sunt utile înţelegerii profilului său politico-filosofico-cultural: Originile istorice ale regionalismului românesc, Ce istorie scriem, Europa - o idee în mers, Acasă înseamnă Europa, Romania and the European Integration, Europa în gândirea românească interbelică, Instituțiile europene (traducere). Aţi înţeles, da ? Acasa lui Pecican este Europa.
Pecican a fost
bursier al Fundaţiei Soros pentru finalizarea doctoratului (1996-1997).
Membru al juriului Soros pentru integrare europeană (1997) şi al Comisiei de selecţie a proiectelor din domeniul Programelor Interculturale (1998).
Membru al juriului consultativ al Open Society Foundation, Budapest, pentru programul Faculty Development Scheme for the countries of South East Europe (din primăvara 2000). Specializări
la
Institut National de Langues et Civilisations Orientales (INALCO) Paris, în
aprilie-iunie 1993,
studiind istoria elitelor; la Fachbereich Sozialwissenschaften din cadrul Westfälische Wilhelms-Universität din
Münster (mai 1996),
studiind în succesiunea lor istorică proiectele de federalizare a
Europei; la Departamentul de Istorie al Universităţii din Utrecht (mai 1997)
studiind imaginarul politic european; la
School for European Studies, University of Sussex
din Falmer-Brighton (iunie-iulie 1998; iunie 1999, octombrie 2000).
sursa
"Când un
cetăţean se comportă în raport cu propria avere (parte a avuţiei
naţiunii: terenuri arabile, păduri etc.) ca un prădător, socotindu-se
deplin îndreptăţit - în virtutea faptului însuşi că o posedă - să o
risipească fără chibzuinţă, negândindu-se la generaţiile următoare ale
familiei sale, dar şi la cele din afara acesteia, se comportă sau nu ca
un membru responsabil al naţiunii sale?" - sugerează că indivizii sunt iresponsabili în raport cu mediul şi cu generaţiile viitoare, fiind nevoie de o îngrădire a dreptului de proprietate şi a libertăţii, adică exact
Agenda 21 a ONU -
"Dezvoltarea durabilă", sau statul socialist planetar !
Ce s-o mai lungesc mult - avem de-a face cu un propagandist sorosist şi europeist, care are tupeul să ne dea lecţii despre naţiune !
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu