22 februarie 2014

Václav Klaus: "Occidentul, cu o mare iresponsabilitate, hrăneşte ambițiile și iluziile radicalilor din vestul Ucrainei"


Traducerea unui punct de vedere al Institutului Václav Klaus (IVK) despre situația din Ucraina.

IVK, Comentariul politic nr.19 - situația din Ucraina

1. Ucraina este în forma sa actuală, în mare parte, ceva artificial, devenind un stat independent ca urmare a prăbușirii Uniunii Sovietice, cu două decenii în urmă.

2. Pe de o parte, există în zona de vest a țării teritorii care nu au fost parte a Imperiului Rus (regiunea Transcarpatia, Galiţia și altele), și care au fost alipite la Rusia abia după cel de-al doilea război mondial, un teritoriu al luptei pentru independența Ucrainei (de asemenea, şi de partea naziștilor), iar pe de altă parte, de prin secolul al XVIII-lea, o regiune pur rusească (Crimeea, Odessa, estul țării), pentru care independența Ucrainei a însemnat ruperea de trunchiul național originar.

3. Un anumit caracter artificial al acestui stat și percepţiile diferite ale locuitorilor săi în privinţa orientării sale viitoare au paralizat de la bun început viața politică. Era foarte vizibil chiar şi de la Praga. Alt factor a fost transformarea nereuşită a ţării, moștenirea grea a comunismului și haosul economic și politic din ultimii douăzeci de ani.
 

4. Ucraina este o țară care nu a putut rămâne neinfluenţată din punct de vedere economic de spațiul post-sovietic, și în mai multe privinţe este dependentă de Rusia. Acest lucru este firesc, și nu există nicio modalitate simplă de a schimba această stare de fapt.

5. Pentru Rusia, Ucraina este mai mult decât cel mai apropiat stat străin, mai mult decât, de exemplu, Estonia, Tadjikistanul și Azerbaidjanul. Acesta este leagănul istoric al statalității și culturii sale, casa a zeci de milioane de ruși.

6. În această situație, ideea unora din Europa, şi se pare că a unor reprezentanți de frunte ai UE, a reprezentanților de astăzi din Republica Cehă, și mai ales a activiștilor politici, că ne-am putea permite un conflict care să determine orientarea Ucrainei, și să conducem lupta pentru direcția către vest sau către est, ignoră realitatea. Duce această ţară către un conflict de nerezolvat, care se poate termina doar printr-o tragedie.

7. Păstrarea Ucrainei în situația geopolitică existentă, obiectivă, ca stat independent și în același timp funcțional și prosper, necesită, pe termen lung
, multă reținere și abilități diplomatice
, atât din partea politicienilor săi cât și a partenerilor străini. Însă la toate părţile, din păcate, observăm contrariul.

8. Occidentul, cu o mare iresponsabilitate, hrăneşte ambițiile și iluziile radicalilor din vestul Ucrainei, că ar exista într-adevăr o alegere între est și vest, iar UE și SUA ar fi în stare nu numai să sprijine întreaga Ucraină pe drumul spre vest, dar, de asemenea, şi să o susţină pe termen lung. Un astfel de interes clar și puternic din partea Vestului, și o dorință de a se sacrifica pentru ei şi a-i duce spre vest lipsesc, de fapt. Vestul a ajutat la pornirea crizei, căreia, de fapt, nu vrea să-i suporte și consecințele.

9. A-i da Ucrainei o direcţie, înspre Est sau înspre Vest, înseamnă a o rupe. Din nefericire, tocmai aşa ceva pare să se întâmple acum.

10. De asemenea, se pare că o majoritate a celor implicaţi au început să-şi dea seama. Întrebarea este dacă nu este deja prea târziu. Iluzie este mai ales ideea că această problemă poate fi rezolvată prin alte alegeri.

Václav Klaus, Jiří Weigl, 21 februarie 2014

http://www.klaus.cz/clanky/3524

 *    *    *

Un comentariu :

Riddick spunea...

Versiunea în limba engleză:

The Václav Klaus Institute's public statement on the situation in the Ukraine

http://www.klaus.cz/clanky/3528


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: