19 iunie 2012

Resursele - definițiile celor doi Orbani



Viktor Orbán de la FIDESZ vede taxa pe tranzacțiile financiare ca pe o resursă (care să se îndrepte 100% către bugetul Ungariei). N-o dorește, dar a aplicat-o în condițiile problemelor financiare ale țării, agravate de agresiunea UE-FMI contra guvernului său. Este de așteptat ca Ungaria (Marea Britanie a declarat-o deja) să opună veto față de taxa pe tranzacțiile financiare la nivel UE, taxă care ar lua o parte din încasările actuale, ori ar mări valoarea taxei deja instituite.

Leonard Orban de la USL (cel cu "guvernul european") o vede tot ca pe o resursă, dar omite să spună clar că doar o treime din banii colectați la nivel național rămân în țară, restul merg la bugetul UE, astfel constituindu-se într-o taxare directă de către UE:
"E o poziţie de o anumită deschidere şi de o evitare a blocării acestei iniţiative în măsura în care există un acord la nivelul tuturor statelor membre. Poziţia oficială a României este că în măsura în care va exista acordul tuturor statelor membre, nu vom bloca acest acord şi îl vom susţine. Aceasta este formula pe care mergem în momentul de faţă şi rămânem deschişi la discuţiile inclusiv la nivel tehnic care se poartă pe acest subiect. [...] În aceste condiţii, cred că o asemenea taxă pe tranzacţiile financiare ar putea constitui o resursă importantă atât la bugetul UE, cât şi la bugetul statelor membre, dacă e generată de o manieră inteligentă, astfel încât să evite o punere a sectorului financiar din întreaga UE pe poziţii dezechilibrate în raport cu restul competitorilor la nivel global".
Iar economistul-șef al BNR, Valentin Lazea, arată despre ce este vorba, de fapt:
"Eu sunt de acord că băncile care au beneficiat de bani publici pentru a fi salvate trebuie să plătească până la ultimul cent. În multe cazuri, acest lucru s-a întâmplat. Ţine de diligenţa guvernelor ca atunci când au sprijinit cu bani publici o bancă să urmărească până în pânzele albe ca acele bănci să-şi plătească banii. Dacă s-a întâmplat să nu-şi recupereze banii, atunci este problema guvernelor şi a băncilor respective. Solicitarea aceasta de taxare a tranzacţiilor bancare nu are niciun fel de motivaţie economică, ci una pur politică şi socială, pentru a da satisfacţie electoratelor, iar lipsa ei de substanţă economică poate fi demontată prin patru argumente", a spus Lazea, subliniind că aceasta este părerea sa personală şi nu poziţia BNR.

Lazea a arătat că, în primul rând, o astfel de măsură ar pedepsi "de-a valma" atât băncile vinovate, cât şi pe cele nevinovate, deci creează un hazard moral.

În al doilea rând, taxarea suplimentară a băncilor va duce la un dezavantaj competitiv pentru investiţia bancară europeană pe plan mondial în relaţiile cu băncile din restul continentelor, iar în al treilea rând este foarte uşor ca această taxă să fie trecută asupra consumatorilor.

"Cine îşi închipuie că-i va pedepsi pe bancherii care au făcut nu ştiu ce nelegiuiri se va întoarce ca un bumerang, pentru că toate aceste taxe vor fi recuperate prin diverse costuri", a subliniat economistul-şef al BNR.

În al patrulea rând, această taxă nu are nimic de-a face cu strategia Europa 2020, care vorbeşte despre taxe ce trebuie să încurajeze ecologia, transporturile curate, o viaţă frumoasă etc., a adăugat acesta.

Referitor la ideea potrivit căreia ar trebui să se creeze bani din bani, avansată de un participant la conferinţă, Valentin Lazea a explicat că "banii din bani sunt creaţi de sistemul facţionar", respectiv sistemul cu rezerve minime obligatorii.

"Atunci când o bancă este presupusă să ţină numai 10% sau 20% sau 40% sub formă de bani, iar restul poate să-i împrumute, prin mecanismul multiplicării creditului acei bani care nu sunt ţinuţi sub rezervă multiplică banii. Deci, nu o taxă de 1% sau de 0,5% sau de 2%. Nu acolo se multiplică banii", a arătat el.

De asemenea, Lazea a ţinut să sublinieze că afirmaţia conform căreia doar băncile sunt vinovate de criză este cea mai falsă pentru că vinovate sunt băncile, împreună cu guvernele şi cu populaţia.

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: