08 aprilie 2012

Cum se putea rezolva la Cupru Min în interes național



Ce au făcut sârbii cu cuprul lor: l-au ajutat cu fonduri de la buget. Dacă Serbia era în UE, ar fi țipat ăia: "ajutor de stat !!!". Să-i văd pe 6 mai cât de deștepți sunt la vot, sper să nu mai țină amăgirea cu cioburi de oglindă și mărgele colorate.
Sârbii au fost într-o situație foarte asemănătoare cu cea în care este acum România. Compania de stat RTB Bor a fost scoasă la privatizare în 2007, însă demersul a eșuat. Primii doi cumpărători, Cuprom din România și A-TEC din Austria, nu au reușit să plătească prețul asumat la licitație, iar cel de-al treilea, SMR din Rusia, nu a mai fost interesat de companie.

Situație RTB Bor a continuat să se înrăutățească până în 2009, când Guvernul de la Belgrad a hotărât să se implice în salvarea societății, acordând o finanțare de 40 de milioane de euro și garanții de stat pentru o finanțare de 135 de milioane de euro de la Export Development Canada. În 2010, profitând și de creșterea prețului metalelor pe care le extrage (cupru, aur și argint), RTB Bor a reușit să revină pe profit după o lungă perioadă de pierderi consistente. Producția de cupru a ajuns în acel an la 21.300 de tone, după ce în anii precedenți scăzuse până la câteva mii de tone. Anul trecut, compania a reușit să ajungă la zi și cu plata datoriilor către furnizorii de electricitate și către bugetul de stat și cele locale.
Evenimentul zilei

Nota de fundamentare la Hotărârea Guvernului nr. 1226 din 1 octombrie 2008.

UE insista ca nu cumva statul să facă să funcţioneze capacităţile sortite vânzării (text din nota de fundamentare; în 2009 a făcut același lucru când s-a intenționat recapitalizarea CEC Bank):

Ca răspuns la solicitările noastre, prin scrisoarea nr.D/52058/23.05.2008, Comisia Europeană, atrage atenţia asupra anumitor aspecte privind procesul de privatizare al societăţilor care activează în sectorul minier, chiar şi după schimbarea metodei de vânzare a pachetului de acţiuni, realizată prin HG nr.347/2008.

Comisia precizează că metoda de privatizare aleasă de autorităţile romane în cele două cazuri este cea a licitaţiei, iar câştigătorul este cel care face cea mai mare ofertă, ceea ce asigură în principiu un proces de privatizare fără elemente de ajutor de stat.

Totuşi, după o analiză preliminară a materialelor transmise de partea romană, în speţă, draftul contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, experţii comunitari au identificat anumite aspecte, care creează suspiciuni privind eventuala implicare a ajutorului de stat, întrucât :

- prevede obligaţia cumpărătorului să „menţină obiectul de activitate” minim 10 ani după privatizarea societăţii;

- induce ideea existenţei unor datorii ale societăţii faţă de terţi;

- condiţionează privatizarea de existenţa contractului de cooperare încheiat cu Consorţiu, nepermiţând cumpărătorului să intervină în acesta, ceea ar putea conduce la reducerea preţului şi implicit la existenţa unor elemente de ajutor de stat în cadrul privatizării, care ar putea fi incompatibile.

În plus au fost solicitate explicaţii privind motivelor care au stat la baza deciziei de a introduce aceste condiţionări şi cum ar putea aceste condiţionări să fie aplicabile unui contract încheiat în baza unei licitaţii.

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: