Ce au făcut sârbii cu cuprul lor: l-au ajutat cu fonduri de la buget. Dacă Serbia era în UE, ar fi țipat ăia: "ajutor de stat !!!". Să-i văd pe 6 mai cât de deștepți sunt la vot, sper să nu mai țină amăgirea cu cioburi de oglindă și mărgele colorate.
Sârbii au fost într-o situație foarte asemănătoare cu cea în care
este acum România. Compania de stat RTB Bor a fost scoasă la privatizare
în 2007, însă demersul a eșuat. Primii doi cumpărători, Cuprom din
România și A-TEC din Austria, nu au reușit să plătească prețul asumat la
licitație, iar cel de-al treilea, SMR din Rusia, nu a mai fost
interesat de companie.
Situație RTB Bor a continuat să se
înrăutățească până în 2009, când Guvernul de la Belgrad a hotărât să se
implice în salvarea societății, acordând o finanțare de 40 de milioane
de euro și garanții de stat pentru o finanțare de 135 de milioane de
euro de la Export Development Canada. În 2010, profitând și de creșterea
prețului metalelor pe care le extrage (cupru, aur și argint), RTB Bor a
reușit să revină pe profit după o lungă perioadă de pierderi
consistente. Producția de cupru a ajuns în acel an la 21.300 de tone,
după ce în anii precedenți scăzuse până la câteva mii de tone. Anul
trecut, compania a reușit să ajungă la zi și cu plata datoriilor către
furnizorii de electricitate și către bugetul de stat și cele locale.
Evenimentul zilei
Nota de fundamentare la Hotărârea Guvernului nr. 1226 din 1 octombrie 2008.
UE insista ca nu cumva statul să facă să funcţioneze capacităţile sortite vânzării (text din nota de fundamentare; în 2009 a făcut același lucru când s-a intenționat recapitalizarea CEC Bank):
Ca răspuns la solicitările noastre, prin scriso
area
nr.D/52058/23.05.2008, Comisia Europeană, atrage atenţia asupra
anumitor aspecte privind procesul de privatizare al societăţilor care
activează în sectorul minier, chiar şi după schimbarea metodei de
vânzare a pachetului de acţiuni, realizată prin HG nr.347/2008.
Comisia precizează că metoda de privatizare aleasă de autorităţile
romane în cele două cazuri este cea a licitaţiei, iar câştigătorul este
cel care face cea mai mare ofertă, ceea ce asigură în principiu un
proces de privatizare fără elemente de ajutor de stat.
Totuşi,
după o analiză preliminară a materialelor transmise de partea romană,
în speţă, draftul contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, experţii
comunitari au identificat anumite aspecte, care creează suspiciuni
privind eventuala implicare a ajutorului de stat, întrucât :
- prevede obligaţia cumpărătorului să „menţină obiectul de activitate” minim 10 ani după privatizarea societăţii;
- induce ideea existenţei unor datorii ale societăţii faţă de terţi;
- condiţionează privatizarea de existenţa contractului de cooperare
încheiat cu Consorţiu, nepermiţând cumpărătorului să intervină în
acesta, ceea ar putea conduce la reducerea preţului şi implicit la
existenţa unor elemente de ajutor de stat în cadrul privatizării, care
ar putea fi incompatibile.
În plus au fost solicitate
explicaţii privind motivelor care au stat la baza deciziei de a
introduce aceste condiţionări şi cum ar putea aceste condiţionări să fie
aplicabile unui contract încheiat în baza unei licitaţii.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu