"În condițiile aderării la Uniunea Europeană, prin lege organică se
poate recunoaște circulația și înlocuirea monedei naționale cu aceea a
Uniunii Europene".
Deci conform Constituţiei, nu putem trece la euro
decît cînd acesta va fi declarat oficial monedă a Uniunii Europene.
Deocamdată numai o parte din statele UE folosesc euro. Această valută nu
poate reprezenta "moneda Uniunii Europene" decît cînd absolut întreaga
Uniune a trecut la euro.
Să întrebăm Curtea Constituţională?
Am căutat pe net informații despre statutul juridic al monedei euro, și iată ce am găsit:
În momentul lansării, la 1 ianuarie 1999, euro a devenit noua monedă
oficială a 11 state membre, înlocuind, în două etape, vechile monede
naţionale – precum marca germană şi francul francez. La început, euro a
fost introdus ca monedă virtuală pentru efectuarea de operaţiuni de
plată care nu implicau bancnote şi monede, precum şi în scopuri
contabile, în timp ce vechile monede, considerate subunităţi ale euro,
continuau să fie folosite pentru efectuarea de plăţi în numerar.
Ulterior, la 1 ianuarie 2002, euro a fost introdus sub formă de bancnote
şi monede.
Euro nu este moneda tuturor statelor membre. Două
ţări (Danemarca şi Regatul Unit) au optat pentru clauza de neparticipare
prevăzută în Tratat, iar restul (majoritatea noilor state membre şi
Suedia) nu au îndeplinit criteriile stabilite în vederea adoptării
monedei unice. În momentul în care le vor îndeplini, monedele lor
naţionale vor fi înlocuite de euro.
Banca Centrală Europeană
Temeiul juridic pentru politica monetară unică îl reprezintă Tratatul de instituire a Comunităţii Europene şi Statutul Sistemului European al Băncilor Centrale şi al Băncii Centrale Europene.
Statutul stabileşte atât înfiinţarea BCE, cât şi a Sistemului European
al Băncilor Centrale (SEBC) la data de 1 iunie 1998. BCE a fost
concepută ca nucleu al Eurosistemului şi al SEBC. BCE şi băncile
centrale naţionale îndeplinesc împreună atribuţiile care le-au fost
încredinţate. BCE dispune de personalitate juridică în conformitate cu
dreptul public internaţional.
Sistemul European al Băncilor Centrale
SEBC include BCE şi băncile centrale naţionale (BCN) ale tuturor
statelor membre ale UE, indiferent dacă acestea au adoptat sau nu
moneda euro.
Eurosistemul
Eurosistemul este alcătuit din BCE şi BCN ale statelor care au adoptat
moneda euro. Eurosistemul şi SEBC vor coexista atât timp cât vor exista
state membre ale UE în afara zonei euro.
Zona euro
Zona euro cuprinde statele membre ale UE care au adoptat moneda euro.
Capitolul 11- Uniunea Economică şi Monetară
Cadrul general
Conform
prevederilor Tratatului CE, un stat membru al UE este fie un stat
membru care a adoptat moneda euro, fie un stat membru cu derogare de la
adoptarea monedei unice, care este exonerat de unele din drepturile şi
obligaţiile ce revin băncilor centrale naţionale membre ale Sistemului
European al Băncilor Centrale. Ca urmare, în cazul băncilor centrale,
aderarea la Uniunea Europeană presupune, din perspectiva îndeplinirii
criteriilor juridice în vederea participării la Uniunea Economică şi
Monetară, parcurgerea a două etape:
- etapa pre-aderare, care implică asigurarea compatibilităţii cu acquis-ul comunitar referitor la statele cu derogare de la adoptarea monedei euroşi
- etapa post-aderare,
care presupune îndeplinirea criteriilor de convergenţă juridică în
vederea adoptării monedei euro şi deci a participării la Eurosistem
STATELE IN DREPTUL INTERNATIONAL PUBLIC
SUBIECTELE DREPTULUI INTERNATIONAL
Sunt
considerate subiecte ale dreptului international acele entitati,
titulare de drepturi si obligatii internationale care participa direct
la raporturile juridice reglementate de dreptul international.
In
sistemul subiectelor de drept international, statul constituie un
subiect fundamental, avand aceasta calitate in virtutea situatiei sale
de entitate politica suverana,care, prin acord de vointa, creeaza
dreptul international si determina statutul juridic al altor
participanti la relatiile internationale.
Statul este subiect
originar, direct si nemijlocit al dreptului international, cu capacitate
deplina de a-si asuma totalitatea drepturilor si obligatiilor cu
caracter international,indiferent de intinderea sa teritoriala, marimea
populatiei, stadiul de dezvoltare. Personalitatea internationala a
statului este o consecinta a faptului ca acesta constituie o entitate
politica de sine statatoare,care are un loc central si o insemnatate
majora in relatiile internationale.
Temeiul politic si juridic al
calitatii sale, de subiect al dreptului international, il formeaza
suveranitatea de stat, care determina caracterul si sfera de manifestare
a acestei calitati. Suveranitatea defineste situatia fiecarui stat ca
entitate independenta, ca participant, in conditii de deplina egalitate
in drepturi, la raporturile interstatale si reprezinta, totodata, un
criteriu obiectiv al personalitatii sale internationale.
Mai sunt nenumărate alte linkuri, dar nu am întâlnit nicio definiție a monedei euro ca fiind monedă a Uniunii Europene, ca atare (UE nu este stat, în primul rând, deci nu ar putea avea monedă proprie).
Nu vreau să spun că s-ar putea împiedica trecerea României la euro altfel decât prin referendum, revoluție, lovitură de stat sau alegeri care să aducă la putere partide dedicate interesului național.
Dar se poate folosi ambiguitatea din textul constituțional din 2003 pentru a întârzia dezastrul sau pentru a testa funcționalitatea Curții Constituționale în contextul interesului național. O eventuală aderare urmând a avea loc abia după cel puțin un referendum care ar modifica (și) Articolul 137, eventual și după un al doilea, pentru consultarea populației cu privire la trecerea la euro.
Să nu le dăm însă idei revizuitorilor constituționali (care și-au propus să ne cheme la referendum la anul sau în 2014) să modifice Articolul 137 într-un mod convenabil lor și neconvenabil nouă.
4 comentarii :
Scrisesem "UE nu este stat, în primul rând, deci nu ar putea avea monedă proprie".
Dar este cazul dolarului SUA și al Federal Reserve, entitate cvasi-privată despre care s-a scris enorm pe net.
Totul este interpretabil ,ca sa aiba loc de manevra mafiotii..
De data asta formularea îi cam încurcă. În 2003 credeau că gata, toată UE trece la euro în câțiva ani.
Asa e.
Tare mi-ar place sa se adune mai multi specialisti in drept international si sa formuleze o contestatie pentru trecerea la euro
Trimiteți un comentariu