18 februarie 2012
Și ce dacă chestiile astea sunt spuse de Năstase...
... citiți papirusul, nu fața mesagerului.
Invitatii Ziare.com Adrian Nastase: Tratatul fiscal. Improvizatie si bricolaj
Preocupati de evolutiile din zona euro, membrii Uniunii Europene au hotarat sa introduca ordine si disciplina in bugetele statelor membre, prin adaugarea "regulii de aur" in interiorul Tratatului constitutiv al Uniunii. Surpriza - Marea Britanie, pentru ratiuni legate de City, a refuzat.
De aici incepe operatiunea de improvizatie si de bricolaj. In aceste conditii, ceilalti membri ai UE au hotarat sa coboare un etaj si in loc sa introduca "regula de aur" (regula compactului fiscal) intr-un tratat la nivel de state, l-au negociat, fara Marea Britanie (care ar fi opus vetoul sau daca se incerca modificarea Tratatului constitutiv) si l-au finalizat la nivel de GUVERNE.
Pentru ca nu aveau incredere ca un astfel de angajament ar dura si nu ar fi modificat cu usurinta, in Tratatul interguvernamental s-a stabilit ca acest angajament sa fie transpus in ordinea juridica interna prin "prevederi cu forta obligatorie si caracter permanent, preferabil de natura constitutionala, sau in alt mod garantat a asigura respectul deplin pe intreaga durata a proceselor bugetare" - (art 3.2 din proiectul de Tratat).
De aici a inceput sarabanda declaratiilor in Romania - "trebuie sa revizuim Constitutia anul asta"; "nu ne mai primesc la sedinte daca nu ratificam" etc. Oricum, pentru Romania a aparut o situatie paradoxala - daca se introducea "regula de aur" in Tratatul constitutiv, puteam sa ratificam o astfel de modificare conform art 148 din Constitutie, printr-o lege adoptata in sedinta comuna cu majoritatea de doua treimi a parlamentarilor. Deci nu mai era nevoie de referendum, acest articol din Constitutie fiind introdus cu ocazia revizuirii din 2003.
Paradoxal, improvizatia de la Bruxelles ne-ar putea pune in situatia ca pentru un tratat de nivel inferior (inter-guvernamental) sa trebuiasca sa modificam Constitutia si, in consecinta sa organizam un referendum. Ar fi aberant...
Sa le luam pe rand:
1. Ideea acestui tratat este valoroasa iar obiectivul sau trebuie salutat, desi el vine sa schimbe regulile dupa ce unii, mai puternici, s-au jucat cu deficitul bugetar pentru a-si rezolva proiecte de infrastructura etc. Nu am fost la negocieri - evident - dar nici nu am fost informati daca exista mecanisme prin care tarile mai putin dezvoltate ar putea fi incurajate sa-si reduca decalajele (prin acest document sau prin altul, viitor). Asta, pe continut...
2. Fazele incheierii unui tratat, in legislatia noastra, sunt precizate prin Legea 590/2003. Prin lege se precizeaza felul in care se aproba INITIEREA NEGOCIERILOR ( in cazul nostru, memorandum aprobat de guvern, eventual aprobare CSAT, stabilirea sefului delegatiei de negocieri), aprobarea SEMNARII (memorandum aprobat de guvern plus aviz Ministerul Justitiei, plus eventual CSAT, stabilirea persoanei care va semna), modalitatea de RATIFICARE ( in cazul nostru, fiind vorba de un tratat la nivel guvernamental care se refera la asumarea unui angajament financiar - art 19, lit.g - ratificarea se face prin lege ORDINARA). SIMPLU.
3. Problema: Traian Basescu - fiind vorba de un tratat inter-GUVERNAMENTAL - nu prea mai are ce sa caute in peisaj. Nu mai este cazul unui tratat care se incheie "in numele Romaniei" (deci la nivel de stat) si pentru care Constitutia spune clar, in art 91.1, "Presedintele incheie tratate internationale in numele Romaniei, negociate de Guvern si le supune spre ratificare Parlamentului..." Din acest motiv, a fost "nevoie" de protocolul incheiat de coalitie, pentru a se stabili ca Tratatul va fi semnat de presedinte si de primul ministru, tinandu-se de mana, ceea ce este jenant pentru un simplu acord inter-guvernamental.
4. Ce rost a avut semnarea unui protocol la nivelul Coalitiei de guvernare, prin care se angajau sa semneze tratatul si apoi sa-l ratifice? Nu stiu. Din moment ce aprobarea semnarii tratatului trebuie data, prin memorandum, de catre guvern - in care sunt reprezentate toate partidele, de ce mai era nevoie de acest protocol? Eventual pentru a avea si acordul grupului minoritatilor nationale! In ceea ce priveste USL, nu-mi aduc aminte sa fi semnat vreun protocol cu guvernul la momentul in care s-a contractat imprumutul de 20 de miliarde de dolari cu FMI sau cand s-au luat masuri de austeritate dure, in ideea distrugerii statului social?!
5. Se pune problema cand se vor produce efectele ratificarii in cazul Romaniei. Ratificarea prin lege ordinara ar crea efecte pentru momentul in care Romania ar intra in zona euro ( 2015+). Pentru a se determina efecte de la momentul ratificarii, ar fi nevoie ca in Legea de ratificare sa fie adaugata o DECLARATIE, prin care sa fie precizate efectele in timp fata de Romania ale Tratatului.
6. O alta problema se pune in ceea ce priveste modalitatea de introducere in ordinea interna a "regulii de aur" (desi ratificarea asigura, in sine, un astfel de efect si antreneaza raspunderea internationala, conform tratatului). Daca va fi nevoie sa "bricolam", atunci avem mai multe posibilitati.
Dupa ce am coborat o treapta, ducand regula compactului fiscal la nivelul guvernamental, acum se cere sa facem (toti) un juramant cu brazda pe cap ( ca in vechiul drept romanesc), obligandu-ne sa nu modificam la loc pretioasa regula. De aceea, conform Tratatului, ea ar trebui "urcata", in plan intern un etaj, pentru a fi cuprinsa intr-o lege cu stabilitate mai mare sau in Constitutie. Ratificarea prin lege ordinara nu satisface. Introducerea in Constitutie este anevoiasa si pune diverse probleme politice. Ramane solutia de a introduce acest angajament referitor la deficitul structural si la gradul de indatorare intr-o lege ORGANICA SPECIALA sau in CODUL FISCAL sau in Legea RASPUNDERII FISCALE.
Veti spune ca domeniul fiscal nu figureaza intre domeniile in care pot fi adoptate legi organice. Corect, dar infractiunile si pedepsele, da. Asa incat daca obligatia de a nu incalca aceste angajamente ar fi sanctionata penal, atunci legea ar avea caracter organic, fiind nevoie de votul majoritatii TUTUROR membrilor fiecarei camere nu doar de o majoritate a celor prezenti ca in cazul legilor ordinare. Ar fi o solutie. Probabil ca mai pot fi gasite si altele.
7. Analiza economica, impactul acestui Tratat asupra economiei si finantelor romanesti vor putea fi prezentate mai bine de catre specialistii in materie.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Un articol îngrijorător la Inpolitics . A se observa că nu este vorba despre vreun demers unguresc care ar intenţiona anexarea (fie ea şi...
-
Ieri s-a inaugurat "statuia" Traian cu lupoaica , amplasată pe treptele Muzeului Național de Istorie. Este vorba despre un kit...
-
Pe site-ul GERMAN-FOREIGN-POLICY.COM a apărut articolul Impactul germanilor în Est , care tratează situaţia politică din România în urma ...
-
" - Hai, ţaţo, la Union ! " Am aşteptat cu postarea ca sa fiu sigur că Traian Băsescu nu va veni la şuşa de lansare a ...
-
În Africa de Sud lucrurile merg din ce în ce mai rău. Deşi democraţia era pusă sub semnul întrebării în timpul regimului de apa...
-
"Jur să-mi dăruiesc toata puterea şi priceperea pentru propăşirea spirituală şi materială a poporului român, să respect Constituţ...
-
Acum, cu reţinerea lui Dodon, sunt sigur * că Repmoldova va intra de-adevăratelea în război. - - - - - - - * desigur, nu dacă şi faza as...
-
Numai că alţii (Rusia-Belarus, iar acum apar semne că şi Ucraina) ar putea să treacă - şi parţial chiar trec - de la simpla constatare, la r...
-
... precum şi referirile la el: search "Ilie Şerbănescu" = zero rezultate relevante. Mă rog, doar unul , în care este criticat (...
-
Face parte dintr-o campanie organizată . Românii sunt aproape omogeni din punct de vedere etnic şi religios, peste 85% se declară creştini ...
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu