28 februarie 2012
Bază unică de impozitare la nivelul UE
Chestiunea se discută de multă vreme, actuala majoritate guvernamentală și președintele în funcție au susținut că sprijină reformele financiare la nivelul UE doar dacă nu va fi vorba despre o politică fiscală (TVA, taxe, impozite) unică. Dar cine-i mai poate crede ?
UE vrea baza unica impozabila. Ce face Romania? (Business24)
Ideea introducerii unei baze unice de impozitare a revenit in atentia marilor puteri europene. O astfel de decizie, in contextul unei crize economice in derulare, nu ar face decat sa franeze si mai mult dezvoltarea economica a Romaniei, considera specialistii contactati de Business24.
In opinia acestora, Romania ar deveni marele perdant si ar pierde unul dintre cele mai mari avantaje pe care le detine in fata marilor puteri; impozitele directe reduse in comparatie cu cele ale Germaniei, care depasesc 40%.
La inceputul lunii februarie, Franta si Germania si-au aratat intentia de a pune in aplicare un plan mai vechi referitor la introducerea unor legislatii de impozit pe profit compatibile pana in 2013. Decizia marilor puteri europene arata ca un pas in directia implementarii bazei impozabile comune la nivelul Uniunii Europene, acel CCCTB (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB), care a intrat in discutie din octombrie 2001.
Conform CCCTB, in cazul multinationalelor care detin filiale in celelalte state membre ale UE, baza impozabila se va consolida la nivelul firmei mama si va fi stabilita conform prevederilor directivei.
Mai precis, o companie va apela numai la acest sistem pentru a-si calcula venitul impozabil, fara sa se raporteze la reglementarile fiecarui stat unde are afaceri.
Acestea ar avea posibilitatea de a completa o declaratie fiscala unica sau "consolidata" pentru toate veniturile obtinute in UE.
"Aceasta CCCTB nu inseamna ca statele isi vor pierde dreptul de a stabili cotele de impunere. Ele vor fi stabilite pe fiecare stat in parte, la fel si regulile privind plata impozitului pe profit contribuabililor proprii. Aceasta regula se va aplica doar in cazul companiilor multinationale, iar profitul impozabil nu se va mai stabili conform regulilor din fiecare stat ci conform unor reguli comune tuturor statelor din UE.
Initiatorii acestei legi spun ca vor scadea costurile administrative pentru companii, care vor creste eficienta fiindca nu vor mai dpeune atatea declaratii in fiecare stat unde au afaceri, ci vor depune una singura si din aceea se vor face si platile. Insa, costurile administrative de implementare sunt uriase si atunci exista reticente inclusiv din partea statelor care ar avea de castigat de pe urma acestei legi", a declarat avocatul Gabriel Biris pentru Business24.
Romania ar trebui sa se opuna fiindca nu are un interes, spune Biris.
"Noi pierdem si PIB, si locuri de munca, si venituri la bugetul de stat. Ce-ar putea sa castige companiile?! Initiatorii acestei legi spun ca firmele ar putea sa castige simplificarea modului de calcul al impozitului pe profit. Pe de alta parte, fiecare filiala va aplica prevederile locale in ceea ce priveste contabilitatea.
Franta este cel mai mare castigator al sistemului, in timp ce Germania are multe locuri unde pierde prin aceasta lege", a declarat acesta.
Interesele Frantei si Germaniei
Nici consultantul financiar Ionel Blanculescu nu priveste cu ochi buni aceasta dorinta a marilor puteri de a crea o baza unica impozabila. In opinia acestuia, Germania si Franta isi doresc implementarea acestui sistem, intrucat marile companii transnationale sunt atrase de un nivel redus al impozitarii directe, cum este in Romania, de 16%, fata de nivelul impozitarii directe din Germania, de 40%.
"Altfel spus, statul respectiv pierde fiindca se delocheaza compania din Germania si vine in Romania. Sigur ca Germania nu agreeaza acest lucru. In momentul in care se va introduce aceasta lege peste mai multi ani, probabil ca toate aceste companii vo re-evalua beneficiul produs de localea de pe piata romaneasca.
Daca beneficiile vor fi mai mici in raport cu pierderile pe care le vor cauza fiscalitatea, atunci cu certitudine se vor retrage. In momentul in care fiscalitatea devine simetrica la nivelul UE, fiscalitatea nu va mai conta in Romania", a declarat Ionel Blanculescu pentru Business24.
Ce pierde Romania?
Raportat la nivelul redus de impozitare directa, taxarea unica ar fi un avantaj fiindca nivelul de impozitare din alte tari europene e mult mai ridicat spre deosebire de cel din statul roman.
"Pe de o parte ar fi un castig insa, in oglinda, ar putea fi o pierdere din faptul ca unele companii, care au fost atrase de acest nivel de fiscalitate, s-au putea retrage pe alte piete mai atragatoare din afara Uniunii Europene.
Romania nu poate accepta toate aceste masuri restrictive. Germania incearca de fapt sa impiedice companiile sa vina spre zone de speranta fiscala, cum e Romania", a spus Blanculescu.
In noile conditii, cota unica de impozitare de 16% nu va mai reprezenta un avantaj al Romaniei in raport cu alte state membre UE. De aceea, Guvernul Romaniei va trebui sa acorde o atentie deosebita crearii unor conditii favorabile mediului de afaceri, precum o infrastructura dezvoltata, o legislatie fiscala si comerciala coerenta si stabila, o birocratie redusa si o atitudine mai putin ostila si agresiva a organelor de control fata de contribuabilii corecti", crede Dan Schwartz, managerul Scot&Company.
"In conditii de normalitate, Guvernul Romaniei va trebui sa adopte in legislatia fiscala interna prevederi cu referire la holdinguri, cel putin pentru a nu fi pus in situatia de a-si discrimina proprii rezidenti in raport cu companiile straine care deruleaza afaceri in mai multe state europene, inclusiv in Romania", a declarat acesta pentru Avocatnet.
Un alt dezavantaj major pe care Schwart il observa este dat de faptul ca in primii ani de aplicare noile prevederi referitoare la baza comuna consolidata sa aiba influente negative in sensul diminuarii nivelului de colectare a impozitului pe profit.
Vom avea bază impozabilă unică în Uniunea Europeană? Şi când? (Ziarul Financiar)
Pe 6 februarie Franţa şi Germania au emis un Green Paper privind compatibilitatea sistemelor fiscale ale celor două ţări în privinţa impozitului pe profit. Exerciţiul vine ca urmare a declaraţiei comune a Angelei Merkel şi a lui Nicolas Sarkozy din 16 august 2011, conform căreia cele două ţări îşi doresc să aibă legislaţii de impozit pe profit compatibile până în 2013. Decizia Franţei şi Germaniei pare a fi un pas hotărât în direcţia implementării bazei impozabile comune şi consolidate a impozitului pe profit la nivelul Uniunii Europene (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB).
Odiseea CCCTB începe în octombrie 2001, când Comisia Europeană a prezentat studiul privind impozitul pe profit în ţările membre (Company Taxation Study), propunând o serie de măsuri ce ar trebui luate pentru a îndepărta obstacolele ridicate pieţei comune de către legislaţia naţională privind taxele directe. Una din concluziile acestui studiu era că, pe termen lung, statele membre ar trebui să permită companiilor din Uniunea Europeană să folosească o singură bază (consolidată) de taxare pentru întreg profitul creat pe teritoriul Uniunii.
Rezultatul a fost crearea unui grup de lucru care a dus, după zece ani (16 martie 2011), la emiterea unui draft de directivă europeană privind baza impozabilă comună şi consolidată a impozitului pe profit. Intenţia Comisiei este ca draftul respectiv să fie aprobat de Consiliul Uniunii Europene în 2013, iar doi-trei ani mai târziu fiecare stat membru să transpună directiva în legislaţia domestică. În următoarele opt săptămâni de la publicarea draftului, parlamentele statelor membre au putut emite comentarii cu privire la relaţionarea dintre draftul respectiv şi principiul subsidiarităţii din Tratatul Uniunii Europene (principiu ce stabileşte împărţirea competenţei între Uniune şi statele membre). Un număr minim de 18 voturi din 54 disponibile ar fi obligat Comisia să reconsidere propunerea. Numărul total de voturi a fost de 13, aferente a nouă state membre (printre care şi România).
Pe scurt, draftul de directivă CCCTB propune ca în cazul unei companii dintr-un stat membru cu filiale în celelalte state membre, baza impozabilă să se consolideze la nivelul firmei mamă, urmând a se împărţi între firmele din grup în baza unei formule ce ia în considerare următoarele criterii: volumul de vânzări, cheltuielile salariale, numărul de angajaţi şi valoarea activelor.
Baza impozabilă va fi stabilită conform prevederilor directivei, legea naţională a fiecărui stat membru nefiind aplicabilă în acest caz. Consolidarea bazei impozabile va include eliminarea tranzacţiilor între membrii grupului (nu va mai fi deci nevoie de reguli privind preţurile de transfer) şi posibilitatea compensării profiturilor dintr-o jurisdicţie cu pierderile din alta. Rata de impozit pe profit a fiecărui stat se va decide la nivel naţional.
Aplicarea CCCTB este opţională, alegerea fiind a contribuabililor.
Mecanismul propus este în mod evident revoluţionar şi presupune, printre altele, o potenţială redistribuire a veniturilor bugetare din impozit pe profit la nivelul Uniunii Europene. Implică de asemenea şi pierderea suveranităţii statelor membre unde sunt localizate filialele respective în ce priveşte legiferarea impozitului pe profit şi exercitarea controlului fiscal în acest sens. În acelaşi timp, contribuabilii se pot aştepta la scăderea cheltuielilor privind formalităţile cerute de legea fiscală (de ex. depunere de declaraţii fiscale şi rapoarte de preţuri de transfer), precum şi la diminuarea impozitului de plătit - fie datorită posibilităţii de a compensa pierderile cu profiturile din ţări diferite, fie ca rezultat al eliminării dublei impozitări din practică, când într-un stat se primesc venituri şi în celălalt stat se înregistrează cheltuieli ce sunt refuzate la deducere (vezi cheltuieli cu serviciile ce nu îndeplinesc condiţii de formă specifice), fie poate ca urmare a deplasării bazei impozabile către state cu impozit mai mic, în urma aplicării criteriilor descrise în locul regulilor de preţuri de transfer aplicabile acum.
Studiul de impact prezentat de Comisie odată cu draftul directivei (ce ia în calcul cazul concret a 13 companii europene multinaţionale) estimează scăderea bazei impozabile la nivelul Uniunii Europene cu 2.7%. La nivel de state membre, primii trei câştigători ar fi Germania (cu o creştere de 2.8% din baza totală la nivelul Uniunii), Italia şi Franţa (cu un plus de 1.8%, respectiv 1.7%). Primii trei pierzători ar număra Finlanda, Olanda şi Danemarca.
Conform aceluiaşi studiu, România şi-ar tripla baza impozabilă aferentă operaţiunilor companiilor europene multinaţionale.
Sigur, este greu de estimat rezultatul real al unei astfel de revoluţii în taxarea directă. Ar fi însă câteva argumente în favoarea României: la momentul actual multinaţionalele au puncte de producţie în România, folosind în principal costul mic al forţei de muncă, combinat cu nivelul bun de educaţie şi inventivitate al acesteia. Folosind regulile tradiţionale de preţuri de transfer, ce ataşează profituri mai mari funcţiilor mai importante (să le spunem funcţii soft, cum ar fi R&D, marketing, vânzări, management la nivelul grupului etc.), ponderea din profit aferentă punctelor de producţie este evident mică. Este posibil ca împărţind baza taxabilă a unui grup european în funcţie de parametrii vânzări, salarii, număr de personal şi active, filialelor româneşti să le revină o parte mai mare din profit. În luarea unei decizii la nivel de stat, acest lucru va fi evident ponderat cu pierderea suveranităţii României în ceea ce priveşte legiferarea şi controlul impozitului pe profit.
Pentru a intra în vigoare, proiectul de directivă are nevoie să fie votat în unanimitate în Consiliul Uniunii Europene. Alternativ, minim nouă state membre l-ar putea adopta făcând uz de procedura de 'enhanced cooperation'.
Având în vedere cei zece ani care s-au scurs de la începutul proiectului, precum şi nevoia de unanimitate în Consiliu, tabăra scepticilor care afirmă că proiectul mai are nevoie de ani mulţi să prindă viaţă e destul de numeroasă. Pe de altă parte, Franţa şi Germania par a-şi vedea de agendă în această privinţă, iar ultimele evoluţii la nivelul Uniunii, inclusiv Pactul de Stabilitate, sunt evident de bun augur pentru introducerea CCCTB, măcar pentru o parte din statele membre. De semnalat ar fi şi faptul că nici Franţa şi nici Germania nu au depus comentarii cu privire la principiul subsidiarităţii, în schimb ministerul de finanţe german, răspunzând unei interpelări parlamentare, a apreciat că aplicarea CCCTB ar trebui să fie obligatorie şi nu opţională.
Pe de altă parte, preşedinţia Uniunii Europene până la al doilea semestru din 2014 este deţinută de ţări ce au depus comentarii cu privire la principiul subsidiarităţii.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Adrian Severin, europarlamentar din România : "Nu mă ascund şi voi repeta mereu această formulă, a Statelor Unite ale Europei...
-
Un articol ceva mai vechi (25 mai 2010), dar foarte actual. Scris de Leon de Winter în Der Spiegel , traducerea - Presseurop : T...
-
Haşotti : Românii au fost manipulaţi şi neinformaţi la referendum PNL nu poate accepta rezultatul referendumului pentru Parlamentul u...
-
Agenţia Naţională de Integritate reconfirmă actul de constatare a incompatibilităţii lui Mircea Dinescu ca membru al CNSAS. Să vedem c...
-
Precizări ale Administraţiei Prezidenţiale cu privire la desemnarea preşedintelui Traian Băsescu ca membru de onoare al Academiei Oamenilor...
-
Sub un singur nume sunt de fapt prezentate trei revoluţii: cea "anarhist-proletară" din 1905 (cu ramificaţii în armată - cuirasatu...
-
"Nu ştiu unde se poate duce cursul şi nici nu vreau să mă gândesc la acest lucru. Îngheţarea acordului cu FMI, cuplată cu o eventuală...
-
M-am bucurat foarte când panaramei de M.Dinescu i s-a interzis azi, accesul la microfon, în timpul unui miting electoral al lui Traian Băs...
-
Îmi vine greu să cred că nu exista o altă modalitate de finanţare (câteva mii de euro) a spitalizării Doinei Cornea în Franţa, în urma unu...
-
PNL a lansat, vineri, la nivelul Bucureştiului o campanie privind redresarea economică ce va începe luni şi se va încheia pe 1 septembri...
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu