„A
fost odată ca niciodată mijlocul iernii şi fulgii de nea cădeau precum
penele din cer”, astfel începe basmul Albei ca Zăpada. Tot aşa, în
mijlocul iernii, Europa capătă noi contururi. Pentru unii, basmele sunt
depăşite, pentru alţii, din contră, terapia prin basme devine din ce în
ce mai populară, deoarece surprinde proiecţiile dorinţelor şi temerilor
oamenilor. Astfel privite lucrurile, nu există argumente împotriva
citirii basmului psihologic al Albei ca Zăpada, pentru o mai bună
înţelegere a politicii, ca basm pentru adulţi cu referinţă la realitate.
De aceea, apare ca evidentă posibilitatea de a ilustra rolul Germaniei
în Europa cu un basm german.
Ce
aflăm despre Albă ca Zăpada, din textul basmului? Ştim că tatăl ei,
regele, şi-a luat o altă soţie după moartea reginei, despre care se
spune că ar fi mândră şi trufaşă şi nu ar putea să sufere să fie
întrecută în frumuseţe de altcineva. Prin crearea Imperiului German sub
Wilhelm al II-lea, în Europa s-a transformat masiv raportul de forţe, ca
urmare a apariţiei şi hegemoniei Germaniei. Prin atitudinea proprie
unei mame vitrege faţă de Europa de Sud-Est, cu ocazia Congresului de la
Berlin din 1878, se pot detecta primele trăsături ale noii soţii de
rege, care este Germania în raport cu Europa-care ar fi Albă ca Zăpada.
La
întrebarea eternă a reginei: cine e cea mai frumoasă din ţară,
răspunsul conform căruia Albă ca Zăpada este cea mai frumoasă din ţară,
trebuie să o fi îngrijorat realmente. Aceasta îi ordonă unui vânător să o
ducă pe tânără în pădure şi s-o omoare acolo. Mama vitregă trebuie să
fi aflat, întrebând oglinda cine e cea mai frumoasă din ţară, că ordinul
adresat vânătorului nu a fost dus la îndeplinire şi Albă ca Zăpada e
bine mersi.
Cum
a arătat situaţia aceasta, transpusă în Europa? Contracte comerciale cu
scopul de a împiedica industrializarea acestor ţări şi o povară fiscală
apăsătoare fără echivalent în poveste, ce au fost urmarea cumpărării
suveranităţii acestor state de către Berlin. Pretenţia de lider a
Germaniei în Europa, aşa cum a fost ridicată deja la începutul secolului
al XX-lea de către liberalul german timpuriu, Friedrich Naumann, nu e
cu nimic mai prejos faţă de pretenţia de unicitate a mamei vitrege
„Germania” , în ceea ce priveşte frumuseţea.
Astfel,
federaţia imperială a statelor central europene trebuia să se arate
numai în exterior ca fiind formată din state suverane, însă în realitate
să fie sub conducere germană. Curând după aceea, drumul suveran al
statelor europene după Versailles trebuie să fi iritat Germania aşa de
mult, încât chiar nouăzeci de ani mai târziu, ministrul de finanţe
federal, W. Schäuble, opinează, precum o mamă vitregă,
că Primul Război Mondial ar fi dus suveranitatea în Europa ad absurdum.
De
asemenea, regina, prin şiretlicuri acum în noua cale, alias avânt,
către est, îmbrăcată precum o negustoreasă bătrână, încearcă să îşi
vândă mărfurile prin chemări sonore. „Mărfuri bune de vânzare!”, „Marfă
frumoasă şi bună” strigă ea tot timpul către Albă ca Zăpada.
Folosindu-se de pretextul unui comerţ corect, bătrâna le-a ademenit pe
aceste ţări în dependenţa faţă de ea şi în perioada interbelică, a
oferit, în sistem de clearing numai pe hârtie, preţuri peste piaţa
mondială, pentru a obţine, astfel, acces la materiile prime şi produsele
agricole.
Ca
şi mama vitregă a Fraţilor Grimm, Germania s-a folosit întotdeauna de
şiretlicuri, pentru a penetra statele europene. Foarte expresiv a
formulat aceasta Dr. Wolff de la Banca Centrală a Reichului: „Tendinţa
noastră este, acum, aceea de a determina statele europene prin
şiretlicuri şi poate prin violenţă, să îşi vândă produsele către
Germania şi să îşi lase soldurile la Berlin, dacă apar….”
Cum
se continuă basmul Fraţilor Grimm? Atunci aduce mama cea vitregă un
corset multicolor şi Albă ca Zăpada crede că o poate lăsa pe cinstita
doamnă înăuntru. Şi Germania a opinat întotdeauna, public, că oferă
statelor Europei preţuri corecte şi a fost privită în aceasta ca fiind
un partener corect şi serios. Tot astfel, a recomandat grupul de lucru
„Europa“ din Ministerul de Externe al Reichului sub Ribbentrop ca
Germania să se prezinte în Europa, întotdeauna, ca fiind o ţară socială,
solidară şi tolerantă. Şiretlicul lui Wolff a fost valabil, desigur,
pentru indicaţiile interne de lucru, ca şi pentru intenţia mamei vitrege
de a o ucide, prin încorsetare, pe Albă ca Zăpada.
Deoarece
piticii au tăiat corsetul, Albă ca Zăpada a fost salvată, la fel cum
aliaţii au salvat Europa şi au scăpat-o de creditele stoarse de Germania
de la ţările din Europa de Sud-Est prin clearing.
Din
nou, mama vitregă se decide să o ucidă pe Albă ca Zăpada, după ce, data
următoare când este întrebată, oglinda o indică tot pe Albă ca Zăpada,
ca fiind cea mai frumoasă din ţară. De data aceasta, regina îmbrăcată ca
o femeie bătrână, încearcă să o ucidă pe Albă ca Zăpada cu un pieptene
otrăvit. Din nou, ea strigă „marfă bună de vânzare! de vânzare!”,
pentru a o amăgi pe Albă ca Zăpada. Din nou, Europa nu prinde de veste
că, în spatele intenţiei de faţadă, de a încuraja comerţul liber prin
îndepărtarea barierelor vamale, pândeşte un plan pentru impunerea
hegemoniei la nivel continental. Pieptenul nu trebuie să pieptene, de
data aceasta, doar părul cel frumos al Albei ca Zăpada, ci să impună
politica de reglementare germană în Europa, după dorinţele germane.
Otrava acestei politici regulatorii se află în ostilitatea sistematică a
liberalismului anglo-saxon, reprezentat de pieptene, de a crea o cale
specială germană, prin conducerea economiei de către stat, în contrast
cu mişcarea liberă a forţelor economice. Economia europeană, pieptănată
conform ordinii germane, este, de asemenea, capabilă să reducă, prin
euro, competitivitatea statelor membre şi să le dezindustrializeze,
precum planul de patru ani al lui Göring pentru restul Europei.
După
ce şi cea de a doua încercare a reginei de a o omorî pe Albă ca Zăpada a
eşuat, regina se deplasează îmbrăcată ca o ţărancă la casa Albei ca
Zăpada, pentru a o ucide cu un măr otrăvit. Fără a face aluzii la
aspectul exterior al anumitor politicieni, chiar şi azi, în orientarea
Germaniei în Europa, capitalul politic este elementul fără vizibilitate.
Mărul otrăvit politic nu ar cădea departe de pomul cunoaşterii
stabilităţii, dacă toate criteriile fixate după standarde germane n-ar
fi dus state întregi pe marginea prăpastiei.
În
numele unei cunoaşteri superioare, trebuie ca acum, la final, cetăţenii
de la marginea Europei să protejeze de ruină creditorii, printr-o
povară fiscală apăsătoare, chiar dacă criza euro din Grecia sau Spania
este, în realitate, o criză a instituţiilor de credit germane şi
franceze. Este mult prea frivol să învinovăţeşti aceste state de a fi
trăit peste posibilităţile lor şi să treci sub tăcere faptul că motorul
exporturilor germane este cel mai mare beneficiar al subvenţiei pentru
export, deviate prin statele din restul Europei. Astfel, apare impresia
că acestor state li s-au dăruit bani aproape cum regina i-a dăruit Albei
ca Zăpada mărul otrăvit. În vreme ce Albă ca Zăpada cade răpusă
imediat, guvernele Greciei şi Italiei, conduse de oameni de ştiinţă,
sunt strâns legate de noţiunea pomului cunoaşterii. În afara
constrângerilor de economisire, guvernele tehnocratice abia pot să
sporească competitivitatea ţărilor lor şi să frâneze şomajul în
creştere. Singurul rezultat este ruinarea păturii de mijloc, vânzarea
furnizorilor de utilităţi de stat la preţuri de dumping şi cedarea
infrastructurii către creditori aproape pe gratis.
Suntem martori, atât în basme, cât şi în politică, la încercarea violentă a „mamei“ de a impune fiicei un „outfit”.
Aici
este, totuşi, sarcina şi şansa statelor europene de a-şi dezvolta un
stil propriu, de a se prezenta cu „îmbrăcăminte şi frizură”, în sensul
propriilor linii de producţie şi propriei politici economice şi astfel
cu propriul stil de viaţă, şi să îşi definească propriul caracter, fără a
trebui să vorbească neapărat germană. În aceasta constă frumuseţea de
invidiat a Europei. Desigur, Germania ar răspunde, atunci când este
întrebată de legătura ei cu Europa, că ar dori „numai bine“ pentru ea şi
că inima i-ar bătea pentru Europa.
Violenţa
subtilă a mamei, împreună cu o retorică zgomotoasă a stabilităţii, nu
este mai puţin periculoasă decât invidia faţă de frumuseţea Albei ca
Zăpada.
Când principiile directoare devin suferinţe şi fiica
maturizată sau Europa, se scoală din somnul cel adânc pentru confrunta o
asemenea mamă cu adevărul profitului în Europa, se poate doar spera că
Germania nu va reacţiona chiar aşa de rău precum regina.
SPUNE ȘI TU !
>> Radu Golban: Statele Unite ale Europei, o invenţie a lui Hitler (I)
3 comentarii :
"Cum a arătat situaţia aceasta, transpusă în Europa? Contracte comerciale cu scopul de a împiedica industrializarea acestor ţări şi o povară fiscală apăsătoare fără echivalent în poveste, ce au fost urmarea cumpărării suveranităţii acestor state de către Berlin. Pretenţia de lider a Germaniei în Europa, aşa cum a fost ridicată deja la începutul secolului al XX-lea de către liberalul german timpuriu, Friedrich Naumann, nu e cu nimic mai prejos faţă de pretenţia de unicitate a mamei vitrege „Germania” , în ceea ce priveşte frumuseţea."
Excelent articolul
Preiau si eu
Le zice bine Golban.
Trimiteți un comentariu