23 decembrie 2011

"Cum profită România de această situaţie"


Boiko Borisov (2010): "Nu le pot explica locuitorilor din Burgas de ce vin zilnic la descărcare în port două petroliere"
Am mai scris aici despre retragerea Bulgariei din proiectul conductei de petrol Burgas - Alexandroupolis și despre reactivarea lobby-ului celeilalte conducte, Constanța-Trieste.


Bulgaria se retrage din proiectul controversat al unui oleoduct (SETimes.com)



Bulgaria va renunţa la proiectul pentru construcţia oleoductului Burgas-Alexandroupolis, în care este implicată alături de Rusia şi Grecia, a anunţat ministrul de Finanţe bulgar, Simeon Djankov, citat de agenţia de ştiri Novinite.

Guvernul bulgar va încerca să obţină acordul Rusiei şi Greciei pentru a anularea proiectului, iar dacă cele două ţări nu sunt de acord, Sofia se va retrage în 12 luni, conform unei clauze din contract, a spus Djankov.

"Nu există ameninţarea unor sancţuni. Lucrăm de peste un an cu mai multe companii internaţionale şi case de avocatură. Nu există niciun risc ca Bulgaria să fie sancţionată", a mai spus oficialul bulgar.
Rusia controlează 51% din compania mixtă care urma să dezvolte proiectul, iar Grecia şi Bulgaria câte 24,5%.

Conducta de 300 de kilometri, care urma să lege portul Burgas de la Marea Neagră de portul Alexandroupolis de la Marea Egee, trebuia să aibă o capacitate de 35 de milioane de tone de petrol pe an, cu o posibilă majorare la 50 de tone. Proiectul ar fi trebuit să reducă traficul de petroliere prin strâmtorile Bosfor şi Dardanele, foarte aglomerate.

Cum profită România de această situaţie

Oficialii Gazprom Neft, divizia petrolieră a gigantului rus, şi-au manifestat interesul încă din 2010 pentru conducta de ţiţei Constanţa-Trieste, proiect iniţiat de România, Serbia şi Croaţia, considerat concurent celui bulgar.

Denumit şi PEOP (Pan European Oil Pipeline), proiectul întârzie de mai mulţi ani din cauza unor neînţelegeri între cele trei ţări, iar ultima variantă implică realizarea unei conducte între Constanţa şi Pancevo, Serbia.

Gazprom Neft controlează o rafinărie la Pancevo, prin intermediul companiei sârbe NIS.
Oleoductul va avea o capacitate de 40 de milioane de tone şi va necesita costuri de circa două miliarde de euro.

Proiectul a fost gândit iniţial pentru a aduce în Europa ţiţei din zona caspică.

De acest proiect sunt interesaţi şi kazahii de la KazMunaiGaz, care controlează grupul Rompetrol şi au construit un terminal petrolier în portul Midia de la Năvodari.

3 comentarii :

Crystal Clear spunea...

In 1999 la eclipsa eram la Olimp Exact cu o zi inainte se inundase plaja cu petrol( vreo doua zile inante stationasera niste vapoare chiar in dreptul plajei)
A fost infect ...
Erau foarte ,foarte multi turisti mai ales straini .Atunci am fost convinsa ca a fost sabotat turimul pe litoral

Riddick spunea...

Au fost multe sabotaje în 1999, începând cu mineriada și terminând cu renunțarea la construirea de elicoptere militare Cobra la IAR, "că nu sunt bani" (Radu Vasile și Daniel Dăianu dixit).

Crystal Clear spunea...

Asa e. Acum le pun cap la cap


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Adrian Papahagi, 2011: "Înainte de a fi români, am fost europeni. Și creștini. Ce altceva suntem decât un amestec rasial daco-romano-slavo-cuman? De ce ne temem, așadar, de Statele Unite ale Europei, de parcă am pierde mai mult decât am câștiga? De parcă acquis-ul comunitar nu prevalează deja asupra legislațiilor naționale. Acest proiect nu e nou; el a fost doar diluat pe parcurs. Este proiectul federalist al creștin-democraților care în anii 1940-50 au pus bazele Uniunii Europene. Un proiect abandonat la jumătate de drum: Parlament European, dar nu și guvern federal european. Monedă unică, fără guvernanță financiară unică. Spațiu comun de securitate, fără armată comună. A venit momentul să desăvârşim proiectul gândit de Robert Schuman, Alcide de Gasperi, Konrad Adenauer, Grigore Gafencu și alți politicieni creștin-democrați după cel de-al doilea război mondial."

 

Postări populare: