Se presupune că atunci când discuţi despre viitorul unei entităţi, a
unei organizaţii - fie aceasta un oraş, o ţară sau o companie - să-şi
spună cuvântul locuitorii, membrii, proprietarii acesteia.
Însă pe
zi ce trece apar noi dovezi că, după 20 de ani de tranziţie, România
s-a aşezat într-o matrice în care viitorul său poate foarte bine să nu
mai fie discutat local.
La o conferinţă organizată de o publicaţie
străină săptămâna trecută la Bucureşti despre cum va arăta economia
românească în următorii 20 de ani, unde preşedintele Traian Băsescu a
criticat băncile austriece, doar unul dintre cei 20 de speakeri a fost
român şi, totodată, reprezentant al unei companii cu capital românesc.
Alţi
şapte români care au urcat pe scenă să spună cum văd România au fost
fie oficiali ai guvernului sau ai băncii centrale, fie manageri ai unor
companii sau bănci cu capital străin. Restul de 12 - străini care
reprezintă sucursale locale ale unor companii străine cu sediul în
România sau reprezentanţi ai unor companii străine.
Deci doar unul
dintre cei douăzeci invitaţi să ofere o imagine despre viitor a fost
reprezentant al unei organizaţii româneşti private, nu de stat, adică un
om ce poate merge mâine pe drumul la care se gândeşte singur azi, ce
îşi poate hotărî local destinul.
Pentru că or fi conducând
managerii de sucursale de bănci şi companii străine organizaţii
rezidente în România, dar destinele acestor organizaţii nu sunt
construite local, ci la Viena, la Frankfurt sau la Paris.
Şi or fi
unii oficiali de mulţi ani în funcţii, dar nu sunt ale lor pe viaţă, ci
sunt numiţi de Parlament, adică sunt executanţi ai politicilor publice
decise prin jocul alegerilor.
Aşa încât discuţiile despre viitorul economiei româneşti mai au loc la Bucureşti doar cu numele.
Practic,
la masă se aşază pe de o parte reprezentanţii companiilor
multinaţionale, pe de altă parte oficialii statului. Şi nu este singurul
caz. Cu multe prilejuri, atunci când au loc discuţii "înalte", despre
viitor şi strategii, interlocutorii sunt de o parte companii străine şi
de o parte oficiali români.
Statul - atât a mai rămas românesc din
România, cel puţin la nivel de reprezentare validă în ochii
organizaţiilor străine de media care caută vectori în stare să ofere o
imagine despre viitor. Păi acolo este viitorul ţării?
Sigur,
vizibilitatea firmelor străine este mai mare decât forţa în sine a
businessului: din cele 250 miliarde de euro afaceri ale tuturor
companiilor din România, cele cu capital străin reprezintă circa o
treime (80 miliarde de euro) şi angajează circa 15% din personal.
Dar
cu ce să vină la masă şi cum să fie reprezentate cele 400.000 de firme
mici şi mijlocii, care rulează afaceri anuale de 150-160 miliarde de
euro? Cum poate fi agregată vocea acestor companii, cum pot fi
întreprinzătorii aduşi la masa deciziilor importante?
România a
atras investiţii străine de 50 de miliarde de euro, din care 45 de
miliarde de euro în perioada 2000-2008. Şi este foarte bine că le-a
atras şi este foarte bine să lupte să atragă în continuare investiţii
aici pentru a pune la lucru activele nefolosite.
Cum pot fi
întoarse aceste capitaluri să lucreze pentru România astfel încât să nu
ajungă preşedintele să pună probleme ca lipsa de fair-play a băncilor
străine care ar dori să-şi retragă capitalurile?
Cum poate fi adus
la masa celor care discută despre viitorul României antreprenorul local
cu afaceri de 20 de milioane de euro care dă de lucru la 200 de
angajaţi din Feteşti?
Cum facem să ieşim din acest binom Guvern -
capital străin când este vorba despre cum ar trebui croit drumul
României pe următorii 20 de ani? Cât de eficientă este până la urmă o
discuţie despre viitor dintre un vremelnic CEO al unei (poate la rândul
său vremelnice) companii multinaţionale - exemplul Nokia - şi un
vremelnic politician? Nu ar trebui aduşi la masă şi vizionarii din
business locali, cei care văd aici un viitor şi angajează resurse pentru
el?
Trei milioane de români au plecat, au cedat teritoriul pentru
că liderii săi nu au ştiut să organizeze, să pună la lucru resursele
locale pentru a le construi un loc de muncă, un viitor, aici. Sunt
judeţe în România unde lucrează doar 10% din populaţie. De ce să nu fie
aduşi la masa discuţiilor despre dezvoltare primii 10 angajatori privaţi
români din fiecare judeţ?
Îi ştie Ministerul Economiei? Dar şi-o
fi pus vreodată această problemă? Nevolnicia liderilor statului român,
care au cedat partida pentru o vilă, pentru mize mici, încarcă greu
destinul României. Iar cei care mai ştiu
într-adevăr să se
orienteze, care mai desluşesc pe harta din ce în ce mai înceţoşată a
vecinăţilor un traseu, s-au retras în sinecuri. Retragere după
retragere, abandon după abandon. Acceptare lejeră, prea uşoară (uneori
interesată?) că noi nu putem, că noi nu avem campioni în business, că
noi suntem hoţi şi de aceea trebuie să dăm tot. Aceasta a fost politica
de până acum. Dar atenţie, în acest ritm, la masă nu vor mai fi în
curând nici români de partea oficialilor. De ce-ar şti să administreze o
ţară cine nu ştie să administreze o companie?
http://www.zf.ro/opinii/cine-are-mandat-sa-discute-viitorul-romaniei-in-lipsa-antreprenorilor-locali-9013168
4 comentarii :
preiau si eu...
Asta-i cred cel mai mare dezastru din istoria Romaniei ...
Nu cred ca exagerez
Am fost convins că băncile au fost falimentate expres, încă din anii ăia, cînd apăreau știrile cu escrocheriile și creditele neperformant de la Bancorex, BCR, Banca Agricolă. S-a lucrat planificat.
Bineintele.Am trait un adevarat cosmar ! Bancorex era o banca foarte solida , apreciata inainte de '89.Acolo cred ca au fost date cele printre cele mai mari tunuri...
In 20 de ani s-a distrus pas cu pas aproape toata economia Romaniei...
Trimiteți un comentariu