Ne apropiem cu paşi rapizi de ceea ce Václav Klaus numeşte
post-democraţie, iar Vladimir Bukovski,
"noul URSS". Parlamentul European, un organism ales în urma votului a
doar 43.01% din numărul cetăţenilor cu drept de vot din statele Uniunii Europene (dintre cetăţenii români,
doar 27,21% !), legiferează chestiuni care au un impact major asupra vieţii tuturor "cetăţenilor europeni".
TVA-ul unic la nivel european ar constrânge programele politice ale
partidelor, precum şi politicile şi strategiile economice naţionale.
Parlamentul European, în
Propunerea de rezoluţie privind TVA, consideră sistemul actual de TVA din UE ca fiind "unul provizoriu". Rezoluţia
a fost votată de aproape toţi europarlamentarii din România (patru au fost absenţi, iar trei nu au votat).
Redau pasajele semnificative ale rezoluţiei şi raportului:
PROPUNERE DE REZOLUȚIE A PARLAMENTULUI EUROPEAN
referitor la viitorul taxei pe valoarea adăugată
(2011/2082(INI))
Parlamentul European,
– având în vedere Cartea verde a Comisiei Europene privind viitorul taxei pe valoarea adăugată (
COM(2010)0695),
–
având în vedere raportul Comisiei pentru afaceri economice și
monetare și avizele Comisiei pentru control bugetar, Comisiei pentru
piața internă și protecția consumatorilor și Comisiei pentru transport
și turism (A7-0318/2011),
A. întrucât sistemul actual de TVA din
UE, care există deja de 17 ani, este caracterizat ca fiind unul
provizoriu, preconizându-se trecerea la un nou sistem la momentul
oportun; întrucât noua inițiativă a Comisiei, sub forma unei cărți
verzi, este doar începutul unei proceduri care va fi, probabil,
îndelungată, dificilă și complexă și a cărei reușită va depinde de
determinarea autentică a statelor membre de a elabora un sistem „mai
simplu, mai solid și mai eficient”, care este mai transparent și
întemeiat pe o colaborare strânsă și pe schimbul de cele mai bune
practici dintre statele membre, cu respectarea principiului
subsidiarității;
B. întrucât scopul unui sistem de TVA comun
este consolidarea eficienței în funcționarea pieței interne, ceea ce
reprezintă un instrument esențial pentru menținerea de către UE a
competitivității sale;
Considerații generale
3.
constată că definițiile unor concepte precum „bunăstarea socială” sau
„principiile de ordin social”, care desemnează servicii ce pot face
obiectul unei scutiri sau al unei cote reduse a TVA-ului, sunt foarte
vagi, deoarece sunt stabilite de instanțele naționale în baza
legislației statelor membre și, prin urmare, prezintă riscul de a genera
o distorsionare permanentă a concurenței;
Procesul juridic
46. prin urmare, solicită statelor membre să sporească gradul de armonizare prin următoarele măsuri:
–
să recurgă la regulamente în loc de directive, în măsura posibilului,
deoarece acestea asigură o armonizare imediată și securitate juridică;
–
în mod alternativ, să permită Comisiei să publice o culegere de norme
comune la nivelul UE privind TVA sub formă de decizii de punere în
aplicare cu aprobarea majorității statelor membre(4), modificând rolul
Comitetului pentru TVA;
– să instituie un proces de raționalizare și
coordonare la nivelul UE a proceselor naționale de implementare,
acordând Comisiei un rol mai important;
– să implice, ca regulă
generală, părțile interesate și întreprinderile în procesul de elaborare
și punere în aplicare a legislației privind TVA atât la nivelul UE, cât
și la nivel național, implicând îndeosebi experți externi în
activitatea Comitetului pentru TVA la nivelul UE;
PROIECT DE RAPORT
referitor la o propunere de regulament al Parlamentului European privind
modalităţile detaliate de exercitare a dreptului de anchetă al
Parlamentului European şi de abrogare a Deciziei 95/167/CE, Euratom,
ECSC a Parlamentului European, Consilului şi Comisiei (2009/2212(INI))
(4)
În concordanţă cu principiul utilităţii, astfel cum a fost recunoscut
în jurisprudenţa Curţii de Justiţie, competenţele care sunt
indispensabile pentru îndeplinirea sarcinilor ce decurg din dreptul de
anchetare ar trebui conferite Parlamentului European şi comisiilor sale
de anchetă. În acest scop, este de asemenea esenţial ca instituţiile şi
organismele Uniunii Europene, precum şi statele membre, să ia toate
măsurile menite să faciliteze îndeplinirea respectivelor sarcini.
(7)
Dreptul de anchetare, ca element important al competenţelor de
supraveghere parlamentară, urmăreşte stabilirea modului în care a fost
aplicat în trecut corpusul legislativ existent; în acest fel, este
esenţial ca o comisie de anchetă să se poată sprijini pe dovezi
concrete, acumulate în cursul cercetărilor sale. În acest scop,
comisiile de anchetă ar trebui să aibă posibilitatea ca, în limitele
mandatului lor, să desfăşoare toate cercetările pe care le consideră
necesare pentru îndeplinirea sarcinilor lor, în special să întreprindă
cercetări la faţa locului, să solicite documente, să citeze martori, să
audieze funcţionari şi alţi agenţi ai Uniunii sau ai statelor membre şi
să ceară rapoarte de expertiză.
(12) Pentru ca o comisie de
anchetă să poată fi, însă, sigură că concluziile sale se bazează pe
elemente cu valoare probatorie, aceasta ar trebui să fie îndrituită, de
asemenea, să citeze ca martor orice persoană rezidentă în Uniunea
Europeană, inclusiv funcţionarii şi ceilalţi agenţi ai instituţiilor
Uniunii sau ai statelor membre, cu obligaţia de a răspunde la întrebări
cu bunăvoinţă, în totalitate şi respectând adevărul; mai mult, pentru a
garanta capacitatea funcţionarilor şi a celorlalţi agenţi ai Uniunii de a
se conforma acestei obligaţi, ar trebui afirmat cu claritate că, în
conformitate cu articolul 17 şi articolul 19 din Statutul funcţionarilor
Uniunii Europene, stabilit prin Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr.
259/681, şi cu articolul 11 din Regimul aplicabil altor agenţi ai
Uniunii, specificat în acelaşi regulament, se consideră că aceştia sunt
autorizaţi să se supună somaţiilor comisiilor, să ia parte la audieri în
calitate de martori, să dea declaraţii şi să producă dovezi în
persoană.
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu