08 martie 2011

Constituţia



Câte mai sunt de făcut...

Fără modificarea Legii fundamentale, infractorii se pot bucura, după câţiva ani de detenţie, de averile obţinute ilegal.


Vor mai trece probabil ani buni până când justiţia va deveni cu totul eficientă şi în România, în sensul în care infractorii nu se vor mai putea bucura, după câţiva ani de detenţie, de vilele, de maşinile de lux şi de conturile "grase" obţinute ilegal.

Motivul: nu ar fi suficientă o simplă modificare legislativă - aşa cum a cerut ieri procurorul-general Codruţa Kovesi şi cum s-a încercat, de altfel, prin introducerea, în noul Cod Penal, a conceptului de "confiscare extinsă" (iniţiativă respinsă însă de parlament - n.r.). Este nevoie în primul rând - susţin specialiştii în Drept consultaţi de EVZ - de modificarea Constituţiei.

Mai exact, de eliminarea din articolul 44, alineatul 8 a prevederii potrivit căreia "caracterul licit al dobândirii (averii - n.r.) se prezumă". "Ceea ce este imposibil să se întâmple, cu atât mai mult cu cât parlamentarii noştri - unii dintre ei aflaţi deja sub lupa procurorilor anticorupţie - nu au fost de acord nici măcar cu modificarea Codului Penal", susţin surse judiciare.

Sechestrul depinde tot de Constituţie


În plus, este nevoie de schimbarea mentalităţii celor implicaţi în astfel de anchete, de înfiinţarea unor noi instituţii - care să-i degreveze pe procurori şi să urmărească traseul banilor dobândiţi ilegal -, dar şi de modificarea legislaţiei interne. E drept că o serie de paşi au fost făcuţi, prin înfiinţarea Biroului pentru Prevenirea Criminalităţii şi de Cooperare cu Oficiile de Recuperare a Creanţelor din Statele Membre ale UE şi prin pregătirea, pe bani europeni, a investigatorilor financiari.

Există însă probleme în executarea de către Fisc a hotărârilor judecătoreşti referitoare la confiscarea bunurilor unor persoane condamnate. "Au fost nenumărate cazuri în care Fiscul nu a valorificat timp de cinci ani bunurile confiscate, decizia instanţei a fost considerată prescrisă, iar bunurile i-au fost returnate condamnatului", au explicat sursele citate.

Iar o altă problemă, la care a făcut referire şi preşedintele Traian Băsescu, este cea legată de momentul instituirii sechestrului pe bunurile unor inculpaţi. "(...) va trebui să gândim dacă nu cumva în anumite dosare, prin lege, putem stabili sechestrarea bunurilor încă de la începutul urmăririi penale", a spus Băsescu.

În acest moment însă, pentru a respecta Constituţia, procurorii pot institui sechestrul doar la finalul anchetei în care dovedesc cu probe certe că bunurile ce urmează a fi confiscate au fost dobândite din infracţiuni. Au fost însă multe cazuri în care, de la debutul anchetei şi până la finalul ei, cei acuzaţi şi-au transferat averea pe numele apropiaţilor.

Durata reţinerii, stabilită tot de Legea fundamentală


Cât despre mărirea duratei reţinerii de la 24 la 48 sau la 72 de ore - cerută în mai multe rânduri de procurorul general -, şi aceasta este imposibilă fără modificarea Legii fundamentale. Deşi alte state membre au luat această măsură, acceptată şi de CEDO, România e singura ţară europeană a cărei Constituţie prevede că "reţinerea nu poate depăşi 24 de ore".

"Justiţia va fi într-adevăr eficientă atunci când un condamnat va pierde toate bunurile dobândite nelegal."

CODRUŢA KOVESI, procuror general al României

PĂRERI ÎMPĂRŢITE

Gorghiu: este un proiect inaplicabil. Greblă: propuneri corecteperioadei


Propunerile de prelungire a perioadei de reţinere şi confiscarea averilor nejustificate împart parlamentarii în două tabere: unii susţin că măsurile sunt necesare, alţii invocă abuzul.

Deputatul PNL Alina Gorghiu, membră în Comisia juridică, spune că nu s-ar justifica reţinerea pe o perioadă mai mare de 24 de ore. "Nu este prima dată când procurorul general vine cu o asemenea idee nu numai neinspirată, ci şi periculoasă. Ar trebui să înţelegem că măsura privării de libertate, indiferent în ce formă este ea, că e vorba de reţinere sau de arestare preventivă pe 29 de zile, este o situaţie cu totul excepţională, de care nu ar trebui să se abuzeze", a arătat Gorghiu.

Nici PDL-ista Carmen Axenie, deputat în Comisia juridică, nu ar fi de acord cu prelungirea termenului de reţinere până la 72 de ore. "În 24 de ore, practic, procedural, procurorul are dosarul, are dovezile, cu care doar merge în instanţă şi solicită judecătorului arestarea pe o perioadă de 29 de zile, să zicem. Pentru ce e nevoie de 72 de ore? Practic, în acea perioadă nu mai este nevoie să fabrici documente", este de părere Axenie, care nu ar susţine o astfel de modificare.

Pe de altă parte, senatorul PSD Toni Greblă, preşedintele Comisiei juridice, susţine că "propunerea e corectă". "Există infracţiuni cu multipli subiecţi, unde investigaţia trebuie să fie mai amplă şi unde efectiv 24 de ore nu sunt suficiente", a argumentat acesta.

El ar vota chiar şi pentru confiscarea averilor nejustificate, dacă măsura se referă însă la valori foarte mari. "Trebuie să avem în vedere că este vorba de marile averi. Nu trebuie să te întrebe pe tine despre o sumă de 9.000 de euro, că de unde îi ai? Poate nu fumezi şi eşti mai econom", a completat Toni Greblă, cu a cărui părere nu este însă de acord liberala Alina Gorghiu.

"Este un subiect delicat, care, pe lângă revizuirea Constituţiei, necesită şi o dezbatere publică serioasă. Din punctul meu de vedere este inaplicabil proiectul", a susţinut Gorghiu.

La rândul ei, Carmen Axenie a subliniat că pentru propunerile procurorului general este necesară revizuirea Constituţiei, un demers greoi pentru putere. "Revizuirea necesită două treime din votul parlamentului şi noi, din păcate, nu avem suficiente voturi să întrunim majoritatea", a explicat democrat-liberala.

Evenimentul zilei

10 comentarii :

Anonim spunea...

si in germania, se pune imediat sechestru, chiar si pt, sume mici.

trebuie fäcut ceva.

uitati-vä la derbedei cum stau pe miliarde, dar sunt datori s-au insealä statul

anarchix spunea...

off-topic: http://www.governmentattic.org/4docs/NSA_AmerCryptColdWarBk4_1999.pdf

Riddick spunea...

@Theo: Uşor de zis, greu de făcut.


@anarchix: Tare. Trecut la bookmark.

Anonim spunea...

Bomba!!!!!

http://www.hotnews.ro/stiri-international-8372862-joaca-europei-imperiul-franco-german-cum-vor-sarkozy-merkel-schimbe-radical-economia.htm

Cata dreptate ai avut!

Riddick spunea...

Întotdeauna am crezut că pe Berlin trebuie detonată bomba atomică care nu a mai fost necesară în 1945. Trebuie liniştiţi pentru 1000 de ani.

Crystal Clear spunea...

Eu l-am crezut pe Riddick demult !
Pentru ca tot ce afirma era sustinut de dovezi si era logic.
Sunt foarte putine bloguri politice profesioniste la nivelul lui (completat perfect cu News Reload )!

Eu nu inteleg de ce articolul de sus de pe Hotnews a aparut doar acum ?
Sa vedem ce face Basescu.
Deja suntem ingenuncheati cu benzina.

De cand am intrat in UE in 2007 absolut toate preturile au crescut.
Este pur si simplu dezastru !!!!!

Riddick spunea...

Să vedem prezentarea proiectului de buget la Bruxelles. Am ajuns colonie..

Riddick spunea...

CE MORŢII MAMII LOR AU EI TREABĂ CU BUGETUL ROMÂNIEI ?!

Crystal Clear spunea...

Da, deja am ajuns colonie !!!!
La Nasul a spus in in acest moment Romania are cel mai ridicat pret din lume la benzina

Riddick spunea...

După informaţiile mele, unu', Lagardere, francez, proprietar şi la Europa FM, şi care îl admonesta (2003, parcă), pe Turcescu, "că noi - "ei" -vrem contracte în România, mai usor cu democraţia" (grupul Lagardere spera la comenzi de stat -militare, aviaţie...). Scârbe...


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: