17 mai 2021

Tercio español

Sau "falanga mixtă spaniolă". Cea din Evul Mediu, nu Falanga, partid spaniol de pe vremea lui Franco. Tercio ("treimea", "din trei părţi") era sub forma unui pătrat de suliţaşi, cu alte patru pătrate mai mici "la vârfuri", formate (mixt) din archebuzieri şi alţi pedestraşi cu săbii. Majoritatea veteranos, adică având experienţă de luptă. Suliţele erau lungi de 5-6 metri şi cu contragreutate la partea opusă vârfului (nu prea greu), spre a se mânui mai uşor. Din lemn de frasin (elastic, deci rezistent la şocuri şi mai uşor decât stejarul). Misiunea suliţaşilor (în afară de atac "când ajung pe poziţie") era şi de a proteja archebuzierii şi escudados (purtătorii de săbii) de atacul cavaleriei inamice. Care adoptă o tactică împotriva formaţiilor-"arici" tip tercio: caracole - cavaleria uşoară încearcă să dezorganizeze rândurile formaţiei prin "morişcă de foc". Fiecare are câte două pistoale "cu cremene/fitil" din care trage câte un foc, dar repede cât să nu tragă în ei archebuzierii - mişcare laterală rapidă. După care intră în acţiune cavaleria grea, care are de-a face acum cu o formaţie mai mult sau mai puţin dezorganizată.

 

Explicaţii suplimentare aici (traducerea lasă de dorit, dar...).
Varianta în engleză - aici; un alt clip - aici.

O reluare revizuită a falangei macedonene, avea să aducă succese spaniolilor timp de vreo 200 de ani. Până când armele de foc ghintuite, cu precizie şi bătaie sporite, fac irelevante formaţiile mari de suliţaşi şi de pedestraşi cu săbii (fie ele şi "pentru două mâini"), iar baioneta "înlocuieşte suliţa scurtă". Ceva similar la Cavalerii de Malta: suliţaşi şi halebardieri intercalaţi printre archebuzieri, cu rolul de a respinge atacul turcilor în intervalul schimbării rândurilor de archebuzieri (cei care trăgeau salva treceau în spate ca să reîncarce, locul lor fiind luat de un alt rând - lupta era "care pe care", se purta de la 10-15 metri şi maltezii erau puternic copleşiţi numeric).

Precum se vede, încep "o serie nouă", pe care am numit-o "teleenciclopedia": subiecte controversate, uitate, inedite. În general subiecte istorice, dar nu numai.

12 comentarii :

Anonim spunea...

Pai daca tot te lauzi ca incepi " o serie noua " pe care s -o numesti....teleenciclopedia ia vezi , poate dai si oarece secvente de la spectacolul " Dineu cu prosti " sustinut la TNB de catre cuplul CARAMITRU-MALAIELE in fatza unui Prim Ministru si-a catorva zeci de spectatori...mascati si fireste vaccinati . Chiar , sunt al dracului de curios daca actorii au purtat si ei masti anti...prostie .

Riddick spunea...

Bun titlu. ;-)

Dar aici e altă rubrică: "cronica mondenă". Nu mă bag... ;-)

Anonim spunea...

La my angry rants . Parca mi-ai fi citit biografia ! Diferentza , singura de altfel , o constituie faptul ca , atunci cand am reusit sa citesc prin ceatza , panoul cu denumirea garii de destinatie , mi-am sfatuit copii sa plece dracului de-aci , cat mai departe si mai ales...cat mai este inca vreme pentru a se putea bucura de ceea ce , consideram eu , insemna viata adevarata .Gorbaciov { apropo , mai traieste INCA javra asta ? } n-a fost un tradator al socialismului ci , a fost doar , un fel de ucenic vrajitor care , nu stia cu ce se joaca . Cand a inteles , era prea tarziu { sa zica spasibo ca nu i-a luat locul lui Lenin } :a fost inlocuit de la comanda , iar locul sau a fost ocupat de cine trebuia caci , Eltzen a fost doar un...accident al istoriei .

Riddick spunea...

Gorbaciov încă mai trăieşte (sunt curios dacă va avea funeralii de stat în Rusia - ceva mă face să cred că NU: ar protesta lumea!). Ba ştia exact ce face, era parte a conspiraţiei şi nu vreun naiv.



 © my angry rants:
 
După aproape două generaţii de la apariţia pericolului globalist - în întruchiparea sa mai evidentă, mai ante portas - sub forma gorbaciovismului, nici acum nu ne-am dezmeticit pentru a defini momentul, fie şi măcar a posteriori.
Fiindcă el trebuia combătut încă de pe atunci dar nici "în numele socialismului"*, nici (în cazul RSR) "în numele lui Ceauşescu". Nu. Trebuia intuită exact natura pericolului. Şi totuşi, extrem de puţini au făcut-o atunci, probabil nici până azi mediatizaţi.
Mulţi au halit minciuna sperând că "va cădea socialismul" (şi-a şi căzut dar... n-au ajuns ei în capul mesei, ba nici măcar n-au ajuns a fi invitaţi în salon).
Alţii, ceva mai mulţi, au aşteptat un "comunism cu faţă umană", împingând mai mult sau mai puţin "în acea direcţie" sau aşa crezând c-o fac. Până au desluşit prin ceaţă panoul cu denumirea reală a... gării de destinaţie.** Unde au mai descoperit că sunt trataţi drept "călători frauduloşi", naivii de ei având doar bilete clasa a III-a, "expirate".
O altă parte, "dăştepţii" din Sistem (cei neiniţiaţi ) au crezut că "treaba se va mişca mai bine aşa", că se pot adapta din mers ba chiar le va merge mai bine, "urmând să manevreze tot ei". Dar au descoperit la rândul lor că au apărut pe lista disponibilizaţilor.
- - - - - - -
* Ceauşescu însuşi l-a apostrofat "public" pe Gorbaciov, numindu-l "trădător al socialismului" (el tot nu pricepea că totul era în joc, nu doar "socialismul"). Şi asta era la o reuniune la vârf a statelor socialiste, numai acolo a existat reacţia: în rest doar aluzii vagi şi numai în presa tipărită (şi doar în cea "de nişă" gen Luceafărul, Săptămâna - în Scânteia extrem de rar), din partea unora mai mici, de la eşalonul 3 în jos. Târziu de tot, când deja era prea târziu, Ceauşescu a rostit în discursuri televizate expresia "anumite cercuri". Nici atunci nu le-a zis pe nume...
** Sau, mai exact, locul în care epava industrializării s-a oprit, în urma sabotajului sistematic.

Anonim spunea...

La my angry rants . Unde dracu ai vazut dumneata ca , cineva sa imparta cu noi , doar RISCURI SI PONOASE ??? Probabil ca , doreai sa spui ca , riscurile si ponoasele le vom trage DOAR NOI , nu cei ce le produc ceea ce , este cu totul si cu totul altceva !

Anonim spunea...

La DUDA ZILEI . CFR CALATORI , CFR INFRASTRUCTURA...astia-s chiar atat de profitabili si chiar n-ar trebuii desfiintati ? Oricum , STATUL a acordat CFR-ului de-alungul vremii , atatea subventii incat sa fi putut reface din temelii acest mamut numit CFR .Fireste ca , au fost unii ce n-au uitat chestia aia cu " ceferistii , cei mai inaintati fii ai clasei muncitoare " sau cu...Vasile Roaita si sirena lui .Ai fost vreodata in Franta ? Ei bine , mie mi-ar convenii ca , aia de la CFF sa cumpere { eventual daca-s chiar atat de fraieri sa preia minim 90% din actiuni } , CFR-ul si , macar sa-ncerce sa-i puna pe roti iar daca vor face asta asa cum este in Franta , te asigur ca nu vor mai exista intarzieri la CFR Calatori , la CFR Marfa sau munca aiurea si d e mantuiala ca la aia de la Infrastructura . Intrebare : ai calatorit vreodata cu TGV-ul ? Pai te pot asigura ca , daca TGV ar functiona in Romania , din doua una : fie s-ar dezintegra instantaneu datorita infrastructurii de rulare , fie am ajunge de la Bucuresti la Constanta in...douazeci de minute ! Una-i sa zbori cu 300Km/h si cu totul altceva este s-o faci avand doar...40Km/h fie vara fie iarna .Ti-l mai amintesti pe...Gruia Stoica ? O mai traii escrocul ala si cine l-a sustinut sa reuseasca ca dintr-un amarastean ce , in ultima vreme se ocupa cu colectarea de fier vechi sa ajunga mare patron la CFR MARFA ? Si dumneata consideri sa STATUL a facut ilegalitati in a cordarea de subventii ? Lovesti in Gruia Stoica ...lovesti in salariatii de la CFR Marfa !

Riddick spunea...

Exact aşa, de-aia am şi pus ghilimele la "împart":

[...] Mai ieşiţi naibii din negare - ei nu "împart" nimic cu voi în afară de riscuri şi ponoase.

(http://riddickro.blogspot.com/2021/05/my-angry-rants-27.html)

Poate fi "rentabil" fiind lăsat "de capul lui", un picior sau un deget "detaşat" (tăiat) din corp? NU. Un CFR unitar ar fi fost, totuşi. Cu nişte bilete mai scumpe pentru călători, poate - dar se vor scumpi oricum. Am văzut traverse de beton armat având pe ele marcaj (din turnare) cu anii 1975, 1976... ceea ce era noutate pe atunci. Se înlocuiau când am trecut eu pe lângă liniile în şantier şi "am citit anul" (după vreo 40 de ani de la montare), fiindcă au apărut - între timp - fisuri în ele. Cine mai investeşte acum la scara la care s-a investit atunci?

(https://www.bursa.ro/cfr-marfa-la-un-pas-de-desfiintare-68792343)

Riddick spunea...

Liniile de care vorbeam erau intens circulate, şi mai ales de trenuri de marfă. Pentru pasageri sunt mai avantajoase traversele din lemn (de stejar tratat cu gudron) fiindcă amortizează mai bine şocurile şi "zgomotul de linie" este mai mic. Totuşi cele de beton sunt mai rezistente şi nu necesită revizuirea strângerii buloanelor de fixare a şinei la fel de des precum cele din lemn.

Anonim spunea...

Pai bine Riddick dar daca vor pune astia traverse de stejar tratate cu gudron...ce vor face tipii de la IKEA , de unde-si vor mai procura cheresteaua ? Am intrat acum deoarece , eram curios daca ai inceput chestia aia cu care te laudai si pe care-o numesti ... teleenciclopedia .

Anonim spunea...

Uite aici un material pentru viitoara..teleenciclopedie :
peromânește™
De Ghita Bizonu' preluat si dat mai departe
Al gasesti intre ZIARUL TRICOLORUL { Lampa lui Catu } si APOLOGETICUM .

Riddick spunea...

Am cam lenevit, recunosc. O să reiau şi postările-în-general, nu doar "teleenciclopedia".

Mda, şi stejarul "nu-i de colo", cum ai zice brad sau molid sau plop sau fag sau frasin.

Riddick spunea...

"Teleenciclopedia" nu-i decât o rubrică, ea va fi când şi când, nu la fel de des ca subiectele politice, ci cam ca cealaltă rubrică, "să mai şi râdem" (faze/poze care conţin şi umor).


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Hunor Kelemen, 2012: "Sigur, vorbim despre Statele Unite ale Europei şi eu, din acest punct de vedere, pe termen lung, văd o ieşire din situaţia actuală prin crearea acestei structuri. Atunci şi România, ca stat, va avea o autonomie în interiorul Statelor Unite ale Europei, în interiorul „statului mare". Trebuie să tindem către aceste lucruri şi să discutăm foarte sincer şi foarte deschis".

Postări populare: