Zilele trecute am asistat la o nouă circotecă pe aşa-zisa „piaţă media“, o reşapare complet lipsită de umor a foştilor condeieri ai lui Sorin Ovidiu Vîntu, pretinşi caţavenci.
Pe vremuri un brand jurnalistic, o revistă de satiră şi umor, „Academia Caţavencu“, revista editată de intelectuali, corosivă şi incisivă, era citită cu mult nesaţ. Anii au erodat marca şi mai ales banii. Lăcomia a învins feeria spumoasă a glumiţelor şi bancurilor. Ajunsă pe mâna lui SOV, revista se duce în cap, vertiginos, firma editoare dă faliment, iar marca este scoasă la licitaţie.
Tribunalul Bucureşti a admis în luna mai propunerea administratorului judiciar General Group Expert SRL privind intrarea în faliment în procedura generală a debitoarei SC Caţavencu SA, editorul „Academia Caţavencu“, potrivit deciziei publicate pe site-ul oficial al instanţei. Ulterior, în 26 mai, marca „Academia Caţavencu“ a fost scoasă la licitaţie, fiind adjudecată pentru suma de 1.617.000 de euro, cu TVA, de către Doru Buşcu, care nu a reuşit însă să strângă banii pentru a deveni proprietarul mărcii. Astfel, licitaţia a fost reluată în 14 iunie, când jurnalistul Claudiu Pădurean şi-a adjudecat marca „Academia Caţavencu“.
Un om de afaceri român, Adamescu, a cumpărat, prin Pădurean, drepturile intelectuale asupra mărcii. Deşi acesta anunţa că nu va face schimbări majore, angajaţii revistei, sub conducerea lui Doru Buşcu, se retrag, probabil prin demisie, şi „se asociază în vederea“ editării unei noi reviste de acelaşi fel: satiră. Dreptul lor, ar spune lumea. Da, dacă ea nu s-ar numi... „Caţavencii“. Adică ar fi corect dacă o mână de angajaţi de la Coca Cola ar scoate şi ei o băutură numită „Coca-Cole“ pe care ar promova-o la modul: „aceeaşi echipă care a produs până acum Coca-colele va produce de acum o nouă băutură care se va numi chiar aşa: «Coca Cole»? Sau KFC-uri, McDonalzi, Burger Kingsi sau Kindere?“ Seamănă mult cu piratarea clasică Made in China. Dar nesimţirea este clar Made in Roumanika.
Oare cum ar considera gradul de risc pentru România un investitor străin care ar dori să lanseze un produs în România şi ar face şi el o uşoară prospectare a pieţei şi ar citi asta? Ce exemplu dau aceşti lideri de opinie oamenilor simpli? La o căutare pe Internet după cuvintele „Poliţia, produse contrafăcute“ apar 379.000 de rezultate. Cutremurător pentru producători. O revistă este şi ea tot o marcă având valoare comercială.
Mărcile sunt protejate în România prin Legea 84/1998 care incriminează punerea în circulaţie a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare şi care îl prejudiciază pe titularul mărcii înregistrate şi pedepseşte infracţiunea cu până la 3 ani de închisoare. Dacă fapta este săvârşită de un grup infracţional, pedeapsa se majorează la 5 ani. Cu atât mai gravă pare acţiunea lui Doru Buşcu cu cât în anul 2006 acesta s-a mai îndestulat o dată de pe urma acestui brand, vânzând partea sa de acţiuni lui Vîntu pe o sumă rămasă necunoscută.
La muncă sau la întins mâna?
Discuţiile pe care aceştia le-au lansat în spaţiul public pretinzând că „am înregistrat la OSIM marca“ sunt doar nişte minciuni pentru că la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci sunt înregistrate doar două mărci conţinând „caţaven“: marca ce tocmai s-a vândut şi „catavencukamikaze.ro“.
Celelalte două poziţii sunt două depozite înregistrate în 23.06.2011 de Editura Cassandra SRL, dar e improbabil ca în urma examinării să fie admise cererile, având în vedere că se opune marca deja existentă.
Pe scurt, ceea ce fac în momentul de faţă „onorabilii“ foşti amploaiaţi ai lui Vîntu este o mânărie ordinară, o furăciune, pe tiparul asimilat probabil via maestrul SOV, expertul batistelor mereu umede. La începutul acestei săptămâni, jurnalistul Claudiu Pădurean, de la „România liberă“, proprietarul „pe hârtie“ al revistei, a declarat, după semnarea procesului-verbal de preluare a mărcii, că publicaţia nu se va închide, în timp ce Doru Buşcu, ex-directorul editorial al „Academiei Caţavencu“, scria, într-un editorial, că, „în afacerea Adamescu, oamenii de la Caţavencu se opresc aici, dar ei continuă să meargă pe alt drum. După achiziţia mărcii, noul proprietar a invitat echipa să rămână. A vorbit despre viitor, despre investiţii şi dezvoltare, despre o răbdare întinsă pe cinci ani“.
Până una-alta, echipajul Buşcu s-a apucat să-şi croiască viitorul prin parazitarea vechii mărci, cea pe care s-au încasat odată banii. Deloc umoristic, ci mai degrabă escrocheristic. „Lansarea“ şi-au făcut-o cu un clip caricatural, în care Dinescu se imită pe el însuşi, ca personaj de caricatură a „revoluţiei“ care l-a transformat în milionar şi poet cârnăţar. În spotul publicitar, în care apare echipa de la noua publicaţie, Florin Iaru îl introduce pe Dinescu: „Linişte, linişte, 22 de milioane de cititori sunt cu ochii pe noi. Mircea o să facă primul anunţ“. La rândul său, Doru Buşcu i se adresează lui Mircea Dinescu: „Mircea, fă-te că lucrezi cu noi!“, în timp ce Dinescu îi răspunde: „Bine, bă. Lucrez!“. Spotul se încheie cu Mircea Dinescu care afirmă: „Fraţilor, am învins!“, după care toată echipa strigă „Victorie!“.
Deşi a plecat de la „Academia Caţavencu“ pentru că nu a vrut să fie patronat de Dan Adamescu, echipajul lui Buşcu îşi face reclamă la noua revistă chiar pe site-ul publicaţiei de la care a demisionat, ceva mai mult decât deontologic. Potrivit lui Mircea Dinescu, revista „Caţavencii“ va fi una de „satiră politică“. „Vom regândi puţin revista. Va fi probabil mai puţin stufoasă, mai limpede“, a spus Mircea Dinescu. „Este întoarcerea poetului. Am stat acolo şapte ani. M-au rugat să mă întorc. Voi scrie săptămânal un pamflet pe prima pagină“, a precizat Mircea Dinescu. El a mai spus că Doru Buşcu, cel care la „Academia Caţavencu“ ocupa funcţia de director editorial, va coordona din punct de vedere editorial şi noul săptămânal „Caţavencii“.
Să le fie de bine, dacă tot au pornit-o aşa, ar trebui să nu uite să aducă şi momâia lui Iliescu între ei, eventual pus pe căruciorul lui Sorin Ovidiu Vîntu, ca să nu uite ce-au fost şi ce-au ajuns..
6 comentarii :
Ne-au pacalit si astia de la inceput...
Au jucat mereu teatru impreuna cu Dinescu
Am contribuit şi eu la faliment, necumpărând NICIUN EXEMPLAR înca din 2006. Sunt curios dacă îşi actualizează Preda blogroll-ul, acum apare "Caţavencu", să vedem dacă mai rămâne, ori dacă apare "Caţavencii".
Scris cam din ficat, sincer, analogia Academia Catavencu - Catavencuu vs Coca-Cola Coca-Cole nu tine decat la postaci. Exista si Pepsi-Cola si Virgin-Cola si multe alte-Cola, probleme? Pe modelul colelor putea sa se cheme si Bufetul Catavencu...Senatul Catavencu. etc. Mult mai apropiate sunt marcile Dilema si Dilema Veche, de exemplu. Dpmdv era foarte okei daca primul cuvant nu e acelasi.
Adamescu nu a cumparat numele de "Catavencu" de la Caragiale, a cumparat "Academia Catavencu".
Revista, de-a lungul istoriei s-a numit Catavencu...echipa s-a certat cu editorul, a ajuns "Academia Catavencu" si acum "Catavencii".
Apoi, legal...marcile se protejeaza la OSIM, cine e prevazator protejeaza mai mult imprejurul Catavencu...cine nu, nu.
Sunt de părere că Adamescu a dat banii ăia aiurea, afară de cazul că scopul real era eliminarea echipei respective de acolo şi schimbarea liniei revistei.
Mersi ca ma aprobati macar in comentarii. Dar oare de ce sunt suparati cei de la Curentul ca a fost Adamescu neprevazator si nu si-a protejat marca prin inregistrare de combinatii la OSIM si de adrese .ro cu ele?
Bref...banii platiti de Adamescu se intorc la bugetul de stat, mai e timp pana la alegeri sa ii sifoneze cel care l-a utilizat pe Adamescu la achizitionare...ca eu banuiesc ca nu e el, el stie ce greu se face milionu' de dolari. E probabil cineva care face banu grup de la stat fara mare risc. Stiu de la un prieten de la BRD ca Adamescu are credite la care tot trage mata de coada, deci probabil nu sunt banii lui.
Catavencii nu pot fura o marca ce nu e a nimanui...e o calomnie titlul din Curentul!
Pâi, cred că fiind ei în contre de mai multa vreme, ar putea fi un motiv pt. care a apărut articolul.
Trimiteți un comentariu