01 noiembrie 2010

PNL şi PSD poartă o mare parte din vină pentru moartea celor doi piloţi



Un avion MiG-21 LanceR cu dublă comandă s-a prăbuşit azi lângă Câmpia Turzii, ambii piloţi pierzându-şi viaţa.

Comunicatul MApN spune că era "o misiune de cercetare meteo în vederea pregătirii unor zboruri de instrucţie".

De obicei, unele zboruri de instrucţie (mai ales pentru piloţii începători) presupun zborul cu avioane cu dublă comandă, instructorul de zbor ocupând unul din locuri. Desigur, zbor de instrucţie pentru MiG-21, că asta avem, datorita "grijii" politicienilor. Cei doi piloţi aveau multă experienţă, se poate presupune că accidentul a avut cauze tehnice.

Mereu am fost nepregătiţi, când am intrat în primul război mondial aveam vreo 10-15 avioane şi cam de 10 ori mai puţine mitraliere proporţional cu efectivele, iar în al doilea război mondial tunurile erau trase de cai cu hamuri din frânghie. Pierderile (morţi) din primul război mondial au fost de 44,7% în rândul trupelor române, şi de circa 16,1% în rândul trupelor franceze si germane, care au luptat timp de patru ani, nu doar doi ani (sursa).

În 2008 s-a ridicat problema înzestrării aviaţiei militare cu un nou tip de avion, fiind cunoscut că MiG-21 este aproape de a îşi epuiza resursa de zbor, cu toate modernizările din anii '90. 

La guvernare în 2008 era guvernul minoritar Tăriceanu (PNL+UDMR, cu sprijin politic PSD+PC). Tăriceanu vroia un "avion european" (foarte probabil SAAB-Gripen), iar Traian Băsescu opta pentru F-16, din care prima parte urmau să fie second-hand recondiţionate, şi pe măsură ce se produceau, soseau F-16 noi, cealaltă parte.

Cum deciziile CSAT şi ale guvernului erau divergente, nu s-a mai procurat niciun fel de avion nou, până în prezent.

Să notăm că, dacă se aproba din 2008 procurarea de F-16, deja urmau să sosească până în 2010 avioanele recondiţionate, si nu mai exista necesitatea de a se efectua zboruri de instrucţie ori misiuni de cercetare meteo pe MiG-21 LanceR.

Un scurt remember al declaraţiilor principalilor actori politici pe tema înzestrării cu avioane (2008):
- “Am urmarit cu atentie iesirea Presedintelui de la bilantul MApN si cea a Premierului de astazi pe tema achizitiei avioanelor de lupta. Presedintele a pledat cu o zi in urma pentru accelerarea acestor achizitii, respectiv pentru avioane americane de tip F 16, in timp ce premierul a vorbit indirect despre nevoia de a nu cumpara avioane de mana a doua, ci de avioane europene ”, a declarat Mircea Geoana.

Liderul PSD a mentionat ca programul de achizitie a avioanelor de lupta este evaluat in acest moment la 3,5 miliarde de euro, dar ca ar putea ajunge la 4 miliarde. “Asistam la o competitie pentru comisioane intre cele doua palate si avem nevoie de o informare a Parlamentului fata de acest subiect foarte costisitor ”, a mai spus Geoana. Liderul PSD a anuntata ca ministrul apararii, seful Marelui Stat Major si ministrul Finantelor vor fi chemati in fata Parlamentului pentru a da explicatii referitoare la planul de achizitii.


Geoana a spus din nou ca Romania nu are nevoie de 48 de avioane si ca MApN nu are o strategie actualizata. “Din punctul nostru de vedere, niciun fel de achizitie masiva de echipament militar nu trebuie facuta pana nu reactualizam Strategia de securitate a Romaniei”, a mai declarat liderul social-democrat. 


- Premierul a declarat ca exclude posibilitatea ca statul roman sa cumpere avioane la mana a doua. “Nu ne permitem sa ne jucam de-a apararea. Ca prim-ministru, declar foarte limpede ca mi se pare normal ca Romania sa nu fie tratata numai ca o tara care are obligatia sa achizitioneze. Suntem membri NATO, membri ai Uniunii Europene, dar avem si propriile interese, interese economice, care inseamna ca la o achizitie atat de importanta din punct de vedere si strategic, militar, dar si economic, este o cheltuiala imensa; avem dreptul sa ne uitam la consecintele economice in cadrul economiei romanesti ”, a spus seful Guvernului. 
- Presedintele Traian Basescu a solicitat marti, la bilantul MApN, urgentarea programului de achizitii. “Cer Ministerului Apararii, Statului Major General sa depuna un efort major in indeplinirea programelor de achizitie a Armatei. Nu mai putem tolera de la an la an raportarile aproape nevinovate, cu zambetul pe buze, care arata si un oarecare nivel de dezinteres, ca iarasi nu ne-am realizat programul de achizitii”, a declarat presedintele.

In opinia sa, nerealizarea programelor de achizitii nu este justificata nici de procedurile greoaie. “Poti sa ai o intarziere in primul an, cand se intocmesc caiete de sarcini, cand se fac toate procedurile, dar perpetuarea acestei probleme an de an, nerealizarea achizitiilor de tehnica noua este un element ingrijorator pentru Armata”, a mai declarat Basescu.
Fostul ministru al apărarii din 2008, Meleşcanu, declară acum: "Indiferent care va fi rezultatul anchetei, este clar că nu pot fi decât două cauze - deoarece am înţeles că nu sunt cauze de natură meteorologică: de natură tehnică sau eroare umană. În ambele cazuri, adevăratul motiv este insuficienţa de fonduri". 

"Insuficienţa de fonduri", în condiţiile în care în 2008 nu venise încă criza, aveam creştere economică, însă guvernul Tăriceanu a cheltuit iresponsabil miliarde de euro în scop electoral.

2 comentarii :

Anonim spunea...

melescanu mananca rahat...daca pnl/psd erau de acord cu achizitionarea F-16 si nu a slabului SAAB Gripen care numai european nu e, ( e cosntruit in totalitate in suedia cu motor american de F-18), poate acum aceasta tragedie era evitata...

Riddick spunea...

Când am auzit de accident, şi de dublă comandă, m-am gândit imediat la Laurenţiu Chiriţă, un pilot deosebit, citisem despre el diverse articole încă din 1999.

Meleşcanu e un dobitoc, de-ar crăpa dracului mai repede acest boşorog nenorocit.


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: