22 februarie 2010

George Soros : Europa se va confrunta cu încercări mai mari decât Grecia

În Financial Times a apărut un articol scris de George Soros : "Europa se va confrunta cu încercări mai mari decât Grecia". Reiese extrema vulnerabilitate a monedei euro - proiect în primul rând politic, nu economic - ca şi a "zonei euro" în ansamblu, spre care alergăm şi noi ca să ne aflăm în treabă (Vaclav Klaus afirmă, spre exemplu, că Cehia şi coroana cehă au scăpat mult mai ieftin, tocmai fiindcă Cehia nu este în zona euro).
Sunt semnale că se doreşte instrumentarea crizei economice pentru o mai mare centralizare a UE - Van Rompuy cere înfiinţarea unui guvern economic al UE, iar în viitor, şefii de stat şi de guvern... "vor trebui să fie responsabili la nivelul UE".
Hop şi Miluţ cu o idee "genială" - iniţierea unui lobby pentru înfiinţarea unui Fond Monetar European.
În continuare, articolul din Financial Times:

Otmar Issing, unul din părinţii monedei euro, arată în mod corect principiul pe care moneda unică a fost înfiinţată. Aşa cum a scris în FT saptămâna trecută, euro a fost menit să fie o uniune monetară, nu însă una politică. Statele participante au stabilit o bancă centrală comună, dar au refuzat să predea dreptul de a impozita cetăţenii lor către o autoritate comună. Acest principiu a fost consacrat în Tratatul de la Maastricht şi a fost de atunci interpretat astfel în mod riguros, de Curtea Constituţională germană. Moneda euro a fost o construcţie unică si neobişnuită, a cărei viabilitate este acum în curs de testare.

Construcţia este evident eronată. O monedă complet funcţională necesită atât o bancă centrală cât şi o trezorerie. Trezoreria nu trebuie să fie utilizată pentru a impozita cetăţenii în mod obişnuit, dar aceasta trebuie să fie disponibilă în perioade de criză. În cazul în care sistemul financiar este în pericol de prăbuşire, banca centrală poate furniza lichidităţi, dar numai o trezorerie se poate ocupa cu problemele de solvabilitate. Acesta este un fapt bine cunoscut, care ar fi trebuit să fi fost clar pentru toţi cei implicaţi în crearea monedei euro. Domnul Issing admite că el a fost printre cei care au crezut că "începând uniunea monetară fără a fi stabilit o uniune politică, a fost ca şi cum ai pune căruţa înaintea cailor".

Uniunea Europeană a fost întemeiată prin punerea căruţei înaintea cailor : stabilirea de obiective şi calendare limitate, dar realizabile din punct de vedere politic, ştiind foarte bine că acestea nu ar fi suficiente, şi că necesită măsuri suplimentare în timp util. Dar din diferite motive procesul se opreşte treptat. UE este acum în mare parte îngheţată sub forma sa actuală.

Acelaşi lucru se aplică la euro. Crah-ul din 2008 a relevat o breşă în construcţia sa, atunci când membrii au trebuit să salveze sistemele lor bancare în mod independent. Criza greacă a datoriei a adus problemele la un punct culminant. În cazul în care ţările membre nu pot face următorii paşi înainte, moneda euro se va prăbuşi.

Construcţia iniţială a monedei euro postula ca membrii să respecte limitele stabilite de Tratatul de la Maastricht. Dar guvernele anterioare din Grecia au încălcat în mod flagrant aceste limite. Guvernul George Papandreou, ales in octombrie anul trecut, cu un mandat pentru a face curăţenie, a dezvăluit faptul că deficitul bugetar a ajuns la 12.7 la sută în 2009, şocând atât autorităţile europene cât şi pieţele.

Autorităţile europene au acceptat un plan care ar reduce deficitul treptat, cu o primă tranşă de 4 la sută, dar pieţele nu au fost convinse. Prima de risc pe obligaţiunile de stat greceşti continuă să staţioneze în jur de 3 la sută, lipsind Grecia de o mare parte a beneficiilor de membru al zonei euro. Dacă aceasta va continua, există un pericol real ca Grecia să nu poată să iasă de la sine din situaţia dificilă, indiferent ce ar face. Reducerile bugetare suplimentare ar diminua în continuare activitatea economică, reducând veniturile fiscale şi agravând raportul datorie-PNB. Având în vedere pericolul, prima de risc nu va reveni la nivelul său anterior, în absenţa unor intervenţii din exterior.

Situaţia este agravată de piaţa credit default swap (CDS), care este părtinitoare în favoarea celor care speculează pe eşec. Fiind CDS pe termen lung, riscul scade în mod automat, dacă aceştia greşesc. Acest lucru este opusul vânzării acţiunilor pe termen scurt, unde investind greşit, riscul creşte în mod automat. Speculaţiile pe CDS pot duce prima de risc spre creştere.

Recunoscând necesitatea, la ultima reuniune Ecofin a miniştrilor de finanţe din UE, pentru prima dată s-au angajat "pentru a proteja stabilitatea financiară în zona euro în ansamblu". Dar ei nu au găsit încă un mecanism pentru a o face, deoarece regimul actual instituţional nu o prevede - deşi articolul 123 din Tratatul de la Lisabona stabileşte o bază legală pentru aceasta. Cea mai eficientă soluţie ar fi să emită în solidar euroobligaţiuni garantate pentru refinanţarea, să zicem, a 75 la suta din datoriile scadente, atâta timp cât Grecia îndeplineşte obiectivele sale, lăsând Atena să finanţeze restul nevoilor sale după cum poate mai bine. Acest lucru ar reduce în mod semnificativ costurile de finanţare şi ar fi echivalentul Fondului Monetar Internaţional, rambursând împrumuturi condiţionate, în tranşe.

Dar acest lucru este imposibil din punct de vedere politic, în prezent, pentru că Germania se opune cu fermitate să servească drept buzunar adânc pentru partenerii săi risipitori. Prin urmare, alte expediente vor trebui să fie găsite.

Guvernul Papandreou este determinat să corecteze abuzurile din trecut şi se bucură de un sprijin popular remarcabil. Au fost proteste de masă şi rezistenţă dinspre garda veche a partidului de guvernământ, dar publicul pare gata să accepte austeritatea, atât timp cât se vede progres înregistrat în corectarea abuzurilor bugetare - şi există o mulţime de abuzuri, pentru a permite progresul.

Deci, asistenţa "improvizată" ar trebui să fie suficientă pentru Grecia, dar ocoleşte Spania, Italia, Portugalia şi Irlanda. Împreună, ele constituie o porţiune prea mare parte din euroland care ar urma să fie ajutată în acest mod. Supravieţuirea Greciei ar lăsa totuşi viitorul monedei euro în dubiu. Chiar în cazul în care trece de criza actuală, ce va fi la una viitoare? Este clar de ceea ce este nevoie : de monitorizare mai intruzivă şi aranjamente instituţionale privind modalităţile de asistenţă condiţionată. O piaţă bine organizată a eurobondurilor ar fi de dorit. Întrebarea este dacă voinţa politică pentru aceste măsuri poate fi generată.

5 comentarii :

Despina spunea...

E nasoala treba in UE
Cel mai bine este sa ne tinem pe langa Cehia si Polonia.
Dintre tarile vestice nu stiu cine mai sunt "prietenii" nostri?Franta?
Acum fiecare se lupta pentru el insusi,iar UE este doar o masca ipocrita prin care incearca sa castige diferite avantaje.
Sunt foarte circumspecta

Riddick spunea...

Franţa, nicidecum.

Tocmai vinde vase de asalt Mistral către Rusia. Le lipsiseră în timpul conflictului cu Georgia din 2008.

Uneori mai intru pe situl MAE român şi îmi vine să sparg monitorul.

Despina spunea...

Da, exact.Uitasem.
Acum cateva zile am auzit si eu povestea vaselor vandute rusilor.

Simt ca urmeaza o lupta pentru supravietuire serioasa de tot.
Si singura modalitate sa supravieturim este sa crestem economic.
Altfel pune laba pe noi cine are viteza mai mare.
Pana in 2012 suntem aparati. Sa vedem ce se intampla la alegerile parlamentare, apoi in 2014-iar emotii ...

amanda13 spunea...

este grava criza intr-adevar, insa intr-un fel inteleg Germania care are dreptate in privinta Greciei, o tara cu mana larga si cu sindicalisti ce par a fi importati din Romania.

Riddick spunea...

Germania are planuri cu bătaie lungă:

Germany’s Calculated Crisis

http://www.thetrumpet.com/index.php?q=6952.5469.0.0


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: