09 iunie 2013

Este ceva ciudat aici...


PDL (şi Băsescu, Forţa Civică, Mişcarea Populară, etc...) insistă pe o revizuire constituţională care să respecte opţiunea (pro) de la referendumul din 2009, adică parlament unicameral cu maximum 300 de mandate parlamentare. În secundar, cer o regionalizare care ar elimina judeţele, dar aşa ceva nu ar trece de un referendum nefraudat. PDL nu a respins, desigur,
introducerea noţiunii de "regiune" (la comisia de revizuire): "Teritoriul este organizat, sub aspect administrativ, în comune, oraşe, judeţe şi regiuni. În condiţiile legii, unele oraşe sunt declarate municipii", şi nici nu a anunţat o mobilizare la boicot pe tema regionalizării ("menţin judeţele !"). S-a spus ceva de genul "dacă în textul final se păstrează parlamentul bicameral, vom chema la boicotarea referendumului". Mai mult, încă - parlament unicameral şi eliminarea judeţelor nu s-ar putea aplica decât după următoarele alegeri generale (prima chestiune), sau din 2016 (cea de-a doua).

Lăzăroiu (interviu Info Sud-Est):

ISE: Cum previzionați viitoarea balanță de putere în politica românească, pornind de la noile prevederi constituționale? Vom fi guvernați, mai degrabă, de o formațiune politică de stânga, ori de dreapta?
S. L.: După cum merg lucrurile acum nu cred că va exista o revizuire a Constituţiei. Multe din aşa-zisele prevederi constituţionale sunt nişte glumiţe. Esenţialul este în mod voit omis de USL: 300 de parlamentari şi parlament unicameral. Sunt două filtre de care cred că proiectul revizuirii nu va trece: CCR şi referendumul de validare. CCR s-a mai exprimat în privinţa respectării voinţei românilor de la referendumul din 2009. A spus că nu se poate fără. În cazul în care CCR se răzgândeşte, cred că românii nu se vor răzgândi la referendum.

ISE: Cât de curând credeți că se va înfăptui regionalizarea? Credeți că actualele regiuni sunt cele definitive sau mai pot interveni schimbări în ce privește împărțirea județelor?  
S.L.: Ar trebui cât mai curând. Doar că s-a început prost. S-a început cu discuţia despre decuparea regiunilor şi stabilirea capitalelor de regiuni când în fapt esenţa procesului de reorganizare teritorială ar trebui să pornească de la unităţi administrative care să se poată autosusţine şi de la descentralizarea deciziei la nivelul comunităţilor. Degeaba ai regiuni şi capitale de regiuni dacă în continuare ai comune cu sub 1000 de locuitori care stau cu mâna întinsă la Consiliile Judeţene sau la guvern. Degeaba ai regiuni dacă o mulţime de avize sau servicii publice sunt accesate la nivel de judeţ, în loc să le poţi accesa de la primăria localităţii. Deci, aşa cum a început discuţia, sunt sceptic că se va termina în acest an.
Cum ar veni, regionalizarea este o urgenţă, nu şi "revizuirea în această formă". "Filtrul nr.1" (CCR) are de fapt "două trepte": decizia privind constituţionalitatea legii de revizuire (pe textul final aprobat de parlament), şi pronunţarea la contestaţia opoziţiei împotriva reducerii cvorumului de validare la 30%. Băsescu a avut grijă să anunţe în prealabil că "nu este de acord" cu reducerea. Oare ? Nu cumva este o strategie ? Vor urma negocieri înainte de a se prezenta un text final "conform" la Curtea Constituţională, astfel ca electoratul PDL să fie motivat să se prezinte la vot ? Va defecta cineva din majoritatea lui Băsescu de la CCR, acum, în noua componenţă ? Ca apoi să spună "Nu mai am majoritate la CCR, da' eu eram împotriva reducerii cvorumului". Să nu uităm - regionalizarea este un obiectiv comun PDUSL !

De departe, cel mai important este "filtrul nr.2" (electoratul), care nu trebuie să participe la acest referendum. Un vot "contra" este de fapt unul "pro": vor fi oricum mai mulţi "pentru", prezenţa celor "contra" nu ar ajuta decât validării referendumului. Se va falsifica iar cifra de participare, ca în 2003 ? (participare reală în jur de 40%, validare cu "55,7%").

Un comentariu :

Riddick spunea...

http://www.inpolitics.ro/de-ce-zace-moarta-n-fasa-noua-constitutie-art68206.aspx


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."

 

Postări populare: