Imaginea României în lume este atât produsul clasei politice de la București, cât și mesajul dus de români în afara granițelor țării. Polemica politică și mediatică generată de intervenția unor state în favoarea președintelui sau privind raportul Bruxelles-ului pe MCV au constat în special în individualizarea actorilor politici în diferitele capitale ale Europei. Acuzațiile de amestec în afacerile interne ale României ori identificarea unor conflicte de interes la nivel național, au ignorat o întrebare esențială: care este de fapt imaginea României în afară. Modul și forma în care alte state sau instituțiile de la Bruxelles adesea transmit un mesaj României sunt în primul rând, indiferent de justețea acestuia, oglinda credibilității scăzute a țării în ochii partenerilor noștri. Cum răspunde astăzi clasa politică românească la astfel de provocării externe pentru a-și reabilita imaginea și credibilitatea? La nivel factologic cea mai bizară încercare de a sugera cel puțin față de Berlin cele mai bune intenții este plasarea lui Klaus Johannis și a lui Eduard Hellvig la vârful conducerii Partidului Național Liberal. Un gest politic, ancorat mai degrabă în ideologia secolului al 19-lea și marcat de dorința de a comunica marilor puteri fie o poziție de egalitate prin forme din păcate fără fond, fie prin a sugera apartenența la sfera lor de influență, este la nivelul diplomației publice echivalentul mașinii cu aburi în fizica cuantică. A te afirma cu reprezentanți ai minorității germane după o vară de invective la adresa Cancelarului Merkel este o dovadă de necunoștință totală a culturii politicii germane sau europene, crezând că sprijinul Berlinului depinde doar de modul precum noi dorim să fim priviți.
01 martie 2013
Radu Golban: Yes-manii şi credibilitatea României în lume
Imaginea României în lume este atât produsul clasei politice de la București, cât și mesajul dus de români în afara granițelor țării. Polemica politică și mediatică generată de intervenția unor state în favoarea președintelui sau privind raportul Bruxelles-ului pe MCV au constat în special în individualizarea actorilor politici în diferitele capitale ale Europei. Acuzațiile de amestec în afacerile interne ale României ori identificarea unor conflicte de interes la nivel național, au ignorat o întrebare esențială: care este de fapt imaginea României în afară. Modul și forma în care alte state sau instituțiile de la Bruxelles adesea transmit un mesaj României sunt în primul rând, indiferent de justețea acestuia, oglinda credibilității scăzute a țării în ochii partenerilor noștri. Cum răspunde astăzi clasa politică românească la astfel de provocării externe pentru a-și reabilita imaginea și credibilitatea? La nivel factologic cea mai bizară încercare de a sugera cel puțin față de Berlin cele mai bune intenții este plasarea lui Klaus Johannis și a lui Eduard Hellvig la vârful conducerii Partidului Național Liberal. Un gest politic, ancorat mai degrabă în ideologia secolului al 19-lea și marcat de dorința de a comunica marilor puteri fie o poziție de egalitate prin forme din păcate fără fond, fie prin a sugera apartenența la sfera lor de influență, este la nivelul diplomației publice echivalentul mașinii cu aburi în fizica cuantică. A te afirma cu reprezentanți ai minorității germane după o vară de invective la adresa Cancelarului Merkel este o dovadă de necunoștință totală a culturii politicii germane sau europene, crezând că sprijinul Berlinului depinde doar de modul precum noi dorim să fim priviți.
Strategia elitei politice de a inspira unei puteri străine încredere prin mecanisme strict legate de afirmare, nu este la nivelul anului 2013, fiind doar o formă anacronică de a tânji după credibilitate și mai degrabă dovada unei culturii politice aflată în timp de secole sub influența ocupației otomane. Dacă alianța național-liberalilor cu social-democrații nu avea cum să opteze pentru soluția monarhică ca expresie a mitului civilizatoriu carolin, liberalii au înlocuit așteptările salvatorii atribuite unei coroane nemțești cu nemții la conducerea partidului. Oare nici azi, după mai bine de o sută cinzecii de ani de dificultății la capitolul „forme fără fond", nu suntem în stare să depășim această situație de imobilizare și anihilare politică în care dorim să părem cu orice preț ceva ceea ce nu suntem? Ce ne-ar îndreptății să credem că am putem căpăta credibilitate doar prin aparențe? Proverbul care îndeamnă să facem ce zice popa, nu ce face popa este simptomatic și pentru clasa politică. Uităm că acest proverb nu este universal. În alte culturi portice afirmațiile de loialitate nu se rezumă la manifestări antropomorfe de apartenență la familii politice sau la imagini proiectate ci la aplicarea unor standarde instituționale riguroase. Cel mai răspândit fenomen în comunicarea unui mesaj la rândul nostru este cel al autoiluzionării naționale prin declarații înflăcărate de loialitate și acțiuni rudimentare menite să semnaleze o convingere națională. Indiferent care ar fi percepția publică în străinătate în situații de conflict acționăm monodirecțional de parcă adresantul mesajului nostru ar fi obligat să ne și creadă. Renumitul istoric german Walter Prost scrie în cartea sa „Hitlers Europa", apărută în 2011, că Germania avea mereu rețineri în ce privește autenticitate de loialitate a unor aliați ca Mussolini și Antonescu, pentru că aceștia excelau în zelul lor și erau prea obedienți. Pentru a evalua loialitatea partenerului Berlinul nu ia în calcul nici supușenia, și nici alte forme de flatare, prin asocierea politică a co-naționalilor săi.
La fel de contraproductiv este de cealaltă parte a baricadelor politice efortul conclavului a yes-manilor de la Cotroceni și în general a elitiștilor politicianişti. Și unii, și ceilalți își justifică misiunea de modernizare a țării prin alinierea necondiționată a României sub dictatul de austeritate, generator de sărăcie, infuzat de Berlin în instituțiile comunitare de la Bruxelles. Uniți prin ignoranța unui spirit și vot majoritar, își promovează peste hotare o imagina de victimă politică neînțeleasă de români. Asemenea național-liberalilor, mai nou promotori ai politicii aparențelor, își arogă și ei cele mai bune intenții pentru țară. Nici a mătura deficiențele sistemului sub preșul unei aparențe și nici a te solidariza cu idei străine împotriva propriului popor nu poate aduce credibilitate.
Abonați-vă la:
Postare comentarii
(
Atom
)
Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO
Călin Popescu-Tăriceanu, 2008: "Vom da astăzi, în Parlamentul României, un vot istoric - votul pentru ratificarea Tratatului de reformă al Uniunii Europene. Pentru România este mai mult decât un moment festiv. Ratificarea Tratatului de reformă marchează o etapă. Spun acest lucru din două motive. Pe de o parte, este o primă etapă pe care noi am parcurs-o în cadrul Uniunii Europene, după aderarea de la 1 ianuarie 2007. Am avut şansa să contribuim la negocierea şi la construirea acestui Tratat, beneficiind de aceleaşi drepturi şi având aceleaşi obligaţii ca oricare altă ţară europeană. Este cel dintâi tratat european semnat de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene. Simbolic, este primul document al Europei extinse, negociat şi semnat în format UE 27. Pentru toate aceste motive, odată cu ratificarea de către Parlament, putem spune că este cel dintâi tratat european pe care România îşi pune efectiv amprenta, conform intereselor sale, nemaifiind în postura de a prelua ceea ce au negociat şi au decis alţii. Doamnelor şi domnilor senatori şi deputaţi, în urmă cu trei ani, prin votul dumneavoastră, România a ratificat Tratatul constituţional ["Constituţia UE", caducă], odată cu ratificarea Tratatului de aderare la Uniunea Europeană. Aşa cum ştiţi, Tratatul constituţional nu a putut intra în vigoare. Din fericire, aşa cum noi am susţinut în timpul negocierilor, inovaţiile din acest document au fost preluate în Tratatul de la Lisabona. Aceste inovaţii sunt un pas înainte faţă de tratatele europene în vigoare acum."
Postări populare:
-
Europarlamentarul PDL/PPE Iosif Matula a cerut în Parlamentul European reglementări pentru condamnarea "campaniilor de presă la com...
-
"Obiectivul meu nu mai este legat de procentele PDL-ului în 2012, obiectivul meu este ieşirea României din criză şi trecerea pe creşter...
-
Iulian Capsali , pe (noul) său cont Facebook : Un amestec de slugărnicie și arivism, tipic pentru politicianul român, penibilul pesedist ...
-
Focus Energetic Datoria totală a României, adică banii pe care îi au de dat înapoi atât firmele, cât şi statul, a ajuns la 99 m...
-
This is why Huxley and Orwell and Icke were able to “predict” what is going on now: there was never any prediction involved. We were living...
-
All the pawns are being slowly taken out and moved into attack position WhatDoesItMean.Com : By: Sorcha Faal, and as reported to her We...
-
[...] for Russia and the Russian People, war “now” is preferable to war later World War is likely to break out in four weeks. Ukraine Of...
-
ON NOVEMBER 2, 1987, A FEW SHORT YEARS BEFORE THE BERLIN WALL CAME DOWN, AND only two years after the signing of the U.S.-Soviet education...
-
Timpul nu mai avea răbdare... (Marin Preda, Moromeţii , volumul I) Eu încă nu-mi dau seama pe ce se bazează ăştia crezând că s-ar gă...
Niciun comentariu :
Trimiteți un comentariu