22 mai 2012

Uninominal - news round-up



Sulfina Barbu :

"PDL susţine în continuare reforma sistemului electoral din România aşa cum s-au pronunţat cetăţenii în referendumul din 2009 şi anume vot majoritar din primul tur şi 300 de parlamentari". POFTIM ?!

Iată întrebările din 2009:
1. "Sunteți de acord cu trecerea la un Parlament unicameral în România?"
2. "Sunteți de acord cu reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane?"

Iată întrebarea din 2007: “Sunteți de acord ca începând de la primele alegeri care vor fi organizate, deputații și senatorii să fie aleși în circumscripții uninominale, în baza unui scrutin majoritar în două tururi ?”


Perfect previzibil - UDMR a defectat :
 
Parlamentarii UDMR s-au declarat multumiti dupa ultimele prevederi ale legii votului uninominal, adaugand ca, cel mai probabil, UDMR nu va mai ataca la Curtea Constitutionala acest sistemul de vot al USL.

Senatorul UDMR Gyorgy Frunda a precizat ca nu a fost luata inca o decizie in acest sens, dar ca nu crede ca se va mai ataca votul uninominal la Curtea Constitutionala. Totodata, udemeristul a afirmat ca partidul va pierde cel mult doi parlamentari.

"Nu am luat o decizie, nu am avut o sedinta a celor doua grupuri parlamentare, dar cred nu vom mai ataca la Curtea Constitutionala, asta din discutiile pe care le-am avut cu colegii.



Hrebenciuc :


Uninominalul pur ar favoriza PDL şi ar defavoriza partidele mai fistichii

"Votul uninominal pur ar favoriza, în primul rând, PDL şi ar defavoriza partidele aşa-zis extremiste sau mai fistichii, gen Dan Diaconescu, pentru că acest partid a lui Dan Diaconescu ia voturile în primul rând de la PDL şi apoi de la celelalte partide".


Motivul INCREDIBIL pentru care Minorităţile au votat uninominalul pur :


Liderul grupului Minorităţilor din Parlament, Varujan Pambuccian, a explicat motivul pentru care formaţiunea pe care o conduce este de acord cu proiectul votului uninominal pur. Acesta susţine că trebuie făcut un astfel de experiment pentru a demonstra că această formă de vot nu este potrivită pentru România.


Pe maimuțoiul de Paleologu îl doare sufletul de... soarta PnL :

"Suntem democraţii vechi, cu lungă tradiţie, care acum se gândesc la introducerea unei doze proporţionale. De exemplu, în Franţa, este situaţia aceasta şi chiar şi în Anglia. (...) Mă întreb dacă pe termen lung nu va fi şi PNL victimă a aceluiaşi sistem pe care preşedintele său îl propune cu atâta ardoare acum".


Alina Mungiu - Pippidi :


Jocurile sunt făcute

Soarta alegerilor din noiembrie s-a decis azi cu mare probabilitate prin aprobarea votului uninominal într-un singur tur. Multe se mai pot întîmpla, dar nu se vor întîmpla. USL va lua peste 50% cu ajutorul sistemului electoral, pe circumscripțiile desenate de PNL în 2008 și sistemul de vot propus chiar de PDL cînd se credea mai cu tarie. Să ne pară rău de opozitie? Îmi vine greu, dar de votanții lor, da, îmi pare rău, voturile lor vor fi diminuate drastic de noul sistem electoral, vor valora mai puțin decît voturile celor care votează cu majoritatea. Așa cum îmi parte rău și de voturile nenorociților care votează cu Vadim și Dan Diaconescu, și sper să nu îi văd în stradă cînd vor vedea că au votat mult și nu au prins nici un loc. Așa cum am prognozat acum două săptămîni, acest tip de scrutin, ale cărui consecințe le-am arătat și combătut din 2003 pînă azi și în public, și în privat cu mai toți politicienii care contează, urma să treacă dacă ARC nu se mobiliza să opună rezistență. 



CTP: Cei care votează partidul lui Dan Diaconescu sunt alienaţi mintal


Madame Blogary vede avantaje în legea uninominalului într-un singur tur :

  •    dreapta e obligată să se unească. MRU devine cel mai important jucător pe piața politică a dreptei.
  •    PDL se transformă într-un partid austriac (Ardeal, Banat, Crișana, Maramureș, Bucovina), cu enclave în Moldova (Neamț) și Muntenia (Prahova și Dîmbovița). Filialele PDL din zonele respective vor reprezenta puterea în PDL mult mai mult decît pînă acum, avînd în vedere că majoritatea parlamentarilor vor proveni din aceste zone. PSD reprezintă partida turcească și rusească, pe stil vechi, rusească pe stil nou (sec XX-XXI).
  •    aventurierii politici sînt eliminați o dată pentru totdeauna. PPDD, PRM, PNG și alții ies total și definitiv din calculele politice
  •    este actul de deces al PNL, care va fi înghițit de PSD, din prizonieratul căreia nu mai poate ieși. Odată cu votarea legii electorale PNL-ului i se taie orice legătură cu exteriorul Alcatrazului pesedist și cheia e aruncată în mare. Vom avea 2 partide și un sfert: USL, PDL și UDMR.
 
Inventarul Stricăciunilor Politice :

Poveste cu PDL : dacă n-ai cap primești un șut în tur

Alta poznă e cu schimbarea sistemului de vot. PDL are cu ”majoritarul cu un tur” un fel de relație de dragoste-ură, ceea ce probabil că-i va atrage inamiciția adepților și adversarilor sistemului deopotrivă. Dincolo de asta, PDL are, în această privință, un fel de ură de sine. Nu mă refer la adoptarea lui, în sine. Aici pot presupune că a fost incapacitatea de a prevede, în 2007-8, situația electorală din 2012. Mă refer la decizii luate după adoptarea acestui sistem. Sunt două absolut similare, de parcă ar vrea să adauge un alt nivel de absurd peste cel deja existent. E ca și cum protagonistul istorioarei cu trompeta, refăcut cu chiu cu vai după lovitură, s-ar gândi că poate n-a fost îndeajuns de idiot o dată și ar decide să refacă scena. Votul uninominal majoritar cu un tur a fost adoptat chiar de PDL, anul trecut, pentru alegerea primarilor. Strategia a fost clară, am ghicit-o imediat. Mizând pe neînțelegerile în interiorul USL, vor face ei înșiși o alianță electorală, cu partidele existente deja în coaliția de guvernare. Nu trebuie să fii specialist în sisteme electorale ca să îți dai seama de asta : pe o scenă politică fragmentată, cum e la noi, succesul pe sistemul cu un tur depinde covârșitor de capacitatea de a face alianțe electorale. Pe majoritarul cu 2 tururi partidele pot negocia susținere reciprocă înaintea turului decisiv; pe sistemele proporționale pot negocia odată ajunse în parlament. În schimb, pe sistemul majoritar cu un tur, cine face o alianță solidă înainte de alegeri câștigă. Nu mai ai un tur ca să negociezi după primul; și nici nu mai prinzi, cu 20% din voturi, 20% din parlament. Or, alianța aia electorală a PDL cu UNPR (măcar) dacă nu cu UDMR a întârziat inexplicabil să apară. A început ulterior și foarte timid, de fapt, nu, nici măcar atât: a fost un fel de ”liber la alianțe” dat de la centru. Imediat după asta, tot de la centru, mai precis din București, s-a pus pauză. Nu e clar ce s-a petrecut, de fapt, nu e clar dacă s-a petrecut ceva serios. Pur și simplu n-a mai mers. Și conducerea partidului a privit la asta cu un fel de detașare tâmpă. Iar azi episodul s-a repetat, aproape identic. PDL avea șansa să refacă alianța electorală cu UNPR, foarte importantă de-acum și pentru alegerile parlamentare, odată cu adoptarea majoritarului cu un tur și acolo. Trebuiau doar să voteze proiectul privind taxarea averilor mari, în condițiile în care era una din promisiunile făcute partenerilor de guvernare! N-au făcut asta. Conduși la deputați de dl Toader – posesorul unui proaspăt bilet de papagal pentru că a descoperit că majoritarul nu-i proporțional – pedeliștii au refuzat să-și țină o promisiune și să câștige un posibil aliat.
Dacă prostia ar durea, dl Toader și restul de la conducerea PDL s-ar retrage de la sine, fiind mult prea preocupați să-și procure constant analgezice. Cum se pare că nu doare câtuși de puțin, fizic vorbind, singura șansă pentru partid să scape de ei, și de rolul ridicol în care e pus să joace, este ca prostia să doară electoral. Și de afirmația din urmă nu am nicio îndoială, cel puțin dacă nu vor intra în rol adversarii.



Cristian Preda (pe blog)


O schimbare radicală 

Cum din 1992 încoace România nu a avut decât majorități negociate, după alegeri, introducerea scrutinului majoritar într-un tur va schimba practicile politice.
Efectul e maxim atunci când cîmpul politic e deja polarizat: aceasta e una din puținele lecții pe care teoria electorală le-a produs de-a lungul deceniilor.
PDL a susținut constant această modificare revoluționară.
Unii au știut ce susțin, alții – nu.
Acum, nu e timp pentru regrete sau retractări, fiindcă nici ignoranța, nici frica nu scuză.
Bătălia trebuie purtată cu demnitate și curaj.
Dacă unii au ales acest mod de vot pentru a “nimici” PDL, așa cum au declarat în repetate rânduri, trebuie să le dovedim că s-au înșelat în calculele făcute.
Bipolarizarea actuală poate fi o șansă pentru ca PDL să ocupe dreapta, lăsînd PNL în brațele pesediștilor.
Acolo unde s-au așezat nu doar de bunăvoie, ci fiindcă se temeau ca un mod de scrutin majoritar să nu-i scoată din Parlament, ca partid situat pe locul trei.
Dacă legea nu pică la Curtea Constituțională, ziua de azi poate fi începutul reamenajării câmpului politic românesc.


NapocaNews :


Votul uninominal pur între “măgărie” şi surprize electorale

Legea a fost votată de USL, UNPR şi deputaţii minorităţilor. UDMR a anunţat că se abţine de la vot, iar PDL că se împotriveşte actului normativ. PDL a anunţat imediat în presă că va contesta la Curtea Constituţională Legea Ponta-Antonescu privind introducerea votului uninominal într-un singur tur, adoptată marţi de Camera Deputaţilor. Sesizarea de neconsituţionalitate a noii Legi electorale se face în temeiul articolului 2 din Constituţie care stipulează că “suveranitatea naţională aparţine poporului român care o exercită prin organele sale reprezentative, precum şi prin referendum”. Neconstituţionalitatea legii rezidă, în opinia democrat-liberalilor, în faptul că USL a respins amendamentele PDL la lege, amendamente care vizau reducerea numărului de parlamentari la 300, în concordanţă cu rezultatele referendumului din noiembrie 2009. Legea uninominalului nu numai că nu reduce numărul parlamentarilor, ci îl creşte. “USL a votat pentru creşterea numărului de parlamentari. Nu vom avea 471 de parlamentari, ci minim 481″, a declarat presei Sulfina Barbu.Legea Uninominalului pur este nedemocratică pentru că sprijină în general partidele mari care prin mecanisme guvernamentale şi politici administrative locale câştigă colegiile, formând o majoritate solidă. Se pare că USL a uitat repede că a fost în opoziţie şi acum prin această lege a uninominalului pur încearcă să reinventeze partidul stat al fostului premier Năstase. Se va ajunge ca un deputat cu 30% din voturi într-un colegiu să i-a totul, iar restul cetăţenilor care au votat să nu fie reprezentaţi, fapt ce crează frustrare publică şi e nedemocratic. E adevărat că nici uninominalul din 2007 a lui Tăriceanu nu a fost bun pentru că şi atunci calculatorul alegea prin soft să ajungă parlamentar un candidat situat pe locul trei din sufragii cu o mie de voturi cum a ajuns la Cluj udemeristul Palfi Zoltan, deputat peste Munţii Apuseni sau Marius Nicoară de pe locul doi ditamai senator.


Curentul :


Blat total USL-PDL București la alegerile locale

Nu trebuie să fii mare analist, strateg sau vizionar ca să vezi blatul mare și frumos copt în Capitală de organizația PDL București și de USL, cu ingrediente ieftine și de proastă calitate , semn de improvizație de moment. Întârzierea în desemnarea unui contracandidat viabil și cu șanse reale în fața lui Sorin Oprescu, a fost primul semn de întrebare care s-a ridicat privind strategia PDL București la alegerile locale din acest an. Așa cum a declara chiar Băsescu, cel care l-a bătut de două ori pe Oprescu în București, actualul edil poate fi învins, cu condiția să-l ataci acolo unde-l doare cel mai tare:la proiecte. Practic Oprescu nu ar niciun proiect important început și terminat de el în Capitală, doar țepe cu ceasuri de aur, rațe mandarine de sute de mii de euro și alte „realizări“ de acest gen. În acest context, în  loc să vină cu un candidat  credibil, serios, capabil să demonstreze neputința și nepriceperea lui Oprescu, PDL București l-a aruncat în lupta electorală pe măscăriciul Silviu Prigoană, reprezentat, cum altfel, cu pliciul devenit celebru în urma scandalurilor sale conjugale. Candidatura lui Prigoană, anunțată pe ultima sută de metri înainte de debutul campaniei electorale, într-un heirupism politic greu de înțeles pentru un partid care dorește să câștige o bătălie electorală importantă nu face decât să confirme că de fapt PDL nu dorește cu adevărat funcția de primar general și mimează confruntarea electorală. Acesta este și motivul pentru care în cele mai multe sondaje, PDL se află, la nivelul Capitalei, pe locul trei, după USL și PPDD. Pe bună dreptate, în această situație se naște întrebarea : care-i miza blatului? Pe cât de simplă e întrebarea e și răspunsul: păstrarea intereselor de afaceri ale clientelei politice a PDL, plus ceva șefii importante de comisii la nivelul primă­riilor. Și, nu în ultimul rând, negocierea protecției afacerilor care, la nivelul Capitalei sunt multicolore, indiferent de primarul de sector care le păstorește.

Niciun comentariu :


Citate din gândirea profundă a europeiştilor RO

Andrei Cornea, 2011: "Dacă statele rămân suverane, ele vor continua să facă ceea ce cred şi ceea ce consideră că le este de folos, în pofida intereselor comune. Rezultă că trebuie mers înainte – mai repede sau mai încet – spre un sistem federal sau măcar confederal, cu un guvern central dotat cu puteri mari în domeniul economiei, apărării şi externelor, cu un parlament bicameral după modelul american şi cu guverne ale statelor responsabile numai pentru afacerile interne, justiţie, educaţie, cultură, eventual sănătate şi muncă. Căci atunci când vorbim despre pierderea suveranităţii naţionale, despre cine anume vorbim în fapt ca fiind „perdanţii“? Despre plătitorii obişnuiţi de impozite, cu rate la bănci, cu salarii ameninţate ba de tăieri, ba de inflaţie? Despre pensionarii cu pensiile în pericol? Despre beneficiarii sistemelor de asigurări ce acumulează datorii peste datorii? Despre şomeri? Nu, ci vorbim despre elitele politice europene din cele 27 de state. Ele sunt acelea care şi-ar pierde suveranitatea – mai ales aceea de a cheltui nestăvilit şi de a face promisiuni imposibil de ţinut. Vor trebui să se consoleze mulţi parlamentari naţionali cu un rol mai modest (dar deloc neglijabil). Dintre miniştrii şi funcţionarii guvernamentali, unii, precum cei de la externe sau de la armată, vor trebui să dispară pur şi simplu."

 

Postări populare: